Jump to content

sluttstykke på halvautomat?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Guest fredrf3110

Hei, på rifler er det jo sånn at man kan ta ut sluttsykket og på hagel kan man ta av forskjefte.

Hva er det man gjør med halvautomatisk rifle?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje en litt annen fasett av spörsmålet som har generell interesse. Flyreise med våpen. De söte damene i innsjekkskranken spör alltid om sluttstykke eller vital del er oppbevart separat fra våpenet. Jeg har svart "ja" for å gjöre dem fornöyd. Men strengt tatt er det ikke en praktisk god lösning på dette. Hva er egentlig rett svar på spörsmålet?;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du mener her jeg. Mener du hvordan man oppbevarer en halvautomatisk rifle?? I såfall så er det krav om skap fra første halvautomatiske hagle eller rifle, og da oppbevarer man det i det. Tror kanskje du må forklare litt hva du mener :D

 

Ikke helt korrekt.

Krav om våpenskap fra 1. halvauto RIFLE. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du mener her jeg. Mener du hvordan man oppbevarer en halvautomatisk rifle?? I såfall så er det krav om skap fra første halvautomatiske hagle eller rifle, og da oppbevarer man det i det. Tror kanskje du må forklare litt hva du mener :D

 

Ikke helt korrekt.

Krav om våpenskap fra 1. halvauto RIFLE. :mrgreen:

:mrgreen: Det er korrekt oh store exglobale mester. Første rifle. Det var en test serru, for å se om du fulgte med :wink:

Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er det jo ikke sånn at det er umulig å få sluttstykke ut av en halvauto heller, det tar bare litt lengre tid. På Vepr'n tok det tja 30 sek, så umulig er det ikke

Link to comment
Share on other sites

På en 10/22. Så har d litt mer problemer. Er ikke så lett å ta med seg vitale våpendeler. Hvis du må gå fra bilen i 5 min

 

§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

 

Uregistrerte hagler som er ervervet før 1. oktober 1990 regnes som « registreringspliktige våpen » og « skytevåpen » etter denne bestemmelse.

 

 

 

Løsning :arrow:http://www.countryshop.no/ds_product_in ... ts_id=1386

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja. Da har jeg et lite problem. Jeg har en Remington 742, og på den kan ikke sluttstykket fjernes uten at løpet demonteres. Til det kreves fastnøkkel og sikkert også noe stort og heftig å holde låsekassa med... det er til gjengjeld ikke noe problem å tre en skikkelig helgelås gjennom magasinbrønn/utkasteråpning. Så får man håpe det holder.

Jeg har ingen planer om å montere skrustikke i bilen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Interessant problemstilling!

 

Jeg kan fortelle at i tråden Våpen på jakttur var det slik at våpenet jeg hadde med meg var en halvauto rifle. Hadde det vært en boltrifle vill det jo vært enkelt å plukke sluttstykket ut og oppbevare dette separat/gjemt.

Jeg hadde ikke noe ønske om på plukke rifla fra hverandre for å ta ut sluttstykket av den grunn at jeg har opplevd å få treffpunktendringer etter en slik operasjon. Derfor oppbevarte jeg rifla under konstant tilsyn, noe jeg også fikk godkjent for i retten, men ikke av politiet. Uansett tror jeg ikke politiets representanter var i stand til å forstå slike betraktninger og hensyn, og det spilte vel liten rolle at rifla var halvauto.

 

Jeg ville imidlertid ikke etterlatt rifla uten tilsyn i en bil med bare en hengelås gjennom låskassen, av den grunn at den da er et komplett våpen som lett kan gjøres skytbar.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha halvauto som skal brukes mye på jaktreiser så er det vel bare Merkel Sr 1 som er egnet.Børsa demonteres på 30 sekunder uten verktøy inkludert sluttstykke.Dette våpenet kan transporteres delt uten at man får problemer med treffpunktforandringer når man setter den sammen igjen.

På browning Bar kan man ta ut avtrekkermekanismen lettvint og det er vel også å regne som vital del, men Browningen kan ikke deles.

Jeg har også en Sauer 303. Dessverre er dette våpenet helt uegnet for den som er mye ute å reiser pga umulig å fjerne vital del på en lettvint måte.Har blitt stoppet av politi i sverige som sjekket om vital del var ute av børsa (Blaser r93), heldigvis hadde jeg tatt ut sluttstykket,så det gikk bra.Saueren blir nok hjemme for elg og rådyrjakt rundt husveggene.

Merkeln blir med på jaktturene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Løfter denne, liker å leve litt på kanten :wink:

Min halvauto ser i demontert tilstand omtrent ut som den på bildet under, pluss minus litt møkk.

veprsuperdemont2.jpg

Sluttstykket er vel så langt jeg kan forstå både den lange knotpeisen med gasstempel og den lille hendige saken med støtbunn. Må jeg regne hele shaiten som sluttstykke ved transport, eller holder det med støtbunn-biten (sluttstykkehodet?)?

Link to comment
Share on other sites

Faren med å bruke sluttstykket som vital del er at det er fritt tilgjenngelig over disk.

 

Så hvis politiet finnet igjen din rifle fullt funksjonell kan de fort finne på å si "Ja, da var det vel reseverdelen du viste oss når du anmeldte da ... ?"

 

Eh... jah... og det er det du forventer at politiet skal si?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke akkurat så fryktelig mange som har ekstra sluttstykker til en obskur AK-klon liggende og slenge? Siden det er en 308 så ser jeg for meg at det er ganske lite sannsynlig at man kan låne deler fra andre typer våpen, men om noen har informasjon om noe annet er jeg forsåvidt ganske interessert i å vite det i tilfelle jeg faktisk trenger en reservedel en dag...

 

Wheelgunner: argumentet ditt gjelder vel også for boltrifler? Og om man skal legge den logikken til grunn, blir det mange som må betale for diesel med børsa over skuldra siden man ikke kan ha sluttstykket i baklomma...

Link to comment
Share on other sites

Faren med å bruke sluttstykket som vital del er at det er fritt tilgjenngelig over disk.

Det har sine ulemper, men også klare praktiske fordeler. Det er langt fra alle våpen hvor man kan fjerne en registreringspliktig del uten verktøy eller endring i treffpunkt, dette anerkjenner lovverket ved å definere "vitale deler":

Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

Så politiet kan i utgangspunktet ikke ta deg for noe selv om våpenet blir stjålet og dukker opp igjen komplett, de må da bevise at våpenet må ha blitt oppbevart komplett.

Link to comment
Share on other sites

Faren med å bruke sluttstykket som vital del er at det er fritt tilgjenngelig over disk.

 

Så hvis politiet finnet igjen din rifle fullt funksjonell kan de fort finne på å si "Ja, da var det vel reseverdelen du viste oss når du anmeldte da ... ?"

 

Eh... jah... og det er det du forventer at politiet skal si?

 

En kreativ politiadvokat kan i verste fall legg opp en slik sak, ja. Worst case, sef. men alikevel en mulighet som det ikke skan sees bort ifra.

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: argumentet ditt gjelder vel også for boltrifler? Og om man skal legge den logikken til grunn, blir det mange som må betale for diesel med børsa over skuldra siden man ikke kan ha sluttstykket i baklomma...

 

Det stemmer, som sagt er worst case senario.

 

Sier ikke at det nødvendigvis går gjennom i en rettsak, men antar det vil være nok til midlertidig tilbakekalling av våpenkort med det som følger av det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er klart den eneste grunn til at et vedtak går i din disfavør er ondskap og sammensvergelser...

 

Det skulle være nok eksempler hvis man søker rundt på dette kammeret på at våpensaker ved tvil ofte ikke behandles til eiers gunst.

 

Pek også gjerne på tiltak politiet gjør for å skape tillit hos våpeneiere, det går stort sett ut på å fokusere på trusselen og det store skadepotensialet vi representerer.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri påstått at det har skjedd, bare at det er et mulig grensetilfelle for tolkning av nåværende lovverk.

 

Det er faktisk ikke slik at det MÅ være presidens for å kunne ta en sak for retten, da hadde ingen nye lovparagrafer kunne blitt prøvd.

Jeg tror personlig du ikke ville blitt dømt, og kanskje heller at de hadde frafallt det til slutt. Men som sagt kunne det ført til

midlertidig inndragelse i etterforskningsperioden.

 

 

Hovedpoenget er at det alltid er DU som er ansvarlig for at dine våpen ikke kommer på avveie.

Link to comment
Share on other sites

bare at det er et mulig grensetilfelle for tolkning av nåværende lovverk

Kanskje i din verden hvor staten tydeligvis har som overordnet mål å rævkjøre folk flest, vi andre lever i en litt annen virkelighet.

 

Slik jeg ser det er et realistisk worst case-scenario at man må sette en advokat på saken, da vil nok selv en undermåls politijurist innse at dette fort blir en pinlig sak.

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at et tilfelle hvor et våpen er rapportert stjålet, i en ubrukelig tilstand, men blir gjenfunnet fullt funksjonellt, IKKE er noe som gir skjellig grunn til mistanke om at våpenet var stjålet komplett og at det ikke er noen grunn til å gjennomgå eiers omgang med våpen?

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at politiet i såfall gjør sin plikt og at din påstand om at dette er rævkjøring, ondskap eller sammensvergelse faller på sin egen urimelighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk hørt det av andre opprinnelig, men har til gode å høre noen komme med argumenter for hvorfor dette er så spesiellt, annet enn at jeg er dum, slem og stygg, og dessuten sikkert frepper...

 

Når du kan bøtelegges for å ha en vanlig frkutkniv i sekken, blir dette faktisk ikke sært i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, som sagt var dette bare et teoretisk tankeeksperiment, som jeg forstår dere sterkt føler ikke er en reell mulighet?

 

Jeg har ikke hørt om at noe slikt har skjedd i praksis, altså at et våpen stjålet uten vital del er funnet igjen med, og vet derfor ikke hvordan politiet ville reagert, og jeg forutsetter som sagt IKKE at den beskevne reaksjon er et resultat av ond vilje fra noen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er wheelgunner sitt tankespinn, i høyeste grad en reell mulighet. Ville faktisk vært rart om en ikke ble mistenkt i ett slikt scenario, forutsatt at det ikke allerede ligger en bekreftelse på fremvist våpendel fra etterforskningen av tyveriet.

 

Det handler ikke om ondskap og dumhet i forvaltningen, det handler om hva som forventes av de. Den virkeligheten er vi ennå ikke kjent med. Men tegn i tiden tilsier en stadig strengere, og mindre skjønnsbasert forvaltning. Beklageligvis uten at kompetanse nivået er bedret. Med større trykk på forvaltningen, er det naivt å forvente at trykket på våpeneiere ikke også øker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har da bare gode opplevelser med Politiet når det kommer til jakt og våpen, men så har jeg gjensidig respekt til politiet og makta/"the big man".

siden jeg måtte ta bussen 20km+ for å komme til skolen og andre "siviliserte". Så for å slippe å bruke en helge dag på å skaffe ammo til hagla så skulket jeg likegodt litt, Gikk og kjøpte ammo på butikken. så for å ikke komme så veldig seint tilbake etter "storefri" sprang jeg som en gal ut av butikken og mot skolen, lovens lange arm såg selfølgelig denne tullingen som beinet ut... Ble stoppet midt i byen med blålys og lyd :oops: Ble litt liten da med posen full av ammo og ikke feiret 16 år enda :cry: Så her tenkte jeg at der røyk framtidige våpen og jakt til --> :evil: <-- Ble spurt ut om hva jeg hadde i posen og hvorfor jeg sprang som om jeg hadde stjålet noe. Forklarte meg med at jeg var "sent" ute til timen og viste jeger kortet som jeg hadde kjøpt ammo med og ba til høyere makter om at det ikke ble mer graving om alder osv. Ok god tur videre og kom deg på skolen var resultatet her :D Gikk hjem fra vellyket jakt med en bukk og børse på skuldra og da kom svartemarja rullende innpå meg, høflig hei og hå hva skjer her fra onkel, vært på jakt på heia sa jeg og ble gratulert med fangsten og lykketil med flåinga for det er jo der jobben er, var siste ordet. Ble også anklaget for å skutt en hest med luft-gevær av alle ting når jeg var 18/19 år og var på rådyr-jakt... Ble kontaktet av den lokale "lensmann" som hadde fått for øret denne historien og han lurte på hva jeg mente om dette? forklarte at jeg Ikke hadde jakt-terreng i nærheten av beitet/eiendommen til hesten gikk på og heller ikke brukte luft-gevær på jakt. Ble oppringt av "lensmann" og han hadde kontrolert min historie og all fornuft sa at jeg ikke skulle ha skutt på en tilfeldig hest med luftgevær.

 

Men har en "kjenning" som har en annen holdning til "politiet og makta" og han slipper aldri unna med hei og hå hva skjer her? Han setter seg i forsvar og maser om rettigheter osv selv om han ikke har noe å skjule, hva er resultatet? Han får full bot der andre slipper siden de lover å bruke selen eller skifte til ny lyspære på bilen ASAP. Ble lagt i jern og tatt med ner på kontoret når han passet beskrivelsen på en etterlyst og nektet å vise id siden det vist nokk ikke er plikt å ha id i lomma og ja for di som lurte han hadde med seg id som han bare skulle ha vist fram uten å stå på krava...

 

Så er nokk litt opp til deg selv hvordan saker ender når noe skjer, Ring straks til politiet og legg alle kort på bordet og ikke pynt på forklaringen din. Forklar at vital-del var låst inn og børsa lå gjemt i kleskapet og her er vital del (vises stolt fram til onkel) Politiet bruker skjønn de også.

Link to comment
Share on other sites

senario:

Noen stjeler børsa di, som har hengt uten sluttstykke på veggen.

Samme våpen blir gjenfunnet med sluttstykke i hendene på en kriminell.

 

Hva som vil skje:

Politet ringer deg og sier at de har funnet børsa di, og forteller deg når du kan få den tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Dette er internett.

 

Alle diskusjoner ender før eller siden opp med konspirasjonsteorier eller annet paranoid vrøvl.

 

Forøvrig er dette oppkonstruerte "politiet vil ta deg" scenariet nokså urealistisk. Det nærmeste jeg har kommet noe slikt var ei gammel rolling block hagle, som etter eiers utsagn manglet tennstempel da den ble stjålet. Jeg banket på døra til en moduskandidat, og fant igjen hagla- nå med hjemmelaget tennstempel som så ut til å være filt ut av en spiker.

Kanskje var det tyven som hadde lekt børsemaker, kanskje var dette en gammel reparasjon og eier snakket usant. Umulig å bevise og uansett irrelevant. Eier ble informert om hva som er vital del og formant om å oppbevare hagla på forskriftsmessig måte, klenodiet ble så utlevert uten noen form for straffereaksjon mot eier. Tyven derimot fikk seg et lite opphold bak murene.

Nå kan jeg selvsagt ikke garantere at alle saker vil bli behandlet likt, vi snakker tross alt om utøvelse av skjønn. Jeg tror nok likevel de fleste politifolk og politiadvokater vil være fornøyde med å få tatt tyven, man behøver ikke å lage seg arbeid for å "ta" fornærmede også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...