Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva med lynlim??

 

Joda, de som har sprukket og delt seg må limes. Fikk et tips på pm om å bruke klarlakk utvendig. Kofoed bruker det ihvertfall.

Synd at trofeene blir ødelagt så fort :(

Artig å ta vare på, setter de opp på samme måte som villsvin tenner. Plate og "ekeløv".

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart artig og ta vare på. Artige minner!

Jeg pleier ta vare på hele skallen.....(hvis ikke skuddet delagt den)

 

Vedr tanna så fyller jeg tenna med aralditt....og smører et tynt lag utenpå også. Det holder bra. Ingen sprekker.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve lakk på et sett av tennene. De holder seg greit når de sitter i skallen, men på plata sprekker noen. Sikkert noe med spenninger å gjøre.

 

Blir en pause i jakta for vår del nå. Har tatt over halvparten av kvoten. 5 av 9 dyr. Venter på en avgjørelse om å få 2 av dyrene som skadefelling. Er et par steder til det bør skytes flere dyr. 4 dyr monner lite.

Pluss at det er andre som sikkert ønsker å jakte også. Fruen og jeg skjøt 100 % av felt bever i fjor (6 av 9 felte).

Link to comment
Share on other sites

Gi tilbakemelding på lakkprosjektet da.

Jeg har foreløpig bare ett sett med bare tenner (resten er skaller)....og det er smurt med aralditt. Ser bra ut foreløpig etter snart 4 år.

 

Over halvparten av kvota allerede ja......da kom våren fort til Follo :D

 

"flere som ønsker jakte".....er det felles kvote for Follo?? Eller er det flere med fellingstillatelse i samme område??

(ikke bekymre deg for at jeg kommer altså....bare nysgjerrig :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg gjøre :wink:

Terrenget er et JFF terreng med ditto kortinnehavere. Kommunen er delt opp i 4 "bevervald". Fordelt på 9, 6, 2 og 8 dyr. Har også mulighet til å jakte i områdene med 6 og 8 bever.

Må bare vente til isen går. Samt avvente på en avgjørelse om at kvoten vår blir økt med 2 dyr. Da er det straks 6 dyr å jakte på der og :D

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsakken til at mange av bevertennene kan sprekke er også det at de blir tørket for raskt så min anbefaling er å legge tennene et litt kaldt sted foreksempel i en kjeller eller utebod der da kan langsomt tørke for å så sette de på plate senere når de er ferdig tørket!

Ellers så fungerer det også med klarlakk som en tipsen om tidligere :D

Selv bruker jeg å sette hele skallen på plate som vist under men dette er jo en smaksak :D

 

30wpegw.jpg

 

Det hadde vært moro å se hvordan du gjør det hansen deluxe med bare tennene slik som villsvin om du kunne lagt ut bilde :?:

 

Uansett gratulerer med å være godt igang med vårens sesong :D

Link to comment
Share on other sites

Sånn her ser det ut:

normal_Bilde0019.jpg

 

Fra en av de jeg skjøt i september i fjor (Skadefelling). Den andre settet har høyre tann sprukket. Det lå ute i ladebua, denne på bildet har ligget inne. De fleste hadde tørket i 4-5 mnd tenker jeg før de ble limt på plate.

Skal prøve klarlakk, tipper det gjør susen.

Link to comment
Share on other sites

Trofe behandling av tenner: Bever

1.Kok ut tenna fra skallen.

2.Rengjør tenna og se til at nerver og slikt er ute fra tanna.

3.la tørke i ett par dager .

4.Fyll innvendig men Aralditt eller silikon.

5.lakk utvendig med en god sterk matt klarlakk.

og vips så er tenna bevarte :mrgreen: for montasje på plate bruk også aralditt da sitter de til evig tid Lykke till.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet av gårsdagens posteringsjakt, 1 time på post så var den der, 22.5 kg.

beveren.jpg

 

Satt og spiste 1 meter fra vannkanten, enda greidde den å karre seg uti vannkanten etter å fått en 200gr Hornaday SP i pannebrasken. Utrolig ryggmargrefleks eller...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil oppfordre folk til å prøve å spise beveren.

Jeg spiser alltid mine bevere, om jeg da ikke gir bort kjøttet til andre som spiser dem.

Særlig lårene er fine, og frem bena er god mat. Skroget koker vi suppe på.

Skjær bort alt fett før tilbredning, da fettet er ikke godt. Om du synes kjøttet har for mye smak så legg det natta over i melk eller eddikvann. Om du finner ut at den er vel stram i smaken først ved steking , så synes jeg det hjelper mye bare å vaske panna og ha i nytt smør til steking.

Beveren er fin i gryte, som finnbiff, eller rett og slett stekt som biff med pommesfrites og barnaise saus til, + sopp.

Det er for god mat til å kastes.

Noen bevere er stramme i smaken, andre er helt nydelige uten opphold i melk eller edik vann.

Link to comment
Share on other sites

De kalibre over .22 LR kan du bruke.. Noe annet har jeg ikke funnet. Slik lovverket er.

 

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Link to comment
Share on other sites

Satt og spiste 1 meter fra vannkanten, enda greidde den å karre seg uti vannkanten etter å fått en 200gr Hornaday SP i pannebrasken. Utrolig ryggmargrefleks eller...?

Jeg kaller dette ofte kramper, men vet ikke om det er korrekt. Det fortoner seg som spark eller svømme-bevegelser. Kall det gjerne ryggmargrefleks.

En bever som er skutt i hodet vil som regel (ville gjerne si alltid, men det finnes sikkert unntak...) få slike kramper etter en viss tid. Ofte blir det "kortslutning" ett sekund eller fler, før krampene begynner. Ligger dyret på kanten, kan det meget vel sparke seg uti vann på grunn av dette.

 

Jeg har ennå ikke skutt bever i bogen, så jeg vet ikke om dette er tilfellet da. Skal forsøke å få til bogskudd iår, dersom jeg får sjansen....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter som regel beveren i bogen, gjerne litt foran bogen. Dette fordi jeg ønsker ta vare på skallen.

De jeg har skutt i bogen (4 stk.) har ligget på stedet etter skudd og ikke hatt kramper....har skutt disse når de var på land.

 

Har også skutt en med hodetreff (Var litt mer foran en planlagt), denne satt på grunt vann. Den sprellet litt etter skuddet, eller kramper da. En 3-4 sprell og så stille......

 

Alle disse er skutt med 30.06 og oryx eller fusion 180 grains.

 

Skal iår prøve 85 grains Varminter i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Så du registrerer rykninger ved bogtreff også.....jeg har ikke gjort det på de jeg skutt. Mulig det er tilfeldigheter...??

 

Synd du ikke finner siste beveren din Hansen....er det noe sikt i vannet der den ble skutt da?? Kunne vurdert og brukt en undervannskikkert eller noe og tatt en titt.?

Link to comment
Share on other sites

Ofte at den slår med halen og rykker i resten av kroppen. Men det gir seg fort. Bedre virkning med 100 grs varmint kulene enn med 22-250`n og 55 grs.

Vannet er mørkt "myrvann". Prøver å kikke når sola skinner i vannet. Har prøvd lommelykt også. Har blitt noen timers leting nå desverre. Enda værre er det å ikke finne den.

Fikk fatt i mere beverjakt i går kveld. Enda en liten trøst. Men plages av å ikke finne den. For 2 år siden skjøt jeg en bever som forsvant for meg, skutt i begynnelsen av mars. Funnet igjen i slutten av april.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg får tak i beverjakt sjøl og, men kun ukeskort og èn bever, i slutten av april. Hva menes om kombi med .222 rem og 30 grs Berger hulspiss? Ladet med kyndig veiledning av Caine her på forumet, til ca 1050 m/s. God kombinasjon? Evt har jeg noen fabrikkpatroner i 50 grs, PowerShok. Evt kan jeg og bruke rifla i .308 150 grs Fusion. Burde vel få tak i en bever for maijakt og, men...

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det endelig full klaff på heia. Har vært plaget med mye is i de vannene som ligger lettest tilgjengelig, men klarer ikke holde meg hjemme. Det har blitt mange kvelder uten at Burre har vist seg men i dag tok jeg med hodelykta og for inn til et vann som ligger noen km inn i heia. Visste at det var mye is der også, men det begynner å åpne seg i utløpet til bekken.

 

Så straks tegn til at beveren hadde vært på farten da jeg nærmet meg vannet

Beverjakt190309041.jpg

 

Her var det bare å komme seg på plass. Klokka var allerede passert 18.00, og det er fint å få rigget seg til litt å finne roen før Burre dukker opp.

Etter noen minutter var 1 stk Beverjeger i sitt rette element :D .

Beverjakt190309043.jpg

 

Hadde egentlig begynt å miste troen da endelig plogen kom sigende i vannskorpa. Mørket hadde begynt å snike seg på, men det var fortsatt godt skytelys. Ettersom jeg hadde god overhøyde, hette på hue og hansker på hendene enset ikke Burre at det var folk i heia.

Det bar rake vegen inn til land, å der fikk han ei 180 grs 30 06 kule mitt i skallen. Ble liggende på stedet :)

Beverjakt190309047.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Burre og en fin dag ved vannet........

 

Kjenner igjen utålmodigheten.....

 

Skyter i bogen og tar vare på skallen da?? var det hanne så tar du vel også vare på penisbeinet til hattepryd eller smykke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :D . Skyter i skallen, og tar vare på skinnet. Eller skyter i bogen og tar vare på hue. Alt etter situasjonen.

Jeg har ikke til vane å brukke kølla til gnagere som smykke, men sikkert mange som synes det er fint :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med beveren Matti :D

Var ute å kikket på dagen i dag. 2 nye steder den har kommet frem. Masse gnaging og spor. Blir imponert hvordan den klarer å delvis gnage/grave seg et hull i is og jord. Men ut har den kommet. Flere ti talls meter fra hytta. Vil tro borti 80 meter.

Gjett hva jeg skal i kveld :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

gleder meg noe inni ....... til i morgen har fått tilbud om bever jakt i et krem området for bever sist jeg var der så vi 3 bever i en bekk og 4 i en tjenn lengre inne i terenget skaut en der i fjor på 22,5 kilo. var fortsatt en meter snø der men isen har gått i bekken :D og det var noen spor eter aktivitet der også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har endelig årets beverjakt startet for meg også.... :mrgreen:

 

Har vært og sett på et nytt område idag, og det så lovende ut. Fortsatt mye snø og ikke minst is der, men det virker som Burre har vært oppe et par steder. Har gravd seg en liten høle i kanten mellom vann og land....og har liten slepe der. Var spor og fersk gnag i snøen. Utrolig at den har kommet seg opp der.....men han er en fasinerende og artig kar han Burre :D

 

Så nå vet jeg hvor jeg skal tilbringe noen kvelder og morgener utover 8)

 

Det er herrrlige tider!!!

 

Er forresten liten aktivitet på trråden om dagen (nå som Hansen har lite opphold).....er folket ute og jakter?? Eller er det bare snø og is?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ute flere ganger siden fredag. Litt få steder den kan komme seg opp og dermed sikkert litt mere var.

Hørte den i går morges, drev nede i hullet sitt. Men kom desverre ikke opp. Skal ut i morgen tidlig. Var litt trøtt i dag morges så jeg var ikke på plass før rett over 0500. Litt i seneste laget.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til FMH :) . Jeg var ute en liten tur i kveld, men det ble for mørkt. Fortsatt mye is her, og jeg tror de er litt forsiktige da. Var ferske gnagespor ved hytta, men det hjelper lite når de sitter der mitt på natta å gnager.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha!

Skulle gjerne hatt meg et penisbein til i hatten før påske :D

 

Jeg tror nok beverne er litt var fortsatt.....er trangt hull han bruker og er mer sårbar der....

Virker som han har fått laget en slags kanal eller noe fra hytta og opp i dette hullet. Var ferske gnag der idag fra natten.....men det lå også noen gnag der som var litt eldre, men ikke gamle heller. Så lurer på om han er oppe og henter litt fersk mat og holder seg inne litt. Ikke ute hver dag?? Vet ikke.......

 

Men jeg skal nok holde han med oppsikt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal starte å jakte på et ukjent omeråde. Det er felling på 8 bevere her, så det må være litt der.

Sitter å studerer kart og har kikket litt i terrenget, men ingen lykke enda. Er det slik at burre bare vil ha rennende vann? Kan det han bygge hytta si i kjern o.l.? De bekkene som er på kartet er bare 30-40 cm brede og lite vannføring, hvertfall de jeg har sett på i virkeligheten...

Link to comment
Share on other sites

Bevern kan ha hytta si både i tjern og i bekker/elver. I bekk/elv vil beveren velge ut område som er relativt flatt, slik at den kan lage grøfter og kanaler for å komme til beiteplasser - dette ser man gjerne ved eldre beverhytter. Det er vanlig i bekker at beveren demmer opp. Dette er ikke nødvendigvis for å heve vannstanden så mye, men mer for å holde jevn vannstand. Terrenget avgjør alt!

 

Jeg anbefaler deg å kjøre en reko-tur i forkant, gjerne fra morgenen av, og da kan du ta med deg børsa: Gå langs bekkedrag/tjern, og se om du finner beitespor på snøen - dette er mye enklere enn å se etter selve beverhytta. Beveren kan like gjerne ha et svært hull i elvekanten som ei svær hytte. Er det mye snø vil du finne hull i isen. Er smeltinga kommet lenger vil du finne "sklier" ned i åpent vann. Beveren bruker helst de samme "skliene" om igjen for å komme seg på/av land, og da har du et fint sted å postere på.

 

Husk at beveren kan omforme landskapet - og det som ser ut som en liten bekk på kartet, kan utvide seg til noe helt annet der beveren har holdt på en stund.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

I kveld måtte Burre nr 2 for i år forlate hytta si for siste gang. Med god hjelp fra min gode jaktkammerat Eivind338 på kammeret fikk vi lurt en fin bever på skuddhold.

 

Hadde ikke med kamera i dag, så det ble et mobilbilde med begrenset kvalitet.

DSC00918.jpg

 

Fikk sansen for bildet av bever "rug" som er vist i tråden fra 2008, så nå har jeg vært i kontakt med en prepparant som skal prøve seg på oppgaven :)

Link to comment
Share on other sites

På kveld/ morgen. Og stort sett hele den mørke tiden på døgnet.

Om morgenen er den ofte på vei inn mot hytta etter nattens runde. På kvelden motsatt. Har sittet ute flere netter å sett på aktiviteten. Brått er det flere dyr ute og holder på, like brått er de borte og kan gå en times tid før de kommer tilbake.

Desto lengre tid du bruker ute, jo større en sjansen for å lykkes. Og ikke minst en porsjon tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...