Jump to content

223 eller 6,5


Hawk_hunter92

Recommended Posts

Jeg ville uten tvil valgt 6.5x55. 223 har i forhold til 6.5 lette og korte kuler som gir de en dårlig BC. Som Høggern nevner i sin tråd om 223 så gir dette mye vindavdrift i forhold til 6.5. 223 er også høyhastighet i forhold til 6.5 slik at du risikerer å "sprenge" dyret selv med helmantel på moderate til korte hold.

 

Et stort pluss med 223 er lav rekyl og mindre kostnader til ammo.

Link to comment
Share on other sites

Det er som nevt mange tråder der ute om dette, men jeg skal lage en liten liste med posivite og negative sider ved 6.5x55 og 223 rem.

 

6.5x55:

Jakt: Kan brukes på all jakt i Norge.

Energi: Avhenger av kule, men godt nok til å felle elg på 200meter.

Vindavdrift: 6.5 kuler er lange og relativt tunge. Presisjonen er god med liten vindavdrift.

Rekyl: Relativt liten rekyl. Moderat rekyl med kuler til storvilt.

Fart: 700-850 ms. Gir derfor liten "sprengeffekt" i fugl og god dybdevirkning i storvilt.

Pris: Treningsammo til ca 5-6kr skuddet. Storviltammo til ca 15-20kr skuddet.

 

223 Rem:

Jakt: Kan brukes på all jakt til og med rådyr/gaupe (ikke seljakt)

Energi: Greier kravet til rådyr/gaupe, men kula mister fort fart og er ikke egnet på lange avstander.

Vindavdrift: De lette kulene (40-55 grain) har lav BC og har høy drift ved vind. Presisjonen er god, men lette/korte kuler egner seg derfor ikke ved vind.

Rekyl: Veldig liten.

Fart: 900-1050 ms. Høy fart kan gi sprengeffekt på fugl ved moderate til korte avstander, selv med helmantel.

Pris: Treningsammo til 4 kr skuddet. Jaktpatroner til ca 10-15 kr skuddet.

 

Populariteten til 223 Rem skyldes i hovedsak den lille rekylen og den billige ammoen. Skal du jakte rådyr/fugl i skogen er den ypperlig, men til lengre hold og jakt i vind er 6.5x55 absolutt bedre. Skal du kjøpe èn rifle vil jeg anbefale 6.5x55 da den jevnt over er bedre egnet til jakt.

Link to comment
Share on other sites

223 Rem:

Jakt: Kan brukes på all jakt til og med rådyr/gaupe (ikke seljakt)

 

Etter det jeg hvet så kan du bruke 223 til seljakt men kulen må bestå visse krav:

 

Lovlig ammunisjon ved seljakt

Det skal benyttes ekspanderende kule med som har anslagsenergi på minimum 2700

Joule (275 KGM) for 9 grams kule på 100 m, og 2.200 Joule (225 KGM) for 10 grams

kule på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

@thehunter

Du limte jo selv inn kravet til seljakt. Tror du skal lete lenge for å finne ei 9 el 10 grams kule til .223en. Og bruke enda lengere tid på å få nok fart på den til å klare kravet.

Det er det "fjompen" prøver å fortelle deg.

 

 

Jeg forsto ka han mente, men Federal skal ha noen skud som klarer de kravene. Bruker ikke dem selv men et oppdretsanleg bruker dem til sel i 223. tror kula veide litt over 9 gram, vis jeg ikke tar helt feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Elg, hjort og villrein eksp. amm. 9-10g 2700 joule, over 10g 2200 joule.

Rådyr og gaupe eksp. amm. 980 joule.

Sel eksp. amm. 1960 joul.

 

Kilde: Jegerprøveboka 13. utgave (2004) s. 290

vel, det er feil.

 

i denne linken

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fiske-og-fangst/j-meldinger/gjeldende-j-meldinger/j-23-2005

finner du nemlig dette:

Forskrift om forvaltning av sel på norskekysten.

§ 11 Avlivningsmåte.

Ved avlivning av sel skal det utvises den største hensynsfullhet og anvendes humane avlivningsmetoder for å hindre unødige lidelser for dyrene.

 

For avliving av sel gjelder følgende:

 

1.Det er kun tillatt å anvende skytevåpen med riflet løp og ammunisjon med ekspanderende kule og anslagsverdi på minst 2.700 joule (275 kilogrammeter) for 9 grams kuler på 100 meters hold og 2.200 joule (225 kilogrammeter) for 10 grams kuler på 100 meters hold

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står det samme i mi jegerprøvebok også utgave 16. år 2007.

Ble egentlig overrasket over det. er bra sikker på at det er samme kravet til sel som til storvilt.

Så det eneste som er helt sikkert er at noe ikke stemmer.

så lenge fiskeridirektoratet(som styrer seljakta) sier det jeg linket til, så kan vi vel gå ut fra at jegerprøveboka tar feil?

Link to comment
Share on other sites

16. utgave, år 2007 motsier seg selv... Det står vitterlig Rifle, ekspanderende kule med anslagsenergi minst 1960 joule (200 kgm) på 100 meter. på side 113. Mens det på side 70 står Det er tillatt å avlive sel med skytevåpen med riflet løp og ammunisjon med ekspanderende kule og anslagsenergi som for storvilt.

 

Det høggern linket til er som sagt de som forvalter fangst av, og jakt på sel, nemlig Fiskeridirektoratet. Skulle tro de vet hva som er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Småregnet litt for meg selv på om det er mulig å klare 1960 J på 100M med 223 rem. det skal gå med 80 gr kule med utgangshastighet på 915 m/s. Er veldig usikker på hvor langt løp en må ha for å klare det.

Hvis noen er veldig uenig i min utregning tar jeg det ikke så tungt.

Jegerprøveboka burde rette opp i dette i neste utgave.

Link to comment
Share on other sites

for å si det enda enklere...

kan virke som de som har skrevet jegerprøveboka ikke heeeelt har peiling på akkurat det med seljakt.

 

et anna, litt mer intressant spørsmål, er om man trenger betale jegeravgift å være i jeger registeret for å kunne jakte sel. slik jeg forsto det tidligere trengte man ikke det. å da er vel ikke engang jegerprøve boka relevant.....

Link to comment
Share on other sites

Kunne kanskje være interessant å vite om dette skal være den eneste rifla du har. Og kanskje om du lader selv.. Jeg så da jeg skulle ha 223, at flesteparten av de billige riflene hadde 1:12 riflestigning og dermed begrenser det seg opp til kanskje 60 grains kuler. For ming del skulle jeg bare ha ei revebørse og det var greit å kjøpe ei billigbørse til lette kuler, men det kan være et poeng hvis det skal være di eneste rifle, at du må legge en del penger i det hvis du går for 223 - for å få 1:9 stigning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...