Jump to content

ballistikk for 6,5x55 ? oppskrytt?


joakimH

Recommended Posts

til toppjakt er det mange som anbefaler 6,5x55 pga dens flate kulebane og presisjon.

her er noe interresant jeg så :

2afkj0g.jpg (norma`s ballistikk tabell)

jeg testet med 308w , og 30-06 også, ingen hadde flatere kulebane en 222rem..

 

6,5x55 er jo sikkert anbefalt pga anslagsverdi, men kulebane derimot.

 

edit var litt lite bilde til å lese av, her er større bilde http://i43.tinypic.com/125rlo6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, balistikken til 6.5x55 er overlegen 222 og 223 rem da kulas lengde i forhold til diameter er mer optimal. Dette fører til en høyere BC på kulene samtidig som vekten på kula i 6.5x55 er 2-3 ganger så høy. Denne vektforskjellen gir 6.5x55 større anslagsenergi samt at den ikke mister farten like fort som en kule i eksempelvis 223 rem.

Selv om 223 Rem har en høyere utgangshastighet enn 6.5x55 vil 6.5x55 kula beholde farten over en mye lengre distanse pga vekten. De relativt lette kulene i 222 og 223 er også mye mer utsatt for vindavdrift.

 

Enda et moment som taler for 6.5x55 er at kula ikke vil endre retning like mye som en 223 rem om kula skulle treffe gress, blader ol.

 

Lader du selv kan du også sende av gårde en lett kule (85 grain) i 6.5x55 i høyere hastighet (ca 900m/s) enn en det er mulig i 223 rem.

 

Edit: Er du interessert i 223 Rem ville jeg også tatt en titt på det Kinesiske kaliberet 5.8x42. Dette kaliberet har etter manges mening bedre ballistiske egenskaper enn 223 rem.

Link to comment
Share on other sites

5,5 grams kuler får du ut med over 1000 msek i 6,5x55. samme med 6,5 grams kuler.

7 grams match kuler (med høy BC) får du ut med godt over 900msek. nærmere 1000 om pipa er lang nok.

8-8,4 grams kuler får du ut med opp til 900 msek.

 

spørs hvor lang avstand, spørs om vindavdrift er en faktor, osv..... men jeg vil tro at 6,5 er på høyde med, eller bedre enn det meste fra en 222rem, iallefall på hold fra 200m og utover.

Link to comment
Share on other sites

Kulefall er egentlig ikke interessant når du skal sammenligne disse kaliberne. Det eneste som er mindre interessant er anslagsenergi, den er det nok av uansett. Jeg har mer og mer blitt overbevist om at det ikke er kulefall som er problemet ved jakt. Det er vindavdrift. De aller fleste aktuelle kalibere skyter i blink på ca. 150-180m med 3-5cm overslag på 100, og blir holdet lengre enn som så må du uansett skru. Problemet for meg på jakt er vind. Vinden er mye vanskeligere å beregne enn avstanden, så det er mye lettere å beregne feil. Da er 22-kaliberne underlegne gamle, gode 6.5x55. Med kreativ valg av kule og ditto hjemmelading kan du nærme deg ytreballistikken til .308Win med en .223, men du når ikke helt opp til 6.5x55.

 

For all del, 22-kaliberne har mange fordeler, bl.a. mulighet for kortere låskasse og mindre rekyl. Men de sliter litt med å rekke opp til 6.5x55 når holdene blir litt lange.

Link to comment
Share on other sites

Snakker man kun kulebane, så er det vekt, kulas konstruksjon og hastighet som er avgjørende.I allefall ut til 250 meter.

BC og dens verdi er overdrevet. Man utnytter lite av en kules bc under 250 meter.

Mye viktigere er annslagsenergi(storvilt) og presisjon(f.eks. toppjakt)

Dette er kun min personlige mening.

Link to comment
Share on other sites

Det vi vil er vel at kula gør det samme hver gang. To faktorer må man ha kontroll på for å minimere tilfeldigheter, 1.våpenets egenspredning og 2.følsomheten for variable faktorer som påvirker kula etter den har forlatt løpet.

 

1.Våpenets egenspredning blir man kjent med på skytebanen under optimale betingelser.

2. Følsomheten for ytre faktorer (vind) er oppgitt ved BC

 

I og med at det går an å få gode samlinger med 6,5x55 og det finnes plenty kuler med høy BC til dette kaliberet, må man si at det engner se til toppjakt slik trådstarter spør om. Det betyr ikke at det ikke finnes andre kalibere med gode egenskaper til dette formålet. - Menneskelige faktorer overlater jeg til øving og psykologi.

 

Skitt jakt!

 

Langlo :D

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er som å ha ein "vemmelig" kråkefugl i siktet på stor forstørring, rifla ligger dønn og ein kan sjå fuglen inn i kvitøyet, rett før ein slepper skuddet. Holdet er langt, men rifla, ammoen og skytteren klarer jobben, fuglen forsvinn i ei sky av fjær, og deiser i bakken intetanende om den supre kula raste mot den.... Puh, så våkner ein opp svett og fæl, avtrekkerfingeren er krølla i krampe rundt foten på nattbords lampen, dyna er på gulvet og det er snart ein ny dag på jobben, det var den drømmen.... :oops:8)

 

Ballistikken på 6.5x55 er nok ikkje oppskrytt. Men det er fleire faktorer som skal stemme, før du får ei fin ballistikk på den. Og så spørs det kva som ein meiner med god ballistikk.. Så lenge du klarer å skyte inn rifla på forskjellig hold, og kan justere dei nødvendige klikka som skal til for å treffe der du skal, så er vel ballistikken god nok til det meste i det kaliberet. :)

Link to comment
Share on other sites

nei jeg mener ikke det men jeg mener at en del av spenningen er å snike seg så nert som muligt..

 

Ok, for deg og din måte å jakte på så er det å snike seg så nærme som mulig som er "jakten/spenningen".

For mitt vedkommende er det ikke det! Vil heller ligge på x-antall meter i ro og mak med kaffekopp, tofot, vindmåler og klikktabell... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Poacher.

Nå ble jeg litt nysjerrig på hvor lange hold du foretrekker under jakt. Siden det snakkes om vindmåler og klikktabeller, så tar jeg høyde for at det er snakk om lengre hold enn 200 meter. Tror ikke jeg personlig, sitter på fasit, men forbi den avstanden, så dreier det seg mer om skyting enn jakt. Jeg er av den oppfatning, at jakten avsluttes av skuddet, og dreier seg om mye mer enn skuddet alene.

Jeg aksepterer på alle måter andres mening, men kunne av ren nysjerrighet likt og høre hvor lange hold det er snakk om, før man får den store "jaktopplevelsen"

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan få skutt en fugl på 100 meters hold, så er det fortsatt jakt. Jeg trenger ikke stå under buska fugl'n sitter i, for å kalle det jakt. Men at det innimellom kan være veldig morro å se hvor nære viltet det kan være mulig å komme, er ikke til å komme ifra. Men ikke ofte her jeg jakter, for det er tynt med fugl og rådyr, så hvis man lar en sjanse gå ifra seg, så kan man slite lenge før det skjer mer.

 

Sesongen 2008 fikk jeg ingenting, og jeg har ikke løsna et eneste skudd i jaktsituasjon. Dritkjipt, men sånn er livet.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har lest, så sverges det til litt butte kuler for å få "god effekt" ved treff, slik at fugelen ikke flyr videre. Så hvis det er tilfelle, så får man ikke en kule med sky-high BC.

 

En butt kule i 6,5 har skyhøy BC i forrhold til en butt kule .22, Viktig å sammenlikne riktig.

 

Og ellers er jeg enig med de fleste som har svart på side 2 i denne tråden. "En jegers oppfatning av god jakt, er kun representativ for denne jegeren, og er ikke representativ for allmenhetens oppfatning".

 

Ergo, all jakt er morro, hvis man trives med det. Jeg elsker lange hold, samt nervepirrende ansmyginger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...