Jump to content

Tur til Sør-afrika i 2010


G.Larson

Recommended Posts

Vi er en gjeng som planlegger å reise til Eastern Cape i mars neste år. Ser for vårs en 9 dagers tur hvor noen jakter 7 dager og resten jakter 5 dager og bruker resten av tida til å feriere litt. Dette blir en tur hvor de hjemme også skal være med.

En del av oss har vært i Afrika før. Namibia med Sparta og Kwalata med Safari management.

Er det noen som har gode forslag til turoperatør og plasser i Eastern Cape?

Vi tenkte i utgangspunktet å reise med Sparta til Glen Oliver i EC. Noen synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kontakte Shadob?

 

Jeg har vært sammen med ham på tur, og synes oppfølging før og etter reisen - har vært bedre enn hos firma jeg har reist med.

Særlig oppfølgingen ETTER turen.

Siste gangen jeg reiste med et firma - var invitasjonspapirene dessverre utelatt, og jeg fikk litt trøbbel ved innreisen.

Det ordnet seg allikevel, men takket være meg selv.

 

Jeg skulle egentlig bli med Shadob den 14.4. - men kona fikk permisjonsvarsel på jobben for et par måneder siden, og da ble familierådet enig i en utsettelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært hos Glen, og det som er saken er at han har under 20 000 mål å jakte på. Dermed blir Dere kjørende rundt i EC fra terreng til terreng, og de som ligger lengst unna bruker man nesten en dag på å komme til. På farmen til Glen går det noen Blesbok i en liten innhengning også kan du hvis du er heldig skyte warthog og bushbuck der. Og når vi var der hadde han leid inn en masse ph'er som ikke var hans egne.

 

Men Glen og Tracy er to trivelige mennesker som gjør så godt de kan for at du skal ha det bra, men det hjelper ikke når det ikke er terreng og dyr der. Det er vel 4-5 år siden vi var der. Gruppen ble splittet og vi overnattet rundt omkring og kjørte like mye på veien som vi var på jakt.

 

Jeg ville heller prøvd Safari Management eller Abiku Safari & Jaktreiser som begge er store aktører i Afrika.

 

Hold dere unna turoperatører som ikke er registrert hos Reisegarantifondet.

Link to comment
Share on other sites

Reiser til EC med Shadob den 14.april, for fjerde gang.

Skal som vanlig bu på lodgen til Johan Dreyer nær Grahamstown.

 

Topp service og eit utruleg variert terreng. Fam. Dreyer er seriøse og trivelige folk

som held det lovar.

Dessutan ligg Grahamstown godt sør om malariabeltet og med kort vei til dei mindre byane

langs det Indiske hav.

 

Kan anbefalast.

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel ikke si noe her uten å bli arrestert og beskylt for reklame, men uavhengig av at jeg er agent for dem, vil jeg anbefale å ta en titt på XXL Adventure sitt opplegg, og da særlig xxls eget nye jaktområde.

 

Ellers har jeg reist med Shadob selv og hadde en fin tur.

Link to comment
Share on other sites

Reiser med SafariMax nå til helga.

 

Foreløpig virker selskapet meget bra. Får ordnet alt via dem, så det eneste vi har å gjøre er å møte opp på Gardermoen.

Farmen vi skal på eies av Jaques Greef, og de som har vært der tidligere virker veldig fornøyde, god bestand, fine trofèer, bra fasiliteter.

 

Kommer en rapport i etterkant av turen, er hjemme 15 mars.

 

Ps; driveren av SafariMax, Erling Skogheim, er på ferie akkurat nå, men han skulle være hjemme igjen over helga.

Tlf til han er 92651377.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Lykke til med turen !

Hvis dere ennå ikke har bestemt dere vil jeg anbefale Mankazana Safaris som holder til 1,5 t unna Port Elizabeth. Frans Bussiahn som driver firmaet er dønn seriøs og har ca 300.000 mål jaktterreng. 3 forskjellige lodger som avrierer fra luxus logde til telt camp. Jaktområdene ligger i umidelbar nærhet av lodgene så bilkjøring blir redusert til et minimum. De har ca 30 jaktbare arter og en eksepsjonell bestand av dyr. Det drives kun med fast ansatte PH'er som kjenner området som sin egen bukselomme og de gjør ALT for å tilfredstille sine gjester ! Jeg har selv jaktet hos Frans de 3 siste år og ser intet behov for å jakte andre steder i RSA. Jeg hadde kontakt med Frans for en tid tilbake og han kom da med et pakketilbud for noen kamerater som skal nedover. 5 dagers jakt med følgende trofe : 1 springbok, 1 Impala, 1 Blesbok, 1 vortesvin eller mountain reedbuck, pris på denne pakken kommer på 13500 Nkr. Ikke gærn't

For de som ønsker mere info kan de gå inn på mankazana.co.za og se. Prisen som er oppgitt på hjemmesiden er i USD, men jeg er gjerne behjelpelig med å prute !

Siden jeg har relativt mange turer bak meg til RSA, har jeg etterhvert opparbeidet meg et bra nettverk vedr gode preparanter som har fornuftige priser og transportører som ikke flår sine kunder. Har b.a en kasse på vei hjemover nå, kassen er relativt stor, ca 1,5 kubm. Inneholder bogmontasje av svart gnu, oryx, vortesvin, red hartebest, dådyr og skalle av kudu, samt 8 skinn. denne kassen har jeg betalt 5800kr for. I tillegg kommer norsk mva og norsk speditør som sist kostet meg ca 2500. Snakket for et par uker siden med en kamerat som måtte betale mere for en kasse på under 0.5 kubm !

For øvrig kom preparantjobben for nevnte dyr på like under 12000 for alt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kom hjem i går fra en 11 dagers reise med 7 dagers jakt i East Cape. Jaktet først 3,5 dag på den nye XXL campen. Etter disse dagene reiste vi i lunchen over til Kubusi som er drevet av James Williamsen, Det er han som har det daglige ansvaret på den nye XXL campen også. XO formidler som kjent reiser til disse to stedene. Kubusi har vært i drift siden 1999, så den er veldrevet og de har fått masse erfaring med jaktreiser. Seriøse folk og gode PH`er. Jeg reiste alene, men det var andre jegere der fra USA, så vi hadde det riktig så hyggelig på kveldene. Kan trygt anbefale dette opplegget.

 

Jeg planlegger å legge ut noen bilder og litt tekst om reisen, må bare få samlet meg litt etter hjemkomsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da, etter mye om og men og att og fram, har vi endelig blitt enige om tur. Turen går til Kimberly-området med Exotic Hunting Adventure. Beklager Donner og Shadob) Avreise fra Værnes 16/4-10.

Da blir det vel lading,trening og andre forberedelser i løpet av vinteren.

 

De som reiser her fra kammeret, foruten meg er: skjørtejegern og 308W Brno + 1 jeger til. I tillegg blir damer og unger med og en kollega for turens skyld.

Link to comment
Share on other sites

Da, etter mye om og men og att og fram, har vi endelig blitt enige om tur. Turen går til Kimberly-området med Exotic Hunting Adventure. Beklager Donner og Shadob) Avreise fra Værnes 16/4-10.

Da blir det vel lading,trening og andre forberedelser i løpet av vinteren.

 

De som reiser her fra kammeret, foruten meg er: skjørtejegern og 308W Brno + 1 jeger til. I tillegg blir damer og unger med og en kollega for turens skyld.

 

Stilig :D Var der i juni. Mer om det i denne tråden viewtopic.php?f=54&t=21858

Skal dere jakte hos Constantia Safaris ?

I så tilfelle, hils så mye til Gerrit fra Knut.

 

Dere har virkelig noe å glede dere til :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg skal til Sør-afrika med shadob i april. :D:D

Dette er min første jakttur i utlandet og jeg gleder meg masse allerede.

I den sammenheng tenkte jeg å høre om det er noen kloke hoder der ute som har forslag til ei liste med dyr som bør jaktes på.

Jeg skal jakte med TC Contender i kaliber 30-30 og Ruger SRH i kaliber 454 casull.

Det er ett dyr som jeg har bestemt at skal være med på lista mi og det er Warthog. 8)

Har også litt lyst på en Bushbuck.

 

Håper noen av dere med litt erfaringer i afria har noen tanker om dette.

Jeg har ikke satt noe fast budsjett på turen men reiser hovedsakelig for å prøve denne jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

@kimo: Jeg var på min første tur til afrika for to år siden. Da hadde jeg også satt meg opp ei liste over prioriterte dyr. Resultatet av det var at jeg hang

meg så opp i den prioriteringa at det gikk 3 dager med mye skuddsjangser uten at de dyra jeg så etter dukka opp. Til slutt kuttet jeg ut lista mi og benyttet sjangsen når den var der. Nå reiser jeg med 0 liste og kommer til å ta en kjapp vurdering der og da isteden. Selv om vortesvin er høyt prioritert.

Link to comment
Share on other sites

Enig med G.Larson.

Var i Namibia for 2 år siden. Kudu og Oryx var øverst på lista, men det gjelder å ta muligheten når du får den. Gikk "glipp av" en fin Stenbock før jeg bestemte meg for å skyte når muligheten var der. I tillegg til Kudu og Oryx fikk jeg Blesbock, Springbock og en skikkelig stygg Warthog :mrgreen: . Men uansett gjelder det å huske prislista før man skyter noe altfor dyrt . . . .

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
@kimo: Jeg var på min første tur til afrika for to år siden. Da hadde jeg også satt meg opp ei liste over prioriterte dyr. Resultatet av det var at jeg hang

meg så opp i den prioriteringa at det gikk 3 dager med mye skuddsjangser uten at de dyra jeg så etter dukka opp. Til slutt kuttet jeg ut lista mi og benyttet sjangsen når den var der. Nå reiser jeg med 0 liste og kommer til å ta en kjapp vurdering der og da isteden. Selv om vortesvin er høyt prioritert.

 

God tur G.Larson

 

Stuset litt på dette med prioritering :!:

 

De outfiterene jeg har jaktet med ønsker seg alltid en klar prioriterings rekkefølge, og har lagt opp jakta deretter :D

 

Har aldri hatt problemer med det, men jeg har også alltid vært meget klar på i forhånd og forvise meg om viltet og mulighetene for suksess på de artene jeg har ønsket, før jeg har tatt turen. Denne lista har jeg selvsagt formiddlet outfitter og fått "go for" før turen. Hjelper lite at jeg lager meg en liste oppe i midt eget hode, hvis artene på lista mi er dårlig representert i det aktuele jaktområdet. Ingen terreng har alt, det gjelder å plukke med seg de artene som er gode i det området man reiser til. :D ( Gjelder spesielt SA da flere arter ikke er lovelige å ha i samme hegn grunnet "cross breading". Kan selvsagt løse dette med å ha flere mindre hegn, men foretrekker selv store jaktområder og det å ha noen spesille arter som mål for jakta.)

 

Men jakt er jakt! Så ingen garantier kan selvsagt gis!

 

Gleder oss til turreferat :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

En jakttur til SA eller det sørlige Afrika blir aldri feil uansett bytte :D

 

Etterhvert har det bare blitt sånn at det er gøy med noe nytt......... :wink:

 

Og selvsagt har du rett i at selektiv jakt kan dra ned resultet av antall felte dyr en smule, men med godt forarbeid er det absolut mulig å få felt en 3-4 foretrykkene arter i løpet av en ukens jakt :wink:

 

Lykke til og skitt jakt :!:

 

Gleder meg til referat :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har reisefeberen meldt seg. Outfitteren er byttet til Constantia Safaris. Fortsatt 13 dager igjen og koffert og våpen er ferdigpakka. :D

 

Som sagt tidligere i tråden, så var jeg der i Juni ifjor. Hils til Gerrit fra Knut :D

Hadde en fantastisk jakt hos Constantia. Minnes spesielt morgenene før jakta, da jeg satt med en kopp

kaffe på terrasen, og så på alle dyra som dukket opp rundt farmen.

 

God tur og lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10000701

(VG Nett) Flytrafikken i hele Norge vil trolig bli stanset fra og med i morgen tidlig klokka 08.00. - 1000 flyvninger kan bli rammet, melder Avinor.

(VG NETT 14.04.2010 kl. 20:45, Sist oppdatert 15.04.2010 kl. 01:11 )

 

 

Dette er surt for alle som skal ut å reise...

Link to comment
Share on other sites

Håper på å få refundert flybilettene. Vi får turen tilgode til Constantia Safaris og Exotic Hunting adventure. Gruppa som skulle i vei består av personer som jobber skift både til havs og på land så utfordringen blir å finne nytt tidspunkt der alle har anledning til å dra. Vi får sette oss ned å planlegge på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Uff uff !!!.

 

Det var trasig. Nedtur når noe sånt skjer like før avreise. :cry:

 

Lykke til med planleggingen av fortsettelsen :!:

 

Når dere først kommer dere av gårde kommer sikkert jaktgudene til å kompansere rikelig for trøbbelet med vulkan aktiviteten på Island. :wink:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...