Jump to content

Rettskeftet pistol


Fozzy357

Recommended Posts

Vi har en kjempegod skytter i klubben. Han har High Standard. Synd at han aldri har gjennomført en konkurranse uten funksjonsfeil. Oftest ender det med at han må trekke seg midt i konkurransen.

Ja, han kan våpen og våpenstell. Alle hans andre våpen fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å skyte i Grenland pistolklubb hadde de en HS til utlån. Hadde aldri problemer med den. HS har hatt noen år med dårlige serier. De aller dårligste har ikke trykknappfesting av løpet, men en skrue...

 

HS er genial i sin enkelhet med demontering. De er rimelige, og avtrekket er bra. Ville sett etter en utgave med sikteskinne (Victor) IMG_0292.jpgeller baksikte montert på bro (Citation)C5467A.jpg, slik at baksikte ikke rir frem og tilbake på sluttstykket.

 

Dårlig mating skyldes ofte magasinet. Noen av HS-ene som er på markedet er over 40 år gamle, og da ville det vært rart om ikke noen fjærer begynte å bli dårlige. Nye kan bestilles fra www.Brownells.com eller www.e-gunparts.com. Helt nye magasiner er heller ikke kjempedyrt (mye billigere enn f.eks til en GSP.).

 

Nå tror jeg ikke noen vinner NM i hurtig fin med en HS, men Finpistol (VM Fin) er mulig.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fozzy er ikke ute etter er konkuransrracer.. Han har er ny SSP som han treffer bekymringsfullt bra med :D . Han er som han sier ute etter en .22 med "rette" skjefteplater

 

Jeg personlig ha fortsatt den første pistolen jeg kjøpte for ca 20 år siden, og det er en High Standard.. Den har vært med meg på mye morro, var godt brukt når jeg kjøpte den, og er enda bedre brukt nå, men den fungerer alltid, uansett ammo og dårlig puss.. Sprayer i litt WD-40 når det blir for ille, så spruter møkka ut når jeg skyter videre :D

 

Vi har også 2 stk i laget, og bror min har en, og aldri noe tull med noen av dem. og så vidt jeg vet er det justering på avtrekket på HS

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Ruger 45/22 er litt sånn elsk/hat føler jeg! Anbefaler deg derfor så absolutt å prøve en først.

Kjøpte en MK III og en 45/22 til klubben, og der er vel ingen her som foretrekker 45/22en. :?:oops:

Tenkte at en av hver grepstype måtte være smart. Noe for en hver smak, liksom...

Vel, den faller ikke i manges smak med sitt tynne rare grep...

Grepsvinkel skal være lik en 1911 sies det. Men grepstykkelsen kan vel umulig være lik?

Den føles bare så flat og merkelig.

Topptung blir den også, med tykk pipe og den spinkle plastrammen.

Jammen godt smaken er forskjellig! Men prøv en, så vet du hva du synes før du evt kjøper en ;-)

Link to comment
Share on other sites

Må det være full størrelse?

 

Erma har en .22 1911-lookalike i liten skala, ser ved første øyekast ut som en nusselig liten 1911-kopi men med DA/SA avtrekk. Mekanismen er egentlig totalt forskjellig, og den mangler grepssikring, men utseendet er kopiert komplett med fake løpsbøssing støpt i ett med sliden.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig mating skyldes ofte magasinet. Noen av HS-ene som er på markedet er over 40 år gamle, og da ville det vært rart om ikke noen fjærer begynte å bli dårlige. Nye kan bestilles fra www.Brownells.com eller www.e-gunparts.com. Helt nye magasiner er heller ikke kjempedyrt (mye billigere enn f.eks til en GSP.).

 

i siste american handgunner, i spalten "pistolsmithing" poengteres dette med magasinene i HS.

magasinene er visstnok det svake punktet i pistolen, og du bør prøve fire-fem magasiner for å finne et esom fungerer. magasinleppene er visstnok uvanlig svake, og selv om du bøyre og klemmer dem til å fungere skikkelig, går de fort tilbake til opprinnelig form.

 

ruger mk1/2/3 og S&Wm41 er derimot påstått å ha meget solide og gode magasiner, noe jeg kan si meg enig i , ihverfall for M41.

 

M41 er kanskje noe du kan titte nærmere på?

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesiden til High Standard stod og muligens står det hvordan magasinet justeres. Har gjort det med ganske mange magasiner med 100% hell og ikke har de gått tilbake. Selv har jeg en gammel HS Standard med gamle skjeftevinkel. den lages det ikke magasin til, så at denfortsatt er i drift, vitner om kvalitet. Har hatt fler både Citation og Viktor selv, samt i klubben har vi 6 HSer, så en del erfaring med dem har jeg.

 

HS er i gang igjen i dag og nye magasiner kan skaffes fra dem, men nok enklest via Brownells. Desverre ser det ikke ut til at noen norsk importør har funnet det bryet verdt å importere de som nå lages. Styr unna Fort Worth og Mitchell produserte!

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har en Buckmark Silhouette og har da sett noen vanlige i egen klubb. Silhouetten er svært bra, men måtte få en avtrekksjobb. Det tror jeg så og si alle Buckmark´er må ha, i hvertfall de jeg har vært i kontakt med. Presisjon i HS er jevnt over bedre enn vanlige Buckmark. Jeg er lite imponert over siktene på Bm en, mens HS holder høy kvalitet både på siktebilde og bruksvennlighet. Personlig vil jeg heller ha en Ruger, enn en vanlig Bm, men HS som førstevalg blandt disse (ikke spes imponert av S&W mod 41, har vært masse funksjonsfeil på de få jeg har vært i kontakt med)

Link to comment
Share on other sites

(ikke spes imponert av S&W mod 41, har vært masse funksjonsfeil på de få jeg har vært i kontakt med)

 

Jeg har sittet med inntrykket at M-41 var kjent for å være ganske frie for feil og problemer i forhold til konkurrentene??? :?

Link to comment
Share on other sites

(ikke spes imponert av S&W mod 41, har vært masse funksjonsfeil på de få jeg har vært i kontakt med)

 

Jeg har sittet med inntrykket at M-41 var kjent for å være ganske frie for feil og problemer i forhold til konkurrentene??? :?

 

Vel, en, (eller noen få) svale(er) gjør ingen sommer, ei gjør heller den erfaringen jeg har med mod 41, den til en dårlig pistol, men jeg har også ellers, hørt om en del dokumenterte dårlige eks. Min erfaring er i hvertfall at HS fungerer med svært få problem, så lenge man har et tilpasset magasin og gjør den rein når behov oppstår (helst litt før)

Link to comment
Share on other sites

har en M41 son tygger og går, sålenge den pusses etter ca 200 skudd.

nå skal det sies at jeg har skutt med 5 forskjellige, og at 2 av disse ikke var funksjonsmessig gode nok, den ene måtte jeg pent takke nei til selger på(han blei litt sur for at jeg hadde dratt ham opp på banen, og så nektet å kjøpe pistolen hans "som hadde fungert fint i alle år")

 

så- om du skal kjøpe en M41, funksjonskyt den skikkelig før du betaler, helst noen hundre skudd, og med litt forskjellig ammo.

ikke forvent at den skal fungere godt med slapp europeisk ammo, den trives beste med amerikanske std.patroner og ting med litt fres i, som ikke legger igjen for mye møkk.

 

buckmarken er som nevnt en fin pistol, min passet meg meget godt, men den nektet å fungere 100% med noe annet enn CCI std, og er konstruert på en slik måte at du må skru ut skruer av aluminiumsramma for å kunne ousse den skikkelig. dette er i mine øyne ikke bra i lengde, lett for at astålskruer i aluramme blit slitt, og du kan får endret treffpunkt etter puss da siktene sitter på ei skinne som er festet med de samme skruene.

 

buckmarken er fin å skyte med, men en pistol som ikke har godt av utallige demonteringer, og ikke kan garantere samme treffpunkt etter demontering- nei takk sier jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...