Jump to content

Colt Python


Mr Horsepower

Recommended Posts

Joda...Python er en fin revolver. Syns nok selv den er den fineste DA i .357 mag. Har blitt tuta ørene ned om at jeg MÅ kjøpe S&W 686... Vel..da blir jeg litt nysgjerrig på andre ting. Og nå må jeg si jeg er en fornøyd eier av en Ruger GP 100. Mye stål ja.. men liker solide ting, og den går langt bedre enn mannen bak ;-)

Link to comment
Share on other sites

Desto mer jeg leser om denne revolveren desto mer overbevist er jeg om at jeg har gjort et godt valg da jeg kjøpte den. Det ryktet den har fått på seg for å "miste" timingen er ganske ufortjent, og har nok kommet fra de som ikke har skjønt hvilket presisjonsverktøy de har hatt i hendene.

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt delvis riktig men ikke helt - etter min ringe mening.

 

IMHO kommer det an på bruken. Hvis man bruker sin Colt Python mye (og det skal man jo), så må leamikken vedlikeholdes litt mer enn på en S&W. Forskjellen er kanskje ikke stor, men det er forskjellen mellom et supert avtrekk (som på mine revolvere) og et meget godt avtrekk (alle andre sine).

Helt typisk vil bolten falle ned på sylinderen før den skal - tegnet på at tiden er inne til en liten fix.

Link to comment
Share on other sites

problemet med Python er vel at handa slites og tønna låser ikke før hanefall, har hatt en del Python og dette går igjen. Det er låsingen som klemmer hardt ved skuddløsning og handa (som roterer trommel/tønne) står i spenn under avfyring, derfor blir timing litt slitt ved mye bruk, men står enkle fix på div fora om å øke levetiden på handa. Et utsøkt smykke av en revolver, eneste bruksulempen er dette samt kort sylinder/ tønne som ikke tillater for lange patroner. Hadde jeg kommet over en rimelig 6" nå hadde jeg kjøpt litt nostalgi, igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

har sett revolvere fra 90 tallet med fargeforskjell løp/ramme samt skjevt iskrudd løp med skjev løpskoning gå billig, men et godt eksemplar uten timingproblemer ville jeg gjerne bikket 5 lapper på.....men da etter nøye inspeksjon. eldre er lettere å omsette uten å måtte tafse på da de generelt er meget bra. men en god Python er verdt hva markede vil gi selv om jeg ser danskene priser disse høyt, uten at de blir solgt

edit: har vært innom flere butikker når det har vært inne brukte, men de fleste har slitt hand og går kun i lås ved hurtig spenning/da el sa og da har jeg ikke orket å by noe da guruene bak disken sier det skal være slik :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke at den er vedlikeholdsfri som en s&w, eller ei boble, Men at den har fått et dårlig rykte på seg nettopp fordi den blir håpløs uten vedlikehold, og da er det jo en brukerfeil. Det hjelper heller ikke på at det var noen år med noe laber kvalitetskontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 6" blå Python for sånn ca 12 år siden. Den var et smykke, og det som imponerte meg var finishen og blåneringen. Den var lysår foran S&W på det..

 

Handa på min var slitt, så den gikk også kun ordnetlig i lås ved litt kjapp oppsenning. Jeg skjøt bare SA med den, siden jeg egentlig mislikte at DA avtrekket bare ble tyngre og tyngre før det smalt,

 

Det er nok mye hjertet og ikke hodet som avgjør om man velger Python fremfor 686.

 

Den med hvitt skjefte var veldig fin!!

 

Skal jeg ha meg igjen revolver en dag så blir det nok også en Colt, men ingen Python. En Colt 1873 SAA i .44/40 står høyt på lista, gjerne så gammel at den er et svartkruttvåpen. Hvite skjefter blir veldig kult på en slik revolver også.

Nesten så man må finne igjen ei Morgan Kane bok og lese litt igjen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Hiver meg på her med et spørsmål. Jeg har en 6" som ifølge forståsegpåerne på skytebanen har en hand som er noe slitt. Fins det en børsemaker i Norges land som kan utbedre denne delen, evt. bytte den, eller er eneste mulighet å gå via importør for å få våpenet sendt til Colt?

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her med et spørsmål. Jeg har en 6" som ifølge forståsegpåerne på skytebanen har en hand som er noe slitt. Fins det en børsemaker i Norges land som kan utbedre denne delen, evt. bytte den, eller er eneste mulighet å gå via importør for å få våpenet sendt til Colt?

 

 

Jeg har egentlig ikke peiling på hvordan man ser om hånden er slitt, MEN, den jeg har er i praksis helt ny, så om du får til noen ålreite bilder av hånden, så kan jeg sammenligne med min om det hjelper. Hånden på min er så skarp at du kan skjære deg på den.

 

Nå har jeg bestilt meg en strøken 4-tommer også...

 

Fineste revolverene i verden. Enkelt og greit. Hadde ikke byttet med en Korth engang (eller, jo, og solgt den)...

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg får det til. Er ikke flink med disse fotogreiene :mrgreen:

Opplever ikke det med hånden som et problem, og kontroller jeg har gjort selv (hanen spent og avtrekkeren klemt inn) ser ut til å frikjenne den. Men det kunne vært greit å visst kontaktinfo til en kompetent Colt-børsis uansett :winke1:

 

Skyter brukbart med Pythonen og ville aldri funnet på å bytte den ut med en S&W eller Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Hånden er en slitedel på disse revolverene. Den var slitt på den jeg hadde.

 

Dette merker du når du spenner hanen sakte, og tønna ikke går i lås. Med litt raskere spenning av hane, så vil tønna ha såpass fart at den går skikkelig i lås. Dette er altså først og fremst et problem når du skyter double action.

 

Om du tar ut tønna, og spenner hanen på normalt vis vil du se en liten arm som kommer frem. Dette er svakheten på disse revolverne..

En børsemaker bør fint klare å bytte og tilpasse denne, utfordringen er å få delen fra USA.

En kompetent børsemaker (og ikke en hvilken som helst bakgårdssmed) bør kunne reparere den du har, dvs legge på gods og tilpasse på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Min går i lås uten problemer, selv ved sakte spenning. Det går an å bevege tønnen litt frem og tilbake helt til avtrekket klemmes inn (mens man holder hanen tilbake), da låser tønnen seg helt på plass og kan ikke røres. Dette er slik jeg har forstått det sånn som det skal være på eldre Colt deriblant Python. Så da trengs det vel ikke noe arbeid på hånden? Presisjonen er det ikke noe å si på, og det kommer ikke ut "halvmåner" av bly ved tømming slik jeg har lest at kan skje dersom det er feil på timingen slik at tønnen ikke kommer riktig i forhold til løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hånda kan også strekkes med noen hammerslag om timingen er feil. Men å rote rundt med hånd og bolt og ratchet (på norsk??) uten å ha noe veiledning er å be om trøbbel. Jeg brukte noen timer med studering av mekanismen og lesing av faglitteratur fra tidlig 60 tall før jeg gjorde noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Den må ha fått byttet løp, for 8" Python kom ikke før 1980. (ref. http://www.handgunsmag.com/editorial/colt_python_complete_history/138916# )Jeg hadde en 8" i nikkel og har hatt 3 stk blå Python Hunter. Den ene ligger for salg. Nydelige våpen.

 

Forøvrig fra ovennevnte artikkel:

An 8-inch-barreled Python was introduced in 1980, made doubly unique as in addition to .357 Magnum, it was also chambered for the .38 Special--not to be confused with the Python's smaller look-alike Diamondback in that same caliber. The next year the Colt Python Hunter was unveiled, which was basically the 8-inch-barreled Python with Pachmayr grips, topped off with a 2X Leupold scope and packaged in an aluminum Halburton case with cleaning rod and tool kit.

Edited by C.Patron
Feil info først
Link to comment
Share on other sites

På 8.2.2019 den 9.44, 32-40 Win. skrev:

Denne er på vei hjem til meg i disse dager. Skjønner at @hipshoter en av de med mest innsikt når det gjelder Python her. Jeg er førstereis når det gjelder Python , så kan godt være jeg trenger litt råd en gang i fremtiden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin tråd. Jeg har en Python jeg gjerne skulle ha fått stilt en diagnose på. Symptomene er at tønnen snurrer for langt på to av kamrene. Kamrene står 180 grader på hverandre. Dette skjer kun på DA. 

 

Jeg har alltid ment det var litt mye hakk på kransen, uten at jeg er sikker på om det er årsaken. (Jeg vet ikke om det heter krans, men det er den delen av tønne/utstøter som hånden tar tak i for å rotere tønnen.)

 

 

51594138_Medpentnne2.JPG.9ae4ab914dd016f49953d6dcb1011653.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det at tønnen snurrer for langt kan skyldes problemer med "bolt drop timing". Dvs. tønnelåsen (bolt-arm) går opp for sent, og dermed ikke rekker å stanse tønnerotasjonen.

 

Hvis du tar DA avtrekk veldig sakte og følger med på tønnelåsen når den treffer tønna. Så skal den treffe tønna i begynnelsen av  (ca 3mm innpå) "nedkjørselen" til låsehakket. 

Eller som de sier i USA: The bolt should drop into the middle 1/3rd section of the leade ramp,  in front of the actual cylinder notch.

 

Jeg har en Python revolver der tønnelåsen går opp tidlig, og har diskutert fenomenet med Hipshot (tror det er 10år siden vi pratet om det når jeg tenker etter). Men siden problemet mitt er kun at tønnelåsen lager subbemerker på tønna, så valgte jeg å ikke gjøre noe med det. Og nå etter en del skudd så har revolveren bare blitt glattere i avtrekket, så nå tenker jeg ikke på det lenger. Etter som jeg forstod på Hipshot den gangen vi pratet om problemet, så var det mest vanlig at tønnelåsen kom opp for sent. Han hadde flere metoder på å løse slike problemer...

 

Størknet olje i mekanismen kan også resultere i at tønnelåsen ikke spretter opp når den skal.

Edited by Apollo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er min første Python kommet hjem. 

Har ikke fått prøvd den enda, men den blir med på årets første stevne til søndag så da får vi se. SA er aldeles fantastisk, DA noe tyngre og spesielt mot slutten. Kanskje gjøre noe med det etterhvert. 

Ellers timer den riktig og låser som et bankhvelv. 👍 

DSC_4595.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At Python'er stacker mot slutten i DA er bare sånn det er, det kommer man ikke unna. Med litt trening er det faktisk ikke ueffent, men veldig anderledes enn Smith.

Du kan prøve "stramme fjæra med bakenden av et bor klemt inn i V'en"-trickset, men det er lett å dra det for langt, og det hjelper bare noe..

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Wintel skrev:

Nydelig revolver, og du fikk den latterlig billig!

Om du synes 8" for for langt å veive med, så kan du få bytte i min 6" :-) :-) :-) 

 

Takk, jeg klager ikke... Går i alle fall førløpig greit å veive med den på hobbyrommet... 😉 

Årsmodell og sånt er din da? 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, thoger skrev:

At Python'er stacker mot slutten i DA er bare sånn det er, det kommer man ikke unna.....

 

Man kan hvis man vil, men det er litt av en jobb. 

 

2 timer siden, thoger skrev:

...Med litt trening er det faktisk ikke ueffent, men veldig anderledes enn Smith...

 

Det stemmer. Avtrekket til en Colt er finfint og lett å kontrollere uten avtrekksstopp og andre lurerier, men det krever endel trening.

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎10‎.‎2014 den 15.41, Rausheim skrev:

Python er nesten for fin til å brukes. Estetiskt sett slår de S&W nedi støvlene.

Det var da voldsomt...……….

Ta en blånert smith og fres slisser over løpet og dem blir så like at

dem støvlene synker til tøffler. Det er jo kunn på grunn av dem slissene

at python ser kulere ut en smith.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er noe eget med Colt Python revolveren. Den ble introdusert i 1955 og det gikk hele 26 år før Smith & Wesson kom med sin Distinguished Combat Magnum (M.586 og M.686).

 

Colt var den foretrukne revolveren blant amerikanske "Bullseye" skyttere i etterkrigstiden, og Smith & Wesson har brukt mange år på å få has på hegemoniet til Colt.

Python revolveren vil for all ettertid bli sett på som den første revolveren med moderne utseende... på samme måte som Colt 1911 er den første pistolen med moderne utseende.

 

Hvis man sammenligner avtrekket på flere Python revolvere, så vil man oppleve at det er individuell variasjon. Men så lenge timing er ok, og revolveren er i orden. Så er det i mine øyne litt bakstreversk å gå inn for å tune en Python revolver til å bli den perfekte feltrevolver. Mekanikken i en Python er fra en tid da deler ble tilpasset individuelt, og man ser raskt at det ikke bare er å bytte deler når man åpner opp en gammel Colt revolver. Og deletilgangen er ikke noe å rope hurra for heller.

I forhold til en Smith & Wesson revolver, så er det for meg det lange hammerfallet som får Python revolveren til å virke gammeldags. Blir akkurat som å kjøre bil med ettermontert turbo på en forgassermotor.

 

Når det gjelder den visuelle effekten av kjøleribber på sikteskinnen, noe som Colt har brukt på en rekke modeller. Så kan det nevnes at Smith&Wesson revolvere på 70tallet ble utstyrt med Python løp for å få mer tyngde fremme.

 

Her er bilde av en Smython revolver...    Alt går an!

 

 

6303960d34fe6c7e614342c58075e779[1].jpg

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, strekkfisk skrev:

Da er min første Python kommet hjem. 

...kul innstilling at dette er den første Python`en din 😎 neste blir kanskje en toogenhalvtommer...?

 

Gratulerer med en historisk American Gun! Har prøvd en slik åtter med kikkertsikte, og den var superpresis.

Det finnes montasjer du kan sette på, uten å borre i sikteskinna, om du har lyst til å prøve selv.

Og bare å spenne den lange, deilige hanen gjør at du glemmer langt hanefall...

...Ikke sammenlikne den med andre revolvere, den står helt godt på egne bein.

Men forresten: Du har vel tenkt på en 1911 også....?

 

Piece of American history, Man!

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

...kul innstilling at dette er den første Python`en din 😎 neste blir kanskje en toogenhalvtommer...?

 

 

Har ikke noe på SR-søknaden, så kanskje, men det renner vel ikke over med sånne på finn.. Eller Huntershouse for den saks skyld.

1 time siden, BC.Airn skrev:

 

Gratulerer med en historisk American Gun! Har prøvd en slik åtter med kikkertsikte, og den var superpresis.

Det finnes montasjer du kan sette på, uten å borre i sikteskinna, om du har lyst til å prøve selv.

Og bare å spenne den lange, deilige hanen gjør at du glemmer langt hanefall...

...Ikke sammenlikne den med andre revolvere, den står helt godt på egne bein.

 

 

Takk, og det er noe helt annet ja. Har en Smith mod. 10 i 38 jeg har bytta hammerfjære på, men nå lurer jeg på om jeg ikke skal kvitte meg meg med den...

 

1 time siden, BC.Airn skrev:

 

Men forresten: Du har vel tenkt på en 1911 også....?

 

Nja, det er så innihelvete mange varianter av 1911 at jeg egentlig har styrt unna, men så er det jo noe som heter "If it ain`t a Colt, it's a Copy" når det gjelder 1911 kom jeg på.

Og dessuten har jeg en (meget pen) 92 Compact på militær jeg måtte ha kvitta meg med for å få det til. (Og en 92 er det jo kjeeeempemange som har lyst på...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...