Jump to content

Trafikkdrept elg som ulvemat?


Hjortetrekk

Recommended Posts

(Viste ikke helt hvilket emne jeg skulle legge det under, tok derfor sjansen under småviltjakt. Fint viss dere moderatorer flytter det viss det skulle være nødvendig).

 

Uansett, fant denne linken på vg.no i dag. Her er et utdrag:

 

- Ved at de mange trafikkdrepte elgene i Hedmark legges tilbake til naturen, som føde for rovdyrene, kan dette spare både dyreliv og dempe hetsen mot rovdyrene for deres naturlige matuttak, mener Jenny Rolness i Noah.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=547566

 

Spørsmålet mitt blir derfor enkelt og greit; hva mener dere om dette forslaget? Spennende med en seriøs debatt rundt dette :) :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert begrense uttaket noe, men ulven er ingen utpreget åtseleter. Så hvis ulven har valget mellom hardfrosset/råtten elg og levende varm sau på utmarksbeite / sliten elgkalv i 1 meter snø, så...

 

På den andre siden så vil åtseletere få en uvurdelig ressurs som vil skyte bestanden i været, muligens.

Link to comment
Share on other sites

Men det glipper litt likevel.

Forklaringen på at åtejakt på bjørn er forbudt, er - såvidt jeg husker - at bjørnen kan bli vant med at det er mat der det lukter mennesker. Kadavrene må jo nødvendigvis hanskes med av mennesker. Det samme gjelder selvsagt for ulv.

Link to comment
Share on other sites

[...]at bjørnen kan bli vant med at det er mat der det lukter mennesker. Kadavrene må jo nødvendigvis hanskes med av mennesker[...]

Mens jegeren av praktiske årsaker er nødt til å sitte rimelig nærme åte, kan han som legger ut "fôr" stikke langt vekk rimelig raskt. Slik at "lukten av menneske" blir langt mindre markant. Ett større problem er vel om man får store rovdyr som bjørn og ulv til å venne seg til å ete trafikkdrept vilt kan man risikere at noen av de spesialiserer seg på tog/trafikkdrept vilt og dermed er mer utsatt for påkjørsel. Å kjøre på en rev, kråke eller annen vanlig norsk åtseleter går jo stort sett greit med både folk og bil. Å treffe bamse eller en voksen ulv i 90 km/h i en liten bil kan nok fort bli litt værre.

Link to comment
Share on other sites

Interressant forslag, og imponerande løysingsorientert til å komme frå den kanten...

 

Men personleg er eg i mot dette. Momenta med at ulven blir mindre sky og forbinder menneskelukt med mat, samt det med auka bestandar av mindre rovvilt/åtseleterar er nevnt.

I tillegg meinar eg på prinsippiell basis at ei ulvestamme som ikkje får spele si naturlege rolle i eit økosystem er ganske verdilaus.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger peker på det helt sentrale - nemlig at det er tvilsomt om mennesket nok en gang skal tukle med naturen.

 

Nettopp verneinteressene er opptatt av minst mulig tukling, og bør vel være voksne nok til å være konsekvente også selv om det gjelder ulv. Det er nesten avslørende romantisk barnslig når det så åpenbart er så mye mer viktig å gjøre hva som helst for ulven, enn det er for andre arter. Har ikke sett noe så infantilt siden Brigitte Bardot gikk av skaftet for selungene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen gevinst av dette, annet enn å gi lokførerne en bedre følelse i mellomgulvet etter å ha vært nødt til å kjøre ned enda et dyr fordi det ikke har vært vilje til å bruke penger på å sikre sporene.

Ved å trekke kadavrene ut i skogen for å fore opp en ulvestamme som forskerne ikke engang med dagens bestand er i stand til å ha oversikten over, kan ikke jeg se annet enn at mennesket legger unaturlige premisser til grunn for at ulvestammen skal vokse seg større.

 

Spørsmålet blir da: Hva skjer da, når elgbestanden reduseres enda mer - noe som alle forskere varsler om? Når det ikke kjøres ihjel nok elg lenger, hva vil det da gå med en ulvebestand som vi har foret opp med matmengder den selv ikke er i stand til å skaffe? Skal vi fore opp elgen også for at ulven ikke skal sulte i hjel?

 

Hvis ikke dette er tukling, så vet ikke jeg hva begrepet betyr. Alt henger i hop. Manipulerer man ett næringsledd, så kødder man med neste.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være positivt pga. at rovdyrene da kanskje ikke trenger å drepe så mye friske levende dyr.

Men som nevnt lengre opp i tråden kan det jo kanskje føre til en tettere bestan? vil kanskje tro det kan bli mere rovdyr når det bli letter tilgang på mat og de slipper å slite så mye for det :?:

 

 

andreasli 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært testet i Åsnes, der viltnemda hadde tillatelse av noen grunneiere til å la dødt vilt ligge igjen i skogen. Stein Erik Bredvold hadde vært borti ett tilfelle der ulven hadde spist av trafikkdrept elg, dette var en ungulv.

 

Så med den ulvbestanden som er her oppe, virker det ikke akuratt som om ulven vil spise trafikkdrept "mat"..

 

PS: senest fredag gikk det 4 ulver og rotet rundt varmetomta vår i Kynndalen.

Link to comment
Share on other sites

En ulv er skapt til å jakte, det ligger i instinktene. Dette er også så vidt jeg vet utprøvet i statene uten det ønskede resultat. Bruk heller ressurser på å få ned antallet elgpåkjørsler.

 

Forøvrig så vil 7000 ihjelkjørte elger være mange ganger mer enn det ulvene trenger.. Ergo vil det fra et jegerståsted være mer å hente ved å hindre påkjørsler. De få ulvene som er i Norge vil jeg tippe maksimalt legger ned 500 elg.. maksimalt

Link to comment
Share on other sites

Nationen har spurt forskerne, og de er ikke særlig entusiastiske for dette forslaget.

 

Jeg vil tro at ulven er det dyret av rovdyr og åtseletere her i landet som i minst utstrekning vil benytte seg av et slikt "tilbud". Det vil kanskje kunne ha noe for seg i høyfjellet, for jerven og fjellreven, man da må kadavrene i tilfelle fraktes dit med motoriserte framkomstmidler.

 

Skal dette ha noen effekt på predasjon av elg fra ulv og bjørn, må i tilfelle kadavrene legges ut i ulverevirene med jevne mellomrom gjennom hele vinteren, og ved bjørnehiene på vårparten.

 

Men jeg tror nok at både Gråbein og Bamse foretrekker sjølfanget ferskmat!

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg heller at Noah legger ned bedriften, knytter palestinaskjerfene godt rundt halsen å fremstår som de hippiene de egentlig er 8)

 

Det de har lært om dyr har de sett på disney filmer der dyrene går hånd i hånd i synger fine sanger hele dagen lang!

 

At dere i det hele tatt gidder å diskutere seriøst et forslag som er kommet fra en orginasjon som samarbeider med PETA..........

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

knytter palestinaskjerfene godt rundt halsen å fremstår som de hippiene de egentlig er
Øyh! Ikke diss Palestinaskjerfet! For det første er det usedvanlig godt og varmt å trekke huet nedi et lunt Palestinaskjerf på en kald vinterdag når det trekker i nakken, og for det andre er Palestinaskjerfet blitt et "must" som accessoir for den velkledde og motebevisste fjortisjente. Du kan tilogmed finne det på H&M eller noe sånt. Så det, så!

 

Ellers, til topic: Selv ei blind høne kan av og til finne en hane, så som bl.a. Fulmen sier bør man vurdere sånne utspill seriøst. *vurderer* Nope, jeg trur ikke det er en god idé. Viltforskerne har lite tru på det, og sjøl er jeg redd for at kråka og reven vil bli mye mer glade for en bunke elgkadavere enn hva ulven ville bli.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er viktig å sjå like trangsynt og stigmatiserande på dei som dei ser på deg.

 

Den holdninga der trur eg er å skyte seg sjølv i foten mtp vårt omdømme i befolkninga ellers.

 

Tror du virkelig et sekund at de ser på oss som noe annet en dyremordere uansett hvordan vi oppfører oss ovenfor dem? De har EN agenda, å det er å stoppe all jakt.....

 

Vi kan sitte å famle i mørket eller våkne opp å kalle en spade en spade eller en fra noah en idiot, blir samme greia!

 

Så til topic: Hadde ulven vært en utprega åtseleter som radig forsynte seg av døde dyr som ble utlagt i skogen av mennesker så hadde vi ikke hatt et ulveproblem i norge!

Da hadde flokkene vært giftdrept for lengst av folk som av meg hadde blitt utropt til mottagelse av hedersmedalje....

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Tror du virkelig et sekund at de ser på oss som noe annet en dyremordere uansett hvordan vi oppfører oss ovenfor dem? De har EN agenda, å det er å stoppe all jakt.....

 

Vi kan sitte å famle i mørket eller våkne opp å kalle en spade en spade eller en fra noah en idiot, blir samme greia!

 

Eg gjer relativt blanke i kva NOAH trur og meinar om meg. Det eg er opptatt av er korleis resten av befolkninga ser på oss jegerar. Det har seg sånn at knappe 5% av befolkninga jaktar. Vil tru under ei promille er med i NOAH. Då gjenstår det ca 95%, og det seier seg sjølv at desse 95% har ei viss makt enten vi lika det eller ikkje.

 

Ved å synke til samme nivå som NOAH har ein tendens til, og blir stigmatiserande og trangsynte, hevar vi ikkje akkurat vår anseelse i Det Norske Folk.

 

Det er greit nok å forklare på fornuftig vis kva ein spade er for noko, men dersom ein konsekvent skal kalle det for ein j***a møkkaspade, sluttar folk å ta ein seriøst...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke dette høres ut som et fornuftig forslag. I Norge er ulv eller bjørn lite/ikke begrensa av mattilgangen, så utlegging av kadaver vil neppe medføre økte bestander. Imidlertid er de små rovdyra og rovfuglene svært begrensa av mattilgangene, og utlegging av påkjørt hjortevilt vil gi mer mat til disse :?

 

I tillegg er jeg for at naturen skal klare seg selv, men minst mulig innblanding fra oss. (Er bestander utrydningstruet kan det til en viss grad forsvares).

 

Går ikke mye av trafikkdrept hjortevilt til mat, bla sykehjem mm (så lenge det er gjodkjent fra mattilsynet)? Er langt bedre ressursbruk at vi spiser dyra selv!

Link to comment
Share on other sites

(Viste ikke helt hvilket emne jeg skulle legge det under, tok derfor sjansen under småviltjakt. Fint viss dere moderatorer flytter det viss det skulle være nødvendig).

 

Uansett, fant denne linken på vg.no i dag. Her er et utdrag:

 

- Ved at de mange trafikkdrepte elgene i Hedmark legges tilbake til naturen, som føde for rovdyrene, kan dette spare både dyreliv og dempe hetsen mot rovdyrene for deres naturlige matuttak, mener Jenny Rolness i Noah.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=547566

 

Spørsmålet mitt blir derfor enkelt og greit; hva mener dere om dette forslaget? Spennende med en seriøs debatt rundt dette :) :)

Nå er det vel slik at å "fore" rovdyra i mente tilfelle ulv ikke kansje er det lureste....Dette vil sansyneligvis endre adfewrdsmønsteret til ulven,det er tross alt ikke en elg eller 2 hjortedyr dette er snakk om :o men det er jo også Noah i ett nøtteskall! Hva skjer når "maten" er borte :?::?::?::roll:
Link to comment
Share on other sites

En annen ting utenom det å fo`re alskens åtselsetere er at Ulven vil kjenne menneskelukt sammens med lukten av kadaverne.

 

Dette vil den fort knytte opp mot at der det lukter mennesker der finnes det også mat, særlig når det kniper med annet.

Noe som høyst sannsynlig vil gjøre den enda mere nærgående til bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...