Jump to content

Ulovlig våpen til salgs på finn!?


charging hippo

Recommended Posts

Jeg tok å sendte han en mail om at jeg "var muligens intressert" men ville vite type, kaliber og ha et par bilder...

 

Her er svaret!! :shock:

Hei.

Jeg har ikke greie på Gevær men det er ett tidliger HV Våpen,,

skal ha 6000 for det

kan ta bilder og sende senere i dag

Link to comment
Share on other sites

Gjer jo ingenting kriminelt ved å kontakte han. Er jo han som er kriminell i tilfelle. Synst det var bra gjort å finne ut at han faktisk ikkje kødda :shock: Da har du mailen som bevis på at han gjøre noe ulovlig, viss politiet trenger det. Må ærlig innrømme at eg synst en smule synd i han viss han gjør en kriminell handling uten at han veit om det. Er jo bra gjort :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forundres mest over at han skriver at våpenkort ikkje er nødvendig. Det vil jo sei at han i utg.punktet veit at våpen er registreringspliktig. Men kan jo også være at han ønsker å ikkje sitte med uregistrerte våpen i hus, og dermed ønsker å kvitte seg med det, samtidig som han trur at dette er i orden for politiet så lenge kjøperen tek ansvaret og registrerer våpenet sjølv... Uansett lite gjennomtenkt av han i tilfelle...

Link to comment
Share on other sites

Han som la ut annonsen ønsket ikke at den skulle være ute lenger. Hvorfor vet ikke ingen av oss, så det er undøvendig å legge den ut her til "spott og spe". I det minste burde navnet og adressen sladdes! (Det er ikke sikert at navnet og adressen stemmer, men uanset...)

Link to comment
Share on other sites

Annonsen er slettet.

Forfatteren er sikkert på vei til Guantanamo og kammerets medlemmer har atter en gang reddet verden fra den sikre undergang.

 

 

Hør...! Er det bare meg, eller er det flere som hører "the Star Wars theme" i bakgrunnen :mrgreen: ?

Link to comment
Share on other sites

Forfatteren er sikkert på vei til Guantanamo og kammerets medlemmer har atter en gang reddet verden fra den sikre undergang.

Det er sikkert en god grunn til at fyren slettet annonsen, ja. Greit at man ikke skal "henge ut" folk, men jeg synes ærlig talt at det er 100% riktig å tipse Onkel hvis man har begrunnet mistanke om lovbrudd. Enhver våpeneier plikter å vite at man trenger innvilget kjøpetillatelse for å kjøpe våpen på lovlig vis i Kongleriket. Ethvert ulovlig våpen graver en enda dypere grav for lovlydige våpeneieres mulighet til å bedrive hobbyen eller sporten sin. Ergo: Kudos til hvemdetnåvar som tipset om dette og fikk annonsen av nettet :!:

Link to comment
Share on other sites

8.000,- for en slarkete sideligger og en HV- mauser... Klart at selger er klar over at noen vil betale for en uregga rifle.

 

Tja. Når ein får kjøpe Glock 9mm for 4.000,- kvifor skal ein då betale det dobbelte for våpen som er særdeles upraktiske til kriminelle formål? (OK, hagla kan sages av og bli meir "praktisk"). Prisen, og den totale mangel på subtilitet i annonsen, gjer at eg tviler sterkt på at vedkommande er ein barka kriminell. Han har nok fått Den Store Skjelven og sletta annonsen, anten etter at Onkel Blå, Finn Moderator eller andre har "tipsa" han om at dette er ulovlig og straffbart:

 

§ 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud. Gjelder overtredelsen § 27 b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes.
Link to comment
Share on other sites

Uten å ta stilling til annonsens innehold, kan jeg nevne at en kjenning hadde omtrent samme ensemblet fremme fra skapet ifb med en jakttur og var en runde i kjellerboden for å hente frem noen saker, når han kom opp manglet stereoannlegget og lommeboka mens mauseren og sideliggeren sto igjen på samme sted som tidligere - midt på stuegulvet...

 

Er vel ikke akkurat mest verdt for kjeltringpakket nei.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vel...da røper jeg at han har gitt "tilbud" til flere her inne om våpnene og de er nå solgt!! hmm.....

 

Så dumme medlemer er det vel ikke her inne???

Link to comment
Share on other sites

Tja. Når ein får kjøpe Glock 9mm for 4.000,- kvifor skal ein då betale det dobbelte for våpen som er særdeles upraktiske til kriminelle formål?

 

Det at dette sto på trykk i Dagbladet trenger vel ikke å bety at det er tilfelle. Personlig stiller jeg meg tvilende til det som fremkommer av anti våpen propaganda i tabloidpressen, og da spesielt Dagbladet. Jeg tror slike oppslag ofte er tuftet på lite kunnskap og en viten om at "frykt selger".

 

I de dommene jeg har lest har det oftest dreid seg om gamle håndvåpen og mer jaktrelaterte våpen. Nå prøvde jeg ikke nødvendigvis å antyde at selgeren skulle selge disse til medlemmer i feks "bokstavgjengene", eller at han har kriminelle kontakter over hodet. Likevel vil jeg tro at det finnes en del mennesker i samfunnet som gladelig betaler litt ekstra for uregistrerte våpen da de ikke kvalifiserer for kjøp av våpen på lovlig vis. Dette trenger ikke å bety at de tilhører gjenger eller andre "organiserte" kriminelle miljøer. Jeg tror heller ikke at kriminelle med tilhørighet til organisert kriminalitet bryr seg om å lese annonsene på finn.no. Videre vil jeg anta at de fleste ikke vil risikere å bli tatt for å kjøpe eller selge et våpen for en såpass lav sum som kr 4.000,-.

 

Det er godt mulig at man kan få tak i hva man måtte ønske av ulovlige våpen, men intrykket mitt er at dette gjelder for ytterst få, og at man er avhengig av et kontaktnettverk som er utenfor rekkevidde for de fleste kriminelle. Videre er inntrykket at de såkalte organiserte gjengene og miljøene ikke på langt nær er så organisert som man kan få inntrykk av gjennom avisene og filmer, men snarere en "organisering" i forhold til hva som er formålstjenelig i øyeblikket. Det at enkelte påberoper seg tilhørighet til den ene eller andre gjengen er ofte skryt og avhengig av hvor de kommer fra. Det finnes antagelig en kjerne som styrer den ulovlige virksomheten, men de fleste fremstår som rene "løpegutter". Unntakene finnes selvfølgelig, og da særlig i forhold til Mc gjengene. Hells Angels feks, har en imponerende organisasjon som i tillegg til en antatt organisert kriminalitet også produserer og markedsfører egne klesmerker og tidsskrifter. At disse kan fremskaffe det de måtte behøve av våpen hersker det vel ingen tvil om. Det så vi utallige eksempler på i løpet av Mc krigene på 1990 tallet.

 

Uavhengig av hva årsaken til- og hensikten med denne anonsen var, så er det bra at politiet blir varslet. At det ble varslet av en som eier våpen på lovlig vis er definitivt et pluss :D !

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen, for å ikke bli misforstått... Jeg sa ikke at de er kjøpt av et medlem her, bare antydet at han fortsatte å "selge" dem etter annonsen blei fjerna.

 

Hvem som har kjøpt dem har jeg ikke peiling på, det kan være hvem som helst.

 

Tror ikke det var et særlig lurt kjøp...uansett hvem det var :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Malle: Ja, du har nok rett... det er mange som syns det er "kjekt å ha" uregistrerte våpen liggende utan at dei planlegg grov kriminalitet.

 

Men dersom idioten faktisk har solgt børsene, så har både han og kjøper gjort seg skyldig i brudd på Våpenlovens §33 med ulovlig avhendelse og erverv av skytevåpen og fortjener straff ihht loven. Pluss at dei begge kan glømme å beholde eventuelle lovlig registrerte våpen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vel, det var dette med "å redde fra verdens undergang" og passelig musikk. Sukk... fruen har rett; det er bare jeg selv som skjønner humoren min :cry:

 

 

Du er ikke helt på feil jorde!

http://starwars.wikia.com/wiki/DLT-19_h ... ster_rifle

http://starwars.wikia.com/wiki/Heavy_blaster_pistol

 

Gamle tyske våpen får de god bruk for i framtidas romalder! :mrgreen:

 

Eh... Beklager litt off topic her...

 

Men får da inderlig håpe at disse våpnene, om de vitterligen er solgt ulovlig, ikke blir brukt til noe kriminelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...