Jump to content

Hvor kan jeg skyte med pistol i Oslo sentrum?


wotg

Recommended Posts

I gode gamle dager så var jeg medlem på Grunerløkka pistolklubb, plutselig en dag så var denne klubben stengt uten særlig mye informasjon.

Kombinert med mye jobbing døde rett og slett interessen ut.

Nå har jeg lyst til å begynne igjen.

Hvor kan jeg henvende meg?

Det blir primært .22, men det hadde vært fint om det gikk ann å skyte grovere kaliber der også.

En liten ting til. GPK forsvant som nevnt mer eller mindre over natten og jeg fikk aldri noe bevis på at jeg og kona tok pistolkurs.

Må jeg ta et nytt kurs eller holder det med å forklare situasjonen tror dere?

Hvor kjøper man forresten håndvåpen nå for tiden? Jeg var en runde i sportsbutikkene her i Oslo igår og ingen hadde håndvåpen til slags.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde valgt en seriøs klubb hvis jeg først skulle begynt å skyte i Oslo. så ta kontakt med en av de store, som Oslo Pk eller OKTS feks....

 

K.

Det har du nok helt rett i. Jeg har skjønnt det slik at selv om det ikke er en ofisiell policy så forskjellsbehandler våpenkontoret på grønnland avhengig av hvilken klubb du er medlem av.

Husker det var vanskelig å få .357 revolver når jeg var medlem av GPK

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker deg velkommen til Asker Skyteklubb, dersom du ønsker det, vi har mange fra Oslo som skyter hos oss. Vi har en innendørsbane som er godkjent opp til .45, der vi skyter 2 ganer pr uke.

Når det gjelder sikkerhetskurs, så er det i utgangspunktet ikke klubbene som krever det, men politiet. Der må du ta det opp med ditt politikammer, noen steder kreves ikke sikkerhetskurs i det hele tatt, i Asker og Bærum må man ta det om igjen dersom man ikke kan dokumentere det. Vi oppfordrer alle deltakere til å ta vare på kursbeviset som et verdipapir. Asker Skyteklubb vil arrangere kurs i løpet av mai.

Link to comment
Share on other sites

det finnes vel kun en igjen av de kommersielle klubbene i oslo for tiden, OSK:

http://www.skytebanen.no/public.aspx

 

ellers er OKTS et godt alternativ, med mer eller mindre sentrumsnære baner avhegnig av skyteform du ønsker: http://okts.no/index.asp

 

også har vi de forskjellige klubbene som holder hus på løvenskjold.

 

folk som bruke ordet "seriøst" i sammenheng med skyting har ofte gått glipp av ett og annet poeng.

Link to comment
Share on other sites

folk som bruke ordet "seriøst" i sammenheng med skyting har ofte gått glipp av ett og annet poeng.

 

Skal skal ikke....det hjalp lite å telle til 10 ;-)så....okai, here goes...

 

Det der bør du utdype litt, for vi som våpen eiere er alle seriøse. Vi driver en idrett som er seriøs, mange trener adskillige timer pr uke for å bli gode. Og komme med hentydninger om at vi ikke feks kan kreve at en klubb drives seriøst bare for at vi liksom driver med dette pga morro er rett og slett useriøst til de grader.

 

Husk det at vi er medlemmer av en idrettskrets og en skytterkrets. Det gir oss da medlemskap på lik linje med mange andre idretter i Norge og verden tilhørighet for vår del til NIF og NSF. Gjennom NSF er vi da også medlem i ISSF. Det igjen vil si at vår idrett er en sport som utøves på nasjonalt nivå og i ett mesterskap som ett Nordisk, EM, VM og OL.

 

Det er typer som sier at skytterne ikke er seriøse som skader vår idrett, kanskje noe å tenke litt over før du buser ut en annen gang....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vel ikke om hjelp utenfra gjør vi....? De som er her inne er involvert på en eller annen måte og da bør man ha holdninger der etter. Vi sliter nok i forhold til folks oppfatning til våpen om vi ikke skal ha en gjeng med "idioter" ute på skytebanen som er der kun for at det er "tøfft".

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:!: Det som skjer på skytebana er GØY! Det BØR være gøy for å intressere skyttere i mange tiår! Men å bruke ordet USERIØS om pistolskyting eller pistolskyttere vil jeg gjerne ha meg frabedt! Man ser riktignok noen 'cowboyer' men de varer skjelden en sesong før våpnene er ødelagt og eller solgt..

Jeg følte meg ganske seriøs på utebana i dag, det gikk med 200 skudd .22 og nesten like mange i 9mm... Jeg brukte omtrent 400 lapper, de fleste svarte....

(Altså alle skudd mot blink / figurer.. :twisted:) Beklager off-topic i tråden din wotg.

Link to comment
Share on other sites

Klarte å provosere litt der ja! det var meningen :wink:

 

det jeg mener er at ordet "seriøs" har blitt misbrukt mye i norske skyttermiljøer, for å nedgradere andre skyteformer og klubber enn den de som kaller seg "seriøse" selv tilhører.

En klubb har kanskje hovedvekt av rekreasjonsskyttere, som trives sammen, og kanskje de ikke tar konkurransekytingen like "seriøst" som en annen klubb.

En annen klubb har kanskje hovedvekt av konkurranseinnstilte baneskyttere som tar konkurranseskytingen gravalvorlig.

Skyttere søker ofte til de klubbene de møter et miljø de føler seg hjemme i, og desverre ender det altfor ofte med at de som velger å gjøre konkurranseidrett utav skytinge sin kaller de som skyter for egen rekreasjon og gleden av å treffe blinken uten å vinne "useriøse".

 

selv er jeg litt feltskytter, litt praktiskskytter, litt luftskytter og en gang iblandt skyter jeg et baneprogram, og jeg ser i alle disse miljøene en mangel på forståelse for at noe annet enn det de gjør innenfor sitt eget miljø kan ha livets rett.

 

derfor synes jeg ordet "seriøs" har fått en skitten bismak når det brukes i forbindelse med skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Nå er jo de to mulighetene til å skyte i Oslo sentrum allerede nevnt, så jeg skal ikke si mer om de.

 

I tillegg er det slik at flere klubber skyter på Ekeberg og på Idrettshøyskolen. De fleste bruker disse banene på vinterstid, mens de benytter andre baner om sommeren.

 

Hvis Ekeberg/ Idrettshøyskolen er aktuelle alternativer har du flere muligheter. Oslo PK (http://www.oslopk.com/) skyter på Ekeberg om vinteren og Løvenskiold om sommeren. Bærum PK skyter på Idrettshøyskolen og på Løvenskiold. Akademisk skytterlag er også på Idrettshøyskolen. OKTS er som tidligere henvist både på Ekeberg og Idrettshøyskolen. I tillegg har du Oslo Feltskyttere og noen til. Mitt råd er egentlig å se litt på hjemmesidene til noen av klubbene, og kontakte de for å høre litt om hvordan de driver og om dette er noe som passer deg og dine interesser.

 

Mht seriøsitet - i det legger jeg ikke humørløshet - men at man prøver å skyte så godt som mulig, gitt den tiden man har til rådighet til denne aktiviteten. Jeg er medlem i en klubb hvor de aller fleste skyter langt bedre enn meg - både på grunn av talent og treningsinnsats. Da er det godt å samtidig ha et miljø hvor man ikke blir sett på som mindreverdig fordi man bruker mye mer hvite lapper enn sorte- men at det er den enkeltes egen fremgang som vektlegges.

 

Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

Mht seriøsitet - i det legger jeg ikke humørløshet - men at man prøver å skyte så godt som mulig, gitt den tiden man har til rådighet til denne aktiviteten.

 

Enig i dette :-)

Videre har seriøsitet med at vi fremstiller vår idrett på en seriøs måte ovenfor de som ikke kjenner oss eller vet hva vi driver med. Dette har med hvordan folk oppfatter oss som skyttere og vår idrett. Det er derfor også like viktig at klubber drives på en riktig måte slik at vi kan fremstå utad som det vi faktisk er. Seriøse :-)

 

At vi har ett godt miljø rundt i landet er helt klart, det finnes alltid noen som vil ødelegge men slike må vi bare få stoppet med en gang.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er typer som sier at skytterne ikke er seriøse som skader vår idrett, kanskje noe å tenke litt over før du buser ut en annen gang....

Njaaa - ikke umiddelbart enig i det - jeg er mest skeptisk ovenfor de som hevder å være premissleverandør for begrept seriøs på skytternes vegne, så den kan slå begge veier. Som for eksempel denne:

Tror jeg hadde valgt en seriøs klubb [...]

Du insinuerer (og vel så det) at en navngitt klubb er useriøs. Betyr det at du bevisst skader vår idrett? Jeg spør fordi de to sitatene over står i sterk motsetning til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreksempel, ser i øs ut, men er det ikke :wink:

 

God påsk!

 

PS* Okts har bane på idrettshøyskolen og Ekeberg også. I tillegg til praktisk i santhanshaugen og tåsen.

 

PPS*

Er Cowboy galt også nå

 

PPPS*

Ok, nå har jeg vært for lenge på jobb...

Link to comment
Share on other sites

jeg er mest skeptisk ovenfor de som hevder å være premissleverandør for begrept seriøs

 

Jeg må innrømme at jeg sliter veldig med hele begrepet "seriøs" og alle implikasjonene det medfører. Legg merke til hvordan begrepet brukes, det er nesten uten unntak brukt som et mål på verdi. Hvorfor? Og for hvem? Hvorfor regnes en konkurranseskytters aktiviteter som mer verdifull enn en en mosjonist?

 

Jeg har kommet dit at konkurranser er beste måten å drepe gleden ved skyting på, så når jeg skyter gjør jeg det kun for min egen del på mine egne premisser. Hvorfor skal ikke dette ha noen verdi? Hva gjør konkurranser så utrolig verdifullt? De som deltar enten det er på klubbnivå eller internasjonalt gjør det kun for sin egen del, akkurat som jeg.

 

Jeg mener vi skyttere gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å rangere aktiviteter i verdi på denne måten. Jeg foretrekker å måle skyting etter hvordan det gjennomføres, seriøs skyting er skyting i ordnede former med fokus på sikkerhet. Verdien overlater jeg til den enkelte å avgjøre for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Seriøs betyr: ...som fortjener å bli tatt alvorlig.

 

For meg er det forskjell på en utøver/person og en pistolklubb. En skytter kan være seriøs uten å delta i konkurranser.

En klubb som ikke har årsmøte, ikke fører regnskap, ikke fører styreprotokoller - kort sagt ikke etterlever sitt forbunds regler, er ikke seriøs.

Jeg har også problem med pistolklubber som i løpet av en sesong ikke har en eneste start i et approbert stevne - verken felt, bane eller luft. Jeg kaller ikke disse for seriøse. Dessverre er disse i flertall i mitt fylke.

Link to comment
Share on other sites

:)

Seriøs betyr: ...som fortjener å bli tatt alvorlig

Det var vel akkurat det jeg mente tidligere i tråden. Å kalle en skytter / mosjonist / person for useriøs får

det til å koke litt! Selv en nybegynner som knapt vet fram og bak på en pistol er som regel dønn seriøs.

Jeg mener IKKE at man absolutt må delta i organiserte aktiviteter for å være seriøs. Jeg kjenner mange som bare koser seg med sine våpen og skyter sånn det passer de.

Hadde vi ikke hatt denne 'gruppen' skyttere i klubben, hadde nok medlemstallet gått ned til 1/5 del MINST!

Derimot at et styre i en klubb trygt kan kalles for useriøst har vel blitt meget grundig bevist tidligere her. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Oslo Pistolklubb. www.oslopk.com

 

Har skutt der siden jeg var fersk og har alltid følt meg velkommen. OsloPK holder også mange sikkerhetskurs så det er alltid nybegynnere på trening. Her blir du ikke sett ned på om du skyter bra/dårlig eller finkaliber/grovt.

 

Utvalget av klubbvåpen er også greit. Pardinir, Rugere og flere revolvere er til utlån.

 

På vinterhalvåret foregår skytingen i underetasjen i Ekeberghallen, og på sommerhalvåret på Løvenskiold. Neste uke er vel siste trening på Ekeberg.

 

For de jentene som har lyst til å skyte så kan jeg fortelle at det er flere kvinnelige skyttere her. Vi har blandt annet et par jenter som har hevdet seg høyt de siste åra. På treningen i dag var det flere damer til stede.

 

OPK vedtok nylig en ny strategi for klubben hvor vi skal være åpne for skyttere i alle nivå. Det arrangeres også feltkurs til tider for de som vil delta på det.

Link to comment
Share on other sites

OPK vedtok nylig en ny strategi for klubben hvor vi skal være åpne for skyttere i alle nivå.

 

Det er jo vel og bra ;-) men jeg trodde at dette var helt normal holdning i alle klubber ? Eller ønsker vi ikke nye skyttere velkommen? Skal vi bare ha etablerte skyttere som er gode og derfor blir de dårlige uønsket? Føler ikke at det er slik, men vet at noen "gamle" ikke liker nytt blod noe som er litt synd....

 

Uansett er min erfaring at OPK en veldrevet klubb med mange dyktige og hyggelige skyttere..... :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...