Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skaut en i går på ca. 20 kilo. Hadde omlag 200 meters hold. Var moro, for jeg hadde med meg den yngste søstera mi på 8 år.

Brukte 30-06 med 180 grs Alaska. Intet utgangshull faktisk.

 

Bilde kommer..

Link to comment
Share on other sites

Så 3 bevere som svømte i ute i fjorden i går kveld når jeg var på sjøørretfiske, men da var det for mørkt til å ta bilder.

.....................

Får se om jeg får til å ta noen bilder av beveren i kveld.

 

I kveld fikk jeg tatt bilder av beveren. Litt mørkt var det så noen av bildene er litt mørke og uklare.

 

Her er det 2 som svømmer helt innafor båthavna.

100520091203237a61d8ed364ce2b5.jpg

 

Her er de under brua bort til båthavna.

1005200912543f80c55b1e5248c983.jpg

 

Her er den på vei ut i fjorden. Svømte forbi på 2 m avstand.

100520091233cf020935378749c1ab.jpg

 

100520091223caea36a1615a4d1e8f.jpg

 

10052009123966aeacf14075442ab7.jpg

 

Her er den på vei over fjorden.

10052009125973d9b8c539d74205ba.jpg

 

Så som sagt 3 bevere der i kveld. Like oppstrøms hytta har de drivi hardt på skogen og fløta greiner/stokker ned under brua og til hytta.

Link to comment
Share on other sites

Artige bilder G.Larson!! :D

Morro du tar bilder og deler med oss!

 

Jeg er desverre altfor forsiktig med ta bilder av beveren.....spesielt under jakta. Men skal ut et par turer i sommer med ungene og se påden. Prøve huske kamera da!

 

Hvordan ser båthvana på disse gjestene da?? Er de velkommen i nærområdet?

Hvor langt ut i fjorden ser du avverk etter de??

Link to comment
Share on other sites

Under beverjakta er kamera et must.

Det er som regel her du får de unike sjansene på bukk, rev, grevling og diverse fugler.

Jeg har aldri opplevd å "støkke" bever med kamera, og som G. Larson skriver over hender det at de er på svært kort avstand. Oter er også en hyppig gjest her jeg jakter og denne elsker å bli fotografert. Lag noen lyder, og du har en svært nysgjerrig fyr som kommer inn på svært kort hold

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desverre altfor forsiktig med ta bilder av beveren.....spesielt under jakta. Hvordan ser båthvana på disse gjestene da?? Er de velkommen i nærområdet?

Hvor langt ut i fjorden ser du avverk etter de??

 

Det ser ikke ut som at beveren reagerer noe på fotograferinga så lenge den ikke kjenner lukta av folk. Kan hende denne her er litt mindre var iom at det er mye aktivitet til vanlig i båthavna. Avgnagde trær og stubber har jeg finni ett par kilometer ut i fjorden.

Link to comment
Share on other sites

Da debuterte jeg som beverjeger, min første bever skutt på årets siste dag av beverjakta i det området jeg jakta. en "skinnklomp på 21 kg skutt i hodet med 6,5x55 oryx på 130 meters hold. kjempemorro. hadde en skikkelig spennende snikjakt på beveren i ca 40 min, den svømte opp elva som jeg jaktet ved og jeg måtte følge den i ca 500-600 meter før jeg fikk skuddsjangsen min! tror det blir utstopping av denne. noen som hvet va prisen på utstopping av en voksen bever ligger på??

Link to comment
Share on other sites

Så er vi hjemme efter en go uge i det svenske med en masse bævere og mange spændende oplevelser.

 

Vi skød 6 bævere, men min makker mistede desværre to, en sank som en sten inden vi var henne ved den med båden og den anden, der sad på land, faldt om på siden og gled ned i vandet og blev trukket ned af strømmen.

 

Men ellers en rigtig go tur og jeg fik video filmet en båd pyrch efter svømmende bæver som gik på land og blev skudt :wink:

 

DSC00308.jpg

Opdagede ikke hva der ramte den....

 

DSC00313.jpg

Min anden bæver....

 

DSC00299.jpg

2 x bæver-blaser....

 

DSC00256.jpg

Bæver med hovedpine....

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dere har hatt et fortreffelig opphold i Sverige! Gratulerer med bevere :)

Jeg flådde beveren min i dag, og fy for en jobb det var! Skinnet sitter jo som limt til kroppen.. Jaja, godt å ha det gjort ihvertfall..

 

Edit: Tipper det er fler enn meg som kunne tenke seg å se den filmsnutten. Youtube? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lager platene selv. Finner sikkert plater på nettet. Men har man fres og diverse utstyr er det fort gjort å lage opp noen.

Fant 2 pakker av eikeløvene hos Landrø, vet ikke om de har flere igjen. Frankonia i Tyskland har et godt utvalg. Mulig bestille fra de.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja Hansen! Et synlig bevis på en flott og spennende sesong! :D

 

Blir fint med mørk plate og eikeløvet.

 

Jeg koker skallene og henger skallene på veggen jeg da, litt jobb men....

 

Hvor henger du alle disse hen da?? 5-7 bever hvert år.....så blir det jo noen opp igjennom .... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den ene av de to bever'ne jeg skjøt i vår, var en liten tass på 6,7 kg.

Da inngangshullet oppe på ryggen var ganske stort, gadd jeg ikke sende det til garving.

I steden prøvde jeg å stoppe den ut. Gjenstår litt finpuss med maling, når den er tørket litt mer.

 

09062009012817G35WLTuywqE1.jpg

090620090128176U4RJHcb9x78.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 months later...

hei!

hvilken ferdigammo bør jeg bruke for å ta vare på både kjøttet og skinnet på bevern?

tenkt og prøve med 308, om det ikke er for mye og forlange så bør ammo'n heelst være billig, dårlig med penger i mi lomme..

federal fusion ødelegger vel det meste?

og helmantel er vel uaktuelt, så forslag?:D

Link to comment
Share on other sites

jg bruker bare helmatel ( UMC / Am.Eagle ) på bever.....Både i 308 og 22-250 :lol::lol::lol:

Aldri opplevd annet enn at dn detter i smellen!!!!Skutt fra 15-20m opptil 200m og skyter konsekvent i hue....

For min del har ikke kjøttet noe verdi, bruker bare pelsen.

Jeg gir som regel bort kjøttet og de som har fått dt er storfornøyd med hel bever :lol: Kjøtt spart :lol::lol:

 

Har best resultat med 55 Grains i 22-250, Og 150 Grains i 308.

Bruker også noe silvertip..... :D Funker dødsbra :D:D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

sikt sånn omtrent du gjør på elg,rev,ekorn,grevling etc

treffer du lungene eller hjerte med en 308 blir alt svart med en gang.

kjøttet blir ikke så ødelagt heller ikke skinnet.

prøv hodet hvis du vil han dør hvis du sikter midt i skallen på beveren hvis du har den vendt mot deg. det er ihvertfall det jeg har erfart.

Link to comment
Share on other sites

Ække langt unna ivertfall....... :D flere av de jg jakter m skyter konsekvent i kroppen,detter i smellen m dt å :lol::lol: så dt blir vel en vurderingssak om man skyter i hue eller kroppen.

Men da blir dt jo noe ødelagt pels og kjøtt, for de som liker det....

Snart jakt igjen på mg...... :lol: bare et par mnd igjen :cry: må få ut finger`n :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

bruk enten lapua mega eller norma vulkan. det er de kulene jeg har erfart er best til bever.

skøt en bever i hue og kula splintret noe jævelig men skinnet og kjøttet var like fint. fant ikke atte inngangshullet og utgangshullet på den beveren jeg skøt med vulkan sist.(ps det var 6.5x55)

og den første beveren jeg skøt var for en lapua mega i 243. det var jo en blodsprut inn og en blodsprut ut men skinnet var like fint.

Link to comment
Share on other sites

Vil du unngå store hull i beveren, må du nok finne deg et annet kaliber. (fx. 22-250 og satse på varmintkuler).

 

308 og elgkuler dreper beveren, men lager ofte store hull i den. har skutt rundt 10 bevere med 308 win og brukt: 180 grs oryx,nosler og noe federealgreier. Alle beverene daua kjapt, men skinnet kunne ikke brukes:(

 

Mantel, må du for all del ikke bruke. Det har jeg gjort og det gjør jeg ikke igjen.

Link to comment
Share on other sites

nå vet ikke e om åssen gutta som skyter i kroppen på bever tilbreder beveren men har spist en bever som er skutt i bogen å det ble bikkjemat. ikke godt. det var me en 308 me blyspiss. virker som beveren er så kompakt at kjertlene sprekker å låra smaker osp. skyter i hodet å har ikke hvert mer problemer. tipset mitt er finn utav ca avstand der du kommer te å sitte å skyt børsa inn på den avstanden da har du litt større margin.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...