Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

om dere går på åmot utmarksråd sine hjemmesider er det bilde av den på 32kg :D helge ingstad

fellte en i alaska på 35kg,største jeg har hørt om.

hørt at halen er en delikatesse,men at kjøttet smaker bark,stemmer det?aldri smakt bever jeg.

iallefall ikke slike vi prater om her :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ahhhhh.....denne tråden har jeg ventet på Hansen! :D

 

For:

 

Når det skumrer ved tjernet

og dagen er slutt

er vårkvelden best

når beveren er skutt

 

Vårens vakreste er noe som man ser frem til hvert eneste år!

 

Er det noe aktivitet rundt omkring??

 

Her er min største fra ifjor....hannbever på 18 kg

normal_DSC_0012.JPG

 

Som jeg gleder meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Beverjakta er Vårens vakreste ja :D

 

Her er noen snutter fra i fjor(jada jeg er en amatør bak kamra :oops: )

Åååååå hør på den nydelig fugle sangen......snart snart.... :D

 

Bever på 24kg. Wolverine 243's første hårvilt... :wink:

n529042384_51505_8253.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nesten frustret sjøl. Har så vidt prøvd noen få ganger i 07 og 08. Fikk skutt meg en bever på, tja... Ikke over 15 kg i hvertfall, i 07, og presterte å bomme på en i fjor! Forla siktet akkurat så jeg barberte bevern tenker jeg. På skytebana dagen etter så jeg jo det... Kløne...

 

Det som imidlertid frustrerer meg er at jeg ikke får jaktet bever der jeg har vært før. Der fikk jeg tusle som jeg ville, ikke enorme naturopplevelse i og med at bekken går ca 3 meter unna riksveien, men jeg slapp å betale for det i det minste. Nå må jeg finne meg andre jaktmarker og betale for det... Kompisen jeg jaktet hos flyttet fra samboeren, som var grunneier... Kjett både for den ene og for den andre det.

 

Men beverjakt er gøy! Får vel skaffe meg et kort eller to snart lell. Har fått ladet opp noen Berger hulspiss 30 grs i .222 som kunne passe bra.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo leie terrenge av eksen til kompisen din. Bare å by en fornuftig sum så kan det fort bli ordning. Selv betaler jeg laaaangt over fornuftig sum for mine terreng, men da er de mine og jeg disponerer disse som jeg vil. Jeg har da full kontoll over bestand og avskytning. OG vårens sesong ser meget bra ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beverjakt såsnart som mulig for min del. Har en familiegruppe under oppsyn, og disse har lurt meg så mange ganger at det nesten begynner å bli personlig! :mrgreen: Jeg så beveren så godt som hver eneste gang jeg var ute i høst, men hver gang var det så bekmørkt at den ikke kunne skjelnes fra den mørke skogen når jeg skulle skyte. Hmmm, får bli en tyngre satsning på morgenjakt denne våren...

 

Gleder meg gjør jeg ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Beverjakt såsnart som mulig for min del. Har en familiegruppe under oppsyn, og disse har lurt meg så mange ganger at det nesten begynner å bli personlig! :mrgreen: Jeg så beveren så godt som hver eneste gang jeg var ute i høst, men hver gang var det så bekmørkt at den ikke kunne skjelnes fra den mørke skogen når jeg skulle skyte. Hmmm, får bli en tyngre satsning på morgenjakt denne våren...

 

Gleder meg gjør jeg ihvertfall!

 

Det er derfor vårjakta er så glimrende :wink: Der har du klokka med deg og ikke mot deg som om høsten. Det hender jeg skyter bever om høsten, men stort sett sparer jeg dette til våren. Fint å dele opp sesongen, men for meg er beverjakta blitt det jeg setter mest pris på. Både elg og hjortejakt kan rykke og reise før beverjakta. Det finnes ikke noe bedre enn å være helt alene og langt inne til skogs samtidig som man kjenner vårlukta kommer smygende. Lokalisert koloni, ferske beiteplasser og småfugl i buska, da er det topp.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har aldrig jaktet bever så lurer på hva prisene ligger på, hva er fornuftig pris??

 

Hva er den lurereste måten å skaffe seg beverjakt?

 

 

Må huske på at bever er skadedyr i visse områder og tilbydere du finner på nett er ofte ute etter profitt så en lur måte er å ta seg en tur og snakke med grunneiere og er du heldig får du jakte gratis eg jakter selv i Telemark og betaler 500 pr døgn inkl. hytte og jakt på 6 bever.

Link to comment
Share on other sites

hva er egentlig reglene for beverjakt angående godkjente våpen? ser ikke for meg hagle som noe godt våpen? er det noen som vet om plasser rundt stjørdal der det selges kort? ser vanvittig spennende ut!

 

Hagle funker, men alle mine felte har jeg kun brukt hagle på to, så erfaring fra beverjakt med hagle har jeg ikke. Jeg vet om noen som sverger til hagle og dette handler litt om hva man føler seg komfortabel med. Jeg valgte hagle på den ene da dette var en 1 åring som jeg ville stoppe ut. 6 kg bever og riflekule = vrengt polvott. Mora var skutt lengre opp i åa og nå står han i seksjonen min :oops:

Kravet er som for rådyr, men storviltkaliber er helt ok. Jeg har sluttet helt med varmintkuler på bever og bruker samme kula som på rådyr og hjort. Alt fra 222 og oppover fungerer og for meg er 6,5 favorittkaliber. Da enten som 260 rem eller 6,5*55

Bruk det du har :wink:

Link to comment
Share on other sites

var ute å kikket etter spor i dag, fant ikke de type spor jeg var ute etter (stor skogkatt), men eg fant ett sted der beveren hadde vært mye ute i vinter, så kanskje eg tar en kikk der i mårra tidlig å ser om jeg kan få pelset meg en bever. Beverjakt er jo noe som hører våren til, men hadde kanskje vært moro å tatt ein nå også.

 

Fine filmer Skautussa.

Link to comment
Share on other sites

blir nok en tur sørover for beverjakt i år. har i grunn lovet Spelltiur'n jakt også. skal en tur hjem i uke 9, så må ta en tur på gamle jobben og se hvordan det ligger ann der. skal også sjekke opp et par andre steder jeg har muligheten til å jakte. men blir nok bare å titte og ikke skyte. kan ikke fylla kvota før tiur'n blir med sørover :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Årets beverjakt blir midt i ulvens rike, Kynnareviret. For @ henry hill og meg er dette et av årets store høydepunkt.

 

Gleder meg noe helt vannvittig til vår, villmark og beverjakt! :D

det underskrives det på,BIG TIME :D DÆTTA BLI BRA..........ett høydepunkt er om en også hadde fått sett eller hørt gråbein

Link to comment
Share on other sites

hei,var på heia i helga.isen rundt om på vannene er temlig tykk nå.ca 40 cm,jeg kom opp på en plass det er bever ca 520moh.her var det ca 70cm med snø i helga,her var det et stort hull i vannkanten og full aktivitet i beveren.alle andre plassene mine har det ikkje hvert noe aktivitet,det er forøvrig første gang jeg har sett bevern i så stor aktivitet med så mye snø.men gøy og se at det er liv i den :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan tipse meg om aktuelle områder for beverjakt i Akershus/Romerike-området denne våren?

 

Ettersom jeg er en fersking på alt som gjelder jakt hadde det vært kjempemoro om det var noen jeg kunne vært med ut for å oppleve beverjakta.. Ta gjerne kontakt på PM!

 

(Ble nesten litt kontaktannonse dette her .. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant et interessant stykke om beverjakt her: http://jeger.tbt.no/beverjakt.htm

 

Kan noen av dere som har jaktet litt bever fortelle litt om kulevalg? Har trodd at varmint kuler var veien å gå, men i dette stykket sier forfatteren at det bør være sakte ekspanderende. Sikkert mange syn på det. Jeg har bestillt meg 95 grs V-Max til 6,5x55'en min og starter der. Om det ikke kommer noen hardtslående argumenter for noe annet her...

 

Forfatteren i stykket sier også at kjøttet er gullegodt?? Trodde det smakte div. tresorter...Noen som har prøvd? Kanskje en oppskrift? Med en god oppskrift kan man jo kanskje få enda mer bever... :twisted: ...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke skutt mange beverne men har endt opp med å bruke varmintkuler. Som regel har de blitt skutt rett ved vannkanten og dermed ønskelig at "bryteren" slåes av fortest mulig.

Varmintkulene gir mulig mere "grums" inni dyret en vanlige blykuler. Men har opplevd at sisnevnte har blitt totalt smadret i beverkroppen. (150 grs Mega).

 

Her ser man inngangshullet av 100 grs Sierra varminter. Skutt på ca 25 meters hold. Har skutt noen bever med nevnte kule og den gir som regel ikke gjennomskyting.

DIVERSE_012_%28Medium%29.jpg

 

Hullet merket med knivtuppen.

DIVERSE_013_%28Medium%29.jpg

 

Varmintkuler gir, for meg,den effekten jeg ønsker. Rask og effektiv død.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det i Alvdal er sendt ut forslag fra kommunen om at det skal bli utvidet jakttid på børre bever i år. Hvis forslaget går igjenom kan man jakte bever frem til og med 15. mai

 

Noen som kan si meg når beveren nedkommer med unger???

 

15. mai, det kan jo ikke være lenge før nedkomst.

 

Nå har dette forslaget sikkert noe med mengden av bever i kommunen å gjøre og det at det er myyye snø her, som kommer til å ligge lenge utover i mai og sikkert til juni mnd.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanlig at Hedmarkskommunene utvider jakta til 15. mai. Beste tiden er for meg i begynnelsen av april hvor man kommer seg greit frem på ski, og kan postere på hullene beveren bruker for å komme opp.

 

Beveren blir mer og mer aktiv utover våren, men problemet med snøsmelting er ofte at beverjakta kan bli en ubehagelig våt opplevelse jo lenger man venter. I snøsmeltinga renner bekker og elver over breddene, og det blir vanskeligere å finne gode poster, og man risikerer å vade for å hente byttet sitt... Jeg har selv hatt meg en svømmetur i smeltevann i april, med 5 km skitur tilbake til hytta - minneverdig, men frister ikke til gjentagelse :)

Link to comment
Share on other sites

Har kun fått gjennomskyting på de mindre beverne. Fjorårsunger, ca 9-10 kg.

Opplevde at fragmenter fra 22-250`n slo ut i skinnet og lagde flere mindre hull i skinnet. Men det skjedde ikke med 100 grs kula. Men de to som ble skutt i september i fjor, forøvrig skutt i vannet begge to, ble det endel ødelagt skinn rundt nakke/ forpart.

Mulig jeg prøver 25-06`n i år ladd med 75 grs v-max.

Link to comment
Share on other sites

Bruk mye tid ute og rekognoser. Sjekk etter beiteplasser. Finn deg en post/poster med litt overhøyde. Og rydd de.

Kle deg godt så tidlig på våren.

Evt. sett deg et stykke fra vannkanten. Et sted med best mulig oversikt. Og sitt stille og lytt etter beveren. Er spennende å smyge seg innpå den. Bare vær obs på vindretning.

Link to comment
Share on other sites

Bruk mye tid ute og rekognoser. Sjekk etter beiteplasser. Finn deg en post/poster med litt overhøyde. Og rydd de.

Kle deg godt så tidlig på våren.

Evt. sett deg et stykke fra vannkanten. Et sted med best mulig oversikt. Og sitt stille og lytt etter beveren. Er spennende å smyge seg innpå den. Bare vær obs på vindretning.

 

ok, takk for tipsa :) gleder meg voldsomt nå

Link to comment
Share on other sites

jeg var ute i en dag denne uken og fant et nytt "beverfall" den adde bekket en bjørk og det lingnet på at den dro kvistene inn i en hule i elv kanten?? hva f... drev den m da er dette en god jaktpost??

 

Vi har 2 bevere på kvotn og det er aldri skutt bever der men det er mye det er skammelig d så kom med et bud så skall d nok sikkert bli jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...