Jump to content

Amo fra XXL til .22


vickers

Recommended Posts

Jeg var innom den nyåpnede XXL butikken her om dagen, for å sjekke pris på .22 Amo. Her hadde de en amo som heter Fiocchi .22 L.R MAXAC. Ved kjøpe av 5000 skudd kom den helt ned i 36 øre per skudd. Noen som har erfaring med slik amo?

 

Edit: Skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kompis av meg kjøpte 600 smeller der før i år til prisen av 59 øre pr skudd. helt grei ammo, men jeg syntes den var litt for "skitten" for min halvauto salong. den hadde og noen ganger problemer med å veksle pga skit i magasin og mekanisme. men med 5 min med en pussefille etter 50 skudd så var ikke det noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel skutt ca 30 000 av disse skuddene i min GSP og jeg har ikke hatt noen problemer med denne ammoen.

Jeg har vel sett noen få skupp pr. 500 som har litt mye fett, men ikke noe som har klusset det til.

Jeg har også bare vanlig puss og vedlikehol på dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

dengang jeg var ung, var det 2 typer fiocchi maxac. ene typen het "soft" å var svakere ladd enn den andre. den vanlige var hardere ladd enn vanlig kal 22 ammo, gikk ca 350 msek. presisjonen var upåklagelig i sauern, å funksjonen var upåklagelig i halvautomaten. så jeg hariallefall skutt 5000 slike uten problem.

Link to comment
Share on other sites

:) Du kan IKKE ødelegge pistolen din! Det er vel nærmest umulig å ødelegge et .22 våpen med det som leveres av fabrikkammo.

En annen ting er det at det ikke er smart å bruke de kraftigste .22 patronene i et håndvåpen da de pleier å 'gå dårlig' og koster endel mer.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Du kan IKKE ødelegge pistolen din! Det er vel nærmest umulig å ødelegge et .22 våpen med det som leveres av fabrikkammo.

 

Er du sikker på det? Jeg kom på trening med mine Odin .22LR fra Våpensmia og fikk ikke bruke de i klubb våpen pga tennstiften ble ødelagt. :?

Link to comment
Share on other sites

:? Jaha! Man skal høre mye før øra detter av... Jeg skal ikke banne på at det er tull, da det jo 'kan hende' at Odinpatronene er laget av stål? Men da er det neppe marked for patronen alikevel... http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2833&view=previous

 

Spørs om de har et uhyggelig 'sært' klubbvåpen... (Eller sponsoravtale med annen ammoleverandør...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110
Jeg kan ikke se fra mine pakker om den er "soft" eller ikke. Men hvis den ikke er soft kan man da ødelegge pistolen? Jeg har hørt at man ikke skal skyte for hard amo i pistol. Jeg har btw en FWB AW93.

Hvis kulene du har kjøpt er "soft" så står det MAXAC SOFT på pakken.

Link to comment
Share on other sites

:) Her på Lillehammer brukes CCI-standard. Vi lever av et parti på 130.000 skudd som ble kjøpt inn for et år siden.... Så dagspris må nok sjekkes hos leverandørene?

(Av de 10-tusenvis av skudd løsnet har vi hatt en håndfull klikk... Og de klikkene fungerte ved forsøk nr 2... :mrgreen: )

Meget bra treningsammo med utmerket nøyaktighet!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel og bra med en billig trenings ammo, men tenk litt på at hvis du skal skyte med forskjellig ammo fra treing til stevne blir det igjen litt mer styr. Men det skal ikke være noe problem å få tak i ammo som koster under 40 øre og i tillegg smeller hver eneste gang :-)

 

Skyter du felt, har du nemlig ikke råd til en klikk selv om den smeller på gang nr 2 !! :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vel den Laupa .22 ammunisjonen som kjøpes av klubben bør i såfall være verdens beste..

 

Der er det 50 kr pr 50 skudd.. Så godt over 40øre grensa. Det eneste er at den klikker nesten oftere en den smeller. på forrige trening hadde jeg 7 klikk av 50 skudd. Og den pistolen går så det suser normalt sett..

Link to comment
Share on other sites

:) Her på Lillehammer brukes CCI-standard. Vi lever av et parti på 130.000 skudd som ble kjøpt inn for et år siden.... Så dagspris må nok sjekkes hos leverandørene?

(Av de 10-tusenvis av skudd løsnet har vi hatt en håndfull klikk... Og de klikkene fungerte ved forsøk nr 2... :mrgreen: )

Meget bra treningsammo med utmerket nøyaktighet!

 

Har god erfaring med CCI standard selv. Dog må de individuelle produksjonslottene testes, noe er ikke fullt så bra. De beste har i tester slått ting som Eley Tenex og Silhouex og alt annet de ble satt opp mot, og prisen er uansett helt levelig for oss vanlige dødelige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom den nyåpnede XXL butikken her om dagen, for å sjekke pris på .22 Amo. Her hadde de en amo som heter Fiocchi .22 L.R MAXAC. Ved kjøpe av 5000 skudd kom den helt ned i 36 øre per skudd. Noen som har erfaring med slik amo?

 

Edit: Skriveleif

 

Kjempegod ammo som kan anbefales på det varmeste.

 

Aldri klikk :!:

 

Har brukt den i over 20 år (siden de første grønne maxac pakkene) sikkert 20000 skudd.

Funker utmerket i alle typer våpen.

 

Kan finne enkelte patroner med litt mye fett, men pusser du minst hvert 500. skudd går det fint :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110
Jeg var innom den nyåpnede XXL butikken her om dagen, for å sjekke pris på .22 Amo. Her hadde de en amo som heter Fiocchi .22 L.R MAXAC. Ved kjøpe av 5000 skudd kom den helt ned i 36 øre per skudd. Noen som har erfaring med slik amo?

 

Edit: Skriveleif

Bra ammo! På hundre meter fikk jeg en spredning på 105mm.(opp til 15m/s kastevind). Forige dagen fikk jeg 50mm samling med MAXAC soft.(greie forhold)
Link to comment
Share on other sites

Da har kjøpt inn ein del MAXAC og MAXAC soft for testing i FAS.

Eg orker ikkje meir klikk på feltstevner.

 

Dersom Fiocci går bra er dette berre ein bonus om dei fungerer :)

Det er i alle fall veldig mykje mindre feitt på desse enn Lapua Super Club.

Kanskje dette kan bli ei vinter og feltpatron.

På ein matchkonkurranse tåler eg til nød ein klikk eller 2.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Odin (for flere år siden, og i et våpen jeg ikke lengre eier) var at den spredte suverent mest av alt jeg prøvde i det våpenet.

Med våpenet fastskrudd i Ransom Rest fikk jeg spredning med Odin på 3-4 cm, mens jeg på de beste (SK Standard og Lapua type svinedyr) fikk samlinger som på testskiva til våpenet, dvs. ca. centimeteren.

Ting kan selvsagt ha forandret seg siden den gang, men jeg føler ingen akutt trang til å skyte Odin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om Fiocchi maxac.

Kom til å kjøpe meg en Sako Quad med Hausken mini 22 demper. Med CCI standard og en del andre ammotyper smeller det mindre enn i luftpistolen min. Ble svært overrasket da F maxac ga en høy og tydelig "overlydssmell". Verken jeg eller noen venner som har prøvd greier å merke den minste forskjell på maxac og CCI ved pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

Maxac varieret ildels dramatisk i hastighet - jeg snakker om 200fps fra skudd til skudd. Fra en rifle er langt de fleste supersoniske, men noen er nede i snaue 1000fps.

Med den mursteinen jeg hadde klarte Anschutzen min knapt å samle 35mm@ 50m, Saueren gikk noe bedre og holdt 10er på 100m, det gjør ikke Annyen med MAxac..., har avskrevet den som ubrukelig til annet enn leketøy for unger. Både CCI std. og Fiocchi SM280 holder innertier @100m og vel så det i mine rifler, og CCI std. henger egentlig greit med til 200m iallefall, den er bra til prisen. Begge disse er helt subsoniske i mine rifler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 500 maxac soft for et års tid siden, det ble jamomatic i den Benelli mp90s jeg hadde da, Cci standard funksjonerte perfekt.

 

Jeg er nå den heldige eier av en splitter ny Pardini sp ny med nill grep. Har skutt ca 800 skudd med den allerede og har ikke hatt en eneste funksjoneringsfeil-hallaluja!!

 

Og ja, ladningen er merkbart svakere i maxac soft kontra cci, det er iallefall en viktig forskjell for meg når jeg skyter hurtig fin!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen tusen Maxac Soft liggende.

Skulle bruke dem i pistolen, men de er ørlite for svake til å drive mekanismen skikkelig.

Noen som har testet dem i rifle ?

Disse er merkbart slappere enn vanlig Maxac, så jeg tipper de holder seg underlyds.

Kanskje disse kunne funke i en gammel FAS?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...