Jump to content

Flutet løp


Recommended Posts

Jeg lurer på "vitenskapen" rundt dette og det hadde vert intressant med litt innspill/teorier fra dere :)

 

Argumentene er jo oftest at det skal gi lettere vekt og bedre balanse...ser ikke helt den at det skal kjøle bedre mtp at godset da vil

vere betraktelig tynnere i de freste sporene og i så måte ikke er særlig varmereduserende...tvert imot..?!

 

Svingningene i pipa...hvordan spiller de inn på et flutet løp kontra et som ikke er..?

 

La oss tenke oss at vi har to "identiske" løp der det ene er flutet og det andre ikke, så ser vi bort fra at balanse og vekt spiller inn...hvilket vil være best..??

 

Regner jo med at det må være visse beregninger før man kan frese sporene i pipa, som f.eks minimal godstykkelse ift trykket i pipa.

Vil pipa, når den blir større av varme, få en "flutet" innerdiameter..? Det tynneste godset vil jo øke mest i diameter selv om dette sikkert er mikroskopisk.

Kan det overhodet være særlig positivt for presisjonen sånn rent teknisk sett..?

 

Hmm...snodige greier dette her, er det kun en vekt issue inni bildet her eller er det faktisk nøye beregnet for å skulle gjøre noe positivt for presisjonen..?

Link to comment
Share on other sites

Det med varme - Ett flutet løp med samme diameter som et uflutet, har større overflate å slippe varme fra. :wink:

Hva som er best av flutet/ ikke flutet hvis varme tyngde osv ikke teller, mener jeg er uflutet. Fordi det er stivere og vil ligge mer stabilt..

Link to comment
Share on other sites

Den uflutede pipa vil være stivest, og mest stabil, uuuten tvil.

MEN.......på ei flutet pipe så kan du ta ned vekten en del, uten at pipa blir så tynn og myk.

La oss si det slik; at hvis du har to piper som er like tunge, men den en er fluta, så vil den fluta pipa være stivest, for den har størst diameter, og er mest "bøyningsstiv". Men "torsjonsstivheten" (vridning) vil avta mere.

Dette med å avgi varme tror jeg er overdrevet, da ei slk pipe også blir fortere varm. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om ikke noen har en teori på hvordan det skal kunne positivt påvirke presisjonen så er altså svaret at dette gjøres av vektmessige fordeler

og ikke av presisjonsmessige forhold. Eller, presisjonen henger vel litt med da jeg har inntrykk av at tykke piper går generelt oftere bra enn tynne.

Stivheten i tykke piper gjør sitt for jevnhet over høy belastning og ved å flute en tykk pipe opprettholder man mye av egenskapene selv om vekten blir redusert.

 

Takker for innspill folkens, tror ikke jeg bruker mer tid på å gruble over dette da konklusjonen hittil er tilfredsstillende,

men om noen sitter på, eller kommer over, videre uttdyping ift dette så for all del si fra, våpenteknikkens mysterier er alltid intressant! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Er det noe du faktisk kan teknisk redgjøre for eller er det bare et innspill etter litt logisk tenking...?

At svingningene vil få en helt annen kurve sier seg jo nesten selv da det er en betydelig endring i strukturen på løpet, men hvordan dette virker er litt intressant,

mer komplekse svingninger høres ikke særlig positivt ut for presisjonen og beregnings messig (om så blir gjort) vil jeg tro at det må være veldig vanskelig å dokumentere ...?

Link to comment
Share on other sites

Artig tema.

På sluttstykket hadde vi diskusjonen, enkelte mente faktisk at en fluta pipe var stivere enn en ufluta pipe av samme dimensjon. Noe jeg som tidligere mekanikerspire hadde vanskelig for å kjøpe uten videre forklaring (som aldri kom).

 

At en tykkere pipe som er fluta ned til samme vekt som en tynnere pipe kan være stivere kan jeg godt være med på. Men hva dette vil gjøre med pipas stabilitet når det blir varmt kan man jo diskutere.

 

Et potensielt problem med fluting er at alle flutene må være like lange, like dype, like brede og være plassert med like langt mellomrom. Ellers vil det kunne føre til at pipa "slår" seg når den blir varm og vi vil kunne få samme tendens som på enkelte våpen med skjevt boret pipe.

 

 

Helt ærlig tror jeg "tøft utseende" er det viktigste argumentet for fluting ;)

Link to comment
Share on other sites

Artig tema.

På sluttstykket hadde vi diskusjonen, enkelte mente faktisk at en fluta pipe var stivere enn en ufluta pipe av samme dimensjon. Noe jeg som tidligere mekanikerspire hadde vanskelig for å kjøpe uten videre forklaring (som aldri kom).

Som viderekommende mekanikerspire hadde du muligens mekanik på skolen? :wink: I en teknisk formelsamling finner du formlene for "annet arealmoment og tverrsnittmodul ved bøying" Først regner du ut for et rør med den indre og ytre diameter som den hele pipen har, så regner du ut det samme med det flutete løpet, ytre diameter blir da tykkelsen inne i rillene sammen med arealmoment og tverrsnittmodul for høyden av rillene. Her er det bare å kose seg og regne 8)

Link to comment
Share on other sites

Som viderekommende mekanikerspire hadde du muligens mekanik på skolen? :wink: I en teknisk formelsamling finner du formlene for "annet arealmoment og tverrsnittmodul ved bøying" Først regner du ut for et rør med den indre og ytre diameter som den hele pipen har, så regner du ut det samme med det flutete løpet, ytre diameter blir da tykkelsen inne i rillene sammen med arealmoment og tverrsnittmodul for høyden av rillene. Her er det bare å kose seg og regne 8)

 

Ikke nevn det engang! Sitter å regner på akkurat dette nå. Tror hele fasiten er feil :roll:

 

Beklager OT, men er bitter

Link to comment
Share on other sites

Greit nok med beregninger av ei kald pipe, men hva med utvidelsesfaktoren av godset i pipa? Er det noen som vet hvor mye innvendig dia vandrer fra kald til gloheit pipe i f.eks kal .308?

Det må jo bli forskjell på hvor fort og hvor mye det tynne godset (der sporene er frest) utvider seg og hvor fort og hvor mye det tykke godset utvider seg,

men om dette målmessige "vandreområdet" er så lite at det ikke har betydning for prosjektilet som reiser igjennom så er jo det godt...hvem vet.

 

Jeg er rimelig overbevist om at dette er mye bedre markedsføring enn det er vitenskap, men det hadde vært morro å tatt feil og fått en skikkelig forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...