Jump to content

Colt Python


Mr Horsepower

Recommended Posts

Har ikke prøvd den selv men en i klubben hadde en slik.Bytta den inn i en smith 686 pga av at han ikke fikk justert avtrekket godt nok på colt`n.

Spørrs jo litt hva du skal bruke den til.Bane,felt osv.Selv har jeg en 686 og er veldig fornøyd med den

Link to comment
Share on other sites

Alt etter hva du skal bruke den til...

Til mange slags bruk mener "de fleste" at en godt tunet S&W er bedre egnet.

Men personlig mener jeg at det er den absolutt flotteste revolveren som noen sinne er laget!

Desverre var der vel litt svikt i kvalitetskontrollen noen år, så det kan kanskje være greit med innspill fra ekspertene her inne på det.

 

Bruktpris er vanskelig! Mest av alt fordi de ikke lages lenger i vanlig utgave.

(eller lages CustomShop-utgaven enda?)

Og også fordi der er svært få til salgs til en hver tid, langt færre enn der er folk som ønsker seg en!

 

Så alt etter revolverens stand, utgave, finish, løpslengde og mye mer vil jeg si at de ligger på 5000,- til 12000,-

Det baserer jeg på de jeg har sett for salg de siste par årene.

Og jeg søker regelmessig gjennom en mengde bruktsider på jakt etter MIN Python! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Colt Python. Dette emnet kunne jeg utbrodert i timevis - dette er min favoritt og jeg blir helt lyrisk. Har du noengang sett noe mer sexy?

 

Jeg fikk i sin tid bygget opp en S&W til felt - den hadde rett og slett ALT. Men jeg solgte den, den kom aldri i Colten sin klasse. Men det er jo smak og behag.

 

Tunderbrd sin antakelse om priser er sikkert OK.

 

Noe å være oppmerksom på om Python:

 

Colt Python er laget av smidd stål i motsetning til f.eks Ruger som er støpt og maskinert.

 

De blåe utgavene har fått en mye grundigere polering enn andre våpen, derfor er blåneringen noe helt for seg selv. Se den i sollys - det ser nærmest ut som x antall lag med klarlakk oppå.

 

Tønnen roterer feil vei i forhold til f.eks S&W. Grunnen er at under full rock&roll (DA så fort du klarer) så vil kammeret alltid line opp med løpet. Dette er i motsetning til igjen f.eks S&W, der man kan risikere at kammeret er litt ute av fase med løpet i det skuddet går. S&W skal ha en såkalt låsing helt i framkant av utstøterstangen, men den er ikke verdt mye i mine øyne i og med at selve utstøteren ikke sitter dønn fast i tønnen (prøv å presse sylinderen sideveis på en S&W når du har avtrekkeren inne og gjør det samme med en Python så merker du forskjellen). Dermed vil S&W kun låse i boltehakket og i bakkant av tønnen. Frembringeren låser heller ikke på S&W, mens Colt Python har en såkalt dobbel frembringer, der del nr 2 låser idet skuddet går - helt suverent, tønnen sitter som pinn i kuskit.

For de som er avhengig av en avtrekksstopper på felt så vil den doble frembringeren diskvalifisere dette.

 

DA-avtrekket på en Python er det beste du får - etter min mening. Leamikken drives av en V-fjær, der den ene leggen er for returen og den andre for slaget. Denne kan man tune til et kanonbra avtrekk. Et aber (for noen, ikke meg) med avtrekket er at det er veldig langt - ikke alle liker det.

 

Et annet aber er å forstå og tune avtrekket. Her på berget er det ingen som har snøring mens det går 13 på dusinet av de som sier at de kan S&W.

 

Til slutt så har du presisjonen. INGEN har bedre presisjon, men man må eksperimentere ganske mye for å finne rett ladning.

 

Hvis du vurderer en Python så gjør du rett! :D Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Colt Python. Dette emnet kunne jeg utbrodert i timevis - dette er min favoritt og jeg blir helt lyrisk. Har du noengang sett noe mer sexy?

 

Jeg fikk i sin tid bygget opp en S&W til felt - den hadde rett og slett ALT. Men jeg solgte den, den kom aldri i Colten sin klasse. Men det er jo smak og behag.

 

Tunderbrd sin antakelse om priser er sikkert OK.

 

Noe å være oppmerksom på om Python:

 

Colt Python er laget av smidd stål i motsetning til f.eks Ruger som er støpt og maskinert.

 

De blåe utgavene har fått en mye grundigere polering enn andre våpen, derfor er blåneringen noe helt for seg selv. Se den i sollys - det ser nærmest ut som x antall lag med klarlakk oppå.

 

Tønnen roterer feil vei i forhold til f.eks S&W. Grunnen er at under full rock&roll (DA så fort du klarer) så vil kammeret alltid line opp med løpet. Dette er i motsetning til igjen f.eks S&W, der man kan risikere at kammeret er litt ute av fase med løpet i det skuddet går. S&W skal ha en såkalt låsing helt i framkant av utstøterstangen, men den er ikke verdt mye i mine øyne i og med at selve utstøteren ikke sitter dønn fast i tønnen (prøv å presse sylinderen sideveis på en S&W når du har avtrekkeren inne og gjør det samme med en Python så merker du forskjellen). Dermed vil S&W kun låse i boltehakket og i bakkant av tønnen. Frembringeren låser heller ikke på S&W, mens Colt Python har en såkalt dobbel frembringer, der del nr 2 låser idet skuddet går - helt suverent, tønnen sitter som pinn i kuskit.

For de som er avhengig av en avtrekksstopper på felt så vil den doble frembringeren diskvalifisere dette.

 

DA-avtrekket på en Python er det beste du får - etter min mening. Leamikken drives av en V-fjær, der den ene leggen er for returen og den andre for slaget. Denne kan man tune til et kanonbra avtrekk. Et aber (for noen, ikke meg) med avtrekket er at det er veldig langt - ikke alle liker det.

 

Et annet aber er å forstå og tune avtrekket. Her på berget er det ingen som har snøring mens det går 13 på dusinet av de som sier at de kan S&W.

 

Til slutt så har du presisjonen. INGEN har bedre presisjon, men man må eksperimentere ganske mye for å finne rett ladning.

 

Hvis du vurderer en Python så gjør du rett! :D Lykke til.

 

Der tar du feil. Pensjonert bøssemaker Lødding, som skyter veteran i Oslo Sportsskyttere, kan skru Colt. Noen burde ta et kurs om Colt DA hos Hr Lødding som forøvrig er utdannet hos S&W. Det hjelper å være medlem i OSS for å holde Slangene i tipp topp stand :-)

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Pensjonert bøssemaker Lødding, som skyter veteran i Oslo Sportsskyttere, kan skru Colt.

OK så er det 2 av oss.

 

.........hjelper å være medlem i OSS for å holde Slangene i tipp topp stand :-)

 

Jaaaa..., husk nå at det kun er Python som er ekte vare. Kong Cobra og Anaconda er også reptiler, men bygger på MKIII mekanismen - som er så langt fra Python som til og med S&W og Ruger (huff hva er det jeg skriver). Til og med spiralfjærer finner vi der.

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Pensjonert bøssemaker Lødding, som skyter veteran i Oslo Sportsskyttere, kan skru Colt.

OK så er det 2 av oss.

 

.........hjelper å være medlem i OSS for å holde Slangene i tipp topp stand :-)

 

Jaaaa..., husk nå at det kun er Python som er ekte vare. Kong Cobra og Anaconda er også reptiler, men bygger på MKIII mekanismen - som er så langt fra Python som til og med S&W og Ruger (huff hva er det jeg skriver). Til og med spiralfjærer finner vi der.

 

Diamondback er vel også en ekte slange. Jeg har fortsatt mareritt av å ha solgt min.

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Pensjonert bøssemaker Lødding, som skyter veteran i Oslo Sportsskyttere, kan skru Colt.

OK så er det 2 av oss.

 

.........hjelper å være medlem i OSS for å holde Slangene i tipp topp stand :-)

 

Jaaaa..., husk nå at det kun er Python som er ekte vare. Kong Cobra og Anaconda er også reptiler, men bygger på MKIII mekanismen - som er så langt fra Python som til og med S&W og Ruger (huff hva er det jeg skriver). Til og med spiralfjærer finner vi der.

 

Diamondback er vel også en ekte slange. Jeg har fortsatt mareritt av å ha solgt min.

 

Du har rett Torf, den er også et ekte reptil (og jeg ville også hatt mareritt hvis jeg hadde solgt en sånn).

Link to comment
Share on other sites

Er Diamondback laget på / bruker samme mekanisme som Python?

 

Det er nesten den samme mekanismen men alt er skalert ned for å passe til den mindre rammen.

 

Boa som det står om på de sidene er vel også en Trooper.

 

De tidligste Trooperene hadde samme mekanismen som Officer og Python modellene. Boa ser ihvertfall ut til å være en MKIII, samme som de nyere Anaconda, Trooper MKIII, Peacekeeper og King Cobra. Disse har en helt annen leamikk enn de eldre Coltene. Jeg har hørt at mange deler i mekanismen er press-støpt (huffameg!).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny 6 tommer fornikklet Phyton i USA(1981).

 

Det er kun produsert et fåtall av disse og for meg så er våpenet som arvegods å regne.

Hadde en budt 20000,00 så hadde jeg ikke solgt.

 

Kunne ikke tenke meg å mekke på et håndlagd våpen som er flaggskipet til Colt.

 

Hver kritisk våpen del er stemplet med den induviduelle våpensmeden´s forbokstaver.

En slik standard forekommer ikke i vår CNC hverdag :!:

 

Skal nå kjøpe en 686, som skal blod tunes.

586/686 er nok det våpenet som lar seg lettest konvertere til em flott revolver felt våpen.

Link to comment
Share on other sites

En slik meningsløs video i både denne tråden og den om Colt King Cobra, Mr Horsepower?

Hva skal de bidra med?

:roll:

 

Du mener vel meningsfull.

 

Du kan kanskje forklare de av oss som har passert 18 hva som gir mening i den videoen?

For min del er det noe av det minst informative jeg har sett her inne.

 

Hm egentlig burde jeg vel ha strøket et 1 tall her for ikke å fornærme noen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...