Jump to content

rypejakt i finnmark


Saksvoll

Recommended Posts

KROA er ikke tilregnelig, ikke ta i mot hans råd!

Anbefaler dere å ta turen til Troms i steden, rypene er mye fetere der :mrgreen:

 

Neida, men kan skrive under på at det er helsvart i Finnmark i år, selv om noen sier andre ting. Lokale forskjeller er der selvsagt, men har aldri selv sett så lite som i år og jeg har trødd her oppe noen år...

Link to comment
Share on other sites

Når hadde dere tenkt å dra?

 

Hva mener du med "stort" område, egentlig? Vi finnmarkinger er ganske vant til "store områder", så tillater meg å spørre hva du legger i det. En HEL indre-Finnmark-kommune å boltre seg i, eller? ;)

 

Men må også få lov å si at det er skralt med rype i år, ja. Har personlig aldri sett så lite rype som i inneværende sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Alle er velkommne til å jakte i finnmark, jeg håper bare jeg ikke ser/hører flere eksemplarer av tilreisende jegere som de jeg overhørte på "sport'n" sista jakthelga i mars... :evil:

 

De sto å skrøyt av at de hadde skutt 36 ryper mer en kvota, og sto å spurte ut betjeningen om mulighetene til høsten- da de skulle tilbake fordi det var så mye ryper her og lite folk. Var bare å skyte... :cry:

 

Av sikre kilder har jeg fått opplyst om at det blir tatt tak i saken på lokalt hold.

Link to comment
Share on other sites

Man diskuterer allerede mulige fredningsvarianter rundt rypejakta i Finnmark - og det er på høy tid.

 

Under fjorårets høstjakt kunne man oppleve å høre om jegere som hadde gjort store fangster. Dette var imidlertid på kysten, hvor presset på rypa er blitt like stort som den har vært på vidda. Og vi snakker unntaksvis og på langt nær den hyppighet av storfangster som var vanlig før.

 

Takk og lov for at de klarte å få bukt med uhorvelige mengder jegere som formelig gikk manngard gjennom kratt på vidda, med bikkjene 30 meter foran seg. Bare så synd at tiltakene ble satt inn for sent.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fred rypa over hele landet i ett år. Da spares 3-400.000 ryper fra å felles, og disse vil gi et meget bra tilskudd til neste års sesong i form av overlevelse og nye kull. Hva er vel ett år for en jeger som ønsker rype å jakte på i framtida?

 

Ja, jeg vet, noen MÅ bare ut og skyte ryper likevel, og vil ikke være med på fredning...

 

Men det holder ikke å feks frede Finnmark fylke, da blir presset på Troms og Nordland uhorvelig stort, ja trykket vil øke i hele landet, derfor mener jeg landsomfattende fredning ett år (minst) er en klok beslutning.

 

Men har de som lever av jaktkortsalg og overnatting baller til å gå med på det....? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jaktet i Nord Trøndelag vanligvis.

I fjor var det snustomt for fugl, så jeg dro hjem igjen uten fangst 3 dager før tida.

Vi foreslo for utleier å frede terrenget i år, fordi vi ikke mente det var forsvarlig å jakte i år, og kanskje også året etter.

Terrenget eies av en privat grunneier, som var enig i dette, men også av et firma. Den private grunneieren hadde liten tro på at firmaet ville gå med på fredning. Ved en henvendelse til firmaet fikk jeg bekreftet at de brukte ikke å totalfrede, men kun å ikke leie ut i andre perioden.

Prisen var selvsagt den samme selv om det var snustomt for fugl i fjor...

Link to comment
Share on other sites

Fred rypa over hele landet i ett år. Da spares 3-400.000 ryper fra å felles, og disse vil gi et meget bra tilskudd til neste års sesong i form av overlevelse og nye kull. Hva er vel ett år for en jeger som ønsker rype å jakte på i framtida?

(...)

Men det holder ikke å feks frede Finnmark fylke, da blir presset på Troms og Nordland uhorvelig stort, ja trykket vil øke i hele landet, derfor mener jeg landsomfattende fredning ett år (minst) er en klok beslutning.

Eg for min del har begrensa trua på denne modellen. Totalfreding eit år kan ha effekt eit år eller to etterpå, men kjem bestanden truleg nedatt. Under krigen var det jo sterkt redusert jakt i 5 år. Dette gav gode år dei par første åra etter freden kom (trur eg), men so normaliserte det seg igjen og lure på om ikkje slutten av 40-åra var ganske begredelig.

 

Eg har meir trua på områdefreding. Fred dei beste områda, og jakt so hardt ein berre vil i dei dårlegare områda. I dei gode områda vil fuglen få fred til å produsere eit visst overskot, som migrerar ut til underskotsområda der dei kan jaktast på.

 

Ein annan modell kan vere områdekvoter, slik som HC Pedersen no tar til orde for i staden for bag-limit. Altso å forvalte fugleviltet omtrent slik som vi no forvaltar storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en kombinasjon? et år eller to med totalfredning for å få opp bestanden, for så å frede områder der det er gode "ynglingsområder"? På den måten bør det være mulig å oppretthodle et jevnt nivå av fulg i jaktbare områder selv om da utbyttet gjerne blir litt mindre for enkelte.

 

Er rypekvoten i Finnmark 3 ryper? i såfall vil disse menneskene som har skrytt av å skyte 36 ryper over kvota dratt hjem med tilsammen 48 ryper på ei helg (hvis de var to stykker). Hva er vitsen med å ta ut så mye fugl? Virker svært ulogisk med tanke på at man kanskje burde ønske å ha jaktbar rypebestand ved senere anledninger. Ble nesten kvalm :cry: av å høre det Steve. Får håpe du (og oss andre for den saks skyld) slipper å overhøre flere slike samtaler...

Link to comment
Share on other sites

I 2006/07 ble det rapportert 77 747 liryper og 18 983 fjellryper felt i Finnmark. Hvis det er som Høggern sier bare 20.000 siste år, så må vidda øyeblikkelig fredes, ingen tvil om det.

 

I perioden 2001-2007 ble antall felte fjellryper i Norge mer enn halvert, fra 202 936 til ca 95 189. Og det i en periode da flere lirypejegere går etter fjellrypa fordi lirypa svikter! Og fjellrypebestanden skulle liksom være stødig, god og upåvirket, våkn opp...!

 

Min erfaring, og som beskrevet i denne tråden av andre, er at bag limit ofte ikke virker fordi veldig mange driter i kvotene, ingen merker om vi feller noen ekstra, liksom...

 

Derimot, ved fredning, så blir ethvert smell i fjellet mistenkelig og jobben til oppsyn lettere: :arrow: Gå etter smellen.

 

Forøvrig enig i at områdefredning er et tiltak verdt å prøve, ETTER et år totalfredning.

Link to comment
Share on other sites

i årene 2001-2007 har det blitt skutt anslagsvis mellom 40 000 og 90 000 liryper i finnmark i året (har ikke de nøyaktige tallene her nå) men de fleste årene har det ligget på 70-80 000. årets estimat i følge finnmarkseiendommen er på anslagsvis 20 000 felte liryper. det er lite!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sørøya, Sørøya og Sørøya ! Sa jeg Sørøya?

 

Ellers er alt sør for Kautokeino Veldig bra. Sør øst for Alta duger. Kjører du bilen opp på sennalandet fra Alta ( Mot Nord Øst) Og parkerer bilen der og går innover mot stabbursdalen så finner du myye bra terreng med mye fugl. Og skal du slå på stor trommen så kan dere kjøre til kirkenes og prøve. Der vil dere se mye forskjellige dyr og kanskje bamsen !

 

 

Har selv bodd og jaktet i finnmark i min ungdom. Bare vær JÆ***IG forsiktig å ikke skad deg på fjellet. Det kan bli ventetid på ambulansen hvis skaden ikke er "alvorlig nok"

 

( Kutta meg under armen med motorsag, og fikk beskjed om å kjøre 16 mil til lekekontoret selv )

Link to comment
Share on other sites

Var på Sørøya i fjor, og må si at det var dårlig med rype der da. Snakket også med en del andre som heller ikke så allverden. Dette var 10-20 sept. i fjor.

 

 

Ok. Jaja rypebestanden kan ha falt litt på 7 år sikkert. Men Øst for Alta ( sennalandet) Eller sør for kautokeino. Det er plasser med fugl.

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta begynte i Skottland klokken 06.00 i dag. The Glorious Twelfth of August.

På forhånd var prognosene usikre. De har slitt med virusangrep båret av flått (som ikke blir drept om vinteren, nå som de er så varme.) Men bestanden var god ved jaktstart.

 

Der skyter man mest "driven birds" og du kan ende opp med litt av en regning. "A brace" - to ryper - vil koste deg ca. £200, og i løpet av en driven hunt skyter du mange ryper.

 

Hva er forskjellen på Norge og Skottland. Der har de gjort dette til business, og de har satt en pris som gjør det mulig å drive aktiv forvaltning, prisen reflekterer også at det er så attraktivt å jakte der at folk står i kø.

Hva gjør skottene? De arbeider med biotopet, de passer på så uvedkommende ikke driver med sniktrening av hunder, og (kontroversielt) de knerter predatorer. På direkte spørsmål vil ingen innrømme det, men studier har vist at predatorbestanden er betydelig lavere i disse områdene, enn i områder som ikke forvaltes, og denslags statistikk lyver ikke.

 

Problemet her hjemme er at vi ikke hjelper naturen, og at folk har dårlig jaktmoral.

Forby halvauto og pumpehagler. Skal du på rypejakt, får du to kammer og to løp, punktum. Folk jukser, de fjerner begrensningene og drar på jakt med røret fullt av haglpatroner.

Lær folk opp i avskytingsetikk. Nei - rypejakt er ikke et dataspill, det er ikke meningen at du skal utrydde kullet, og dere skal ikke gå manngard etter fugl. Man skal heller ikke slippe flere hunder samtidig - poenget er ikke å støvsuge fjellet, men å ha gode jaktopplevelser, der man deler gleden over godt samarbeid og presist resultat.

 

Myndighetene må tillate tiltak mot predatorer.

 

Og vi må akseptere at det koster å bearbeide biotopet slik at rypene trives der.

 

Flåtten er det vanskelig å gjøre noe med - økningen i hjortebestanden har spredd den overalt, samtidig som norsk utmarkssau hjelper til det den kan. Dette vil svinge og justere seg, men vi kan gjøre mye for å sørge for at bestanden tar seg opp igjen.

 

http://thescotsman.scotsman.com/scotland/Glorious-Twelfth-to--start.5540942.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Linken din suger perlehønsbæsj, men her er iallfall det viktigste:

 

"Utsikter for årets rypejakt på Finnmarkseiendommen. Taksering viser fortsatt lave tettheter av rype og storfugl i nesten hele Finnmark. FeFo oppfordrer jegerne om å vise måtehold under jakta, og innfører dagskvoter på 2 liryper og 3 fjellryper i hele Finnmark. Det innføres dagskvote på 1 skogsfugl per jeger i Sør-Varanger og Karasjok."

Link to comment
Share on other sites

her hjemme er at vi ikke hjelper naturen, og at folk har dårlig jaktmoral.

Forby halvauto og pumpehagler. Skal du på rypejakt, får du to kammer og to løp, punktum. Folk jukser, de fjerner begrensningene og drar på jakt med røret fullt av haglpatroner.

 

Synd at dine fordommer skal ødelegge argumentet ditt.

 

Har vært på flere turer hvor jeg har møtt folk med "klassisk" utstyr kommer ned fra fjellet med sekken full, roser bikja, fyller opp lommene med mer ammo og drar opp igjen etter mer fugl. Med den erfaringa så burde jeg kanskje følge ditt eksempel og argumentere hardt for forbud av o/u hagle, gummistøvler og hunder.

 

Stikkordet er "jaktmoral" som du selv sier.

"Mye vil ha mer og fanden vil ha fler" funker like bra med enkeltløp, o/u, pumpe eller halvauto når det er samme hjernen bak.

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å forby omsetning av ryper til restauranter og butikker.

 

Så tenker jeg at bestanden kommer til å ta seg opp betraktelig.

Samtidig så vil grunneierne kunne se frem til betydelig økning i omsetningen, fordi bag-limits vil bli høyere. Jeg vet om to jaktpartier som har avlyst turen nordover i ettermiddag, etter at bag-limit på to liryper/dag ble kunngjort.

Link to comment
Share on other sites

Har en del venner i Alta, Lakselv og hammerfest, som alle raporterer om mindre fugl en normalt, mens kråke og ravn bestanden øker. Det sier jo sitt det.

 

Å ikke minst rev! man vasser i rev her oppe. Det er pinadø like mye rev på kvaløya som det er hare på Rolvsøya. Ikke uvanlig å se femsju rev når man kjører en liten runde her på kveldstid. Hører folk maser om at det er lite rype her, men det er da for pokker ikke noe rart det!!!

Når jeg spør folk om det ikke er noen i området her som jakter rev så får jeg til svar: Hva er vitsen med det?det er jo ingen skuddpremie på de å så er skinnprisene lave..

Har fått inntrykk av at her skal det høstes men ikke såes..

Burde innført at man må levere inn minst 2 reveskrotter 5 kråker og 2 ravn i bytte mot et jaktkort på rype.

 

SE TIL HEL..... TIL Å SKYT REV!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har fått inntrykk av at her skal det høstes men ikke såes...

 

I Norge har vi tradisjon for å gjøre minst mulig og forvente mest mulig fra naturen.

 

Du har rett - å skyte ryper i år, blir som å spise av settepotetene. Å klage over smalhans neste høst blir ekstra dumt.

 

I en annen tråd har jeg foreslått at man skal forby salg av rype og skogsfugl til viltbutikker og restauranter. Det vil gjøre stort for å bedre bestandsvilkårene.

I tillegg må vi åpne for langt bredere rovdyrbekjempelse, der man også må vurdere om det skal gjøres uttak i arter som i dag er fredet.

 

For å sammenligne med Skottland. Der mente dyrevernere at det var helt feil at rovdyr, og spesielt rovfugl, tok for seg av rypebestanden. Så man la ut et stort terreng som testområde, og ga ekstraordinær bevilgning til rovdyrbekjempelse i dette. Rypebestanden skjøt i været - utrolig nok ble dette utfallet så brukt av dyrevernerne for å anklage terrengeiere med gode rypebestander for å bedrive ulovlig rovdyrbekjempelse. Det er velkjent i Skottland at keepers gjør inngrep i rovdyrbestanden, for å hjelpe hønsefuglene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...