Jump to content

Lovlig oppbevaring av ladekomponenter?


Malle

Recommended Posts

Hvilke ladekomponenter er det man skal oppbevare "under særskilt lås"? Er det kulene, kruttet eller hettene? Eller alt sammen?

 

I det siste har det florert en del bilder av flotte laderom på Kammeret og her kan man se at bla kuler og krutt står fremme. Er dette lov, eller vil det bli "krøll" hvis man skulle oppleve en kontroll av politiet?

 

Jeg har nøyd meg med å låse kulene inn i skapet, men er dette godt nok?

Link to comment
Share on other sites

:shock: Mitt ladeutstyr er montert på en planke, jeg fester den til stuebordet med tvinger når jeg lader. Jeg oppbevarer krutt og hetter i låsbart stålskap, sammen med ammo. Men er det nødvendig å låse ned kuler? Det er jo bare kobber og bly, kan ikke brukes til annet enn søkke uten krutt og slikt?
Link to comment
Share on other sites

Har du låst døra inn til laderommet, har du igrunnen oppfylt betingelsen...

Er du sikker? Hva om man låser hele huset? Tenker på saken til Ravntind i tråden om "Våpen på jakttur". Han lå i låst hytte. Er det noen prinsippiell forskjell på hytte og rom?

Link to comment
Share on other sites

:shock: Mitt ladeutstyr er montert på en planke, jeg fester den til stuebordet med tvinger når jeg lader. Jeg oppbevarer krutt og hetter i låsbart stålskap, sammen med ammo. Men er det nødvendig å låse ned kuler? Det er jo bare kobber og bly, kan ikke brukes til annet enn søkke uten krutt og slikt?

Det samme gjelder vel hylser. De ligger jo og slenger overalt på skytebaner og i naturen. Da står vi vel igjen med krutt og fenghetter som må låses inn.

Link to comment
Share on other sites

Det samme gjelder vel hylser. De ligger jo og slenger overalt på skytebaner og i naturen. Da står vi vel igjen med krutt og fenghetter som må låses inn.

 

 

Krutt og hetter bør vel ikke låses inn i same skap...

 

Grunnen til at jeg låser inn kuler er at man alltid blir spurt om våpenkort når man kjøper dem. For meg virker det logisk at man låser inn en bestanddel for å sikre oppbevaring av ammunisjon. Ingen kule=> ingen patron. Det samme vil vel egentlig også gjelde for krutt og hylser. Om Lovens Lange Arm ser det på samme måte er jeg derimot mer usikker på.

 

Egentlig burde man vel låse inn alt av ladetabeller og spesielt Ladeboken. Skulle man få uønsket besøk, så kunne man bare fulgt lyden av smellet for å finne synderen og oppklare saken:mrgreen: !

 

Edit: Det skulle stå krutt og ikke kuler...

Link to comment
Share on other sites

Blir man spurt om våpenkort når man kjøper kuler? Tror jeg aldri jeg har opplevd. Dessuten kjøper jeg mest kuler over nettet, og Midway sjekker i alle fall ikke neo våpenkort! Eller på reise. Har flere ganger handlet i USA, og da ligger et alltid en lapp fra sikkerhetskontrollen om at kofferten har vært sjekket, men kulene er med de!

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker godt Ikea PS. Laget i lakkert stålplate, hyller justerbare i høyden, låsbare dører, overkommelig pris. Finfint til både ammo og ladekomponenter.

 

Se der ja! Et slikt skal jeg få tak i, men... Huff! IKEA :shock: !

 

Bare navnet får pulsen til å stige, svetten til å renne og panikkangsten til å krible i magen :roll: ! På den annen side får min antatt bedre halvdel stjerner i øynene når IKEA nevnes...

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn: Jeg ble sist spurt om våpenkort da jeg kjøpte kuler på lørdag. Det mener jeg at jeg også har blitt spurt om ved tidligere anledninger. Kanskje det skyldes kombinasjonen av mitt tiltalende ytre og min fornemme Bergensdialekt... Da jeg kjøpte krutt på torsdag var det derimot ingen som nevnte våpenkort med et ord.

Link to comment
Share on other sites

Har du låst døra inn til laderommet, har du igrunnen oppfylt betingelsen...

Er du sikker? Hva om man låser hele huset? Tenker på saken til Ravntind i tråden om "Våpen på jakttur". Han lå i låst hytte. Er det noen prinsippiell forskjell på hytte og rom?

Et låst rom i et (låst) hus vil jeg definitivt betrakte som "under særskilt lås". Det står ingen ting så vidt jeg har kunnet konstatere, om skapets (med særskilt lås) størrelse; altså om jeg kan gå inn i det eller ikke. Ei heller stilles det krav til låsens eller skapets klassifisering - kun at det skal kunne låses.

Link to comment
Share on other sites

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen.

c.hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel, [...]

 

§ 22-4. Oppbevaring av ammunisjon

[...] Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

 

Det finnes nesten helt sikkert noen innen politi og/eller rettsvesen som vil mene at et laderom ikke tilsvarer "særskilt skap, skuff", men det er også sannsynlig at de fleste fornuftige mennesker vil forstå at forskriftens intensjon ivaretas ved oppbevaring i et forsvarlig låst laderom.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg har et eget rom dedikert til lading og rommet alltid er låst, så har jeg også to barn i hus. Jeg husker jo fra mine yngre dager at foreldre kunne vel låse det de ville, men en nøkkel - det fant man da alltids når nysgjerrigheten pirret som mest. Av den enkle grunn er alt av kuler, krutt, patroner, tennhetter etc. lås forsvarlig inn i våpenskap der jeg besitter én nøkkel, og den andre - og eneste kopien - oppbevares på ukjent sted flere kilometer unna. Når det kommer til barn liker jeg å opperere etter "bedre føre var-prinsippet" ... Og alt i alt, er i hvert fall dette lovlig... :D

Link to comment
Share on other sites

§ 22-4. Oppbevaring av ammunisjon

 

 

4. Krutt og tennhetter skal oppbevares iht. de til enhver tid gjeldende forskrifter fastsatt i medhold av lov av 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer1 eller brann- og eksplosjonsvernloven av 14. juni 2002 nr. 20.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

noen som vet noe sikkert ang dette?

 

ser der refeeres til to lover, en sier at alt skal låses ned, den andre sier at krutt og tennhetter skal låses ned...

 

driver å skal bygge nytt laderom, og da ønsker jeg å helst kunne ha kuler "synelig" for lettere å ha oversikt da, at krutt og tennhetter skal låses inn i hvert sitt skap er nå en selvfølge da. laderomet ( eller ladeskapet som Dr. Vinje sier) vil være låst, og har montert FG godkjent alarm.

Link to comment
Share on other sites

Merk at krutt og tennhetter ikke er regnet som amunisjon før de er montert i en hylse.

 

Altså er krutt og tennhetter regnet som eksplosiver, og oppbevares etter denne lov (som jeg søren meg ikke husker hvordan den var).

 

§ 22-4. Oppbevaring av ammunisjon

[...] Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

Særskilt nedlåst ja, hva menes så med denne frasen?

 

Svaret gir seg selv, nemlig nedlåst for seg selv. Utsagnet forsterkes av "adskilt fra våpen". Unntaket er i FG godkjent våpenskap eller godkjent våpenrom.

 

Nedlåst i hva?

 

Skap, skuff, ja nesten hva som helst som ikke umiddelbart er det man vil kalle forflyttningsbart i seg selv (så låser man tingene ned i en amoboks, bør denne strengt tatt være skrudd fast til underlaget).

Ett rom uten vinduer vill slik jeg ser det klart møte en slik definisjon, dog er det nok ikke lov å oppbevare våpen (vital del) i dette rommet (ikke engang ett FG godkjent våpenskap). Idiotisk? jepp, men slik er det.

 

Hva bruker jeg?

IKEA PS skap (stående), snertent og med sin garderobeskapslås, mer enn stetter det kravt til låsing.

Til Ladekomponenter har jeg en plan der ladebenken skal bli ett høyskap med grunne hyller (brede hyller samler bare opp ting man ikke bør ha der), der man låser opp og åpner dørene. Og vips så har man full tilgang til alt av amo, krutt, presse etc (og så slipper man støvtørk :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Etter innføring av den nye våpenforskriften kan reglene oppsummeres som følger:

 

Ladekomponenter (kuler, krutt, tennhetter, hylser) kan oppbevares ulåst.

Krutt og tennhetter skal oppbevares adskilt. Kan oppbevares i samme rom hvis trygg avstand.

Patroner (ferdig ladet ammunisjon) skal oppbevares nedlåst.

Det er ikke krav om FG-godkjent våpenskap for oppbevaring av patroner, men inntil 2000 stk (før: 500 stk) kan oppbevares i slikt skap.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Den tror jeg du bør dokumentere.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

 

Finner ikke en skikklig definisjon på hva man regner som amunisjon i den nye foreskriften (den gamle var grei slik).

 

§ 51. Tilvirkning av ammunisjon

 

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

 

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort

Så våpenkort skal fremvises ved alt salg av ladekomponenter (så vet vi det).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tar opp denne tråden igjen.

Har søk og lest både i våpenforskriften og i andre lover som er nevnt i tråden, men finner ikke opplysninger om hvor ladekomponenter kan oppbevares, kun hvordan.

Ferdig ammunisjon skal som kjent oppbevares nedlåst, og ikke i ubebodd hus osv..., men jeg finner ingen steder der det står tilsvarende om ladekomponenter.

 

Spørsmål: Kan krutt og tennhetter oppbevares i f.eks. ei ladebu i en separat bygning på tomta, f.eks. uthus eller garasje ?

Link to comment
Share on other sites

Forskrift til våpenloven;

 

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

klippeklippe

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven

 

 

Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff

§ 7-1. Tillatelse til oppbevaring

klippeklippe

Uten særskilt tillatelse kan følgende mengder (nettovekt eksplosiv vare) allikevel oppbevares:

 

a. Inntil 5 kg røksvakt krutt som nevnt i § 1-3 under definisjonen av eksplosiv vare bokstav b,

b. Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon av enhver art som nevnt i § 1-3 under definisjonen av eksplosiv vare bokstav d,

c. Inntil 10 kg pyroteknisk vare som nevnt i § 1-3 under definisjonen av eksplosiv vare bokstav e.

 

Unntatt fra kravet om tillatelse etter dette kapittelet er ammunisjon som den som har tillatelse til å inneha skytevåpen etter lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. selv lader opp til våpenet, og ammunisjon som erverves eller overlates etter reglene i våpenlovgivingen.

 

og

 

§ 7-3. Plassering av rom, bygning eller innretning

 

a. Rom, bygning eller innretning for oppbevaring av eksplosiv vare må plasseres og utformes slik at sannsynligheten for og konsekvensen av en eventuell brann eller eksplosjon begrenses.

 

 

I og med at en ikke får tillatelse til å oppbevare feks svartkrutt i bolig er det nok trygt anta at oppbevaring av røyksvakt krutt og tennhetter i utvendig bod, uthus og garasje er greit (forutsatt forsvarlig nedlåsing osv).

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er omtrent sånn det blir om det ikke er nærmere spesifisert.

At de er pakket separat, hettene i sin pakke og kruttet i sin boks, er jo separat i seg selv.

Kan, som nevnt, ikke finne regelen som sier at de skal oppbevares separat selv om det naturlig nok kan være en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er spesifisert hva som menes med separat, er det vel opp til fornuften til den enkelte?

Er du intressert i at hele ammolageret går til himmels hvis en hette settes av, så bruker du selvsagt et tynt papirark som 'separator'.. Hvis ikke er jo prisen på 'forsvarets' brukte ammokasser overkommelig for en hjemmelader med 'normale' ammolagre / ladekomponenter! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...