Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:mrgreen:

 

Beverjakta i år gleder jeg meg til. Beverjakt er morro.

å fjord skaut jeg 4 stykk. 3 i vannet å 1 på land. fikk alle sammen. mistet en anna jeg skaut på, ikke på langt hold ca 10 meter . den satt på land å spiste når jeg skaut ,å så sprella den ned i vannet å vekk va den, desverre sånt skjer.

hører nå at det er noen som spiser kjøttet. det er jeg skeptisk til , men hadde vært morro å prøve. jeg bruker bare skinnet.

kaliberet jeg bruker er 6,5*55 å det er helt topp.

 

jeg må også få lagt ut bilder men, vet ikke hvordan man gjør det. :evil: .

 

lurer :?: hvordan ser du å slags kjønn bevern har? :?:

 

der er ikke lett :lol:

jeg ser det noen ganger når hunnbevern har unger i seg. må også få ønske alle beverjegere lykke til med 2009 sesongen!

 

mvh db

Link to comment
Share on other sites

Ser at hansen delux har gjort hjemmeleksa si :mrgreen:

 

det er lurt det han sier.. se etter beiteplasser , der kommer de før eller siden . men hvis lite aktivitet i ommrådet.

bevers spiser mye rart, men der det litt bever er det mange ganger lite osp. ops er som magnet på bevern.

 

derfor et lite tip :idea:

 

ta motorsaga å finn deg ei lita osp. kapp den ned å ta toppen med til en beiteplass,eller en plass det har vært eller du har sett bevern, legg toppen i vannkanten. resten av stammen kan du å bruke litt av. kapp med saga på langs av stammen for å få strimmler av bark å flis. kast så dette ut i vannet. hehe høres rart ut. men jeg har fått det til. :)

Link to comment
Share on other sites

bruke kjøttet til åte.

 

Mye bedre å bruke kjøttet selv, til gryte f.eks. Blir beveren slaktet rett og det ikke blir tatt hull på gjelpungane er bevergryte veldig godt.

Nei.

Jeg har forsøkt ulike måter å lage bever på, i en årrekke. Og uansett hva jeg forsøker smaker det... bever... Stram uggen ospesmak, ikke godt! Rett før jul hadde jeg 12 venner på middag, og vi spiste dåhjortstek, ærfugl i chillie gryte, og rødvinsmarinerte beverlår surret inn i bacon. Ærfuglgryta fikk mest skryt, flest rangerte den som nr 1 faktisk. Alle likte dåhjort. Ingen like bever. Ingen! Gikk rett i søpla. Jeg kommer ikke til å forsøke å lage bever flere ganger. Blir reveåte ja.

Link to comment
Share on other sites

bruke kjøttet til åte.

 

Mye bedre å bruke kjøttet selv, til gryte f.eks. Blir beveren slaktet rett og det ikke blir tatt hull på gjelpungane er bevergryte veldig godt.

 

 

Kan du fortelle hvordan riktig måte å slakte beveren på er? På sjøfugl er det lurt å få vekk fettet snarest mulig, er det trikset her også? Så en matoppskrift det var link til tidligere i tråden. Der skulle beveren marineres i eddikvann i 12 timer før tilbredning...minner jo litt om fremgangsmåten for fiskespisende fugl.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ordnet noe jakt enda, men det kommer :)

 

Mora meg litt med å snike på bevern i fjor sommer, nærmeste jeg kom fra en som satt på land og spiste var 4 meter :shock:8)

Har skutt 4 tilsammen nå, har brukt alle som mat. Litt spessiell smak, men det funker. Lagde bevergryte til konfirmasjon min for noen år siden, alle likte det faktisk :wink: Eneste jeg er litt lei av er all flåinga... Skinna fra ifjor hadde jeg ikke skrapt fettet av, var bare ett skinn som ble ok og det hadde et par bare flekker :roll: Får vel skrape i år...

Link to comment
Share on other sites

bruke kjøttet til åte.

 

Mye bedre å bruke kjøttet selv, til gryte f.eks. Blir beveren slaktet rett og det ikke blir tatt hull på gjelpungane er bevergryte veldig godt.

Nei.

Jeg har forsøkt ulike måter å lage bever på, i en årrekke. Og uansett hva jeg forsøker smaker det... bever... Stram uggen ospesmak, ikke godt! Rett før jul hadde jeg 12 venner på middag, og vi spiste dåhjortstek, ærfugl i chillie gryte, og rødvinsmarinerte beverlår surret inn i bacon. Ærfuglgryta fikk mest skryt, flest rangerte den som nr 1 faktisk. Alle likte dåhjort. Ingen like bever. Ingen! Gikk rett i søpla. Jeg kommer ikke til å forsøke å lage bever flere ganger. Blir reveåte ja.

nei nei....... tipper du serverte bever skutt i kroppen? gjerne voksen å. skyt en i planeten (kloss hold) å ta innmaten ut med en gang. særlig forsiktig ved hale rota å me blæra... men smakte på bever skutt i kroppen en gang e å.det e som å skyte i en sandsekk å kjøttet er mildt sakt ødelakt..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i natt etter burre. Pga området det skulle jaktes i, har jeg avtale med onkel blå å ringe de før jeg drar ut. Samt ringe hvis det blir skutt.

Fremme rundt halv ett. Får rasket med meg sekk og børse, lader på vei ned til posten. Smyger så stille jeg klarer. Skareføre. Det knaser værre enn knekkebrød.

Har lagt spor fra før så det går på et vis. Blir stående å kikke mot bekken. En svak gnagelyd bryter stillheten. Yezz, den er på plass. Tar ikke lange tiden før den svømmer nedover. Mot demningen. Og borte blir den.

Smyger forsiktig sekken av meg og setter meg på huk. Sitter ikke lange tiden før en ny bever kommer svømmende samme vei.

Begge tar til å gnage på hvert sitt sted ca 30-35 meter fra der jeg sitter. Beveren til er fri fra kvist. Må bare vente til den vrir seg mot venstre. Venter og venter... Så snart sjansen byr seg lar jeg skuddet gå. Sjekker kjapt plassen der den satt, borte vekk. Av med hørselvern, opp med mobilen og ringer politivakta. "Hei jeg ringte istad ang beverjakt". "Nå har jeg skutt en".

Vedkommende i andre enden takket så mye for tilbakemeldingen.

Tømmer rifla og går mot skuddplassen. Ingen burre å se.

Må bare går rundt å sjekke på andre siden. Legger børsa i bilen, tar med sluttstykke og ammo.

Kommer meg etterhvert rundt. Ingen bever å se.. "Pokker" :(

Drar hjemover. Kommer meg i seng... Blir liggende å tenke... Leeeenge.

Opp kvart på seks i dag tidlig. Sjekker stedet i dagslys, fortsatt ingen bever å se. Eneste som var å finne var endel hår på skuddplassen. Ikke noe anslag etter kula og ikke blod/vannsprut på snøen. Kula har ikke gått igjennom. Kulpen er brådyp. Og fra der den satt og til det dypeste er det bratt ned.

Link to comment
Share on other sites

Faen det var synd Hansen!!

 

Kan du ha bommet?? Har du tenkte noe på hvordan det evt kunne skjedd?? Tenkte iogmed du fant noen hår...

Alltid tråkig slike ting.........ikke finne igjen dyret.

 

Var spennende kveld uanset da.....?

Link to comment
Share on other sites

Sjekket skytefeltet for kvist, ingenting i veien. Har vært der før på dagtid. Tipper det at skled ned på dypet.

Skal for ordens skyld sjekke rifla før jeg drar noe mere ut. Den har kun stått i skapet... Så jeg tviler.

7 mm`n med 100 grs varminter og en dose 203b bak går utrolig godt.

Skal sjekke stedet jevnlig om den flyter opp.

Spennende jakt er det utvilsomt :)

Men fortvilende når beveren blir borte... :(

Link to comment
Share on other sites

Hansen: Hvor i landet jaktet du? Jeg skal ut på min første reko-tur neste helg, men dette er i Rendalen, så jeg forventer egentlig ikke at Beveren beiter oppe ennå, men man vet aldri... Har funnet hull i isen tidlig i mars før, så kanskje jeg er heldig. Men kanskje du kan gi meg en pekepinn?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ingen som kan se forskjell på hunn og hann på utsiden. Og hunnen har som regel små unger på vårparten. Og skyter du hunnen som har unger flytter resten av dyrene ut av beverhuset, og den blir ikke brukt mer. Du kan ødelegge hele jaktområdet ditt ved å skyte feil dyr, for ikke å snakke om lidelsene til ungene. Beste måten å unngå det på er å skyte borte fra beverhuset. Stor bever like ved huset er ofte hunnen.

Link to comment
Share on other sites

De nedkommer i april/mai. Stort sett holder "matriarken" seg i umiddelbar nærhet.

Man kan sjekke kjønnet på skutt bever ved å klemme ut sekretet. Grålig farve er hann, gulaktig er hunn. (Ta farven med en klype :oops:) Mulig det var omvendt.

Jeg kjenner/klemmer ved buken etter penisbeinet. Er jeg usikker blir den åpnet. Den hender at mindre hunner har patter også.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Hansen!!

 

Morro se bever på vårsnøen igjen :D

 

Og veldig bra du fant den igjen.........er noe som letter i brystet da!!

 

Sesongen er godt igang :mrgreen:

 

(jeg smører og smører med tålmodighet! :x )

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine bevere på morran Hansen og Skautussa!! :mrgreen:

Wolverinen er effektiv!!

 

Uff som jeg lengter etter timene ved vannkanten etter Burre!

 

Er helt klart mest morro og se bildene fra jakten...........men det må jobbes skikkelig med holde misunnelsen inne og hunøret oppe her enn sitter og smører og smører i tykke lag med tålmodighet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...