Jump to content

BEVERJAKTA 2009


hansen deluxe

Recommended Posts

For jakt på steder hvor det er vanskelig med overhøyde har jeg flere ganger hatt hell med å montere en "treestand" som regel finnes det en furu el. i nærheten av vannet/myra. En slik kan enten kjøpes eller lages selv. Jeg har et par stk som jeg alltid har med meg i bilen når jeg er på beverjakt. Noen av disse setter jeg opp på strategiske plasser for fremtidig bruk og jag har alltid 1 som kan monteres samme dag som det jaktes. er så heldig å ha en pensjonert Telenor ansatt som nabo, han hadde ikke behov for stolpeskoene lengre,de har nå fått ny vår som jaktutstyr for bever !!

Første gang jeg brukte dette var for noen år siden, jeg hadde gjentatte ganger forsøkt meg på en gammel sky beverhanne, ble avslørt hver eneste gang jeg prøvde meg. Etter at treestanden kom opp fikk jeg den på første forsøk.

Et annet problem i myrområder er at de kan være skumle å ta seg ut på. Truger kan her være et godt hjelpemiddel. Men da i bruk sammen med flytemiddel, går du gjennom med truger på uten flytemiddel er du f*?ced! På jakt eller børre bør du ha mest mulig overhøyde, dette muliggjør skudd mot svømmende dyr der hvor det ikke er for dypt. Jeg har skutt utallige bevere i vannet og samtlige har blitt umiddelbart satt ut av spill. ingen kramper el. Har til og med bommet et par ganger, men beveren har blit momentant drept av sjokkbølgen. Jeg har mistet flere bevere skutt på land (Krampetrekninger og ut i vannet) Men ingen er ennå ikke tapt etter skudd i vannet. MEN det krever fod overhøyde!

For de som ikke har jaktet bever tidligere vil jeg spesifisere med hva som er en fersk beiteplass, se etter barkede kvister som ennå har grønn/gulskjær, disse er max en dag eller 2 gammel. Skitt jakt- vårens vakreste eventyr er i gang !!! :D:twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For de som ønsker å vite mere om bever og beverjakt vil jeg anbefale boka Beverjakt av Kåre Vidar Pedersen, der finner du alle fakta en jeger trenger å vite om både Børre og jakta på ham.

Forøvrig finnes det også en god del oppskrifter og tilberedning av beverkjøtt. Beverkjøtt er utmerket mat ! Litt spesiell i smaken- ja, uten tvil, men jeg velger å kalle det utpreget viltsmak. Jeg hadde for et par år siden grillparty med bl.a beversadel, samt div grilmat av rådyr og elg. Beversadelen gikk først- SAMTLIGE satte stor pris på beverkjøttet.

Det er relativt lite kjøtt på en beverskrott, kjøttet er definitivt best på små dyr, selv setter jeg grensa på 12-13 kg (hel vekt m/innmat) Større bevere kan brukes, men man må koke det dønn ihel før det kan tygges. Disse maler jeg op og bruker som beverburgere (vinner på grillen) jeg tar og blander ut kjøttdeigen men 25% kjøttfarse fra slakteren.

Jeg så her på tråden at en eller annen lurte på om beverhale kan brukes, jeg har også lest Helge Ingstads glimrende bøker, men beverhake- glem det ! Halen består kun av fett og sener, både lukter og ser disgusting ut!!!

Ser også at noen anbefaler å prøve snaps av bevergjel. Har sett oppskrifta i nevnte bok. Men, det finnes gudhjelpe meg bedre ting å bruke brennevin til!. Selv bruker jeg engangshansker under all håndtering av bever, lukta er stram og sitter i hendene i dagesvis. Dette kan godt være en årsak til at enkelte ikke fristes til å smale på kjøttet. Men prøv, i verste fall liker du det ikke, i beste fall har du funnet en ny favoritt !

Skal selv avgårde i neste uke og gleder meg som en unge på julaften ! Beverjakt er det ikke mye som slår :D Sitte ute og høre naturen våkner til liv, fuglesang, stille vann og motsatt av annen jakt så VET du at du får se dyr (Hvis du har gjort forarbeidet skikkelig) Jeg har jakte på det meste av norsk vilt og mye i utlandet, men personlig setter jeg beverjakta høyest.

Eneste minus med beveren ar at pelsverk fra bever MÅ henge mørkt. Ellers lysner det noe helt ekstremt, jeg har en utsopet hjemme som jeg stoppet ut for noen år siden, den er snart helt hvit. Hvis jeg får en passende i år vil jeg rive av skinnet på mannekengen og montere den på ny.

Skitt jakt ! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var årets første bever felt. Ikke av undertegnede, men av fruen i huset. :oops: Men det var hennes første selvskutte vilt overhodet! Hun og en venninne har holdt kolonien under oppsikt en stund, lært seg å se forskjell på voksen og ungdyr og fått god peiling på dyrenes rutiner. Kort sagt: Gjort skikkelig forarbeid. Og i går kveld skulle det skje. Kolonien holder til ca 200m fra der venninnen bor og hele familien dro avgårde. Undertegnede og venninnens husbond skulle fungere som barnevakt mens fruene var på jakt.... :oops: (D.v.s... vi satt på terrassen og hadde oversikt over jakta og tok en skummende kald en :mrgreen: ) Når fruene hadde lagt i vei, diskuterte vi litt om hvorvidt det ville smelle. Konklusjonen ble at mulighet for avfyring av skudd var 1-2 %... :roll: Etter ca 1/2-time, og halveis ned i 2. halvliteren, smalt det og to lamslåtte barnevakter satte pilsen i halsen! Fram med kikkerten og riktig nok: Der lå det en bever i vannkanten! Steindød! Jakt-labradoren ble kommandert til apport og hev seg i vannet og svømte i retning av beveren. Men stakkaren har jo aldri apportert annet enn ender, og ble noe forvirret. Det endte med at fruene måtte ta den lange turen rundt og hente byttet selv. Og de ordnet med beveren uten innblanding av mannfolk! Flinke damer.

Mens så kom tankene. Hva f#%n har jeg gjort nå?!? Sitte barnevakt mens fruen jakter?!... Er det slik det skal bli nå?... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Haha.. Nå har du gjort det!! Du må nok sitte litt barnevakt, men det er det nok verdt.

 

Var ute en tur i går jeg også. Første turen i nytt terreng, og da forstår dere jo at det er litt å gå på i forhold til forarbeid... Men lykken står den kjekke bi, og det var like før det ble bever på første turen.

 

Skal ut en tur i kveld eller i morgen kveld. Så da får vi se :)

Link to comment
Share on other sites

Juhu. Jeg fikk til :D

 

Ruslet nedover en lovende elvestrekning, og så mest etter et sted å postere. Var ute omtrent halv åtte, og er som nevnt ny i terrenget. Så jeg hadde ikke særlig tro på å se bever, men kanskje finne et lovende sted å tilbringe kvelden. På min vei så jeg spor etter beiting, men ikke så mye som jeg hadde sett lenger nedover elva.

 

Da jeg hadde ruslet nedover en stund plasket det til noen meter nedenfor meg. "Helvete, der røyk den sjansen. Ergelig at jeg ikke engang fikk se den", tenkte jeg. Så ventet jeg en stund, før jeg listet meg stille videre og brukte kikkerten så godt jeg kunne gjennom krattet som vokste langs elvebredden. Etter bare noen ti-meter plasket det til igjen, litt lenger unna denne gangen. Tipper det var den første beveren som hadde dukket opp igjen, da den kanskje var usikker på hva som lusket i buskene første gangen. Vel-vel. Nå kom den neppe opp igjen.

 

Jeg ruslet litt lenger nedover, til jeg fant et sted som passet å tilbringe resten av dagslyset. Etter å ha sittet en stund og speidet med kikkert så jeg en bever som krysset elva et godt stykke nedover. Flaks at jeg fikk se den, for krattet hang utover bredden på begge sider og gjorde det vanskelig å se inne ved bredden. Jeg satt en stund og håpet den ville komme min vei, men det gjorde den selvsagt ikke. Dermed måtte jeg komme til den.

 

Vindretningen var ganske bra, men når sola går ned pleier den å snurre litt her nede. Ihvertfall så lenge vinden er ganske svak i utgangspunktet.

 

Jeg listet meg nedover så forsiktig jeg kunne, mens jeg speidet mot området der jeg så beveren sist. To skritt-kikkertspeiding. Tre skritt-kikkertspeiding. To skritt-kikkertspeiding....... Og der var den! På vei mot meg, langs motsatt bredd. Sakte seg jeg på kne mens jeg fulgte beveren i kikkerten. Der gikk den på land. Utrolig!! Så heldig jeg var i kveld!

 

Fort ned på magen, og prøve å finne igjen beveren i kikkertsiktet. "Så vanskelig det plutselig var....Der. Der er den". Beveren hadde tydeligvis hørt at jeg la meg ned, for den hadde vent på seg og sto med øyne og ører vendt mot der jeg lå. "Hm. Skal den ned i vannet må den snu seg med bogen til, og jeg er klar...." Beveren snudde seg mot vannet igjen, og det var det siste den gjorde.

 

Jeg har ikke veid beveren ennå, men den ser ganske liten ut. Den så sånn ut i vannet også, for den fløt høyt som en kork i vannskorpa.

 

Skuddet satt rett foran bogen, i overgangen til halsen. Skuddholdet var ca 70 meter. Kaliberet 308 med en 150grn Nosler BT med 47,5 grn Norma 202 bak. Ladningen er ikke kronografert, men jeg tipper den ligger på 880m/s eller noe sånt. Det ga ikke gjennomskudd, og det er jeg igrunnen litt overrasket over. Nå er det mitt første vilt med den kula, men jeg trodde ikke den var så sprø.

 

Børsa er en Blaser R93, som jeg forøvrig er voldsomt begeistret for.....

 

Jeg tok noen bilder, men har ikke lært meg å legge inn bilder i tråden. Kanskje på tide jeg lærer det.

 

PS: Beverjakt er kult!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en litt annen aktivitet i helga Hansen :D .....nemlig beverjakt.

 

Har mått reise utenbygds (uttafor Østfold) for å få bedre jaktforhold og muligheter på Burre.........har vært endel snø og is lenge.

Helgen har vært helt super med flott natur og vær....og som endte i sesongens to første bever :D

 

Den første var en fjorårsunge....som etter endel spennende minutter lå i snøen.

normal_DSC_0161.JPG

 

Den andre en voksen hunn på 18kg som ble skutt i minuttene før det ble for mørkt.

normal_DSC_0172.JPG

 

Nå er det blitt bedre forhold lokalt i området jeg jakter så til onsdag skal jeg åpne kontoen der 8)

(har bare obsevert de hittil...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Har saltet skinnet godt, men slurvet litt under flåing. Så det er litt kjøtt igjen på skinnet.

 

Hvordan må skinnet være for at de skal ta det imot?

 

(Du som er moderator får vurdere om slikt burde vært på PM).

Link to comment
Share on other sites

Flåinga av beveren er tidkrevende og nøye jobbing...så skjønner det med kjøtt igjen på skinnet.....er sidene, rygg og hode/nakke som er lettest og få kjøtt igjen.

 

De tar det meste i garvingen, men hvor mye vet jeg ikke. Jeg ringte bort og snakket med de før første gang jeg skulle sende inn. Har hatt litt kjøtt på noen skinn jeg også, det har gått fint.

 

Men vet jo ikke hvor mye du har igjen på skinnet da... :)

Ring bort og snakk med de, eller les litt på hjemmesidene deres. Går sikkert bra og sende det inn. Saltet hjelper deg også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier aldri å begynne beverjakten før siste halvdel av april så i kveld var første turen og det på et nytt terreng men fant fort en kanonpost med god overhøyde samt mye aktiviten!

jr5sn5.jpg

Jeg var på denne posten ca kl 1900 og la meg på toppen av denne fjellknausen å speidet litt med kikkerten men det var som forventet i tidligste laget men hadde regnet litt tid på å finne meg en god post.

Det var solskinn og godt å varmt så jeg satt meg til meg en kaffekopp og en røyk å bare nøt det å være ute på skogen, ble etterhvert litt i min egen verden da jeg holdt på å få en lavtflygene orrhøne i hode.

Men plutselig blir jeg var noen småbølger lenger nede i bekken men kan ikke se noe i kikkerten bortsett fra bølgene og tror jeg sitter sånn i ca 5 min å ser det er noe under bredden uten at det kommer ut, og da kommer den plutselig ut å legger seg på svøm nedover bekken.

Jeg følger den i kikkerten og ser med en gang at det er snakk om en stor bever og den svømmer ikke så langt før den bestemmer seg for å gå på land og da er jeg klar med riflen men den er så dekket av kvist at det ikke er forsvarlig å skyte så jeg bestemmer meg for å holde igjen!

Beveger meg så en god del til venstre i håp om å finne en åpning mellom kvisten og det gjør jeg men klarer ikke finne beveren igjen i kikkerten så tenker at den har nok gått et stykke opp på land for å beite så flytter meg derfor tilbake til posten med litt bedre overblikk for å vente på at den kommer frem igjen.

kl 2030 så ser jeg igjen at det er noe bevegelse der den gikk på land og springer tilbake til den åpningen til venstre for meg der det var fritt for kvister men til min store overaskelse så ser jeg med en gang at dette er en bitte liten bever og ikke den samme som jeg så gikk opp.

Og siden dette er et sted som beveren er uønsket så størrelsen ikke betyr noe så bestemmer jeg meg for å ta den og etter et bra skudd på ca 70 meter med lapua 3006 så tar den fort kvelden!

2vmu7af.jpg

Så dette var en spennende dag i skogen med strålende vær som venter med en uke med mye jobb før det blir en del jakt i siste uken av april :D

Link to comment
Share on other sites

Flott med bilde av hvordan det ser ut på bra post og!

 

Nå er omsider jakta mi i gang og, og her sitter jeg hjemme! Har ukeskort hos Borregaard skoger i Løten, men får ikke tid før onsdag kveld, om ikke fruen plutselig skal på enda noe mer utover i uka, i tillegg til at hun skal i bursdag lørdag kveld og blir over til søndag... Blir ikke mye tid igjen akkurat! :evil:

 

Var en rask tur ute i går efta og lette etter mulige områder da i det minste. Har fått kart hvor beverforekomster er sirklet inn. Tre områder, men det ene når en bort til ikke da veien er stengt med bom og hengelås mange km fra det! Så ikke noe som minnet om spor på det andre stedet fra i år, til tross for at det så veldig lovende ut i utgangspunktet. På det siste stedet kan det muligens grense til en viss sannsynlighet at det har vært noe og gnagd litt i år. Det hele virker helt dødt i grunn, men en får jo se da. Trua forsvant kjapt i hvertfall. Nærmest komplett umulig å få til noe greit skudd og, med oversvømmelse inni skogen og bare kratt i alle retninger. Huff... :? Lite tid og dårlig sted. Oser av dårlig anvendte kronasjer det her! :roll: Men sånn er det når en alltid ordner seg i siste liten...

Link to comment
Share on other sites

Var en rask tur ute i går efta og lette etter mulige områder da i det minste. Har fått kart hvor beverforekomster er sirklet inn. Tre områder, men det ene når en bort til ikke da veien er stengt med bom og hengelås mange km fra det!

 

Hadde et lingnene område for noen år siden men kjente en som jeg kunne låne en moped av, for selv om det er bom så kommer du vel forbi med en moped :o

Bare et tips hvis du ville vært oppe å sjekket om det var mye aktivitet :)

Link to comment
Share on other sites

En kompis ringte meg og fortalte at han hadde skutt på en bever i går kveld.

 

Skuddholdet var 1,5 meter(!), og til alt overmål ble beveren borte. Kompisen hadde glemt å forlegge siktepunktet, for på det holdet er det diff mellom skitelinje og kulebanen. Beveren ble skutt rett fra siden.

 

Men jeg hadde likevel trodd man traff på det holdet. Kompisen lette etter død bever, men uten å finne. Han sier at i skuddet velvet beveren seg over på siden, slik at han så underkjeven på den, og ble borte. Kanskje det var bølgene etter anslaget i vannet som fikk det til å vri seg over på siden?

 

Hva tror kammerfolket? Er beveren skadet?

Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt også på en bever som tydelig fikk det. Vi trodde den var helt død, men plutselig dykket den. Fant den aldri igjen.. Merkelig..

 

Den er kanskje såret den beveren kompisen din skjøt på. Vil sannsynligvis trekke inn i hytta igjen og krepere der. Min erfaring er at da stikker beverne fra hytta for godt..

 

Vi fikk enda en bever igår kveld..Kanskje ut igjen ikveld.

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle med beverfelling :)

 

Her er bilen pakket med alt som trengs for fire dager på Finnskogen. I morgen settes kursen mot de dype skoger, endelig :D Dette har jeg og @henry hill venta lenge på! Har ikke store forventninger med kun 4 dager, og nytt terreng, men skam den som gir seg :evil: Vi gir alt, alt for børre... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har fått skikkelig dilla på beverjakt, men føler at det blir litt prøving og feiling ennå.

 

Siden vi jakter i en elv prøver vi en tur med kano i morgen. Har noen gode tips å komme med? På filmen om svensk beverjakt så det ganske lett ut..

 

U

Link to comment
Share on other sites

Da var det endelig min tur!

 

Det vil si, jeg har smelt en tidligere i år, i mars, men den skled ut i vannet og forsvant...

 

I går kveld var det skikkelig action. Var i nytt vann, og så hele tre bevere. Men selvfølgelig helt på andre siden av vannet jeg satt ved. Der var det spesielt to krabater som lekte seg voldsomt sammen. Og gnagde litt innimellom. Et artig syn!

 

Etter å ha ventet på at de skulle ta seg bortover mot min side i nesten en time fra fem på ni, til nærmere ti, snek jeg meg opp i høyden, fant en god skytestilling, og lot kula gå med en god følelse. Så i siktet at det lå igjen en mørk bylt drøye 150 meter lenger borte. (skal bli artig å måle eksakt avstand med avstandsmåleren i løpet av uka).

 

Tok med meg lommelykt og tok turen i mørket. Og der lå den. En liten krabat på kanskje 12-14 kg.

 

bever_1_sako75.jpg

 

Stakk innom kameraten min på vei ned igjen av heia. Han hadde skutt en skikkelig sværing. Ingen av oss vet hvordan man finner ut kjønnet på beveren. Uansett, den veide hele 25 kg. Den største beveren jeg har sett... Og av en eller annen grunn får jeg ikke lasta opp bildet av den. Typisk...

Link to comment
Share on other sites

I går kveld bar det ut i beverriket igjen. På post rundt 18.30 tiden, men Børre er enda ikke å se. På vannet er det fortsatt endel isråker som flyter rundt. Det er flere småøyer som stikker opp av vannet som Børre liker å beite på så veldig ofte må man påregne en god del venting før Børre går inn på "fastland". En 10-20 meter lang svømmetur i kaldt smeltevann frister ikke særlig mye.

Et toppand par holder meg underholdt der de leker og plasker i vannet. Av og til dukker de under og kommer opp igjen noen meter lenger borte. Vinden er ikke eksisterende og vannet ligger speilblankt - i slike forhold er beverjakta det fineste som finnes!

Endelig ser jeg den gjenkjennelige v-plogen i vannet et stykke lenger borte - Børre er ute og sjekker forholdene. Jeg har bestemt for å ta meg god tid og vente på en optimal mulighet. Enda er det en god time igjen med dagslys.

Tida går og Børre er fortsatt utenfor skuddhold og beiter noen hundre meter lenger borte. Etterhvert passerer han forbi meg og videre opp i vassdraget. Nå begynner jeg virkelig å få dårlig tid med tanke på lyset, tenker jeg. Men plutselig dukker den opp på vannet foran meg. Den tar noen større sirkler før den setter seg i vannkanten for å gnage og klø seg. 115 meter måler jeg med avstandsmåleren. Jeg tar annlegg med tofoten mot en stein, puster ut og lar skuddet gå. Beveren gjør en sideveis salto og kaster seg ut i vannet. Jeg finner skuddplassen i siktet og antar beveren er tapt, men sekunder etterpå dukker den opp i vannoverflata med voldsomme kramper. Som en hjulbåt plasker den rundt i sirkler og jeg kan puste letta ut og konstatere at 3. bever for sesongen er et faktum.

 

bevernr3.jpg

 

Skitt jakt videre til Kammerfolket, og grattis til alle med fellinger!

Link to comment
Share on other sites

Hurra :D I går ble det endelig full klaff :D:D:D

 

Etter flere dager intens beverjakt både morgen og kveld ble det endelig resultat. Jeg og en kamerat satt ute ved elva som så mange kvelder før og speidet etter børre-b. Vi bestemte oss for å skille lag og at jeg skulle gå noen hundre meter lenger ned langs elva og postere ved en stor beverhytte. Jeg hadde ikke før kommet på plas før jeg hørte det smalt på posten til kameraten min... "F..., tenkte jeg, hvorfor valgte jeg denne posten???" Men jeg rakk nesten ikke tenke tanken før to stk bever dukket opp bare 5 meter fra der jeg satt!!! De hadde stø kurs mot den andre siden av elva. Da den først nådde vannkanten fikk den en Oryx 6.5x55 midt i hode... Det ble "game over" kan man si... Jeg skal aldrig bruke sånn amunisjon på bever igjen! I hvertfall ikke på så korte hold. Ble bare filler, og ikke en tann igjen i kjeften. Men dette var min første bever og man lærer så lenge man lever :)

 

Kameraten min brukte 30.06 og det ble forøvrig et penere resultat, men så satt skuddet hans litt lenger ned i nakken. Og holdet var litt lenger.

 

Flådde de når vi kom hjem uten broblemer. Har bestandig hørt at det skal være vannskelig å flå bever, med det gikk helt smerte fritt :) Dette var nok mest sansynlig to unger fra i fjord.

 

Skal forsøke og få lagt ut noen bilder senere :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at de fleste får seg bever gitt! Får se om jeg finner en sjøl i kveld. Ikke helt trua, som jeg skrev lengre opp her, men en får da i hvertfall ingenting om en sitter hjemme... Sola steiker og forholdene bør være bra, så reiser ut om en drøy time tenker jeg.

 

En ting jeg lurer på; om jeg skulle være så heldig å få en, så kunne det vært interessant å få stoppet den ut. Hiver jeg da hele sulamitten i fryseren uten å gjøre noe mer, eller hva gjør jeg? Regner med at skinnet bli bra, da jeg skal bruke .222 med 30 grs Berger hulspiss. Får neppe gjennomskudd da, så utgangspunktet skulle bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp komme hjem etter en av mine fineste dager på beverpost........og det uten og ha med meg bever hjem i sekken :shock:

 

Reiste rett fra jobb og mot tjernet jeg jakter ved.....været var helt perfekt også vinden. Kom frem og parkerte i enden for å sondere litt der. Isen var borte (lå veldig lenge her) så da måtte det sjekkes litt mer før posten ble bestemt. Sonderte litt rundt etter spiseplasser og annen aktivitet, mens kvinendene herjet med hverandre........jeg fant frem til området hvor det var mest aktivitet...og der var det mye ferske pinner!

 

Selvfølgelig er det i området av tjernet hvor det er vanskeligst postere og tett.....men har ordnet med et par plasser.

 

Satt meg ned og rigge meg til skikkelig og nøt været.........kl.2001 kom Burre ut....antakelig hoa....den var diger og mistenksom. Jeg satt ca. 100m unna og så på den. Lå stille en god stund før den svømte mot noen bjørker....der sto den på bunnen og spiste, MEN det var grein i veien.....så på den en stund i håndkikkerten. Så gikk den ned og jeg hevet børsa, men da plasket den og dykket :shock: .....hva i h......kunne ikke være meg den merket.

 

Så gikk det en halvtime....og jeg trodde kvelden endte der....og at rugda var beholdningen for kvelden.....men så dukket det opp bever igjen.....først en fjorårsunge så en til.....så kom mor og far ut etterhvert. Ikke ofte jeg har 3 og 4 bever i kikkerten samtidig! Så fulgte en time hvor jeg satt og så på kolonien....ungene lekte og svømte i vannet. De voksne på hytta. De jaget vekk ungene nå de prøvde gå opp på hytta....vet ikke hvorfor det men....

 

De små gikk ikke på land mens det var skytelys.....jeg hadde ene voksne beveren i trådkorset, men den satt så gæli til bak nok en grein :evil: at jeg holdt igjen og nøt heller synet. jeg skal nok tilbake snart tenkte jeg 8)

 

Det er så artig og ikke 100% rekreasjon og sitte slik ute og se på dette, mens rugda trekker og ellers total stillhet foruten det skog og dyr lager.......nesten så en kan bli sentimental av det. MEN neste gang så brytes nok stillheten av smellet fra Oberndorferen :D

 

Grattis til alle beverskyttere forresten :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det snart innspurt i beverjakta. var ute i går, så tre bevere, men hadde ikke med meg kamera. Vi har fått filmet noen fine skuddsener i vår. Så vi for se hva det blir til :wink: Så foresten denne nye svenske filmen om beverjakt, litt skuffet da det nesten aldri ble filmet nærbilder av skudd, alt vi fikk se var jo nesten bare ett plask i vannet. Men filmen viser godt stemmningen med denne jaktformen. (terningkast 4)

Link to comment
Share on other sites

Var også ute i går, men det ble nedtur.

 

Vi hadde et kanoprosjekt, som vi etterhvert skjønte at vi måtte skrinlegge. Kanoen ble mer vinglete enn godt var, da det var en niåring med på mannskapslista. Kanoen er nok grei for to, men ikke for tre med sekk, selv om en er liten.

 

Så da ble det lusking langs elvebredden og postering istedenfor. Det er greit nok det, og vi så mye bevergnag. Noen bever så vi imidlertid ikke, og det er første kvelden at det skjer. Vi har nok blitt bortskjemte.

 

Idag er det fri, så får vi prøve igjen på fredagskvelden.... Skam på den som gir seg.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg ubenhørlig slutten på denne jakta :( .....så gjelder og planlegge og utnytte dagene godt nå!!

 

Inspirert av den flotte opplevelsen igår....og det fine været så må jeg ut i natt og ta en morrasøkt :D

 

Har planer om å få Oberndorferen i tale imorgen tidlig..... 8)

Hadde vært artig med en bever eller to i sekken før jobben imorgen :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble dobble jeopardy i dag morges.... Min forsvant i kulpen på oversiden av den forrige. Regner med at den flyter opp i løpet av dagen.

 

Endelig fant jeg beveren. Har sjekket jevnlig stedet der jeg skjøt den og i ettermiddag på vei fra jobb fant jeg den.

Veier den i morgen og sjekker kjønn. Så tar jeg vare på skalle og tenner. Tipper rundt 20 kg.

Nå kan jeg puste lettet ut... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm... To kvelder, men ikke spor av liv. To store hytter, hvorav den ene ser relativt "nyoppusset" ut. Mye fellinger som ikke er så gamle, men er vanskelig å se om det er dagferske spor. Det var jakt der i forrige uke, så begynner å lure på om beboerne er skutt rett og slett. Får prøve på det andre stedet i morgen, men der så jeg ingen ferske spor på søndag da jeg var og tittet. Det siste stedet jeg kan jakte ligger flere kilometer fra der jeg kan parkere. Må ta med sykkel og sykle innover veien i så fall. Spørs om jeg gidder å ta sjansen! På den annen side, det er jo ikke sikkert noen har vært der enda. Muligens snø der enda da. Valgets kvaler!

 

Artig liten opplevelse i dag forresten. Det er voldsomt med traner rundt området. To stk fløy forbi meg et par meter over vannet, fem meter unna der jeg satt. Digre doninger gitt! Også så stygt som de skriker... Støkket to røyer på tur til posten og. Så litt opplevelser har en da sjøl om beveren uteblir!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg godt hjemme igjen etter morraøkt ved tjernet. Var på post litt før halv 5. Nok en fantastisk morgen.......men desverre ingen bever i sekken.

 

Så alle 4 beverene idag også. Hadde tilogmed en i trådkorset og sikring av, men lot være da jeg ikke så den skikkelig før den gikk ut i vannet igjen. Men alltid artig sitte og se på de holder på.

 

Nå som vannet er åpent er beveren mer aktiv rundt om i tjernet og idag gikk det ikke min vei....heller.....

 

De var ute når jeg fikk smyget meg på posten.....jeg så på de en stund før noen svømte vekk og opp på land på andre siden av tjernet og noen stykke bortenfor meg. Satt og så på de på land i kikkerten ca. 200m fra posten. Hadde de bare vært 100m nærmere.....

 

Har vært stang ut iår gett......men er ok med de to jeg har fått.

 

Enda dager igjen...... :D

 

@hansen: det er var bra du fant den igjen.......er alltid en god følelse det :D

 

@erikr: Grattis med bever

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok det ja :wink:

Måtte fjerne den før noen andre oppdaget den eller den hadde havnet lengre nedover. Som nevnt før så ble det tatt ut noen få der pga felling over hovedveien og lavspent`n som går langs veien. Ble litt styr med hele jakta i og med at det ligger så nære bebyggelsen. Avtale om å ringe vakta på vei ut og ringe asap ved felling. For å unngå problemer i etterkant. Ingen negative tilbakemeldinger av noen slag og alle er fornøyd. Men brukte litt tid i forkant både på å observere antall bever og diverse telefoner til Politiet. Greit å ha ryggen fri :D

Link to comment
Share on other sites

da var jomfruturen på beverjakta gjennomført¨:) men blei nok ikke noen bever i sekken, satt å så på en i vannet ikke så langt unna, men så kom tåka og alt gikk gale veien:P men prøver igjen i kveld og imorra tidlig:D

grattis til alle som har felt!

Link to comment
Share on other sites

Mandag for vi på beverjakt. obelix, skjørtejegeren og jeg.

 

2504200906281a7c0df6902d48d492.jpg

 

Vi ankom hytta utpå kveldinga og tok oss en kjapp tur for å rekognosere litt. Det hele så ganske lovende ut med en god del aktivitet rundt i elva

og vi så bever som svømte i elva like nedom ei ny beverhytte. Da vi kom opp igjen på hytta ble poster for neste dag trukket lodd om. Da var det tid for mat, litt øl,dram og kortspill.

 

250420090645eb7b65416e4144379b.jpg

 

Det ble ganske seint før vi fant senga, så det blei ikke noen morrasøkt. Dagen ble brukt til å rekognosere litt i andre retninger hvor vi har sett bever tidligere om åra.

Etter en liten midt på dagen lur blei det servert saltfisk med stappe og bacon til middag før det var på tide å sette oss ut på jakt.

 

Denne kvelden var det imidlertid ingenting å se.

Etter noen timer med spekemat og kortspill var det igjen tid for å sove litt.

Onsdags morgenen ble det heller ingen morrasøkt. (glad i å sove lenge)

 

Formiddagen ble igjen brukt til rekognosering og handling av nye forsyninger.

Denne dagen fikk vi ett tips om en plass med 3 bevere som gjorde mye ugang ifm en pumpestasjon og ett ønske om at vi skulle prøve oss der. Vi var også nede i området og kikket og der hadde det vært enormt med aktivitet.

 

250420090657ee37499cd1624b64b8.jpg

 

Etter trekkning av poster, ble det klart at skjørtejegeren skulle få prøve seg der først.

Etter middagen ( reinsdyrbiff med ris, viltsaus og salat), satte vi oss ut igjen med ett stort håp om at nå skulle det bli bever.

Etter en lang kveld på post, var resultatet heller dårlig. Eneste observasjonen av bever var det skjørtejegeren som stod for. Da han gikk fra posten og hadde gitt seg, fikk han øye på en liten tass som kom svømmende, men for mye kratt i veien og mørket gjorde at det ikke blei noen skuddsjanse.

 

Denne kvelden bestemte vi oss for å legge oss tidlig og ta ei morrasøkt. Opp kl.04:00 torsdags morran og av gårde. skjørtejegeren skulle poste like nedom hytta på en plass vi hadde sett en del aktivitet. obelix var den som skulle sitte på plassen ved pumpestasjona.

Verken skjørtejegeren eller jeg så snurten av bever. obelix derimot så flere bevere og fikk til slutt skutt en fin hanbever på 16-17 kg. Problembever nr. 1 var skutt.

 

2504200906313218b72248f84561ac.jpg

 

2504200906345e3a9c963d0e4ef9ba.jpg

 

Vi var tilbake på hytta i 7-tida og fikk oss noen timer søvn før det var på tide å flå og henge opp kjøtt til mørning.

 

25042009063613c52110cc41416ea9.jpg

 

Middagen ble varmrøkt yttrefilet og indrefilet av rådyr med potet, viltsaus og salat.

Siden det var siste kvelden, skulle skjørtejegeren og jeg postere i hver vår ende av pumpestasjonsdammen. obelix skulle sitte på en for oss helt ny plass.

 

Etter en liten times tid kom det en MMS fra obelix med ett bilde av en liten bever.

(6,7 kg)

Tida gikk og der vi satt var det ingen aktivitet.

 

25042009062081b810837bcc4ae39c.jpg

 

I ni-tida smalt det imidlertid fra posten til skjørtejegeren. Problembever nr.2 var skutt.

En ungbever på 8-9 kg.

 

25042009094586aecab3b70f4c6198.jpg

 

3-4 min. etterpå ringte han og fortalte at det kom enda en bever svømmende. Denne var en liten tur på land og snusa på den nyskutte. Da var jeg kommet plass, men den la seg ut i dammen igjen og svømte nedover. Mens jeg fulgte etter nedover langs dammen, var den 3 snarturer på land uten at jeg fikk muligheten. Helt nede i enden av dammen satte den seg til innpå land og begynte å spise. Der satt den helt nede ved vannkanten på andre siden, 20 m borte med fronten mot vannet og rett imot meg. Jeg regnet det som ganske sikkert at jeg kunne få tak i den igjen om den sprella ut i vannet og la siktepunktet i nakkegropa, overgangen til ryggen. 55 grains V-Max i 22-250 gjorde susen. Beveren datt sammen på plassen og blei liggende uten det minste sprell. Det var problembever nr.3.

 

2504200906217f2efbbb7f0c432696.jpg

 

25042009062226eaab2cc22946ca95.jpg

 

250420090941e292902b5d254f6982.jpg

 

Dette viste seg å være en hunbever på 20 kg.

 

Beverane ble lagt i en snøhaug natta over og det blei tid for litt øl og kortspill utover natta. Fredags morgenen etter frokost var det tid for litt fotografering før den ene beveren skulle flås. De andre skulle stoppes ut.

 

250420090647735bae56c4ed4b9383.jpg

 

250420090649a60ed49d6a1f4c4fa7.jpg

 

Mens obelix tok på seg flåjobben, rydda og ordna vi andre hytta før vi skulle reise hjem.

Vi ringte karen med pumpestasjona og takket for tipset og han var veldig fornøyd med at problemet med beverene

mest sansynlig var over for denne gangen.

 

 

 

Hva obelix skjærer opp og lager her kan dere kanskje gjette?

 

250420090642b38cf100b23949d3b1.jpg

 

25042009063945d24f292b61493a8b.jpg

 

2504200906520760ddb67f0a41ac9c.jpg

 

Da er det bare å vente på at muligheten byr seg igjen til neste år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bever. Sjøl har jeg gitt opp. Kan jakte til og med i morgen på kortet jeg har, men dette kaster jeg ikke bort mer tid på! Hadde kun fått tid til å jakte i morgen kveld likevel, så da er det ikke så nøye uansett. Skuffende i grunn. Fem turer og ikke sett snurten av noen bever. Masse spor, men de er ikke fra denne uka, og ikke har det kommet til mer trefelling eller gnagespor i løpet av uka heller. Enten har de som jaktet forrige uke utryddet det som er av bever, eller så har de rett og slett forsvunnet. Var på plass kl 8 i går kveld og reiste kl 8 i dag tidlig. Ingen bever å se på tolv timer, så da mistet jeg tålmodigheten. Satt til og med med utsikt mot begge hyttene, så da må det da være tomt, om de ikke er dagaktive i det området da! Huff og huff... Blir annet område neste år for å si det sånn! :roll: Og nå skal jeg ta igjen litt søvn før jaktbilen skal bli kvitt litt rust! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...