Jump to content

Buejakt i Sverige!


M67

Recommended Posts

  • Replies 187
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takker for det og gleder meg som enn unge. Det er likevel rart at fagpersonellet ikke fatter at det vilt som best egner seg for buejakt er elg!

 

I Norge er det krav om godkjent skyteprøve for og kunne jakte på storvilt samt på rådyr med rifle, skyteprøven blir avholdt på 100 meter og mitt spørsmål er, klarer dere buejegere skyteprøven på 100 meter med bue :?:

 

jeg vil tro at mangen ville fått problemer selv om jeg ikke har grunnlag for denne utalesen,

argumenter som at det er myre kortere hold det jaktes på med bue ville blitt litt svak ettersom det er mangen som ikke tør å skyte mot vilt på avstander under hundre meter, men kravet er det samme uansett,

Link to comment
Share on other sites

202: Da gjelder vel, i følge ditt eget argument, det samme ved jakt på rådyr med hagle? Det kan og bør selvfølgelig stilles tilpassede krav til buejakt, og jeg våger påstanden om at alle jeg kjenner som har skutt med bue aldri ved sine fulle fem engang ville vurdert å avlevere skudd mot vilt på 100 meter. Det er bare ikke slik det fungerer - bue er et helt annet våpensystem enn rifle, og jaktutførelsen der etter.

Link to comment
Share on other sites

Tror 202 prøver å fortelle meg noe. Er ikke sikker på om jeg forstår eller ikke vil forstå. Så kan du ikke ta det en gang til og forsøke å være litt klarere på hva du forsøker å formidle.

 

Vær så snill!

 

P.S. Trekker inn værhårene da jeg ser andre har reagert mere "passende".

Link to comment
Share on other sites

Tror 202 prøver å fortelle meg noe. Er ikke sikker på om jeg forstår eller ikke vil forstå. Så kan du ikke ta det en gang til og forsøke å være litt klarere på hva du forsøker å formidle.

 

Vær så snill!

 

P.S. Trekker inn værhårene da jeg ser andre har reagert mere "passende".

 

Det innleget jeg svarte på var rettet mot buejakt på elg, så vi legger rådyra litt til siden.

Det er i Norge strenge krav til å kunne jakte storvilt både i henhold til den årlige skyteprøven samt krav til annslagsenergi,

Hvis disse kriterier blir oppretholt med buejakt skulle det ikke være noe problem å få dette godkjent.

Så mitt spørsmål blir, skulle det vært egene krav til buejegere, og hvorfor. :?:

Eller synes dere kravene er generelt for strenge. :?:

Jeg er ikke motstander av buejakt, men jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være ulike krav til jakt på samme viltart.

Link to comment
Share on other sites

Klart det skal være egne krav for buejegere. Det er tross alt to vidt forskjellige jaktformer og og en helt annen redskap enn ved riflejakt.

Det er ingen som ved sine fulle fem vil sende ivei en pil på noe lengre hold enn ca 30 m mot vilt. Da bør også kravet til evt skyteprøve legge seg på dette holdet. Når det gjelder anslagskraft så er det helt andre ting som gjør seg gjeldene ved buejakt, men akurat der er jeg litt på tynn is så det får noen andre ta.

 

 

jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være ulike krav til jakt på samme viltart

Det er det da nå allerede den dag i dag. Du kan jakte elg med boltrifle/halvautomat og du kan jakte med kombi. For førstnevnte er kravet på prøva 5 skudd og for kombien er kravet 3 skudd i reinskiva. Så som du ser er det alt forskjellige krav til jakt på samme viltart.

Link to comment
Share on other sites

 

 

jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være ulike krav til jakt på samme viltart

Det er det da nå allerede den dag i dag. Du kan jakte elg med boltrifle/halvautomat og du kan jakte med kombi. For førstnevnte er kravet på prøva 5 skudd og for kombien er kravet 3 skudd i reinskiva. Så som du ser er det alt forskjellige krav til jakt på samme viltart.

 

Jeg ser poenget ditt med anntall skudd, men ellers er vell kravene til avstand og amo lik.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro anslagsenergien på ei pil er høyere enn et prosjektil grunnet høyere vekt, til tross for langt lavere hastighet. Men det kan sikkert bueskytterne utdype nærmere.

 

Virker fullstendig urimelig om man bør ha samme krav til skyteprøve med bue som med rifle! :shock: Det er jo like dumt som å kreve fem skudd liggende med langbue! :lol:

Link to comment
Share on other sites

klarer dere buejegere skyteprøven på 100 meter med bue :?:shock:

Ja ha enda en som kan nothing om buejakt :wink:

1.buejakt bedrives normalt på max 30-40 m

2.En av tingene som gjør en buejeger normalt bedre enn en riflejeger er du må komme deg inn på kort hold og ikke minst gjøre det uten at dyret oppdager deg :wink:

jeg har drevet med riflejakt i alle år og begynte med buejakt i fjor og ble trent opp av Frikky de lange som har enn av de største bue firmane i sørafrika.Jeg måtte faktisk omtrent glemme allt jeg kunne om jakt med rifle da dette ikke funka når vi jakta med bue og jeg lærte utrolig mye om ansmygning,hold ,skuddplassering og slike ting og gjett om det både var spennende og vanskelig men utrolig gjivende å nedlegge sitt første vilt med pil og bue!en annen ting er at blodtapet av en godt plassert pil er helt utrolig og flere av dyra jeg nedla løp max 10-60 m før de var tomme for blod!det var bare en ting som jeg savna og det var rekylen og ikke minst smellet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til neon 77

 

Jeg spurte vell om elgjakt med bue, siden det var den jaktformen som dere mente var mest egnet, og skrev vell også at vi legger rådyra litt til siden. :?

 

Det er vell også fult mulig å felle en elg med et skikkelig spyd bare en er nærme nokk, jeg bare nævner det siden vi først snakker om avlivningsmetoder og sikre avstander. :roll:

Link to comment
Share on other sites

klarer dere buejegere skyteprøven på 100 meter med bue

Noen gjør nok det også, men noen klarer rifleprøven med reinsdyret @1000m også, og skyter elgen på 20m, så det er ikke så interessant. Noen jakter også på 80-90m , men det er samme type folk som jakter med rifle på ekstremhold. Flytidene er faktisk sammenlignbare.

 

liggende med langbue

Det er da ikke noe problem

 

felle en elg med et skikkelig spyd

Mange buejegere mener elgen er et ideelt buejegerbytte. "so f..ing big, is darn near impossible to miss".. hjertet er omtrent som en håndball og den kan man treffe, på et eller annet hold. Som med rifle, så må en VITE hva som er sitt eget maksimale hold.

Elgen er også forholdsvis enkel å komme nær innpå, en prøve i smyging er jo å TA på den. De sier det går ann...

 

anslagsenergien på ei pil er høyere

Nei

Er vel minstekrav 40Joule i Danmark, tro SA ligger på 90J for Bøffel, skarpe piler går da ut på andre sida av bøffelen. viktigere enn energi er skarpe blader og perfekt pilflukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men med litt trening vil jeg tro de fleste skulle klart å sette 5 piler i reinsdyret på 100 meter, men det er ikke noe poeng i å gjøre det da bue er ett kortholdsvåpen, største grunnen til dette er at feilbedømming av avstand gir store utslag p.g.a krum pilbane. Pilen går også under lydens hastighet så ett dyr som er på "hugget" kan rekke å reagere på smellen fra buestrengen før pilen er framme på lange hold. 40 meter er absolutt maks anbefalte skuddhold hvis du er en dyktig skytter, men de fleste skyter ikke på lengre enn 30 meter.

 

Er bare snakk om å kjenne begrensningene med våpenet, vil tro de fleste skyter på lengre hold med rifla som går hull i hull enn kombien eller dobbeltrifla som har ett litt annet bruksområde.

 

I skyteprøven for bue er det avstandsbedømming med, 5 mål på forskjellige avstander, den er mye mer krevende enn en vanlig rifleprøve.

 

Til spørsmålet om anslagskraft så sitter jeg ikke på noe håndfast men er ganske sikker på at den er endel lavere enn vanlige riflekaliber, pilen er lettere enn den ser ut og det er lav hastighet på den. Men den lager en stor sårkanal og gjennomskyter det meste. Til de som ikke vet noe om buejakt så er det skjeldent at pilen står i dyret men den går tvers igjennom.

Link to comment
Share on other sites

og gjett om det både var spennende og vanskelig men utrolig gjivende å nedlegge sitt første vilt med pil og bue!

 

 

Jeg husker bildet du postet av bushbucken du la ut for en tid tilbake. Denne felte du med bue, ikke sant?

Kan du ikke fortelle litt om jakten, skuddet og skuddvirkningen da?

Jeg er sikker på at det vil være artig å lese for de som er interessert her...

Link to comment
Share on other sites

Ranger,

ligge på magen, skyte ut til V. med liggende bue (parallell med bakken), tungt i ryggen om du skal skyte mange skudd. Forbløffende enkelt, med langbue - håpløst med compound, presisjonen er ikke mye verre enn stående.

Knestående funker OK

Sittende OK med støttehjul, litt verre med langbue, men det går

 

Langbuer til jakt er vanligvis nokså korte, rundt 160cm. (kortbue)

 

Ad skyting på 100m, tipper de fleste med litt trening ville klare det med en "blinkbue", med sikter med knepp og tynne piler.

En jaktbue med jaktpiler kan vanligvis ikke stille siktet nok til å skyte på 100m, da snakker en om å flytte siktet 5-10cm. Dessuten har en jo tid til å drikke kaffe mens pila er på vei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden når jeg var i SA - var det en amerikaner som skulle jakte på en farm - der jeg også var en dag.

Han skulle jakte med bue - noe jeg har null peiling på.

Han mente at han skulle skyte presist opp til 100 m - noe jeg syntes han burde vise meg :wink:

 

Og det gjorde han (har det på video) :)

Tre piler ble plassert i vital del på en Impala papirskive.

 

Imidlertid åpnet han jakten med et par skadeskytinger (men det er jo mange andre som har gjort også - med kruttvåpen)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, hauuu og etc!

 

Det er tydelig at kunnskapsmangel og forståelse på ymse måter er et varemerke og ”vi” begynner å nærme oss et liknende tema som på Sluttstykket i gamle dager.

 

Forvirringen blant folk synes å være sentrert rundt:

 

Krefter blandet sammen med energi

 

Skade blandet sammen med dødelighet

 

Når man i tilegg blander bøsse og bue blir rotet komplett

 

 

Berre sånn innledningsvis – og jeg håper det blir med det

 

Ei godt lada 30-06 eller anna midt på treet bøsse leverer ca 4000 Nm ved munning.

 

Min bue med ei noenogtredvegrams pil leverer 85 - 90Nm (noe salonrifleaktig omtrent).

 

Tar man så en 30-60 med ei kule som går 80 cm, omtrent, i en elg (og noen kuler gjør det omtrent), så er den gjennomsnittelige KRAFT for dette skuddet (langs hele hullet) 5000N.

(En annen ting er at et rifleskudd ikke virker slik. Det er mye nærmere 10000N umiddelbart etter treff og 0N etter 80 cm.)

 

En bue med den ”riktige” spissen vil også gå 80 cm i en elg. Den gjennomsnittelige KRAFT for dette skuddet er omtrent 106N langs hele hullet, fra begynnelse til nesten slutt. Og disse siste tallene er nesten riktige, fordi friksjon er det totalt dominerende element. Det er så godt som ingen dynamiske krefter ute og går. En pil flytter ikke rundt på ting!

 

Bevis eller begrunnelse som dokk muligens kan forstå er at om du kjem til han doktorkail’n etter et treff av ei pil, så sjekker’n at såret er reint og fritt for fremmedlegemer, syr sammen flikene der de hører hjemme og stapper deg full av antitetanus og antibiotika. Og det var det!

 

Et skuddsår derimot, krever langt annen behandling. Der er vev knust og flyttet på til det ugjenkjennelige, grovt reknet rotet rundt med 40-50 ganger mer enn ved et piltreff. Behandlingen dermed langt mer omfattende i form av opprenskning og vrak til søppel. Å finne igjen ting for å sy fast der det hører gjemme blir forferdelig vanskelig i den grad tingen er ødelagt. Doktorkail’n har et svare strev med å tømme sårområdet og ofte er skaden så diffus at man må skjære reint langt inn i friskt vev. En an behandlingsmetodene er skjære opp og brette ut såret videre, la såret være åpent under drypp av saltvann og antibiotika, fordi et sår som blir sydd igjen med ødelagt vev inni seg fører til at man må ta det opp igjen uansett.

 

Så i forhold til krefter, energi og skade er rifle og bue to helt forskjellige verdener.

 

Når det gjelder dødelighet, derimot, så er den omtrent den samme. Truffet i hjerte-lunge regionen løper de omtrent like langt før de legger seg. Tendensen er i retning av at dyr er roligere (mindre stresset og mindre hjerteaktivitet) etter treff med bue og lever dermed noen sekunder lengre.

 

Så….., hvordan kan i essensen to helt forskjellige systemer gi samme resultat? Jo, det er ”analogien” med vannslangen. Hugger du den av med en øks, så virker den ikke lenger. Kjører du vannslangen inn i en snøfreser, så virker den heller ikke lenger. Men den slutter ikke å virke mer etter å ha vært i en snøfreser, enn den slutter å virke etter å ha vært avhugget med øks!

 

Likedann med blodslangen. Hugger du den av med pil så slutter den å virke, maler du den sund med et bøsse skudd så slutter den også å virke!

 

Likeledes med store bøsse og store hull kontra små bøsser og små hull: De virker omtrent likt. Det de ikke virker likt på er hue til jegeren!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har vært linket til NBJF sine sider tidligere i tråden.

 

Hvis du er interesserert så er det ganske mye spørsmål og svar på denne siden http://www.nbjf.net/index.php?id=paastand

 

I hendene på en dyktig jeger, med de kvalifikasjoner som er nødvendig (og som en seriøs buejeger selvfølgelig tilegner seg), riktig utstyr og innenfor ei jaktbues rekkevidde, er pil og bue et våpen som uten diskusjon kan felle et vilt.

Link to comment
Share on other sites

Alias,

Bortsett fra at jeg er helt enig med deg i alt det andre, god beskrivelse, så roter du noe fryktelig med moment/bevegelsesmengde og energi, og måleenheter.

 

 

Kraft som sender pila avgårde: 180-400N (18-40kg) alt etter buetype og skytter, i en langbue vil jo starte pilakselerasjonen på maks dravekt, og kraften vil så avta omtrent lineært. Compoundbuen starter nokså mykt og pila akselerer så et stykke under nær konstant kraft.

Pila forlater buen med 50-100m/s alt etter pilvekt og buens dravekt/kraft og design.

 

Ei pil veier 20-60gram.

 

Bevegelsesmengde / (momentum) for ei typisk jaktpil 40 gram pil i 60m/s = 2.4Nm

Bevegelsesenergi/ (kinetic energy) for den samme pila = 72J

 

Bevegelsesmengden øker kraftig med pilvekta, om skutt fra samme bue

Bevegelsesenergien er tilnærmet konstant eller øker svakt med pilvekt, fra samme bue.

 

Omfattende studier (100vis av dyr skutt i SA) har vist at det er bevegelsesmengden som avgjør inntrengingsdybden, akkurat som Alias foreslår i teorien sin.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Naaaaaæææ!

 

Er nok ikke jeg som roter denne gangen.

 

Benevning for bevegelsesmengde er kgm/s.

 

Benevning energi er Nm eller Joule – som er akkurat det samme!

 

Uansett hva de har funnet ut i Sør-Afrika og der har de funnet mye, så har bevegelsesmengde ingen verdens ting å si for inntrenging. Skyt pila di i ei stålplate. Bevegelsesmengden er ”konservert” mengde og pila di lager knapt merke.

 

Så min bue leverer - om det er deg til trøst- 85-90 J

Link to comment
Share on other sites

Vil tro anslagsenergien på ei pil er høyere enn et prosjektil grunnet høyere vekt, til tross for langt lavere hastighet. Men det kan sikkert bueskytterne utdype nærmere.

 

Virker fullstendig urimelig om man bør ha samme krav til skyteprøve med bue som med rifle! :shock: Det er jo like dumt som å kreve fem skudd liggende med langbue! :lol:

 

 

Vill med en gang si at eg er forr buejakt og har lyst å prøve det, slik at ingen missforstår.

 

Men eg kan uansett ikke skjønne at det skal bli lovligt i norge, da kravene er så strenge som de er på rifle.

 

Eg har en 50cal rifle som klarer anslagsenergi kravet for storvilt med ei 750gr kule (50gram) i underlyd. (Litt over 300m/sek)

Snakka med en bue jeger om dette, og han sa vekta på ei vanlig jakt pil, men eg hugser ikke det helt, tror det var 2-300gr, noe som er langt under halvparten av det 50 cal kula er, og pila har en ca fart på 100m i sekundet.

 

De som styrer jakta her i landet, lager bare reglene strengere og strengere, så eg trur dette blir vanskeligt.

Etter hva eg forstår, så vill dyra springe i snitt litt lenger etter å ha blitt truffet av en pil i forhold til å bli skutt med ei rifle som er godkjent på storvilt jakt. Om dette stemmer, så vill dette gjøre at det i noen tilfeller blir vanskeligt eller at en ikke finner det skutte dyret.

 

Ellers vill eg si til dere bue jegere, stå på!! (selv om eg mener dette må vere umuligt)

 

SKal kansje prøve å jakte med bue i afrika i mars.

Hadde vert spennende å skutt en stor kronhjort om det var lovligt.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

klarer dere buejegere skyteprøven på 100 meter med bue :?:shock:

Ja ha enda en som kan nothing om buejakt :wink:

1.buejakt bedrives normalt på max 30-40 m

2.En av tingene som gjør en buejeger normalt bedre enn en riflejeger er du må komme deg inn på kort hold og ikke minst gjøre det uten at dyret oppdager deg :wink:

quote]

 

Ikke meningen å være spydig, men kan du ikke gjøre det samme, altså smyge deg inn på viltet og skyte det med gevær?

 

Hvorfor må det gjøres med bue? Kruttet og geværet har jo eksisert noen år for å si det slik.

 

Jeg er nysgjerrig om noen kan komme med noen gode argumenter hvorfor og på hvilken måte pil og bue er bedre enn kulevåpen?

Link to comment
Share on other sites

og gjett om det både var spennende og vanskelig men utrolig gjivende å nedlegge sitt første vilt med pil og bue!

 

 

Jeg husker bildet du postet av bushbucken du la ut for en tid tilbake. Denne felte du med bue, ikke sant?

Kan du ikke fortelle litt om jakten, skuddet og skuddvirkningen da?

Jeg er sikker på at det vil være artig å lese for de som er interessert her...

 

:mrgreen: takker xo! jeg hadde min første buejakt tur i oktober i fjor og jakten foregikk i limpopo hos en god venn av meg jaco hurst.Jeg hadde trent hele sommeren med avstander fra 20-40 meter og følte selv at jeg skjøt godt (trente hver dag og skjøt 10 skudd per dag)jeg skulle på denne turen jakte impala og warthog noe jeg også nedla (3 impala og 1 warthog :wink: )Gutta i campen spurte meg om jeg var interesert i å prøve på Bushbuck da de hadde en som de ville ha ut av reviret da den skadet og drepte yngre bukker under brunsten :shock: .Vi satte opp en popupp blind på ett tråkk hvor dyrene trakk hver dag for å drikke og skal si at det var trangt der med utrolig tykk bush(typisk bushbuck biotop)jeg hadde vel sittet der i ca 5-6 timer da vi hørte bjeffinga fra en bukk og jeg trodde at det var den sjangsen men ,plutselig stod bukken der på ca 25-30 meter og jeg fikk forsiktig dratt opp og holdt siktet bak bogen men ,måtte vente litt da den ikke stod helt perfekt :wink: (skuddplassering med pil og bue er viktig)dyret stod plutselig perfekt til og jeg slapp pila men til min forskrekkelse så hoppet/tok ett skritt tilbake bukken slik at skuddet mitt traff helt fremme mot overgangen til halsen :shock: dyret stakk avgårde og vi venta ca 25 min før vi begynte å gå etter det og å gå ettersøk på bushbuck i tett busj ja det kan være meget farlig da bushbukker har en tendens til å angripe når de er påskutt og flere mennesker blir hardt skadet ja endog drept av disse dyrene hvert år i Rsa.Det var en god del blod som etter hvert ble til kun smådrypp og da vi hadde støkka bukken 2 ganger de neste 2 timene og vi holdt på å mørkne ute ble det bestemt at vi skulle vente til neste dag .Neste dag fikk vi med oss 2 av de beste trackerne i området og begynte å kikke etter spor og det gikk ikke lang tid før sully en av trackerne kom tilbake og fortalte at bukken lå inne i ett tett buskas sammen med 3 hunner.Vi snek oss inn og kom til stedet hvor bukken var blitt sett og jeg skal si at det var tett derinne slik at vi måtte mange steder krabbe på magen for å komme frem.Etter hvert så fant vi bukken men det var jo utrolig tett der så vi ble enige om at jeg og ph en skulle poste ute på en liten åpning hvor da sully og den andre trackeren skulle forsøke å skremme bukken mot oss.Vi gjorde oss klare og først kom de 3 hunnene på ca 8 m hold og så etter 10 min kom bukken snikende ut på ca 10 m og jeg fikk inn ett godt skudd bak bogen og bukken løp ca 30 m hvor vi fant den død :D ph jasper courtees sa da han fikk set på trofeet på denne bukken WOW og han har skutt masse bushbukker men uansett så var jeg utrolig glad for at vi fikk tak i bukken.Bukken er i ettertid bedømt dernede og jeg venter på endelig godkjennelse for nr 1 med bua i sci :mrgreen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å være spydig, men kan du ikke gjøre det samme, altså smyge deg inn på viltet og skyte det med gevær?

 

Jo ikke noe problem men skuddplasseringa er så mye viktigere med pil og bue og jeg har etterhånden nedlagt noe vilt med rifle og oppdaget at med bue ja så var det ikke bare bare

og jeg anser jakt med bue for en mye større utfordring enn med rifle hvor du kan nedlegge dyret på langt hold og med mer diffust treff i bringa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å være spydig, men kan du ikke gjøre det samme, altså smyge deg inn på viltet og skyte det med gevær?

 

Jo ikke noe problem men skuddplasseringa er så mye viktigere med pil og bue og jeg har etterhånden nedlagt noe vilt med rifle og oppdaget at med bue ja så var det ikke bare bare

og jeg anser jakt med bue for en mye større utfordring enn med rifle hvor du kan nedlegge dyret på langt hold og med mer diffust treff i bringa :wink:

 

Da sier du selv at det er VANSKELIGERE å jakte med bue for du må plassere skuddet bedre/mer nøyaktig enn med rifle.

Du skal vel sørge for å plassere skuddet korrekt uansett?? Og det kan du da med rifle?

Og du sier egentlig at det er større sjanse å skadeskyte med bue, siden man må være så nøye med skuddplassering.

Ergo, du kan smyge og ha like store utfordringer med rifle, og det er mindre sjans for skadeskyting?

 

Jeg oppfatter det du sier som at du ønsker å jakte med bue for det er mye større utfordring for DEG, men at det er større sjans for at dersom DU gjør en feil, så kan viltet lettere bli skadeskutt. Altså, dine "krav" til større utfordring går på bekostning av større sjans for skadeskyting dersom du gjør en feil....

Jeg trodde man skulle sørge for å felle vilt så raskt, humant og FORSVARLIG som mulig?

Link to comment
Share on other sites

om det er deg til trøst- 85-90 J

Det er meg til liten trøst, jeg hadde lest feil og trodde pila hadde 4000Nm :shock: Så har du rett i HELE innlegget ditt,

JEg vet ikke når det gjeler energi vs moment-diskusjonen, men jeg gjorde en test i ei ny 30cm tykk skum-matte, med feltspisser, skjøt over kronograf med like piler men med forskjellige inserts, fra 385 grains til 1040grains, fra 200 og noe fps til 150fps ca. Pilene med MINST hastighet gikk lengst inn, nesten hver gang. Kronografen kunne bekrefte at alle pilene hadde ca 85J, mener det var 85.4 på de tunge og 85.2 på de lette.

 

510 Førland, tror du ikke det høye anslagsenergikravet fro rifle er begrunnet i det som Alias skriver.

Ei .510 kule trenger nokså mye energi for å trenge inn i dyret og nå hjerte/vitale organer, da den er butt og omtrent 50% tykkere enn et vanlig pilskaft. At kravet for rifle eventuelt er tåpelig (noe jeg ikke tror det er) høyt bør ikke være et argument mot buejakt?

Ei pil er (bør/må være) veldig skarp og trenger knapt nok kraft for å trenge inn, tipper du kan dytte ei god pil gjennom et rådyr med tommelen... Og lage samme sårkanal som .50en.

 

Men det er klart det har begrensinger, maks hold er jo kritisk, og det ER vanskelig å komme på buehold. Kanskej er det vanskeligere her i Norge med klimaets krav til påkledning enn i varmere land.

Treffsikkerheten er et tema, Det krever veldig mye mer trening å treffe noe med bue enn rifle (en tar det jo delvis igjen ved at en kan trene i hagen) Og en helt annen instilling til alt.

 

Donner, er ikke det du sier at du har høyere krav til deg selv og jaktutførelsen din ved buejakt? "sjanseskudd" er da sjanseskudd uansett våpen?

 

Mange har jo argumenter mot buejakt på stort vilt, og det er det som stort sett diskuteres, men hva med småvilt. Hvorfor er det mer humant å sette etpar hagl i rumpa på en hare enn å spikre den til bakken med ei pil? Hvorfor er ei salongkule i ei and bedre enn ei butt pil igjennom. Pila er jo også utrolig mye tryggere for omgivelsene .

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

...

Og du sier egentlig at det er større sjanse å skadeskyte med bue, siden man må være så nøye med skuddplassering.

 

Nei detr han sier er at man er mye mere bevisst på hvor man skal treffe og ikke tar sjanseskudd som man til tider tar med rifle.

 

Hvem sikter du til tar sjanseskudd med rifle?

Noen?

Den "jevne" norske jeger?

 

Er det utenkelig at en buejeger tar sjanseskudd?

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg en viss dobbelmoral eller er det berre kverrulering?

 

Med sideligger bommer du med stil!!!!!!

 

Er du ikke klar over at bomskudd med hagle som oftest setter randhaggel i offeret med de plager dette måtte medføre!!!

 

Bueskyttere bommer ikke med stil. De skjemmes!

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg en viss dobbelmoral eller er det berre kverrulering?

 

Med sideligger bommer du med stil!!!!!!

 

Er du ikke klar over at bomskudd med hagle som oftest setter randhaggel i offeret med de plager dette måtte medføre!!!

 

Bueskyttere bommer ikke med stil. De skjemmes!

 

Min signatur er IRONI. Det er ikke like lett alltid å oppfatte når man leser det.

Og for alt det du vet, så kan det hende jeg kun skyter lerduer, og ikke jakter?

 

Og hvilke kilder viser du til når du sier at bomskudd som oftest setter randhagl i "offeret"?

 

Og jeg kverulerer ikke, jeg er uenig, og diskuterer på et saklig nivå.

Er ikke Kammeret nettopp et sted hvor vi jegere/skyttere skal kunne gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Bueskyttere bommer ikke med stil. De skjemmes!

De gangene jeg jakter med hagle, så skyter jeg nesten aldri, for jeg føler meg ikke sikker på å treffe..

 

bomskudd som oftest setter randhagl i

Det er det vel mange kilder til, f.eks. studier av snarefangede ryper, hvor svært mange hadde hagl i seg.

Min erfaring fra fuglejakt med hagle er og at fugl ofte viser skuddtegn, når det typisk skytes på for langt hold, og ofte finner en død sjøfugl i jakttida. På fjellet er de ikke så lette å se.

 

Du berører noe rart her Alias, og det er hvor greit det er å skadeskyte vilt med hagle. Det gjør liksom ikke noe, "bom, jaja..".

 

Man går rett i klinsj og snakker om skyteprøve på 100m og det er et så og så stort problem at noen få ikke treffer reinsfiguren. 5 av 5 på leirduer, som skyteprøve, det hadde fått jakttrykket ned i fjellet tipper jeg.

 

Men dette har vel lite med buejakt i Sverige å gjøre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

om det er deg til trøst- 85-90 J

Men det er klart det har begrensinger, maks hold er jo kritisk, og det ER vanskelig å komme på buehold. Kanskej er det vanskeligere her i Norge med klimaets krav til påkledning enn i varmere land.

Treffsikkerheten er et tema, Det krever veldig mye mer trening å treffe noe med bue enn rifle (en tar det jo delvis igjen ved at en kan trene i hagen) Og en helt annen instilling til alt.

 

Donner, er ikke det du sier at du har høyere krav til deg selv og jaktutførelsen din ved buejakt? "sjanseskudd" er da sjanseskudd uansett våpen?

 

Mange har jo argumenter mot buejakt på stort vilt, og det er det som stort sett diskuteres, men hva med småvilt. Hvorfor er det mer humant å sette etpar hagl i rumpa på en hare enn å spikre den til bakken med ei pil? Hvorfor er ei salongkule i ei and bedre enn ei butt pil igjennom. Pila er jo også utrolig mye tryggere for omgivelsene .

 

K

 

En annen innstilling? Høyere krav? Skal man ikke ha samme innstilling og samme krav til seg selv uavhengig om man bruker bue eller gevær, altså å avlive viltet så raskt, humant og sikkert som mulig?

 

Og pil på hare eller and vil ikke være smart. Hagle er et bedre sluktskytingsvåpen enn pil.

Link to comment
Share on other sites

Bueskyttere bommer ikke med stil. De skjemmes!

De gangene jeg jakter med hagle, så skyter jeg nesten aldri, for jeg føler meg ikke sikker på å treffe..

 

bomskudd som oftest setter randhagl i

Det er det vel mange kilder til, f.eks. studier av snarefangede ryper, hvor svært mange hadde hagl i seg.

Min erfaring fra fuglejakt med hagle er og at fugl ofte viser skuddtegn, når det typisk skytes på for langt hold, og ofte finner en død sjøfugl i jakttida. På fjellet er de ikke så lette å se.

 

Du berører noe rart her Alias, og det er hvor greit det er å skadeskyte vilt med hagle. Det gjør liksom ikke noe, "bom, jaja..".

 

Man går rett i klinsj og snakker om skyteprøve på 100m og det er et så og så stort problem at noen få ikke treffer reinsfiguren. 5 av 5 på leirduer, som skyteprøve, det hadde fått jakttrykket ned i fjellet tipper jeg.

 

Men dette har vel lite med buejakt i Sverige å gjøre.

 

K

At du sjelden skyter for du føler deg usikker på at du treffer syns jeg vitner om skikkelig jegermoral. BRAVO!

Det skulle vært fler som deg.

 

Og det er helt sikkert riktig at det er mye fugl med hagl iseg, noe som ofte skyldes skyting på for lange hold.

Og det krever en holdningsendring og mer øvelse/trening, både på avstandsbedømmelse og egne skyteferdigheter.

Personlig mener jeg at for å drive jakt med hagle burde det vært krav til et visst antall øvelsesskudd på bane for å få jakte. Gjerne 250 skudd før jakta starter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]At kravet for rifle eventuelt er tåpelig (noe jeg ikke tror det er) høyt [...]

 

Kravet for rifle er helt galt, og de som kom opp med tallet visste helt sikkert det også. Som alle andre ingeniørmessige utregninger er de helt gale, men innenfor det området formelen/regelen/tallet er ment å bruke gir det gode nokTM resultater. I eksempelet elg er det oppgitt kulevekter på 9,0 gram og 10,0 gram på 100m avstand, og vi kan vel også anta ett det er forutsatt at man bruker "vanlige kuler" og vanlige hastigheter også. Da sier det seg nesten selv at kravene er helt urimlige om man bruker en 50 grams kule i omtrent 1/3 av "vanlig hastighet".

Link to comment
Share on other sites

Og pil på hare eller and vil ikke være smart. Hagle er et bedre sluktskytingsvåpen enn pil.

Hvem snakker om fluktskyting? Skal jeg gi viltet en "sjanse" og ikke skyte rype på bakken, eller anda i vannet, det må da være gått av moten?

Men om du bommer hva så, ingen "randhagl" her, og pila er det jo bare å gå og hente.

 

Det jeg mente med innstilling og krav var vel å spørre Donner, siden han snakket om sjanseskudd med rifle, men ikke med bue?

I buejegerkretser oppleves uansett "presset" om at jakten skal være etisk og moralsk og "det skal IKKE skadeskytes" mye mer til å ta og føle på enn i blant andre jegere.

 

syns jeg vitner om skikkelig

At jeg er skikkelig dårlig til å skyte med hagle ja, har prøvd å lære meg det, men det virket ikke..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...