Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

Grattis Matti med nok en bever!!

 

Jeg er hjemme igjen etter første kvelden på nytt sted. Var en spennende kveld........

 

Var oppe ved vannet rundt kl.18. Er mye snø og is enda, men beverenn har et hull i isen i nærheten av hytta inntil land. Og en slepe i samme område. Så ferske gnag der i helga. Satt meg ned i nærheten der, hadde sett meg ut aktuell post. Var stille første timen bortsett fra fuglene....men så begynte det skje noe.

 

Hørte lyder fra "hullet".....og så til slutt snurten av Burre. Rigget meg istand....vente på den skulle komme opp.

Men det gjorde den ikke :shock:

Hørte den holdt på nede i hullet....hørtes ut som et par stykker også. Jeg lurer på om de de har mat der nede som de er borte og holder på med....opp kom de ikke iallefall.

 

Men det er ferske gnag i nærheten av hytta så den er oppe....ingen tvil om det. Så "I`ll be back" :mrgreen:

 

Endelig og deilig at vårens vakreste er igang :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tikka T3 6,5x55:

Et par gode tips:

Hvis mulig, kom deg opp i høyden. Beveren er lettere å få øye på hvis du har overhøyde og ser ned mot et vann eller en bekk.

Sitt med vinden i trynet. De har god luktesans, å hvis de kjenner lukta av deg så går de neppe på land.

Kamufler gjerne ansikt og hender. De ser ikke så godt, men hender og ansikt skinner som reflekser i skauen. (spessielt hvis du beveger deg)

De hører brukbart, og på stille vårkvelder kan lyder bære langt. Legg børsa klar, slik at du slipper å fommle for mye med å komme i posisjon når han kommer

Som nevnt er kvelder og morgener beste tiden å jakte. Jeg jakter hovedsakelig på kveldstid. Det hjelper på jo lengre ut mot slutten av jakta du kommer. Lysere kvelder og større sjangse for at Burre dukker opp. Sitter du lenge nok, så kommer han. Spørsmålet er bare om du blir oppdaget, eller om det fortsatt er skytelys når han kommer

 

Lykke til :)

 

FMH

Regner med du kommer med bilder iløpet av noen dager :wink: Håper du skyter en stor hannBurre :lol:

Link to comment
Share on other sites

:D Satser på det kommer bilder snart ja!!! Melder litt smeltevær fremover....

 

Ellers er jeg enig med deg......poster litt opp i høyden er de beste postene!! Sitter også helst om kvelden....har skutt de fleste beverene rundt kl.20 jeg.....

Link to comment
Share on other sites

I kveld måtte Tikka'n med til skogs etter beveren. Var i "beverriket" omtrent klokka 18.00, og da var allerede Børre ute og spiste litt på isen. Hadde på forhånd satt meg ut en post i hodet mitt, men fortrengte denne til fordel for en annen post i håp om å få tatt beveren jeg hadde fått øye på. Skaren var hard og bråkte verre, så ansmygningen gikk seint. (Men beveren virker egentlig til å ha elendig hørsel) Etterhvert kom jeg meg på post og ventet. Nå var ikke Børre å se der jeg oppdaget han isted, men det gikk ikke mer enn 10 minutter før han dukket opp av ishullet sitt og satte seg for å gnage litt på ein bjørkepinne. Holdet var fint men børre stod dårlig til så jeg drøyet skuddet. Tiden gikk, og Børre forsvant etterhvert under isen igjen.

Seinere dukket plutselig to bevere opp noen titalls meter lenger borte. Den ene sitter fint i vannoverflaten med breisiden til, så jeg gir den ei kule rett i forkant av bogen. Den ligger og småspreller litt i vannet, og jeg kan puste lettet ut og konstatere bever nr.1 for sesongen.

 

Jeg drøyer med å gå å hente beveren i håp om at den andre beveren viser seg igjen. Og ganske riktig, bare noen minutter senere er den oppe til den døde beveren og pirker litt borti den med snuten før den vender tilbake under isen.

Like etterpå dukker den opp litt lenger borte og setter seg for å beite videre. Denne sitter rett mot meg og jeg gir den likesågodt ei kule midt i planeten. Samme reaksjon - litt forsiktige småkramper.

 

Så fisker jeg opp beverene, spenner på skiene og setter kursen hjemover. Beverjakt er trivelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kameraet var ikke med på skauen i går kveld, så det ble ingen fangstbilde denne gangen.

Men for bevisets skyld så slenger jeg inn et dårlig bilde med kompaktkameraet som jeg knipset i sted :wink: Ingen store eksemplarer som dere ser.

 

scaled.php?server=410&filename=diversetur006.jpg&xsize=640&ysize=480

Link to comment
Share on other sites

Bare en fordel at du ikke skyter de største i kolonien hvis du vil fortsette å jakte bever i området. Hvis mor i huset blir skutt kan resten av familien finne på å vandre videre til tryggere omgivelser.

Fint bilde, og igjenn gratulerer med vellykket jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om folk er godt i gang ja! Gratulerer til dere. Her på hedemarken er det fremdeles mye snø, og det begrenser vel aktiviteten litt. Men ble overrasket da jeg var ved Skjerdingen høyfjellshotell (Ringebu kommune), på en sæter, i helga. Der er det en særdeles aktiv bever. Har felt omtrent alt rundt sætra de siste åra. Er ca en meter snø nå, og sætra ligger vel sånn ca på 800 - 900 moh, nesten på snaufjellet. Der er jammen beveren allerede i gang. Har felt et lite tre og er godt i gang med nytt ca tjue meter unna hytta. Er bare så vidt det er ei åpen råk ti meter unna fellinga. Hadde vært der natt til lørdag, så nå er man i feberfantasier etter en slik en... Søkte Ringebu fjellstyre om å ta den, men de hadde solgt alle tillatelsene. Fint for eieren av sætra da. De har jo fyringsved for flere år framover!

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Har tenkt meg en tur ut i morgen for å se etter Børre B og hans fru. Har hørt at om man skyter fru B, altså hunbeveren, så kan hele famiiliekolonien forsvinne fra terrenget i flere år før en ny familiegruppe dukker opp... Stemmer dette? Isåfall, hvordan ser man forskjell på hann - og hunnbeveren slik at jeg kan bevare stammen og har dyr i elva neste år også:-)

 

Håper noen kan gi meg et svar på dette :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skyter du hunnen så kan resten av flokken forsvinne ja, det er sant....og desverre også selvopplevd! :oops:

 

Det er ikke lett og skille beverene, men sitter du og ser på de litt så ser du at den voksne hunnen er større. I tillegg er det hun som går opp på hytta og sjekker den, og ofte holder seg i nærheten av hytta. Ofte er hunnen først ut nå på denne tiden av året også....hun er ivrig etter komme ut føre fødselen i april/mai.

Link to comment
Share on other sites

Er vel slik at om man ser en liten en, så er det greit å ta den. Hunnbeveren er jo som nevnt stor, så de små er de som bør tas ut. Men lell, det er vel ikke så lett å se om en bever er 15 eller 25 kilo på åtti meters hold... Om de er ved siden av hverandre er det enklere! Ikke skyt den største!

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut etter Beveren for første gang i går, og jeg var visst litt forseint ute. Den var allerede i full aktivitet og jeg trodde jeg hadde skremt den da den gikk ned i bekken mens jeg var på vei bort.

 

Men den kom opp igjen :D Resultatet ble 23kg med bever.

 

Det var så mørkt i gårkveld, at den ligger bare på utsiden. Er det noen som kan gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre med den?

Har tenkt på å ta vare på tennene

Link to comment
Share on other sites

@skip:

 

Grattis med bever! :D

 

Det er mange ting du kan bruke beveren til:

- skinnet selvsagt

- kjøttet, smaker godt med riktig tilberedning

- skalle med tenner

- bare tenner

- penisbenet, et fint trofè i hatten

- gjelpungen, hvis du er tilhenger av lage en snaps ikke mange smakt før :)

 

Eller du kan lage en beverfell av den.....kanskje stoppe den ut???

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Du burde prøve det......skjær av 1/3 av gjelpungen (den må være fri for hud) og legg den på sprit noen dager. Du får en fantastisk fin essens med flott farge! Bland forsiktig litt av esensen opp med sprit....til ønsket smaksstyrke. Men OBS! dette er kraftige saker....med mye smak og lukt..!

 

Til info gikk det med 1 1/2 liter på firmafest på fredag......med blandet mottagelse :mrgreen:

 

Tilbake til Topic:

 

Jeg har vært og sett litt etter Burre i tjernet jeg skal jakte i.....og der er det nå mer aktivitet! Virker som Burre er mer aktiv nå....og ikke like var og forsiktig som for noen uker siden. Så imorgen kveld skal jeg ha med børsa :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært litt til og fra de siste 4-5 dagene. Arrangerte FM i helga.

Var å kikket i går kveld, kun utstyrt med kikkert. Sparer stedet til en "fersk" beverjeger. Håpet var at hun fikk skutt sin første.

Burre er aktiv der nå. Blåste litt mye i går til å kunne høre den. Men i morgen kveld, da er det ut med rifla.

Link to comment
Share on other sites

@FMH

 

Takk for gode tips :D

 

Det ble litt prøving å feiling i går.

Jeg ente opp med å ta vare på lårene, og koke ut tennene av skallen.

Jeg fant dette her penisbeinet, men ved det tidspunktet tror jeg at jeg hadde rota litt for mye og det kom stygg lukt :lol:

Så resten gikk i konteineren.

Neste blir det å ta vare på skinnet.

Link to comment
Share on other sites

@FMH

 

.......Jeg fant dette her penisbeinet, men ved det tidspunktet tror jeg at jeg hadde rota litt for mye og det kom stygg lukt :lol:

 

Det var en fin bever Skip, veide du den eller??

 

Vedr penisbenet og det området det sitter i, så er det muligheter for komme borti litt uvant, ikke vond lukt.... :lol: og det bør du være litt forsiktig med å få på klær og slikt. Det kan lukte litt......også i etterkant :D

 

Men det er mye fine råstoffer der.....så neste år så ordner du det :D

Link to comment
Share on other sites

Ja veide den, den veide rett i overkant av 23kg.

 

Det hadde vært bever i samme slepet samme natta etter at jeg skaut den så det er muligheter for flere :D

 

Nå er det vel ikke så lenge til isen går på vannet der de har hytte, så det gir jo også større muligheter

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute etter Burre igjen idag.......fortsatt endel is og noe snø på vannet og rundt vannet. Men ikke lenge før isen går, og Burre hadde noen råker...

 

Etter fått litt oversikt gikk jeg nedover til posten jeg satt ved forrige gang og hørte, men ikke så, Burre.

Og der hadde det vært aktivitet :D

 

normal_DSC_0003.JPG

 

Denne var ikke der sist....men ikke helt ferskt heller. Men lenger borte var det helt ferske gnag.....så posterte mot den plassen....

her er bilde fra posten, ikek helt ideell da jeg liker mer overhøyde, men ok post bak noen store graner.

normal_DSC_0002.JPG

 

Satt der fra ca. 1830 til ca. 2100......uten verken se eller høre Burre.. :shock:

 

Men jeg skal nok tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i området 3 sesonger, bra med bever til og begynne med. Litt for hard avskyting gir jaktstopp i år, bever`n tåler ikke hard nedskyting, liten reproduksjon :( Håper det terrenget får hvile noen år :wink: Om 3 uker drar jeg avgårde på årets beverjakt, blir spennende, gleder meg :P

Link to comment
Share on other sites

Sparer stedet til en "fersk" beverjeger. Håpet var at hun fikk skutt sin første.

 

Vi var ute både onsdag og i går kveld. Sent i går kveld lykkes det for henne :D

Beveren skled ned i vannet og ble borte. Dro ut i formiddag å kikket. Etter et kvarters leting fant jeg beveren.

Var ei som ble glad når jeg ringte 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen skal ha flaks :D.

 

Første turen ut for å kikke litt etter bevern. Vet om en plass det har holdt seg noen. i elva her. Kikket for noen dager siden, midt på dagen, Var å gikk tur med bikkjene. Endel gnage spor langs elva.

 

Så jeg tok med meg børsa for å kikke litt. langsom smyging frem til hytta, Der svømte det jaggu rundt en, i dammen. Satt meg ned for å kikke litt. Omsider gikk den på land. Den satt og spiste ved hytta. La an opp etter ei bjørk, da fikk jeg se at det var 2 som satt der :shock:. Måtte kikke nøyere da. Så fikk målt og veid litt, så bestemte jeg meg for å ta den minste.

 

Lar skuddet gå og i skumring blir det ett godt lys av munnings flammen. Ser den ene spretter ut i vannet, men den andre ligger på plassen :D. Skutt med 120 grains hp ammo i 6.5*55.

 

normal_IMG_2525_%28Medium%29.JPG

 

Får kommet meg over bekken for å ta den i øyesyn. En svær en på 21 kg og det var ingenting som beveget seg i magen. Så jeg valgte ret ser det ut til :D.

 

Som dere ser er kammerat dachsen nokså nyskjerrig på denne skapningen :D

 

I morgen bærer det av sted til utstopperen, Skal ha den utstoppet hel

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bever dere siste :D

Jeg våknet på sofaen rett før fire i dag morges. Var egentlig på vei i seng når jeg ombestemte meg. Dro på meg jaktklær og satte på kaffe og strøk avgårde.

Valgets kval. Hvor skal jeg dra. Etter noe om og men satte jeg meg på posten jeg ryddet i går.

Satt ikke lange tiden før jeg hørte flere bever holdt på. Men altfor mørkt og tåkete til å få sett noe.

Halv syv dukket det opp 2 stk. i råken rett nedenfor meg. Den ene satt på isen. Et skudd fra 6.5x57`n og den flatet ut og ble liggende stille.

Vårens tredje bever var et faktum. Hunn på 9 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Du kan snart bytte navn til Bever Hansen :lol::wink: .

Var ute en tur med bikkja tidligere i dag. Sjekket et nytt vann, å der er det full aktivitet :) Må nok ut en tur i kveld tenker jeg.

 

Fant forøvrig en snutt på youtube, der det er noen som har funnet ut at de kan dra nytte av Burres aktiviteter :) :

Link to comment
Share on other sites

Har nå hatt min første kveld på beverpost. Så ingenting. Vinden snudde utover kvelden og det er ikke helt utenkelig at litt jegerlukt fant veien til hullet beveren har brukt. Posterte ved et sted hvor beveren har brukt en liten bekk til å lage tunnel under snø og is og opp på land. Har vært mye aktivitet der. Eneste stedet i terrenget det er beverspor nå. Ellers er det nesten en meter med is ennå.

Det var vanskeligere enn antatt å finne en god post. Var der igjen i dag og fjernet noe småkvist samt et tykt snølag på et vindfall og har nå bedre post til neste forsøk som nok blir i morgen kveld. Har bare kort i ei uke så jeg må utnytte mulighetene!

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært etterlyst tidligere i tråden også!!! :mrgreen:

 

Imorgen skal jeg endelig ut igjen etter Burre....du verden som det smeltet her idag!! Nå er jeg spent og se hvordan det ser ut i tjernet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I dag ble nysjerrigheten for stor og jeg tok en tur for og sjekke forholdene i tjønna og bekken der jeg har jaktkort.

Det er mye snø stedvis på veien dit, så jeg ble svett nok, men det var glemt når jeg fikk se to bevere i bekken og rundt hytta.

Ble ingen skuddsjans i dag da de ikke gikk skikkelig på land, og skyte de i bekken er ikke noe alternativ med den sterke strømmen som er der nå.

Blir nok en tur til før påske, innimellom oppussing i heimen.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...