Jump to content

Hva en 223. KAN gjøre med ei rype... Bilder


Henrik123

Recommended Posts

Det kan ikke tenkes at kula har tatt i snø eller noe annet før den la inn i rypa? At den har "tumlet"? Da blir det stygt resultat.

I 6,5-06'en har jeg konsekvent ladd (Norma 120fmj) til 900+m/s. Har aldri sprengt ei rype med den kombinasjonen. (Prøvde til å begynne med 7grams Scenar av ren latskap, den var mer upålitelig ja....)

Link to comment
Share on other sites

Fart er cluet. Og skuddplassering.

Jeg har ladet min .222 til ca 820ms med 55gr kuler. Vurderer å gå ytterligere ned til ca 780ms.

 

Jeg skyter stort sett i overgangen hals/kropp.

 

Og ang 6,5 og ryper....fungerer som varm kniv i smør. Lange tunge kuler i fornuftig hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Skuddet tok i overkant av vingeknoken. Grunnen til at det var kun 15 meters avstand var at det var det det var plass til. Gikk inn på rypa på 4 m innunder en busk. Trekte så så langt unna jeg kunne, mens jeg samtidig hadde fri sikt.

 

Dette var også min første ladning av 223 så jeg la meg så lavt jeg turde. Hadde dessverre ikke mulighet til å finne ladning med mindre fart med samtidig presisjon.

 

Og nei kula har ikke vært innom noe, Sikten var 100% fri (jeg vet at kula går omtrent 4 cm under på dette holdet pga siktelinje..)

Link to comment
Share on other sites

Fart er cluet.

Jepp. Selv helmantel kan "sprenge" viltet hvis farten er stor nok.

 

Jeg har skutt med helmantel på Red Bull-bokser fylt med vann. Boksen buler etter en lett helmantel fra en .223, men ikke etter en 6mm eller .30-kaliber i mer moderat hastighet. Med de to siste er det bare blyanthull tvers gjennom.

 

@Henrik123: Hva slags snurr har du? Mulig du kan gå opp i kulevekt og dermed få mer moderat hastighet. Bedre vindegenskaper får du på kjøpet, og det blir egentlig ikke merkbart mer kulefall på fornuftige jakthold.

Link to comment
Share on other sites

He he det der har jeg og opplevd med 222 Norma sin jaktmatch. Men som regel går det bra, er langt mellom de fuglene som blir seende slik ut.

Men er stor forskjell på rypene jeg skyter med min 5,6x52R i forhold til 222'en. De jeg har skutt med 5,6x52R er meget pent behandlet av kula, bare så vidt man finner hvor kula har gått inn og ut, men helmantel kulene i norma sin 5,6x52R er spisse, mens norma sin jaktmatch i 222 er butt forran.

 

Har ellers skutt ryper med 243, litt skeptisk men gikk bra de gangene jeg skjøt fugl med den, stort utgangshull da, nesten helt flat tupp på kulene som norma lader i disse 80g kulene.

308 fungerer og fint, samme resultat som jeg opplever med 5,6x52R meget pent skutte ryper, men rypene jeg har skutt med 308 er skutt med vanlig nato ammunisjon og den er spiss.

Link to comment
Share on other sites

He he det der har jeg og opplevd med 222 Norma sin jaktmatch. Men som regel går det bra, er langt mellom de fuglene som blir seende slik ut.

Men er stor forskjell på rypene jeg skyter med min 5,6x52R i forhold til 222'en. De jeg har skutt med 5,6x52R er meget pent behandlet av kula, bare så vidt man finner hvor kula har gått inn og ut

Det kan fremdeles godt være hastigheten. Norma .222Rem Jaktmatch har ifølge www.norma.cc en oppgitt V0 på 975 m/s, mens Normas 5.6x52R helmantel tusler ut av pipa mi med 790 m/s (oppgitt til 850). Jeg for min del har en "greie" med tallet 800. Ifølge magefølelsen min er 800 m/s en bortimot perfekt utgangshastighet for kuler som skal drepe matvilt. Lite fragmentering av blyspiss, lite "spreng" fra helmantel, men nok hastighet til at man har en fornuftig kulebane med de fleste kulene.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt en plass mellom 150 og 200 ryper med cal 222.rem. Både ferdigrulla og hjemmeladd er benyttet.

 

55 grs Lapua er den kula jeg benytter i dag. Farta ca 840-860 m/s. Denne kula har gitt "best" resultater mht kjøttødeleggelse.

 

Jeg begynnte med hjemmelading pga Normas Jaktmatch hadde en tendens til å sprenge ryper. Sakos 50 grs Speedhead likeså, men var helt klart bedre enn Normas patron. Nå har jeg ikke prøvd Normas "fågelammo" med redusert hastighet. Vil tro denne funker bedre enn de to ovennevnte.

 

Uansett:

Når en skyter rypa på 15 meters hold, må en da også påregne at det blir kjøttdeig. Har vel forsåvidt erfart det samme selv.

 

Må da si meg enig i de andres mening her, at farta er den viktigste årsaken. Ei kule, feks Norma jaktmatch som har utganshastighet med 975 m/s vil jo på 100 meters hold holde en hastighet på ca 800 m/s. Skyter en rype på 15 meter, vil jo farta på kula ikke være særlig redusert i forhold til det den hadde da den forlot munningen. Dermed...jo lavere fart......jo mere kjøtt :):)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener og at skuddplassering er viktig, prøver å plassere skuddet i øvre halvdel av rypa, og unngår konsekvent å skyte bakfra. Skjøt ei rype engang på omlag 100 meters hold med .223 og american eagle helmantel. Kula traff midt i beinpartiet i ryggen, og resultatet ble omtrent som på trådstarter sine bilder...

 

Av de ammotypene jeg har prøvd var eagle`n verst.

Sellier & Bellot litt bedre mht. kjøttødeleggelse, men presisjonen var så som så....

Sako Speedhead og Norma Jaktmatch hadde god presisjon, moderat ødeleggelse så lenge skuddet satt på rett plass.

 

I år har ikke .223`en vært med på rypejakt, i stedet har jeg brukt 6,5*55 og Lapua Trainer. Og utifra resultatet å dømme blir det en stund til neste gang jeg tar med 223`en, for rypene har aldri vært så fine som i år :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må innrømme at jeg fikk en aldri så liten "aha-opplevelse" av denne tråden..

Men når det gjelder tiltak for å få ned farten i .223, så lider jo .224"-sortimentet av noen mangler i.o.m. at man ikke får tyngre helmantler enn 62gr(tror jeg). Derfor begynte jeg å tenke på om f.eks. Hornadys 75gr BTHP med utg.hast. mellom 750-800m/s kanskje kunne være en løsning dersom den ikke åpner. -Hva tror dere, åpner den?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skjøt ei lita kråke i dag med den treningsammoen til xxl (223).. Den hadde nokså samme size som en gjennomsnittlig rype, og jeg måte lete lenge etter inngang og utgang..

 

Dette er etter min mening veldig presise kuler, i allefall i Howaen min. Skjøt kråka på 180m (målt med avstandsmåler), og jeg traff akkurat der jeg ville..

¨

Skal sies at jeg brukte denne ammoen da jeg ikke hadde noe annet. På kråkejakt vil jeg bruke noe kraftigere framover. Og kråka blir pulverisert så er det like greit..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...