Jump to content

Eget kammer for tester av våpen og utstyr?


Malle

Recommended Posts

Jeg er sikkert ikke den eneste som kunne tenke meg et eget ”test kammer ” hvor man utelukkende poster tester av våpen og annet utstyr. Med tanke på antallet medlemmer og summen av det utstyret som vi eier, så er det nesten garantert at noen har erfaring med akkurat den riflen eller pistolen som man selv går og funderer på.

 

Jo da, man kan bruke søkefunksjonen, men som regel må man lese litt i en tråd og litt i en annen tråd før man googler det man lurer på og finner svaret. Enten på kammeret eller på et utenlandsk forum. Jeg synes derfor at det hadde vært en god ide om man hadde et eget kammer for tester og hvor innleggene var sortert alfabetisk. Hvorvidt det sistnevnte er mulig vites ikke, men det er antagelig rom for en eler annen løsning som ville forenkle jobben til den som leter etter et spesifikt våpen eller utstyr.

 

Videre tenker jeg meg et kammer hvor det stilles krav til hva som må inkluderes for at man skal kunne poste der. I sammenheng med for eksempel våpen kan man tenke seg kriterier som avtrekk, presisjon, tilpasning etc. I tillegg bør man kunne forvente en hvis grad av objektivitet og forby tilløp til ”pissekonkurranser” slik som for eksempel ”haglen min er bedre enn din”.

 

Er det noen andre som kunne tenke seg en slik løsning, og vil det være gjennomførbart?

Link to comment
Share on other sites

Liker også tanken. men ville nok foretrekke å gjøre som feks weaponevolution.com har gjort og konfigurere forumet slik at en Mod må godkjenne tråden før den vises. Dette for å holde kvaliteten på ett høyere/ok nivå:

Guide to using this forum

We created a section where end users can post reviews on new product & accessories. If you have a talent for taking pictures and writing reviews we would like to hear from you. To keep our professional approach, we would like to see your review before a post is finalized. Just post your thread as normal and once the moderators of the forum has approved it, it will be posted. Let us know if you have any questions.

 

 

John Hwang

 

Hvis man ser på deres "users submitted review", så føler man at uttrykkene som blir gitt er gjennomtenkt og har en verdi for andr. Det i motsettning til masse tråder ala "jeg kjøpte XXXX i forrige uke og det er fantastisk." som eggentlig ikke sier/betyr mye...

Link to comment
Share on other sites

Faren med dette er at man tester noe og så blir ikke testen relativ til andre tilsvarende produkter. Feks kan man skryte en T3 opp i skyene og gi den 6 på terningen uten at man noensinne har holdt en Blaser eller en Sauer 202.

 

Vil tro at seriøse testere har et voldsomt sammenligningsgrunnlag vanlige brukere av Kammeret ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Hva om en i såfall har en slags sensur på hva som kommer inn der? For eksempel spør en moderator om en kan få lov å skrive en "test" av SmelljernX på betingelse av at den er nyansert, objektiv og viktigst uten bransjetilknyttning. Dersom forslaget er bra får det grønt lys, brukeren skriver testen (evt. med gjennomgang og forslag til utbedringer fra moderator) og moderator poster den i testkammeret. Slik får man et begrenset utvalg gode artikler omtrent som på portalen til kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Et eget kammer for testing av våpen og utstyr hadde vært en fin ting. Men dette må gjøres i litt mer strukturerte former enn å prøve et par sko en dag og si de suger fordi "testeren" fikk ei vannblemme, eller skryte ei børse opp i himmelen pga ei flaksegruppe på banen.

 

Her er ei side som jeg kikker innom av og til : http://www.backpackgeartest.org/reviews/ ,

og her er da et eksempel på en brukertest http://www.backpackgeartest.org/reviews/Footwear/Boots/Lowa%20Vertex%20GTX%20Hiking%20Boots%202005/Owner%20Review%20by%20Ray%20Estrella/.

 

At man ikke har sammenligningsgrunnlag med "alt annet" på markedet er ikke ensbetydende med at man kan gjøre objektive betraktninger av et produkt. Men dette bør som sagt helst gjøres på en litt mer omfattende måte enn å bruke 6 setninger på å skryte av/slakte et produkt etter 1-gangs bruk.

 

Slike tester bør også etter min mening stå som enkeltvise innlegg uten mulighet for å "skrive svar", altså å la testen utvikle seg til en tråd.

Link to comment
Share on other sites

Faren med dette er at man tester noe og så blir ikke testen relativ til andre tilsvarende produkter. Feks kan man skryte en T3 opp i skyene og gi den 6 på terningen uten at man noensinne har holdt en Blaser eller en Sauer 202.

 

Vil tro at seriøse testere har et voldsomt sammenligningsgrunnlag vanlige brukere av Kammeret ikke har.

 

Jeg ser poenget ditt her, men jeg lurer på om ikke det kan løses ved at produkter får karakter også ut i fra prisklasse?

Dersom en Blaser til rundt 30.000 setter standarden for 6'ern, så vil jo aldri en Howa, Remington eller en Tikka kunne oppnå 6'er. Da er det bedre om man gir produktene karakter ut i fra prisklasse, altså hva man selv forventer sammenlignet med hva man betalte, i tillegg til kvalitet, funksjon, presisjon osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at pris ikke har noe å gjøre i en produkttest.

JEG vil vite om dets styrker og svakheter, og så blir det opp til meg selv å finne ut om det koster for mye eller ikke.

For det er jo produktet i seg selv som skal testes, ikke verdi-per-krone-faktoren. Den får forbrukeren ta stilling til selv.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på de sidene som det over i tråden er linket til, f.eks. fjellforum sin tråd, så er det produktinformasjon og erfaringer. Flere kan da (såvidt jeg har skjønt), lagt inn sine erfaringer. Noen kanskje er bra, andre middels og noen igjen dårlige. Så kan den som ønsker informasjon lese alle og danne seg ett bilde av disse. Han får se både gode og dårlige bemerkninger, og objektiviteten kommer derav.

 

Slike tester må for all del ikke bli diskusjonstråder, der man argumenterer mot noe en annen har skrevet i sin "kritikk" av produktet.

 

Jeg tror det kunne være svært nyttig slik det er lagt opp på fjellforum, da kan man se hva andre brukere mener om produktet man ønsker info om. Ikke nødvendigvis tester, men erfaringer som brukere har gjort. Gjerne da også over tid, noe vanlige tester ikke er så gode på alltid.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at pris ikke har noe å gjøre i en produkttest.

JEG vil vite om dets styrker og svakheter, og så blir det opp til meg selv å finne ut om det koster for mye eller ikke.

For det er jo produktet i seg selv som skal testes, ikke verdi-per-krone-faktoren. Den får forbrukeren ta stilling til selv.

 

Jeg ser forsåvidt poenget ditt også, men jeg tror du skjønner at pris ikke er til å komme uten om. Enten man inkluderer den i testen eller ikke så vil resultatet av en test, ihvertfall en test med karaktergivning, alltid være påvirket av pris. Det er enkelt forklart fordi at alle testresultater, samme hvor objektive vi tror vi er, er basert på forholdet mellom forventning og tilfredsstillelse. Nå er det mange ting som skaper forventning til en rifle, men man kommer ikke forbi at pris er en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser forsåvidt poenget ditt også, men jeg tror du skjønner at pris ikke er til å komme uten om.

Nei, jeg er ikke enig med deg. Du vet like lite hva som er dyrt eller billig for meg som jeg vet for deg. Derfor blir det feil å bruke pris i en produkttest. To personer kan være helt enige i vurderingen av et produkt, men den ene syns det er billig og den andre syns det er dyrt ut fra deres privatøkonomi.

 

Ser jeg et produkt med terningkast 6 så HÅPER jeg det er fordi det fikk 6'ern pga dets strålende kvaliteter og ikke fordi det egentlig bare var helt ok men rasende billig.

Link to comment
Share on other sites

Likar ideen!

 

Tenker du på ein tråd kor ein kan poste erfaringar med sine våpen, eller våpen som einhar hatt eller brukt mykje?

Eller på ein tråd kor ein kan linke til testar i jakt- og våpenblad, eller andre meir objektive testar?

 

Jeg tenkte vel egentlig at brukerene på Kammeret rapporterer om sine erfaringer med det utstyret de har anskaffet. Jeg vil tro at de fleste legger ned litt forarbeid før de anskaffer seg en rifle eller en annen relativt dyr gjenstand og da hadde det vært kjekt å kunne "bla" seg frem til andres erfaringer og poste innlegg, evt sende en PM, med spørsmål til den som har testet produktet.

 

Det finnes mange bra artikler på forumet som er basert på brukerenes erfaringer og kunnskap, men disse er ofte vanskelige å finne blant mindre informative tråder om samme emne.

 

Man må vel kunne regne med at ikke alle tester i et slikt forum vil være like objektive. Liker man et produkt som man i tillegg eier, så blir man nok litt farget av dette. Likevel tror jeg ikke dette vil skille seg nevneverdig fra andre tester i forskjellige publikasjoner relatert til det vi driver med.

 

For å forhindre kvalitetsforingelse kunne man jo utferdige en mal over de kriterier slike tester bør inneholde. Mao at det ikke blir slik: "Jeg kjøpte en Remington og den var dritbra!".

 

Jeg ser det er mange som rapporterer fra prosjekter og samler all info og bilder i første innlegget i tråden. I slike tråder er det lett å få oversikten for leseren og det ser flott ut. I tillegg forsvinner "støyen" i området under det man egentlig ønsker å lese om. Kanskje en ide også for tester av utstyr?

Link to comment
Share on other sites

[...] Du vet like lite hva som er dyrt eller billig for meg som jeg vet for deg. Derfor blir det feil å bruke pris i en produkttest. To personer kan være helt enige i vurderingen av et produkt, men den ene syns det er billig og den andre syns det er dyrt ut fra deres privatøkonomi.

Helt enig - pris i helhetsvurderingen blir for objektivt, og vil sannsynligvis påvirke helhetsinntrykket/resultatet til testeren. Dessuten er det ikke noe problem å ta rede på prisen for de som måtte være interessert i den.

Link to comment
Share on other sites

Slike tester bør også etter min mening stå som enkeltvise innlegg uten mulighet for å "skrive svar", altså å la testen utvikle seg til en tråd.

Ikke enig, det bør være muligheter for andre som har samme produkt å komme med sin mening/erfaring om produktet. Ellers kan du få x-antall tråder om samme produkt.

 

To personer kan være helt enige i vurderingen av et produkt, men den ene syns det er billig og den andre syns det er dyrt ut fra deres privatøkonomi.

Ser jeg et produkt med terningkast 6 så HÅPER jeg det er fordi det fikk 6'ern pga dets strålende kvaliteter og ikke fordi det egentlig bare var helt ok men rasende billig.

Helt enig med deg, samtidig kan veil.pris fra importør opplyses.

 

 

skrive en "test" av SmelljernX på betingelse av at den er nyansert, objektiv og viktigst uten bransjetilknyttning.

Mener du at jeg ikke skal få komme med erfaring fra et produkt? (min utheving)

 

 

Se bare på hvordan Kjell Olav har foretatt kuletest i .223.... Alle andre som ønsker å gjøre kuletest skulle gjort det med samme oppsett. Da er det oversiktlig og lett å lese.

Link to comment
Share on other sites

Et "testkammer" kan jo utrustes med en "stickytråd" som beskriver de nødvendige faktorene for hva som skal og bør være med i en test.

 

Jeg tror det er gunstig om andre brukere har anledning til å poste i slike tråder, men at denne postingen foregår under selve testen slik som det er gjort i feks dette prosjektet:

 

viewtopic.php?f=80&t=17395&p=204319&hilit=tactical+stokk#p204319

 

Da er det lett å finne frem til det som omhandler selve prosjektet samtidig som det er mulig å stille spørsmål og komme med kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Slike tester bør også etter min mening stå som enkeltvise innlegg uten mulighet for å "skrive svar", altså å la testen utvikle seg til en tråd.

Ikke enig, det bør være muligheter for andre som har samme produkt å komme med sin mening/erfaring om produktet. Ellers kan du få x-antall tråder om samme produkt.

Hvis du kikker litt på linkene jeg la inn tidligere i tråden fra Backpackergeartest så ser du hvordan det kan løses. Legger for enkelhetsskyld inn en link til som viser hvordan det kan se ut når flere har testet samme produkt http://www.backpackgeartest.org/reviews/Cook%20Gear/Stoves/. Det er ingenting i veien for at flere skriver en omtale av samme produkt, men skal alle lesere ha mulighet til å gå inn og kommentere og dermed utvikle testen til en tråd syns jeg personlig det fort kan bli uoversiktlig og rotete.

 

Ved å lage en testmal som brukes ved skriving av tester sikrer man også til en viss grad at testene som blir gjort fokuserer på vesentlige egenskaper og skaper også en oversiktlig artikkel.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting i veien for at flere skriver en omtale av samme produkt

 

Jeg vil si meg helt enig med Neon77 når det kommer til dette. Flere tester av samme produkt = større mulighet for leseren for å vurdere objektiviteten til den enkelte "tester", og til å oppdage flere aspekter ved samme produkt. men jeg mener fortsatt at det bør være mulig å kommentere tester og komme med spørsmål til den som har utført testen. Hvor ofte har man ikke lest en test i et blad og sittet igjen med spørsmål somman ikke har funnet svar på i teksten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser forsåvidt poenget ditt også, men jeg tror du skjønner at pris ikke er til å komme uten om.

Nei, jeg er ikke enig med deg. Du vet like lite hva som er dyrt eller billig for meg som jeg vet for deg. Derfor blir det feil å bruke pris i en produkttest. To personer kan være helt enige i vurderingen av et produkt, men den ene syns det er billig og den andre syns det er dyrt ut fra deres privatøkonomi.

 

Ser jeg et produkt med terningkast 6 så HÅPER jeg det er fordi det fikk 6'ern pga dets strålende kvaliteter og ikke fordi det egentlig bare var helt ok men rasende billig.

 

Jeg er ikke uenig med deg når det gjelder at vi alle har forskjellige meninger om hva som er dyrt og billig. Jeg ser at jeg ordla meg feil i mitt første innlegg, og at det kunne misforstås som at jeg ville ha testene delt inn etter prisklasse. Det er ikke det jeg mener. Derimot mener jeg, som jeg skrev i mitt forrige innlegg, at det blir vanskelig å skrive tester med terningkast uten at prisen automatisk blir tatt i betraktning.

 

Du vil, enten du liker det eller ikke, ha en forventning til et produkt. Denne forventningen kan enten innfris, ikke innfris eller til og med overgås. Dette vil i sin tur avgjøre hva du mener om produktet etter å ha testet det og hvor fornøyd du er. Det er også her jeg mener prisen spiller en rolle, fordi den vil være en forventningsskapende faktor og således påvirke forventningene. Skal du da trille terningen etterpå, vil jeg si det er umulig å ikke la prisen spille inn, bevisst eller ubevisst.

 

Min konklusjon blir at jeg virkelig ønsker et slikt kammer, men at jeg ikke tror det er lurt med terningkast på produktene. Så lenge potensielt 2-3 tusen forskjellige personer skal trille terning så sier det seg selv at alle disse ikke har en felles oppfatning av hva som er en 6'er og hva som er en 3'er. Jeg håper istedet at noen med virkelig god peiling på våpen kan sette opp en mal for tester av våpen. En mal der alle tenkelige ting som bør testes på et våpen er med, så blir det mye enklere både å skrive testene og sammenligne dem. Så kan man jo gjøre det samme med alle slags andre produkter, la folk med god peiling på området skrive en mal over hva som bør være med, hva man bør beskrive osv.

 

Uansett hvordan det blir, så ser jeg frem til et slikt kammer, jeg tror det kan bli et fint tilskudd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt ikke helt enig med deg, Stalker :)

 

Siden jeg ikke kan snakke på vegne av andre så snakker jeg for meg selv. Jeg kan ikke si at jeg forventer at et produkt er bra bare fordi jeg føler det er dyrt. Jeg kjøper heller aldri noe "bare fordi det kostet litt og derfor må være bra".

Jeg bruker derimot MYE tid på å sjekke produkter jeg skal kjøpe, og jo mer det koster jo mer sjekker jeg på forhånd. Dessverre er det ofte slik at kvalitet som regel koster, men det er ikke automatisk et likhetstegn mellom de. Pris og kvalitet altså.

 

Tenk om alle supersportsbiler skulle få lavere terningkast bare fordi hvermansen ikke har råd til de?

 

Jeg vil vite hva som er BRA og DÅRLIG når jeg leser en test. Skal pris spille inn så begynner plutselig nikon å slå zeiss og så videre. Og da mister enhver test sin egentlige mening.......

Link to comment
Share on other sites

Tenk om alle supersportsbiler skulle få lavere terningkast
Vel, hvis du leser vinanmeldelsene i VeGe og Blabla', skjer nettopp dette. En billigvin til åtti kroner får terningkast seks, mens en skikkelig vin til to hundre som er dobbelt så god får en firer. Fordi journalisten legger veldig mye vekt på pris i pris/kvalitet-regnestykket :roll:

 

Sjøl synes jeg at jeg ser noe av den samme praksisen i endel våpenblader...

Link to comment
Share on other sites

Terningkast har kanskje noe for seg i all den tid et fåtall personer står for anmeldelser. Personer som er enige om hva de skal se etter ved et produkt og som har lang fartstid. Når vi ser hvordan enkelte tråder bærer i vei med "jeg har verdens beste ditt eller datt, og den du har suger", så tror jeg ikke at slike tester alltid vil være objektive nok til at man kan stole på terningkast, skalaer or what not.

 

Etter mitt syn vil det være tilstrekkelig om forfatteren vil beskrive sine erfaringer og utføre tester i forhold til stipulerte kriterier for den aktuelle klassen av testobjekt (samlinger, avtrekk, tilpasninger, etc). Så får det bli opp til leseren og vurdere objektiviteten og konklusjonen i hver enkelt test. Og i denne sammenheng er jeg sikker på at det vil være nyttig om leseren har mulighet for å stille spørsmål til forfatteren.

 

En av grunnene til at jeg kunne tenke meg et "testkammer" er at enkelte spørsmål kommer igjen og igjen. Dette er gjerne spørsmål som erfaringer med et eller annet våpen. Her er det mange gjengangere som feks Howa, Remington SPS osv. Det paradoksale med slike tråder er at de vanskeliggjør søk i forhold de opplysningene man faktisk søker etter pga mange treff. Når du begynner å lese gjennom disse treffene sitter du ofte igjen med en haug referanser til andre tråder. Disse referansene er postet av velmenende personer som ønsker å redusere antall tråder om emnet ved å linke til andre poster om emnet, men siden vedkommende sjelden har lest gjennom de trådene han referer til, så blir søket ofte enda mer kaotisk. Det blir en forholdsvis stor redundans i systemet. Derfor synes jeg at det hadde det vært lettvint om man kunne søke seg frem i et arkiv for tester. Gjerne med et oppsett slik som hr Sako .30-06 la ut en link til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner at det er mye som blir litt rart i en del av argumentasjonen rundt testing. For det første er det tydeligvis et krav at testen skal være objektiv, men det skal helst være bare en person som tester. Vedkommende skal ha år med erfaring, være nøytral i forhold til Bransjen™, men likevel ha tilgang til Bransjens™ ressurser og metoder. Skal man utføre nøytrale, eller objektive tester av et hvilket som helst produkts funksjonelle kvaliteter gir man det til Veritas eller tilsvarende og ber om en vurdering. Det er likevel ikke sikkert at vi blir fornøyd etter å ha kjøpt det produktet som helt objektivt sett er det beste. Noen ganger er godt nok, godt nok! :wink:

 

For det andre skal ikke pris spille inn i totalvurderingen av produktet (sic!). Det bør være relativt åpenbart at for de fleste av oss spiller pris en rolle når vi vurderer innkjøp av en "widget" som koster mer enn det som kan betegnes som lommerusk. Jeg sier ikke at vi nødvendigvis velger den billigste, men vi velger den som, bevisst eller ubevisst, best tilfredsstiller våre funksjonelle og sosiale krav, i kombinasjon med pris. La oss kalle det opplevd verdi . For at andre skal kunne formidle sin oppfatning av opplevd verdi må leseren kunne kjenne seg igjen i Testerens™ univers. Dette formidles enklest ved at Testeren™ benytter referanser som leseren kjenner seg igjen i. Dersom pris er en av disse referansene spiller det ingen rolle om den er en del av helhetsvurderingen eller ikke, bare dette fremkommer klart av testen.

 

Nei, gi oss et testkammer der brukerne kan formidle sine egne tester av eget utstyr, gjerne med et sett faste kriterier, men som gir mulighet for den fantastiske samling av kompetanse på forumet til å sette sitt eget preg på testene! La det bli praktiske tester! Basert på faktisk bruk der utstyret skal brukes! Kanskje dette også kan bidra til at de av oss som ikke har så mye å bidra med i de høytflyvende diskusjoner om indre og ytre ballistikk og ladedata, eller forskjellige stålkvaliteters fortreffeligheter, også kommer til å bidra med konkrete praktiske erfaringer med ymse av (alt) det utstyret vi sleper hjem. Og misforstå meg rett, jeg leser mange av de høytflyvende diskusjonene med stor interesse og lærer en masse!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg løfter denne igjen. Rett og slett fordi at jeg synes det blir lite inspirerende med alle trådene som handler om de samme tingene. "hvilken .223?", "hva slags jaktrifle?", "6,5x55 til elg?" osv.

 

Etterfulgt av svaret "SØK!" og gjerne med undertoner av frustrasjon og forbannelse. Hvis man søker opplever man dessuten en overveldende redundans av like tråder som gjør det nesten umulig for den som vil orientere seg innen emner som er regnet for å være "allmen kunnskap" blandt resten. Man finner rett og slett ikke svaret selv om det ligger et eller annet sted.

 

Hvis vi hadde hatt et eget "kammer" for tester tror jeg dette hadde vært til nytte og glede for nye og gamle brukere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det gode i ideen om et kammer for tester, men er ikke umiddelbart enig i at vi trenger et eget kammer for tester. Jeg er generellt mot å åpne mange særkammere. På enkelte andre fora jeg har frekventert, hvor man har hatt frislepp på iveren etter å åpne diverse særområder, ender det fort med at man ikke aner hvilket område man skal begynne å leite i.

 

At det bør være et eget område her hvor man samler opp kvalitetstråder som omhandler, blant annet tester, men også opplysende tråder av annen karakter som feks eksklusive trearbeidstråder, bedding, opplysningstråder ect som er redigert, og rensket fri for løst prat er jeg helt for. Men jeg mener det bør fange om mer en bare tester.

 

Et slikt kammer har vært på blokka en god stund.

 

Men jeg skal ta opp dette forslaget, og denne tråden på bakrommet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å tegne opp planer for et web form for en slik anmeldelse.

Tanken er at man gir karakter på en haug med kriterier,

alle er naturligvis ikke applicable for alle produkter, men da kan velge N/A.

 

På den måten får man et standardisert skjema for testing, og man kan selv

"velge" karakter ved å endre vekting på de forskjellige kriteriene.

 

Da man får se vektingen kan man også selv se om pris har hatt en betydelig

innvirkning på den eventuelle 6'eren produktet har fått.

 

I tillegg har jeg tegnet opp et kommentarfelt hvor man kan skrive anmeldelsen.

 

 

Noe jeg har glemt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det gode i ideen om et kammer for tester, men er ikke umiddelbart enig i at vi trenger et eget kammer for tester. Jeg er generellt mot å åpne mange særkammere. På enkelte andre fora jeg har frekventert, hvor man har hatt frislepp på iveren etter å åpne diverse særområder, ender det fort med at man ikke aner hvilket område man skal begynne å leite i.

 

At det bør være et eget område her hvor man samler opp kvalitetstråder som omhandler, blant annet tester, men også opplysende tråder av annen karakter som feks eksklusive trearbeidstråder, bedding, opplysningstråder ect som er redigert, og rensket fri for løst prat er jeg helt for. Men jeg mener det bør fange om mer en bare tester.

 

Et slikt kammer har vært på blokka en god stund.

 

Det høres veldig bra ut :D ! Hvorvidt det er et eget kammer for tester eller tråder av en viss kvalitet er for meg revnende likegyldig. Det jeg ønsker meg er et eget kammer hvor man har krav til det som skal postes der slik at man vet at det ma finner der er "fagstoff" av god kvalitet slik som feks mange av trådene til Raudnakke og andre.

 

jeg ser helt klart problemstillingen med å skulle åpne egne kammer for dette og hint.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et testkammer er en god ide, og jeg er stort sett enig med Neon77.

Bare ikke bruk ordet objektiv i denne sammenheng. Forbrukertester har vært, er og forblir mer eller mindre subjektive.

Ellers har jeg ingen fornuftige ideer, og burde kanskje holdt kjeft, men man kan kanskje lære noe av hvordan tyske bilblader kjører sine tester.

 

Mvh gg

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et testkammer er en god ide, og jeg er stort sett enig med Neon77.

Bare ikke bruk ordet objektiv i denne sammenheng. Forbrukertester har vært, er og forblir mer eller mindre subjektive.

Ellers har jeg ingen fornuftige ideer, og burde kanskje holdt kjeft, men man kan kanskje lære noe av hvordan tyske bilblader kjører sine tester.

 

Mvh gg

 

Du kan jo skrive hvordan du har testet ut å ha en vond tå, og dets inngripen på skriveriene her inne ;)

 

Jeg tror det viktigste er å gjøre det subjektivt jeg. Så lenge det er går klart frem av testeren hvilke preferanser vedkommende har. Jeg ville jo f.eks testet en Pardini til litt under middels rumpe, men det er fordi jeg ikke er presisjons skytter men heller mer mot praktfisk. Osv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...