Jump to content

Praktisk halge - Hva skjer?


Jonah-Hex

Recommended Posts

Det er vel stortinget som må godkjenne forskriftsendring, og ikke JD. Pod har ingen slik myndighet. Så å si at dne døde er litt uryddig. Men det kan godt hende at den har blitt fryst mtp at det jobbes med en ny våpenlov som da vil ha behov for en ny forskrift etterpå.

Link to comment
Share on other sites

 

Har problem med å forstå hvorfor Saiga/Molot er så mye farligere en Benelli, Remington, Franchi , Mossberg osv.....

Lurer på om Benelli Vinci er lov, da den vel kan defineres som "løst magasin"

 

 

Det er vel ikke at de er så mye farligere som er problemet, det er vel heller at de er "redde" for at vi skal få det samme "problemet" som er med rifle, at det er ett alt for høyt antall rifler i forhold til hvor mange som er aktive.

 

Og jeg er på en måte uenig med de, men på en annen måte litt enig også.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå diskuteres det jo på Global Vilage om større endringer i hagle reglene. Bl.a. om man skal begrense magasin haglene til 10 skudd og tube til 14 skudd.

Muligens en internasjonal regel endring vil kunne gjøre det lettere i Norge. Men på den andre siden... ???

 

Det finnes jo allerede mange halv auto hagler i Norge til jatk som sikkert kunne vært brukt mere.

Link to comment
Share on other sites

14 er vel mere vanlig i modifisert, mens i åpen så er det vel de som har flere skudd i tube. Her kan vel andre utfylle meg.

Saigaen har jo blitt veldig populær i Åpen, 20 skudds trommler er vel vanlig, finnes 30 skudds trommel og noen custom lagede lange magasiner. Ellers så har man jo et par roterende tube magasiner, Xrail gir deg vel 26+1 skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nei, det er ingen ny informasjon angående praktisk hagle

Betyr det at forbundet har lagt hele saken "på is", eller er saken helt "død" fra forbundets side?

Noen som vet om det finnes noen planer om å prøve å få grenen godkjent i Norge?

 

Når grenen var prøve gren i Norge, var det ingne som pratet med POD/JD da?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lagt på "is", man går bare litt rolig......

 

Og ja, det er planer om å prøve å få det som en gren i Norge. Vi må nok bare være tålmodige, samt litt lure.......

Min mening(personlige mening) er at vi må ikke stille oss slik at hvis vi får det, så vil vi få en mengde medlemmer som kjøper seg "tøffe" hagler, og som vi aldri vil se på ett stevne. Dette er jo litt av "problemet" som visse offentlige personer ser med praktisk rifle i dag, at det ikke er samsvar med antall våpen ervervet, og deltakelse på stevner

 

Det vil jo også være noen hindre i Våpenforskriften man må dispans fra. Samt noen utfordringer med blyforbudet(dette siste er vel det enkleste å få en ordning på)

 

Problemet var at det aldri ble noen ordentlig prøvegren, dette da det daværende styret var ganske "Anti hagle".......

Link to comment
Share on other sites

Høres mye bedre ut. :D

 

Da kan jo internasjonale diskusjonen om magasin begrensning være bra for oss.

Det kan faktisk ødelgge litt for magasin haglene, men det gjennstår jo å se resultatet og hvor sporten går videre.

 

Hindringer: Rundskrivene til POD, JA mange, men er det noen i forskriften??

Jeg klarer ikke å se / huske noe konkrete problemer der.

 

Ja, det er fortsatt lov å håpe...

Link to comment
Share on other sites

Skyt pistol/revolver eller rifle, smil og vær fornøyd sier jeg bare!

Hauser medlemmene dette for mye vil vi kanskje stå uten noe tilslutt..

vet dette er en gammel tråd

men det du sier der Noveske høres ut som et statlig diktatur.. :roll:

og jeg tror faktisk når det kommer til Pod så er det nettopp slik det er

ingen kan si sin mening uten og bli straffet

spesielt vist man ikke har noe forbund i ryggen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...