Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis Hansen! Virkelig effektiv beverjeger!

 

Jeg har også vært ute ikveld........en flott kveld med nydelig vær, fugleliv og Rugda trakk :)

 

Kom frem til vannet, det var mindre snø men litt is fortsatt. Det var blitt litt mer åpent vann så håpet steg for å kunne få øye på Burre! Jeg tittet nedom posten jeg satt ved sist. Var merkelig lite aktivitet der synes jeg.........hmmm har de andre spisplasser for øyeblikket??

 

Gikk til neste sted....og der var det mer aktivitet. Så rigget meg til på en liten høyde der, men utsikt over hytta og spiseplassene. Satt en times tid, så dukket Burre opp i råka. Litt over kl.20......Nå tenkte jeg....

 

Den var tydelig på vakt og lå i mange minutter og bare været og sjekket.....så forsvant den igjen....kom opp i råka igjen. Plasket med halen og bort....men kom tilbake etter liten stund....Hvorfor går den ikke på land???? Den kunne umulig ha merket jeg var der....

 

Så svømte den inn, men ble borte for meg....helt innerst i råka....der satt den liten stund og holdt på....så bevegelser i vannet og pinner i bevegelse. Var umulig stille på den også....

 

Kunne prøvd meg når den lå i vannet.....hadde gristak på den da, men ønsker og beholde skallen så lot være. Den lå i råka nærmest i bildet....så ikke veldig langt unna. Hytta sees i bakgrunnen.

normal_DSC_0013.JPG

 

Ikke alltid beverjakt er enkelt.....det går trått iår!! :cry:

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk 8)

Den i går kveld kom ut forholdsvis tidlig. Hadde vært på plass et kvarters tid. Bekken er åpen kun delvis. Den svømte flere ganger att og fram, for så å dukke. Tydeligvis veldig var.

På slutten holdt den på langs iskanten og fjernet is. Overtennene bar preg av gnaging på is/ frossen jord. Manglet emaljen.

Hadde flere sjanser når den lå ute i vannet. Men ville vente til den gikk opp. Noe den gjorde i et kort øyeblikk. Og jeg visste at vannet rett ved er grunt. Den flatet ut på iskanten og lå noen tidels sekunder stille. Så noen kraftige plask med halen. Hadde ikke beveget seg nevneverdig når jeg kom frem.

Skulle egentlig ut i dag morges men venter til det har roet seg litt der borte. Blir nok en tur ut i kveld. I morgen er det spådd kraftig regn og da går isen fort rundt omkring.

Var helt knall å sitte ute i går. Bare det å kjenne vårlukta samtidig som fuglene synger av full hals, det gjør beverjakta til en rekreasjon :D

Link to comment
Share on other sites

............Tydeligvis veldig var...........

.............Var helt knall å sitte ute i går. Bare det å kjenne vårlukta samtidig som fuglene synger av full hals, det gjør beverjakta til en rekreasjon :D

 

Akkurat samme som jeg opplevde........den lå lenge i vannet og sjekket ut lufta og annet. Den er nok ekstra var nå når det er lite åpent vann.

 

Håpet den gikk opp på iskanten, men gjorde ikke det gitt..........men jeg skal nok tilbake ja. Først litt påskeferie.

 

Ellers så kan jeg ikke bli mere enig i din siste setning......det må oppleves :mrgreen:

 

Beklager sitering, men måtte bare ha det med for å understreke litt....

Link to comment
Share on other sites

Fikk flådd den i formiddag. Sjekket samtidig om kula hadde splintret seg såpss at den hadde vært borti skallen (ref. øvre frem tenner og mangel på emalje).

Men skallen var hel. Så da tyder det på at den har gnagd så mye på is og jord/stein at de har blitt helt nedslitt.

Første gang jeg har sett...

Ut en tur i kveld. Fortsatt 3 ukers jakt igjen og mange dyr på kvoten 8)

Link to comment
Share on other sites

Uten emalje....det har jeg ikke sett før. Han har nok vært ivrig etter fersk mat nå på våren og gnag seg et hull i is og jord og til matfatet! :D

 

Jeg er helt syk her...så må nok ut ikveld også......hvis jeg go`snakker med fruen om jeg kan pakke til påsketur imorgen, tar oppvasken, være tjener på fjellet...osv....tror jeg skal vurdere blomst med hjem etter jobben idag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld. Var på plass litt over 19 og satt i kveldsola og hørte på fuglesangen. Etterhvert som det skumra steg håpet om at børre skulle ta en tur opp. Litt før 21 hørte jeg en merkelig lyd. Trodde først det var en skiløper ute på isen, men ingen skiløper var å se. Så knaset det en gang i skaren nede fra der den har hullet sitt. Stille en stund, så nye lyder av skare og kvist som flyttes på. Håpet steg om at den skulle komme oppover slepa for å hente fersk bjørk. men nei da. Ut fra lyden å dømme fant den en velsmakende kvist å gnage på. Så kom den rare lyden igjen og det ble stille. Ny rar lyd etterfulgt av knase og gnagelyder. Jeg skjønte at den rare lyden var beveren som krøyp opp hullet. Så kom lyden av skritt, rifla ble løftet for å være klar når beveren dukket opp. Satt bare 12 m fra slepa så det er greit å unngå bevegelser når beveren kan observere de. Men beveren valgte å drive hogst like ved hullet. Gnagelydene ga underholdning fram til 22.30 da jeg avsluttet jakta.

For bli nytt forsøk i kveld. Det har skya over og det kan tenkes det blir regn så skytelyset blir vel borte rundt 21. Skal prøve å finne et sted hvor jeg har oversikt over spiseplassen like ved hullet dens. Har mistanke om at det da må bli kort hold! Kanskje hagla kan egne seg like bra som rifla? Tipper det blir maks 10-15m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom meg ut ikveld også....omtrent samme forhold som igår. Så satte meg på samme posten. Var endel gnag der etter nattens koldtbord....

 

Denne gangen så ble det aktivitet en halvtimes tid tidligere enn igår............men forskjellen ikveld var den ikke kom opp :shock::evil:

Den svømte ut og inn av hytta mange ganger....så den rett under vannflata...og så pinnene gikk at og frem.....men ikke på noen som helst vilkår kom den opp. Så den kom ut fra isen et par ganger også.......

 

Går ikke min vei foreløpig iår, men fortsatt noen uker igjen.... :)

 

@skautussa: det er slik det er blitt det med små barn, trening.....etc......men vet jo hvordan jeg skal go`snakke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål til beverjegerne her; Hvilket tispunkt opplever dere som mest effektivt, morgen eller kveld? Hva slags klokkeslett virker best? Står kanskje lenger foran i tråden, men det er 11 sider... Natta nærmer seg!

 

Får ikke begynt å jakte før 20. april sjøl, så får drøye tiden med å sikle i denne tråden! Har fått meg kort hos Borregaard i Løten, men det har ikke kommet i posten enda, og så rekker jeg ikke engang å sondere terrenget før uka begynner... Vet faktisk ikke hvor i terrenget jeg får jakte! Ikke helt trua da men...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt flest dyr om morgenen. Om kvelden er dyra på vei ut og som regel er man på plass i god tid før den blir aktiv. Det motsatte skjer på morgenen. Den er ute og faren for å støkke dyr er tilstede. Tar meg god tid når jeg går inn mot posten i mørket. Stopper ofte å lytter etter gnaging/ bevegelse i vannet. Syntes det er bedre å jakte med lyset enn motsatt.

Fruen og jeg var ute i går kveld. Ikke noe liv der jeg skjøt den siste. Prøver et annet sted i kveld. Lar området "hvile" i dag.

Link to comment
Share on other sites

Var en ny tur ute i kveld. Litt sent ute som vanlig, og beveren var i full gang ved syvtiden. Kom omsider på plass etter å ha smyget meg frem de siste 20-30 meterene til posten.

Pakker ut diverse av sekken og skal til å fylle kaffe i koppen. Da klarte jeg å dunke kanna borti en liten stein og plask der forvant burre.

Ble bare sittende helt rolig å vente. Vinden var lumst og kastet rundt. Ca kvart over åtte flyttet jeg meg nærmere vannkanten. Ikke lett å gå stille på knasende snø :oops:

Så en som holdt på i vannet men godt dekket av en gran. Måtte flytte meg enda et lite stykke. Den er litt urolig går opp på isen for så å legge på svøm. Setter meg godt til rette å bare venter. Etter 5-6 minutter roer den seg ned og går opp på isen, for siste gang. Den blir liggende ved iskanten, ikke en bevegelse. Tømmer rifla og henter fiskestanga. Får huket tak i den å drar den over på rett side.

85 grs`n har nok en gang gjort jobben :wink:

 

Et dårlig mobilbilde. Tatt i mørket.

Bilde0028.jpg

 

En hunnbever på 21.5 kg.

 

Prøver igjen i morgen tidlig 8)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Når dere oppgir vekt på beveren, er det vekt uten innmat og pels?

 

Når det gjelder bestemmelse av kjønn er det slik at ho bever har grått sekret, medan han bever har gult?

 

Mvh Murre :-)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går. Ingenting å se. Kjøre bort til et annet sted jeg/vi har skutt bever tidligere i våres. 2 bever holdt på rett før klokka 0800. Satt en stund å så på de.

Nå kokes diverse skaller. Skinn er lagt i fryseren. Det samme er den siste skrotten. Blir reveåte litt senere.

 

Ha en riktig god påske alle Beverjegere :D

Link to comment
Share on other sites

Hallais!

 

Lurer på dette penisbeinet som brukast for å bestemme kjønn, er det så stort/lett å finne at ein ikkje kan unngå å sjå?

 

Fekk ein bever på onsdag og "rota" litt rundt etter penisbeinet, men fant ingenting. Fargen på sekretet var derimot gult, som i følge eg ei bok eg leste at betydde hann bever (gitt at eg ikkje hugser feil:-)

 

Av nyskjerrighet, kor mange bevere har du skutt i år hansen deluxe?

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve lakk på et sett av tennene. De holder seg greit når de sitter i skallen, men på plata sprekker noen. Sikkert noe med spenninger å gjøre.

 

 

Ser ut til at oppskriften til Donner fungerer utmerket. Fylle tennene med Epoxylim og lakke de med klarlakk på utsiden.

Lakket over de som hadde sprukket. Pluss gjort det samme med den ene skutt i midten av mars.

Link to comment
Share on other sites

Hallais!

Lurer på dette penisbeinet som brukast for å bestemme kjønn, er det så stort/lett å finne at ein ikkje kan unngå å sjå?.....

 

Dette er ikke så veldig lett og kjenne første gangene.....sitter litt ovenfor bevergjelpungene....sammen med testiklene.

Må føle seg litt frem der så kjenne man beinet....inne i innkapslingen.

 

Vedr fargen på sekretet fra bevergjelene så er hannens gulaktig og hunnen gråaktig. Så du husker riktig....

 

Og grattis med bever :D

Link to comment
Share on other sites

Sånn da var ei økt over. Og med bra uttelling, tre voksne bevere, så nå trenger jeg nok ikke å tenke mer på å jakte der på noen år. Fikk også noen bra filmer i dag. Nå skal det sies at dette er et sted som det ikke er ønskelig å ha bever! Personlig liker jeg å skyte de retter dyra, men i dette tilfellet må den vekk :( ( fikk også skutt tre Kanadagjess i dag) Men det for jeg ta i GÅSETRÅDEN 2009 )

Link to comment
Share on other sites

siden det nå er nye jegeravgiftskort,å det ikke er mulighet å skyte opp her irundt på ett par mnd enda er spm mitt.må man ha skutt opp med den rifla man skal medbringe på beverjakt?på forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Skyte opp?? Hvis du mener til storviltprøve så trenger du ikke det på beverjakt!

 

Men beverjakt medfører relativt små blinker så lurt og skyte et par skudd på pappen før beveren hvis man er usikker......

 

"Edit"....Hansen var litt raskere.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

har funnet to plasser der det er tydelige tegn etter bever. trær som er gnagd ned og noen få spor.

men klarer ikke å finne dam eller hytte. har finkjemmet elv og elvebanker, men null nix nada... kan beveren fortsatt være i området eller er det sansynelig at den har stukket eller blitt "fjernet"?

Link to comment
Share on other sites

Kan fremdeles være bever der. De trenger ikke nødvendigvis hytte. Hender at de også lever inni elvebredden rett og slett. Et sted jeg har jaktet før er det ingen hytter å se, men de har gravet seg hulrom i elvebredden, med inngang under vannoverflaten. De tør selvsagt ikke vise seg når store farlige mennesker tramper langs bredden! Kanskje du har tråkket på taket dens!

 

Dersom fliser og trær bærer preg av nylig aktivitet, altså at det som er "oppkappet" er lyst i fargen, er det stor sannsynlighet for at de fremdeles holder til i nærheten. Se etter spor fra vannet og opp på kanten. Poster der det er ferske spor.

 

Bruk også kikkerten flittig! Når du nærmer deg så lønner det seg å se lenge før du kommer frem om det er aktivitet. Beveren er skremmende var nemlig. Dette er mine erfaringer i hvertfall.

 

Nå venter jeg bare på å få lov til å finne min eneste bever for året sjøl. Går tregt å få kortet i posten. Kanskje er det på plass i dag. Uka mi hos Borregaard begynner på mandag. Dumt jeg skal utenlands i helga, fra i morgen, så jeg har ikke tid i det hele tatt til å se etter spor engang! Mandag og tirsdag er det jobb fra morgenen, og fruen har gjort hevd på mandag og tirsdag kveld, samt lørdag kveld og søndag morgen... Ser ikke bra ut... :? Menmen. Kan jo hende man er heldig for første gang i hele jaktkarrieren og faktisk finner en bever fort... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt her har bever ofte jordhytter som er vanskelige å se. Min erfaring er imidlertid at det svært ofte er en felles tre-hytte for vinter-bolig. Men den kan også ha jordhytter som vinterbolig. Så om du ikke finner hytte, kan området være bebodd allikevel.

 

Men, den er svært avhengig av jevn og relativt høy vannstand for å sikre at inngangen til hule/hytte er under vann. I tillegg er vannveien en sikker transportvei som gjør det lettere å frakte virke fra større områder, samt at den får nærmere tilgang til virke i nærheten av vannkanten. Derfor er ihvertfall min erfaring at det alltid er en dam ved koloniene. Unntaket måtte være i ett vann med usedvanlig jevn og sikker vannstand.

 

Finner du ferske gnag, har det vært bever der, det er jo greit. Finner du ingen dam, ville jeg anta at det handler om en som har vært innom og kanskje oppholdt seg noen dager i området. Kanskje den begynner å bygge, men den kan også dra videre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jepp, flyktige "sommerboliger" kan den ha flere steder i tilknytning til en koloni eller i utkant av området. Ved disse er det ikke så viktig med dam, da den bare flytter om vannet blir for lavt. Men på denne årstiden oppholder den seg trolig ved hovedhyttene, som krever mer jevn vannstand, og demer demning.

 

Det er ihvertfall min ringe erfaring.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Beveren er en smarting og og flink til ordne seg med hytter og leiligheter. Er interessant og høre de forskjellige erfaringene til til folket som jakter bever....

 

Jeg pleier og se etter spiseplassene, og prøve observere hytta. Gjerne på god avstand og fra høyder i terrenget.....og i god tid før jeg skal ut. Ut ifra det bestemmer jeg meg hvor jeg skal sitte. Men det er ikke veldig sjelden jeg blir overasket over at Burre ikke har tenkt samme tanken som jeg har :lol: ......ofte virker det som om den kommer ut fra helt andre steder enn det jeg trodde var hytta/leiligheten. Men morro og spennende er det. Dette gjelder som regel for kveldsjakten....

 

På morran så er jo beveren som regel ute og da er det annerledes.....blir jo bruke kikkert og observere hvor den er for så komme i skuddpoisjon. Er spennende det også!!

 

Uansett så skal jeg imorgen ettermiddag på beverjakt hele helgen.......og JA jeg gleder meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Hansen....vi følger omtrent samme opplegg.

 

En annen fordel som jeg merket med skikkelig overhøyde er ift vinden......ikke alltid Burre kommer der du forventer eller tror. Og da har du flere muligheter til komme i posisjon uten å bli oppdaget og avslørt av vinden!

Link to comment
Share on other sites

siden det nå er nye jegeravgiftskort,å det ikke er mulighet å skyte opp her irundt på ett par mnd enda er spm mitt.må man ha skutt opp med den rifla man skal medbringe på beverjakt?på forhånd takk :)

 

Ser du har fått svar fra en del andre ang oppskyting. En ting til er att siden beverjakta begynner om høsten og går inn i nytt jaktår så er det fortsatt gyldig jegeravgiftskortet for i fjor.

Link to comment
Share on other sites

takk for infoen. skal prøve å få tatt noen bilder av området jeg tror den befinner seg i.

var innom der en tur i formidag, det er noen trær som ser "nyspiste ut" mens noen er helt mørke/gråe i treverket....

skulle vel nesten bety at den har vært i området flere ganger?

klarer kansje å fikse bilder til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Var på første ordentlige tur etter bever igår kveld. Har vært på en rekognoseringstur og en kjapp posteringstur men da var det for mye snø og is. Nå etter påske har det virkelig endret seg!

 

Fortsatt noe is igjen, men mye mer åpent, og mye mer vann. Dessverre er denne kolonien beliggende i en bekk i en myr. Uten mulighet for overhøyde, og med en hel masse småkrat som gjør det svært vanskelig å jakte. Hytta ligger selvfølgelig i det mest tettkratt som finnes, men der ønsker jeg heller ikke å skyte dyr så det er greit.

 

Post fra ifjor var i ugunstig vind, og kunne ikke brukes. Stilte meg derfor litt unna med oversikt, og tenkte å smyge meg nærmere dersom noe skjedde. Etterhvert ble jeg vàr bevegelser i vannet, og kunne med håndkikkerten til slutt konstatere en bever som inntok "frokost". Selvfølgelig rett ved hytta. Etter en stund ble jeg var en til på andre siden hytta, og en kort stund senere trolig en til på samme sted. Etter en laaang stund ble den minste, som jeg antok var fjorårsunge, borte. Jeg mistenkte at den dro litt unna for å beite. Så jeg begynte å smyge meg bortover dit jeg hadde misstanke om at den dro. Jeg hadde bare kommet 15 meter før vinden gjorde ett kast, og beveren ved hytta fikk vind. Ett stort plask avslørte at noe ikke var som det skulle. Jeg frøs fast, og fjorårsungen kom svømmende tilbake. Den dykket rett foran meg, og ga ingen skuddsjanse. Da var klokka ni, og det var framskredet skumring. Så jeg ga meg og gikk hjem.

 

Ingen fangst, men jeg så da ihvertfall bever, og den har beholdt gamle beiteplasser etc. Så nå er det bare å kjøre på til uken (får nok ikke tid i helgen tror jeg...)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

God idè, som har vært (og fortløpende er...) vurdert.

Men det er fortsatt veldig mye kratt i området, svært bløt myr som gjør at jeg tror det blir vanskelig å plassere det godt. Men tanken er veldig god, og blir som sagt vurdert videre...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

En ting til er att siden beverjakta begynner om høsten og går inn i nytt jaktår så er det fortsatt gyldig jegeravgiftskortet for i fjor.

 

Nei......du må betale jegeravgifta for jaktåret 2009-2010 for å jakte lovlig :!:

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en bever på meg også i går.

Hunn på 17 kg.

Hos meg er det ingen trehytter, kun hull under vannlinjen.

Den kom svømmende litt på 8 om kvelden, selvfølgelig på feil sted i forhold til hva som var forventet.

Nedstrøms for dammen.

Kunne ikke dy meg, og fikk avgårde et skudd skrått ned elva når den gikk opp på land.

Traff høyt, da jeg "glemte" at treffpunktet ikke er samme på 130 som på 80 som den er innskutt på.

Men Bal. tip 100 gr. i 6,5-284 gjorde jobben alikevel.

Link to comment
Share on other sites

En ting til er att siden beverjakta begynner om høsten og går inn i nytt jaktår så er det fortsatt gyldig jegeravgiftskortet for i fjor.

 

Nei......du må betale jegeravgifta for jaktåret 2009-2010 for å jakte lovlig :!:

 

 

 

:oops: Beklager, jeg som var litt raskt ute. Det er skyteprøva som fortsatt er gyldig på jakt som går over i nytt jaktår.

 

§ 18 Forskrift om jakt,felling og fangst.

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

Link to comment
Share on other sites

området fellingene er i og litt av elva.

257kc9i.jpg

 

gammel felling

2hoepsk.jpg

 

ny felling?(kansje fra i fjor høst)?

34e9umt.jpg

s5ioif.jpg

 

nesten avgnagd

seqaf4.jpg

 

mange fellinger langs elvebredden(litt vanskelig å se men det ligger en del tre delvis under snøen...)

9u6m39.jpg

 

og til sist er det beveren som har spist all barken?

majec9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...