Jump to content

Praktisk halge - Hva skjer?


Jonah-Hex

Recommended Posts

Etter at temaet Praktisk hagle gikk høyt for omtrent 14 dager siden så har det vært veldig stille om denne saken.

Nå har vel fristen gått ut.

 

Har det skjedd noe i denne saken?

Er Praktisk hagle nå, lov?

Eller er Praktisk hagle nå, forbudt?

 

Eller skjer det / har det skjed noe annet nytt?

 

Noen som vet noe konkret og ikke bare syns noe?

Link to comment
Share on other sites

dette blir vel et typisk Ola Dunk møte som vanlig, hvor den lovlydige skyter parten sitter og glaner ned i bordet pga det er myndighets personer i rommet som irettesetter dem! Alle blir til slutt enig," Våpenen er farlig det, og det må reguleres og reduseres i privat eie!" Møte slutt!

Det var da voldsomt defaitistisk.

 

Og det var om ikke annet en både ærlig og klar mistillitserklæring til NFPS' representanter i dette møtet! Jeg antar at du vet hvem som representerer oss, siden du er så konkret og resolutt?

Link to comment
Share on other sites

Morten Kløv skriver :

Det er laget et referat fra møtet som skal sendes til POD, før det blir offentliggjort for klubber og medlemmer i NFPS.

 

Inntrykket vi sitter igjen med er positivt og åpner for en tettere dialog med POD fremover enn det har vært hittil, noe som også var veldig positivt fra POD's side.

 

Mer vil jeg ikke ut med foreløpig, så dere får holde spenningen oppe og fokus på å være ambassadører for NFPS, både på skytebanen og i forumene. Alt som skives legges nemlig merke til

:!::!::!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Morten Kløv skriver :

 

 

Mer vil jeg ikke ut med foreløpig, så dere får holde spenningen oppe og fokus på å være ambassadører for NFPS, både på skytebanen og i forumene. Alt som skives legges nemlig merke til

:!::!::!::!::!:

 

Ikke noe bombe dette. Ting har jo blitt lagt merke til både her og på Sluttstykket, og pga innlegg både her og på sluttstykket så har det blitt gjort innstramminger

Link to comment
Share on other sites

Presidenten har nå sendt ut referat fra møtet igår kveld og NFPS innstiller all aktivitet på praktisk hagle.

Det forblir derfor ingen godkjent gren enn så lenge.

 

Hvor finner du dette referatet?

Er med i NFPS og kan komme inn på sider med passord på nfps.no

Finner bare ikke noe...

Er det bare sendt på mail?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker det, så ser det heller ikke ut til at POD er spesielt positive til en event. søknad fra forbundet om opprettelse av grenen praktisk hagle. Men man får vel bare følge med å se hva som skjer på den fronten framover, overaskelser dukker jo stadig opp :)

Link to comment
Share on other sites

man kan vell ikke skyte praktisk hagle med s/s ? går vell dårlig. har ikke pumperakkel eller halvauto

 

Du kan ikke skyte praktisk hagle i norge. Et idrettsfobund nektes å drive med en av sine aktiviteter pga synsing.

Tro hva som er neste gren ut?

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett svakt. POD har den meningen at søknad om hagle som godkjent gren ikke vil bli tatt til følge, og da skrinlegger NFPS hagle grenen med en gang.. Det forfinnes ikke konkret søknad for praktisk rifle. Ja veien blir kort for POD å forby denne grenen når de måtte ønske dette også....

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig trist lesning dette :x

To ting bekymrer meg særlig her!

 

:arrow: PODs enorme trang til å kneble en gruppe idrettsutøvere og frata dem retten til å kjøpe utstyr til å drive sin idrett

for at det skal virke som om de gjør noe med "våpenproblematikken" ,hvilken er minimal i Norge.

 

:arrow: NFPS sin klossete måte å skjøtte enorganisasjon på! Seriøst, har vi ikke godkjenning for rifle heller? :shock:

Hvordan har forbundet blitt styrt i alle disse årene?

 

Folk som mener enkelte av oss er paranoide burde snart se at alt kan skje ved et pennestrøk,

og at man bør være 100% sikker på at man har sitt på det rene i møte med denne øvrigheta.

Både som forbund, klubb og enkeltmenneske!

Link to comment
Share on other sites

Angående erverv av rifler av militær karakter, rundskriv G-126/92 inneholder følgende under punkt "3.4.2 Halvautomatiske geværer av militær karakter":

 

b) Medlemmer av skytterlag som har program for skyting med slike våpen. Departementet er kjent med at Heimevernets pistol og feltskyteklubb (HVPF) og Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF) har program for skyting med halvautomatiske geværer i akliber 7,62x51 NATO med magasinkapasitet på minst 20 patroner, samt at Norsk Forbund For Praktisk Skyting (NFPS) også har program for slik skyting. Innvilgelse av slike søknader forutsetter at søkerens lokale klubb gir sin anbefaling.

 

Det betyr jo at allerede i 1992 og før det så var praktisk rifleskyting med halvauto våpen av militær karakter godt kjent i departementet.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Å, please! La oss slå dem "på hjemmebane"! :D

:idea: 100kr til den som klarer finne et rundskriv som viser at pod har gitt tillatelse til å drive med Praktisk Hagle! :idea:

Eller til alle IPSC sine grener!

Jeg fikk i sin tid innvilget hagle til dette, og minst to klubber var vel "forsøksklubber" for dette for minst 5 år siden.

Der må da finnes noen skrevne vedtak fra den tid?

Hva husker dere som var med å få tillatelsene til å drive med dette i klubbene?

Var det bare noe den lokale lensmann sa ok til?

Link to comment
Share on other sites

Defatistiske holdninger er en skam, det er bedre å miste alt kjempende, enn å sitte der med smulene mens det verker i ræva. :evil:

 

Om nå ingen før har trodd meg når jeg har ropt varsko om POD sin innstilling til saker og ting rundt sivilt lovligt våpeneie, så kansje dere begynner å få opp øynene nå?

 

POD er den siste organisasjonen som bør ha noe som helst annet enn rådgivende påvirkningsmulighet til besluttningstakerne, og nå er de besluttningstakerne. Veien er meget kort til at de tar knekken på alt de føler ikke passer dem, om man ikke snart ser til å få presset hardt politisk, for å få fjernet makten de nå er tildelt.

 

Samfunnet er ikke tjent med at politidirektoratet har besluttningsmyndighet, det ligger bare så alt for nært opp til det pod selv ynder å antyde om andre. Vi trenger ikke ett politidirektorat, der man er avhengige av enkeltpersoner som i forhold til landets lover, synes å ha tildels ekstreme meninger om sivilt våpeneie.

 

Gå på barikadene, krev rådgivere og ledelse i pod avstengt fra muligheten til diktatorisk myndighetsutøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Å, please! La oss slå dem "på hjemmebane"! :D

:idea: 100kr til den som klarer finne et rundskriv som viser at pod har gitt tillatelse til å drive med Praktisk Hagle! :idea:

Eller til alle IPSC sine grener!

Jeg fikk i sin tid innvilget hagle til dette, og minst to klubber var vel "forsøksklubber" for dette for minst 5 år siden.

Der må da finnes noen skrevne vedtak fra den tid?

Hva husker dere som var med å få tillatelsene til å drive med dette i klubbene?

Var det bare noe den lokale lensmann sa ok til?

Hva står det i godkjenningen av forbundet?

Opprinnelig, ble kun pistol/revolver godkjent eller slik som det står i §7.? (gidder ikke sjekke) at NFPS skytter det IPSC skytter??

Det er en stor foskjell?

 

Ja, er det noen som har mere info om forsøket for 5 år siden? Speiselt komunikasjon med POD /JD.

 

Hva med de som har kjøpt det, allerede?

Hva med de som konkurerer internasjonalt?

 

Nå kan vel verken jeg eller noen andre normenn bli verken NM, EM eller VM i praktisk hagle eller 3 gun match.

 

Da kan jeg vel skrinlegge planen om praktisk hagle.

Link to comment
Share on other sites

Nå håpeer jeg, etter å ha lest referatet av møtet, at NFPS får sendt en riktig søknad om å utvide konkuransefeltet til å dekke Praktisk hagle. Jeg håper også at det det har vært reagert på fra POD's side er at den formelle godkjenningen av grenen som konkuranseform ikke har vært i orden, ikke det at det er selve skyteformen som er kritisk.

 

I mens får man delta på IPSC haglestevner i Nederland og Tsjekkia :)

Link to comment
Share on other sites

Her må NFPS, og gjerne med hjelp av IPSC, komme med en forklaring av at dette er et forbund med liknende skyteprogrammer men forskjellige våpen.

Man skyter forskjellige grener og bruker forskjellig utstyr.

Å forby en del av disse "sportsredskapene" er jo som å tillate langrenn-, slalom- og hoppski men forby utforski pga skadestatistikk i den grenen av skisporten. :roll:

Håper virkelig der finnes noe i gamle papirer og referater som viser at hele IPSC sitt program har vært lagt til grunn for IPSC sitt programm!

Er der noen her som sitter i styret, eller kjenner dem godt, som kan få dette sjekket?

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan dra utenlands og skytte, men det hejlper ikke de som ikke har kjøpt seg egnet hagle. Med 5+1 skudd så har man vel ikke sjans på større stevneren.

 

Selv om du kjøper deg ei jakt hagle, og en magasin forlenger.

Som du tar med deg ut av landet, setter på utenlands og tar av igjen før du kommer inn i Norge så har du vel fortsatt brutt norsk lov, ang. "vesentlig endring av våpenet" definisjonen.

 

Da kan du bli straffet for det, og du bruker jo våpenet til noe du ikke har kjøpt det for.

Og vil NFPS støtte de medlemene som vil/kan dra utenlands for å skytte det?

Siden vi ikke for lov i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det er også en del som har fått innvilget kjøp på hagle til praktisk skyting, bla meg.

Jeg har ervervet haglen på det grunnlag at det var en godkjent gren i NFPS.

Dermed kan man skyte stevner i utlandet, og beholde haglen som den er i dag med magforlenger osv.

 

Men hvordan er det med trening? Kan jeg lovlig trene praktisk hagle på privat grunn?

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det med trening? Kan jeg lovlig trene praktisk hagle på privat grunn?

 

Skal ikke si noe om lovligheten, men vil nok anbefale: Nei, bør være forsiktig med det.

begynner det å bli mye folk som driver å trener på egenhånd, vil nok POD fort reagere negativt på det, og det kan nok fort igjen ødelegge for evt forhandlinger mellom NFPS og POD med å få hagle godkjent.

alle bør ta det med ro foreløpig og la forbundet jobbe med saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi sette den ene foten forran den andre og tar et skritt om gangen. Ingen sorger på forskudd.

 

Se på det positive som skjer :

 

Kongepokal til NM pistol 2009 (2009-02-28)

Vil med dette meddele av NFPS har fått tildelt en Kongepokal for utdeling på NM pistol 2009. I 2004 ble denne utdelt i Standard. Aktuelle klasser for årets pokal er Open og Production. Hvilken klasse som får denne blir trukket ut på Forbundstinget 19. April. Resultatet vil legges ut.

 

Mvh

Styret

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hva er nytt siden sist?

 

I tråden om PPC så ble det nevnt at NFPS ville fokusere på sine egene grener. (Med antydninger til hagle).

 

Og nå har POD kommet med forslag til endring av forskriften, som jo i utgangspunktet vil gjøre det umulig å skytte praktisk hagle.

Hvis man skal/klarer å godkjenne programmet med de begrensinger som ligger i "max 5 skudd" og "ikke løse magasiner" så er det kun manuel divisjonen som vil være interesang i Norge.

"Ikke løst magasin" og "løst pistol grep" vil jo forby Saiga og Vepr (var vel orginalt meningen også) som nå er det hote i Åpen divisjone.

Det vil gjøre at norske skytter ikke kan konkurere på lik linje med de andre landene.

 

Noen som vet noe nytt?

Link to comment
Share on other sites

Står vel ikke noen spesifikt om forbud mot hagler i nåværende forskrift! Rundskriv derimot, jo det er nesten ren kopi.

Men som det vel stod i dommen ang. ALms, Rundskriv er å regne som intern politi dokumenter.

 

Min tanke er at det blir vanskligere å få grenen godkjent hvis forskfrits endringen kommer først.

"Ja dere får lov, men følg norsk lov, dvs. les forskfiten"

Max 5 skudd, ingen magasin hagler osv...

Link to comment
Share on other sites

I 2008 forskrfiten, (PODs variant), jo det er mulig. Orker ikke sjekke det nå. Men det var uansett kun et forslag og ble jo ikke vedtatt. Det ble "kompromi" varianter fra 2009 som ble vedtatt.

 

NFPS hadde jo et bra innlegg til forskrfits endringen ang. AR-15, men den saken "døde" hvis his JD/POD. Har i hvert fall ikke hørt noe om det siden mars/april var det vel.

 

Har problem med å forstå hvorfor Saiga/Molot er så mye farligere en Benelli, Remington, Franchi , Mossberg osv.....

Lurer på om Benelli Vinci er lov, da den vel kan defineres som "løst magasin"

 

Håper de kommer på banen snart ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...