Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk bever nr 2 i år etter spennende smyg. Den svømte oppover elva med vinden i ryggen og fikk ikke ferten før den var 10 meter unna. Merkelig nok snudde den bare og gikk på land 60-70 meter lenger nede. Fulgte etter og fikk den sittende på bredden. 13 kg bever på 20 meters hold.

 

Så forøvrig to andre bevere som så ut til å bedrive en eller annen rivalisering. Den ene svømte rundt og slo med halen en rekke ganger uten å dykke. Begge var på land på samme plass også. Muligens en markeringsplass?

 

 

25042009035.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde bever i kikkertsiktet i går også, men holdt igjen. Det var nok lurt..

 

Kompisen og jeg forsøkte å jakte fra gummibåt. Det forrige forsøket med kano var så vinglete at vi gav opp etter 10 meter. Elva vi jakter i har egentlig litt for mye vannføring til å være ideell. Men det er jo heller ikke mye i livet som er ideelt :)

 

Ihvertfall: Med gummibåt seg vi fint nedover elva med vinden i fjeset og mente selv at vi jaktet riktig bra. Etterhvert kom vi over en bever som var på vei ut for å finne seg kveldsmat (eller kanskje frokost, de er jo nattaktive). Urutinerte som vi er med gummibåten klarte vi ikke å bremse opp, og drev derfor mot beveren for fort til å få noen skuddsjanse. Til slutt var vi på bare noen meters hold, og da dukket beveren. Den så ikke skremt ut, i den grad man ser det, og vi fikk inntrykk av at den nærmest dukket for å unngå å bli påkjørt.

 

Vi drev videre forbi dukkeplassen, og dermed havnet vi i helt feil vind. Vi ble enige om å umiddelbart stanse ved neste beverobservasjon, og heller avvente og forsøke å få en skuddsjans på litt avstand. En har for lite kontroll når en bare driver med strømmen, ihvertfall så lenge vannføringen er så kraftig som nå.

 

Jakt fra kano var mye mer moro enn å sitte på en post i timesvis, og det virket mer effektivt enn å smygjakte gjennom tett kratt, som vi er henvist til langs store deler av denne elva. Så vi kommer nok til å jakte mer fra båt, så får vi heller ha en bedre plan på jaktas siste fase..

Link to comment
Share on other sites

Hansen Deluxe--->

 

Det er da ihvertfall en liten råk, men det går treigt i og med at sola nesten ikke får smeltet noe der nede. Ganske synd at det blir isfritt så seint, for jeg har egentlig bare gått å ventet på dette vannet, og nå er nesten tiden ute. Det er så herjet der oppe nå at turstien som går forbi vannet nesten er fullstendig ufremkommelig store deler av den frostfrie delen av året. Det er minst tre demninger i den en meter brede bekken :?

 

Jeg har såvidt vært innom to andre vann også, men det er dette ene vannet i skogen jeg hele tiden vil tilbake til. Var der ute natt til i dag også, og det hele virket veldig lovende lenge. Klokka 23.30 hørte jeg en bever kravle opp på land, ca femti meter fra meg, den begynte øyeblikkelig å gnage og grynte. Litt seinere kom bever nr. to på land, enda litt nærmere meg. Disse to beverne holdt det gående frem til klokka 03.30 nesten uten avbrudd, unntatt noen minutter da en elg kom brasende igjennom skogen og skremte de to beverne ut i råka. Jeg fikk noen glimt av den ene beveren i håndkikkerten da den traska rundt det felte treet, men å skyte på en så difus skygge i bevegelse er for meg helt utenkelig.

 

Tiden gikk, og da det endelig begynte å nærme seg akseptabelt skytelys flyttet begge to seg lenger inn i det infernalsk tette bjørkekjerret som står helt ut mot vannkanten. Der har de et sinnrikt kanalsystem som de brukte for å komme seg til hytta si uten at jeg fikk den minste mulighet til å slippe kula. En utrolig spennende natt var det ihvertfall, men frustrerende at det tok en slik vending rett før jeg kunne fått en super skuddsjanse. Håper å få en natt til ute før det er for seint.

Link to comment
Share on other sites

Tiden gikk, og da det endelig begynte å nærme seg akseptabelt skytelys flyttet begge to seg lenger inn i det infernalsk tette bjørkekjerret som står helt ut mot vannkanten. Der har de et sinnrikt kanalsystem som de brukte for å komme seg til hytta si uten at jeg fikk den minste mulighet til å slippe kula.

 

Hvis du kommer nærme nok kan jo hagle med grove hagl brukes

Link to comment
Share on other sites

Og i morgen skal skjørtejegern servere beverkjøtt til skiftet på jobb. Ligger i en blanding av melk og eddik nå.

 

I dag har så og si hele skiftet spist bevergryte. De fleste forsynte seg flere ganger og synes det smakte bra.

 

Her ligger lår,boger og ryggstykke fra ett stykk ungbever i en blanding av melk og eddik.

 

260420090351a9c653d564c84d42af.jpg

 

Der lå det i ca 1 døgn i kjøleskapet.

 

skjørtejegern og obelix stod for kokkeleringa etter oppskriften: Fangstmannens kraftgryte fra boka Vilt og velsmakende.

Tilbehøret var hjemmelaget potetstappe.

 

2604200903516393e591fa4149c5bd.jpg

 

 

Til alle dere som mener at beverkjøtt ikke er brukanes til annet enn reveåte: Dere bør prøve denne og blir positivt overrasket.

 

 

men jegerdrammen (bevergjel) tror jeg at jeg skal holde meg unna

Link to comment
Share on other sites

2rpsfgn.jpg

 

Da var fire utrolig fine dager på Finnskogen over for @henry hill og meg. Været var perfekt, fuglelivet holdt konsert, rett og slett vemodig å dra hjem :( Fredag kveld skjøt henry en hannbever :D Den falt i smellen av en Lapua Mega i 30-06. Nå blir det koking av beverskalle, og gjett hvem som tok på seg den jobben :oops: Synd det er et helt år til neste beverjakt :(:( Trøsten får være at tiden flyr, gleder meg allerede til neste tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble en ett årig bever på en 10-15 kilo i går.

Kjempe spennende jakt, smøyg en 45 minutter etter denne og en voksen bever, så helt klart stor forskjell på de og tok den minste :D

Datt for en 150 grain sierra kule, og var død i skuddet :wink:

Dette var faktisk min første dag på beverjakt noen gang, og ga helt klart mersmak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så heldige dere er som har fått bra fangst! Ble null utbytte på seks turer på en uke for meg... Så ikke noe som kunne minne om bever en gang. Nokså ferske spor, men det kom ingen nye spor i løpet av uka. Kan det ha skjedd at de som jaktet der uka før meg har utryddet bestanden da? Var jo store mengder med spor, så det må da ha vært flere enn èn. Tipper vel helst at hunnen er skutt, og at resten har forsvunnet, for det er vel det som skjer da?

 

Har sendt epost til Borregaard om dette, med kommentar om å revurdere å legge ut jakt i det området neste år. For bever er det i hvertfall ikke der nå! :? Ikke fått svar enda.

Link to comment
Share on other sites

zxr5n5.jpgvauis.jpg

 

Et par stemningsbilder fra beverjakta 09.

 

@ko-stens

 

Jeg tror det blir jaktet ganske hardt i enkelte områder, i fjor rapporterte vi om tomt terreng der vi jaktet. Det ble solgt endel kort der i år også :evil: , ikke sunn forvaltning av bever :(

 

Der vi jaktet i år var det lite fersk aktivitet å spore, fant et par ferske gnag og dermed også børre :wink: Personlig er jeg litt bekymret over avskytinga på visse plasser :(

 

Ser mye gammel aktivitet, men lite ferskt!

Link to comment
Share on other sites

@stianT: Grattis med bever, en spennende jakt hørtes ut som. Og at det ga mersmak....DET har jeg ingen problemer med å skjønne :mrgreen:

 

@ko-stens: Når hoa er skutt så stikker som regel kolonien....det har jeg hørt flere opplevd. Har selv opplevd det på et par kolonier.

 

Jeg var ute igjen ved bevertjernet jeg har holdt på med flere kvelder.......men dette er et veldig vanskelig område og jakte i.....så har jobbet mye med få has på Burre der. Er veldig få muligheter til postere og beveren er mest aktiv i et området hvor det er tett vegitasjon, så inn med maskiner for å rydde. Og dermed også vanskelig smyge.

 

Har imidlertid funnet er par ok poster som jerg bruker......og det var nære på denne gangen også. Beveren her er veldig var og sky.....og ikke lenge oppe på land av gangen. Ihvertfall ikke mens det er skytelys.....har ingen tydelige spiseplasser heller.....er litt her og der som er feskt.

 

Igår var det nok en fantastisk kveld.....med energigivende fuglekonsert og fint vær. Burre kom ut også....men holdt seg i vannet. Dukket og ble borte.....kom frem og bare lå og været og gikk ikke på land.....var såvidt innom land og snusa...

 

Den ene fjorårsungen gikk imidlertid opp på en trestamme i nærheten av land.....og jeg smøg meg i posisjon, men den gle akkurat ut igjen før jeg fikk krummet pekefingeren....Så nok engang alle 4 beverene, men det er f....så vanskelig det skal være på denne plassen. Sitter fint til mht vind og overhøyde, så har ikke skremt de heller.

 

Hoa var ute kun kort tid igår.....såvidt litt i vannet, før den svømte tilbake til hytta og dukket. Nærmer seg nye unger kanskje???

 

Jeg skal ikke gi meg enda.....og mulig det åpnes for en uke til med jakt der pga is og snøforholdene som vært i år! Det er lov å håpe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del må revurde min oppfatning av hvordan en koloni er bygget opp. Trodde med sikkerhet at det kun var en stor hunn bever i en koloni, men har vist seg flere ganger at det ikke er tilfelle. Det samme er antall bever i hver koloni. Har undervurdert tallet.

Fruen og jeg skjøt, som et eksempel, 2 store hunner ( 24 og 25 kg.) kun 50 - 60 meter fra hverandre på en morgen. Og fortsatt er resterende bever der.

Vet at det på 90 tallet ble gjort tellinger i vårt område og ved et tilfelle var opptil 13 bever i en koloni.

 

Ellers grattis til dere siste med fellinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette var litt interessant Hansen. Er det noen spesielle forhold der??

Tenker på stort tjern/bekk. Det må jo være plass og mat til alle dyra.....

 

Jeg har tenkt litt på dette selv.....for der jeg jaktet siste tiden så er det 2 hytter. Først så trodde jeg at det var kun en som var aktiv, men nå virker det som om begge hyttene er aktive. Jeg har sittet og lurt på om fjorårsungene har flyttet inn i den mindre og nyere hytta? Det var iallefall stor aktivitet inn og ut av hytta der igår.....i tillegg til aktivitet rundt den større hytta.

 

Disse hyttene er bare 30-40 meter fra hverandre.....

 

Så kanskje det ikke er entydig at skyter du hoa så er området beverfritt etter det........iogmed det kan være flere familier i samme koloni/vann.

Link to comment
Share on other sites

Det er sammenhengende vannføring i et stort område. Elver og vann omhverandre. Samt et langt vann (ca en mil) i ene enden.

Til sammenligning ser det ut til at beveren flytter fortere fra skogstjern enn ved nevnte eksempel over. Har sikkert noe med mat tilgangen å gjøre.

I mitt eksempel i forrige innlegg er det snakk om en hytte. Men vet at beveren like ofte har jordhytter. Det kom også frem av tellingen/rapporten jeg refererte til.

Det påståes også at man kan beskatte beverstammen med 40 % uten at det påvirker bestanden i kolonien. Selvsagt unngå å skyte store dyr. Ungene flytter i følge forskere ut sommeren i sitt andre leveår.

Link to comment
Share on other sites

Takk Hansen :)

 

Endelig ble det altså min tur, og det helt på tampen. For min del var natt til i dag absolutt siste mulighet til å få hull på Børre før i oktober igjen, så jeg måtte bare komme meg ut. Etter ca. tjue minutters fottur i mørket ankom jeg vannet rett før klokka fire. For en gangs skyld stod vinden stabilt fra nord, så mulighetene for å værstøkke denne gangen skulle være forsvinnende små. Fremme ved vannet møtes jeg av den pirrende lyden av ivrig gnaging på en nyfelt bjørk, javel, så beveren er ihvertfall her. Avstanden er kort, men mørket og tett vegitasjon hindrer meg i å se beveren. Det blir til at jeg setter meg ned for å avvente litt. Tiden går ulidelig sakte, og alle sanser er i helspenn. Håndkikkerten saumfarer land konstant i tilfelle det er flere bevere i aksjon.

 

Og plutselig, i andre enden av vannet (lite vann) aner jeg en bevegelse.. Bever! Jeg blir nødt til å ta en rask avgjørelse. Beveren jeg ser i andre enden beveger seg fort (alt er relativt), men lyset er dårlig og avstanden litt for lang, så om jeg skal skyte må jeg nærmere. En forflytning i den retningen vil imidlertid garantert føre til værstøkking av den som sitter på land like ved meg. Tiden begynner å bli knapp med tanke på å rekke skolen, så jeg bestemmer meg for å satse. En stille springmars mot beveren jeg så følger, og snart er jeg i posisjon, men hvor i all verden er dyret? Søkk borte, og som forventet blir det liv inne i buskaset bak meg, den første beveren jeg hørte har fått vær av meg. Nå hiver den seg ut i vannet og plasker som besatt med halen. F...n, nå er løpet kjørt! Beveren dukker under og forsvinner, men plaskene har gjort den andre beveren som ikke kan lukte meg nysjerrig.

 

Nå kommer den vaggende ut av skogen, og legger på svøm rett mot meg. Jeg finner dyret i siktet og følger på. Med fjellstøtt anlegg liggende på en tue i myra lar jeg skuddet gå når dyret stopper på ca 50 meter. Det blir treff, og naturligvis øyeblikkelig kortsluttning for Børre som nå ligger og flyter som en dupp. Med en lang kjepp får jeg dyret på land og turen hjem kan begynne. De 17 kiloene beveren veier merkes knapt når jeg bærer de hjem. Jeg er høy på adrenalin og jaktglede 8)

Min hittil første bever

Jauda.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dårlig tilgang på løyve i år, men invitasjoner kan føre frem, en tur i helga, så bever, i kveld var den i ferd med å pasere på ca 4m, da jeg holdt korset nær nesetippen og brente av. Kjempe vannsøyle og kun beverns midt parti fløt. En raie lå beleilig mellom meg og elvebredden, så på et øyeblikk hadde jeg den på land, ikke det peneste jeg har sett, pelsen blåst av fra midt på halsen til nesen, null kule hull, men pepret av små fragmenter og en tann knukket.

Link to comment
Share on other sites

Svarte fa..., altså :evil::evil:

 

Kom akkurat inn fra det som burde vært en fantastisk kveld på beverjakt. Padlet nedover elva i en gummibåt sammen med en kopis og kjerringa. Bevergjengen var virkelig på hugget i kveld, og vi så ihvertfall fire forskjellige bevere. Fra små som jeg antar er åringer til en diger gammel rusk. Vi opplevde flott vær, fin natur, bra jakt og flere svært spennende situasjoner. Jakt fra båt er superspennende, når man har sjansen til å "smyge" nedover elva etter en bever som intetanende svømmer på leting etter en fristende kvist. Så alt burde vært fint, og jeg burde vært en tilfreds og glad beverjeger.

 

Men det er jeg ikke. For vi fikk ikke en eneste en. Eller, det vil si: Vi fikk ingen med oss. Jeg skjøt på to stykker, i det jeg bedømte som gode situasjoner med kort hold og beveren i fin vinkel. Begge ble bort i grumsevannet, og vi fant dem ikke igjen. Jævlig ergelig, for å si det mildt. Også to ganger på samme turen.

 

Holdet var så kort at jeg er sikker på bra treff. De to som så på var helt enige.

 

Jeg skjønner ikke hva som gikk galt. En ting er sikkert: Jeg har skutt på min siste svømmende bever,- uansett hvor kort hold og bra skuddsjans det ser ut til å være. For dette var ikke noe moro. På svensk dvd-film ser det ut som beveren alltid flyter etter treff i hodet mens den svømmer. Det er ikke min erfaring, og den erfaringsbanken blir ikke noe større på en stund. Bever skal skytes på land! (Ihertfall så lenge det er dypt, grumsete vann og stri strøm).

Link to comment
Share on other sites

Da er beverjakten slutt for i år uten de helt store resulatene, var ute i kveld og satt fint med et vann som jeg vet det er bever i.

Men skjedde ikke stort før kl 2130 da kom det en bever svømmene på ca 50 meters hold, da jeg aldri skyter på bever i vannet så ventet jeg på at den skulle gå på land samtidig som det begynte å bli mørkere :!:

Da den endelig nærmet seg land så gikk den inn i en liten bukt som var det eneste stedet jeg ikke kunne se fra der jeg postet samt at jeg ikke kunne få forflyttet meg den veien uten å klatre over et STORT fjell :(

Etterhvert så ble det for mørkt og jeg ga meg så en dårlig sesong for min del med bare en bever :roll:

Godt at det nærmer seg bukkejakt i utlandet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som skutt bever!!

 

@perpålsa, ekstra grattis med første bever. Ser ut til du hatt en veldig fin opplevelse der. Men vær forsiktig, beverjakt er utrolig vanedannende og man blir fort avhengig :mrgreen:

 

Kommer det en film??? jfr........

Ble en bever til i går kveld:) skutt på 112 meter. alt ble filmet som vanlig! Dette ble bever nr 8 som vi har filmet i vår. Nå starter arbeidet med redigering. tror vi har nærmere 15 timer med beverfilm nå.

 

Ellers håper jeg fortsatt på et positivt svar på forlenget jakt......

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til legge ut noe film ennå, for se om vi får laget en trailer først, har noen felliner fra i fjor også. så vi har kanskje plaer om å sette dette sammen til en film. Sånn jeg ser det er det ikke laget noen virkelig gode filmer om beverjakt. Så for se hva vi kan få til. Hva tror dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Fikk en bever på tirsdag, hannbever på 19 kg. Har fått en preparant til å Tørrgarve skinnet slik at jeg kan ha det hengende på veggen. Med halen og føtter på skinnet. tror det blir fint. :)

Link to comment
Share on other sites

Så hva mener dere at en Beverjaktfilm burde inneholde? Så denne nye svenske og ble egentlig litt skuffet, er nesten bare bevere som blir skutt i vannet og en ser lite skuddtegn og innslag. For min del syns jeg det er litt viktig, å ha litt god zoom på dyret slik at en ser litt av det som skjer. Er dere enige?

 

fint om dere kommer med forslag til hav som kan være smart å ha med. En ting er sikkert, det blir IKKE en halvtime med flåing :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blei en bever på meg i går kveld. Veid til 20 kg. Hadde fått ett tips om en plass det var bever. Da jeg begynte å snike meg fram, fikk jeg plutselig øye på flere bevere ute i vannet. Bl.a disse to som var opptatt med å slåss.

 

02052009102966c78ded5dd14b7785.jpg

 

Og denne som så ut til å ta livet med ro.

 

0205200910467b986804c073493aa6.jpg

 

I tilleg svømte det fire ungbevere rundt i vannet. Lå en stund å kikket på før alle sammen la på svøm.

Etter 10 min kom det en krabbanes på land bare 1 meter fra meg og den fikk det rett i brystkassa. Flata ut og ikke en rykkning i kroppen.

 

020520091010ad185c923eda411c80.jpg

 

EDIT: Rettet opp vekta

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra Lovdata;

§ 26a. Vilkår for å jakte hjortevilt og bever

 

Ingen kan drive jakt på hjortevilt og bever uten fellingstillatelse fra kommunen eller villreinnemnda.

 

 

Edit: Sikker på at det ikke er oter? :wink:

Link to comment
Share on other sites

@bbdg: Jeg bruker 55 grains V-max i 22-250 på beveren med godt resultat. obelix her på kammeret bruker 40 grains V-max i sin 22-250 med like godt resultat. Oryxen skal vel også fungere greit. Winchesterkulene kjenner jeg ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett ett lite inngangshull og null utgang. Kjøttødeleggelsene blir ikke allverden da største delen av det brukanes kjøttet sitter på låra, nederst på ryggstykket og litt på boger. Treffpunktet en bør prøve å få til er i overgangen hode-rygg. Da slokner den som regel tvert uten noe mere sprell.

Link to comment
Share on other sites

Beveren finnes i saltvann.....i utløpet av Glomma så finnes det bever. Her går sjøvannet oppover i elva et stykke. og det er ferske avverk etter bever i saltvanssområdet.

 

Har inntrykk av at det blir mer og mer bever.....de dukker stadig opp på nye plasser. Og er stadig hyppigere observasjoner av den.

 

Nå sitter jeg bare og venter på svar imorra om det blir utvidet jakt eller ikke......

Link to comment
Share on other sites

Her er ett par bilder av den ene av de beverhyttene jeg vet om i fjorden her. De to andre er bare tilgjengelig fra båt så de har jeg ikke bilder av.

Denne ligger ved utløpet av en bekk, klin oppi båthavna. Så 3 bevere som svømte i ute i fjorden i går kveld når jeg var på sjøørretfiske, men da var det for mørkt til å ta bilder.

 

0305200901001e394a6bf50242d0a8.jpg

 

030520090128f922456f5e1942be9a.jpg

 

Får se om jeg får til å ta noen bilder av beveren i kveld.

Link to comment
Share on other sites

@FMH Takk for gratulasjon, stas med min den første ja :)

 

@Husqvarna 1900 Ang. Film så er jeg helt enig med deg i at nærbilder av skuddreaksjon osv. er et must. Kunne vært spennende om du i en film tok for deg forskjellige måter å jakte bever. Smyg, fra kano, postering. Lure inn noen tips og triks også, men helst mens jakten pågår. en halvtime med bare prating blir kjedelig :wink:

 

Jeg har lyst til å flå beveren min selv, og ta vare på skinnet. Hva gjør jeg med halen hvis jeg skal kunne ha med den også?

Link to comment
Share on other sites

Om det blir en beverjaktfilm er svært usikkert, vi må først se på hva vi har av film, men vi har jo tenkt tanken. Vi har jakt fra kano, smygjakt og posteringsjakt og div fellinger. Er fint om dere kommer men innspill på hva dere mener en sånn film bør inneholde.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...