Jump to content

Kalibrering av kronograf...


Raudnakke

Recommended Posts

Jeg har etter en del opplevelser begynt å tvile på min gode gamle Chrony.

Har fått konsistent lave målinger med tre forskjellige børser og begynner å lure.

 

Finnes det noen fornuftig måte å sjekke den på? F.eks. som når en bruker en lyspære på 50HZ for å sjekke en omdreiningsteller....

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva med å komme opp å skyte litt i morra, så kan vi skyte gjennom min og din (sette de etter hver andre), og se hva de gir. Tror min er ganske riktig, den stemmer ihvertfall sånn høvelig med hva jeg erfarer med langhold og PCB. Jeg er der fra 1130 og utover.

 

Kalibrering er mekanisk, ved en justeringsmulighet på hvor mye man kan åpne den, når man bretter den ut før bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har vi vært å kalibrert Cronoen, bare syn det ikke var Raudnakke sin Cronograf som ble kalibrert. Et velrettet skudd med 6,5x55 og 144grains med D-spiss satte et solid punktum for min gode følgesvenn sin kariere :(

 

ATT00052.jpg

Men et godt treff det var det.

 

ATT00054.jpg

Langs etter hele kassa, spjæret b egge sensorene, og kutta det som var av kabler.

 

ATT00056.jpg

Sånn går det når man er stor i kjeften, og ikke kan skyte lang arm på 3,5 meters hold :lol::lol::lol:

 

Ny Cronograf dukker vel opp i posten snart, forhandlerene må jo leve de også.

 

Vi snakkes Nakke, du får bestille et partre stykker, så vi har for en stund :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

..og forresten; Du ba vel om det... :mrgreen:

 

Tja, hva med å komme opp å skyte litt i morra, så kan vi skyte gjennom min ......

Kalibrering er mekanisk, ved en justeringsmulighet på hvor mye man kan åpne den, når man bretter den ut før bruk.

 

I min enfoldighet trodde jeg vel at den nymoderne saken din skulle skytes "gjennom" og ikke "over" slik som på min prehistoriske :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å skyte en kronograf med 6,5 er på grensen til kronografplageri, noe mindre enn 375 burde vært forbudt til slikt! Fysj for umoral!

 

Edit-glemte visst noe her; det er ikke human jakt å drive med slikt!

 

Har desverre ikke bilde av min første kronograf, den falt om på stedet (altså uten behov for ettersøk) etter en fulltreffer med 12mm Remington.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Burde ikke dette være et godt utgangspunkt for en "Vis bilder av din kronograf"-tråd? Vi har jo trofétråder i bøtter og spann her inne¹, så hvorfor ikke kronografer også?

 

Forresten, hvordan har dere tenkt å montere troféet? :lol:

 

 

¹ For eksempel Hva er dine Afrikanske topp trofeer, Post bilder av din KUDU, Bedømming av trofe, Gjett poengene på forskjellige rådyrgevir, Hvem tilfaller trofeet?, etcetera, etcetera

Link to comment
Share on other sites

Hør her min gode mand.....

 

En kronograf er pr. definisjon noe under en hare i størrelse, men ikke hare :twisted:

 

Den burde således lovlig kunne påskytes med .22l.r., så 6,5x55 er egentlig overkill :P

 

Ettersøk ble ikke et tema, da byttet ble liggende på fallplassen :twisted:

 

@Hoill Brillan: Stay tuned for pictures of my "Trophy wall of shame" her i klubbhuset til Geriatrisk Skytterlag.....

Link to comment
Share on other sites

Nå har Patologen lagt sine snitt og kan presentere sine funn.....

 

På dette bildet ser vi inngangshullet:

normal_kr2.jpg

 

-og utgangshull etter passering av vitale organer og den primære synsnerven..

normal_kr3.jpg

 

etter å ha penetrert et par ryggvirvler og kappet samtlige sentrale nervebaner:

normal_kr4.jpg

 

-sneiet prosjektilet den sekundære synsnerven og laget et respektabelt utgangshull :

normal_kr5.jpg

 

Vi kan også se hvilke indre skader sjokkbølgen fra dette eminente kaliberet har forårsaket på den sekundære synsnerven:

normal_kr6.jpg

 

Nærmere dissekering viser at vitale organer er truffet:

normal_kr7.jpg

 

selv om utgangshullet i disse på ingen måte vitner om hva som har skjedd innvendig:

normal_kr8.jpg

 

Alt i alt ser vi at det er hevet over enhver tvil at 6,5x55 med gode norskproduserte prosjektiler

er usedvanlig egnet til å avlive hardskutte objekter.

 

Skulle noen ønske å replisere denne testen med andre prosjektiler har Crony trykket testprosedyren på undersiden av produktene sine

normal_k1.jpg

 

Som vi ser av den skissen er den beregnet for såkalte "Boat-Tail" prosjektiler, men de kreative Kammer-brukerne er sikkert i stand til å tilpasse den til andre prosjektilformer.

 

Kan vi anta at merkenavnet ShootingChrony også henspeiler på denne bruksanvisningen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har ihvertfall, ut i fra denne testen, kunne konstatere at det eminente kaliberet som er benyttet under undersøkelsen, ivaretar stabelitet i sin flukt gjennom testobjektet. Prøv det samme med et marginalt stabelisert kaliber fra feks "over there".

Så til alle kammerets utstyrstestere, lad opp, mulig det vil komme frem endel nye resultater.

 

Jeg er fortiden uten kronograf, så jeg utgår automatisk fra undersøkelsen (selv om jeg alerede har donert bort min dose materiale)

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hm, sees slike små kronografer på som skadedyr? Har sett et "elghode på treplate over peisen" hos svogeren. Er disse stakkars kronoene så lavt rangert at ingen henger disse stakkars vergeløse på veggen, over peisen, på ei plate? :cry:

Stakkars, et liv i trange mørke bur, eller bak i en uryddig koffert på en bil, sammen med startkabler, hurtigkjettinger og tomflasker, for så å dras ut på et jorde og bli avlivet på en ikke kontrollert måte... med urimelig mange eksempler på feilskyting, er det fordi holdet er for langt? er det fordi enkelte prøver på rene "hode"skudd? Av opplysningene som går frem av innleggene, så virker det som enkelte gir totalt blaffen i jakttider, samme med det å ta hensyn til lysforhold. :shock:

 

Nei, nok et eksempel på at dette forum er frekventert av skyteglade triggerhappy hensynsløse mordere, hele gjengen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bilde av den på veggen please?

 

Leste oppigjen hele tråden nå, og sitter fortsat og tørker tårer. :lol:

 

P.s min ced var tydeligvis misfornøyd med kvaliteten på tripoden den sto på, og så sitt snitt til å legge seg ned på bakken under en liten vindbyge (som en annen liten skrikerunge). Men man her jo hendig med en tape rull, så den er fortsatt i tjeneste. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men man her jo hendig med en tape rull, så den er fortsatt i tjeneste. :wink:

 

"Evig eies kun det teipte"

(Gammelt NRK-lydtekniker ordtak, med det var før noen blåruss fant ut at "fysikk på roterommet" kunne slettes og spilles over... Egentlig et klinkende godt argument for å skippe over å betale NRK lisensen..).

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å teste kronografen min for første gang i morgen, men hvordan gardere seg mot det som blir snakket om over? :)

 

Tenkte å feste et par tape-biter på stengene, slik at jeg kan legge de horisontale trådene på dem. Men hvor langt opp skal disse?

 

Leste noe om dette i bruksanvisningen, men skjønte det ikke helt..

 

Skal vel skyte på 3m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...