Jump to content

tråden for drever


grevlingen

Recommended Posts

hei ketil a

Jeg har hatt flere drevere og også levert noen få hvalpekull og alle de jeg har hatt og levert har vært topp som familie og jakthunder. Har alikevel nå etter noen år uten hund kjøpt meg en basset og er meget fornøyd med den. topp som familiehund og tegner bra i skogen. Om ditt terreng tilsier drever og spørsmålet kun er om hvordan den fungerer i familien hadde ikke jeg vært i tvil, kjøp deg en drever. Men sjekk at du får en fra sosiale og gode linjer som det finnes svært mange gode av, jakthund får du nesten garantert uansett :)) Jeg ønsket meg en familiehund med noe kortere lostid enn drever,derfor ble det basset og dette har vist seg og være korrekt for meg, men for deg ser det ut for at drever passer bedre. Ikke vær redd for og prøve den,ta den inn i hus og stell den som familiemedlem så får du ett nytt familiemedlem du kommer til og bli glad i og veldig fornøyd med. Som jakthund er det ikke mange som slår drever :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei og takk for svar :)

Drever er flotte bikkjer, og senest i helgen jaktet jeg sammen med en drever. Rolig og avbalansert, drev 1-1,5 timer, og var utrolig nøye på å komme på baksporene sine. Likevel så har valget mitt falt på petit basset. Av den ekle grunn at jeg har hatt lyst på en petit i flere år. Har snakket med mange petiteiere i den siste tiden, både de som jakter med petiten i vanskelig hjorteterreng og de som ikke gjør det. Og ut fra dette ser det ikke ut som petiten vil være noe dårligere valg enn dreveren, heller ikke i mitt terreng. Det må kanskje fokuseres mer på søk hos petiten enn dreveren, men til gjengjeld er det sikkert andre områder hos dreveren man må fokusere på mer enn hos petiten. Kanskje innkalling er en av disse.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med valget. :) Jeg har stor forståelse for valget og støtter dine meninger fullt ut. Ville bare si at det er mye godt i drever også selv om jeg har valgt som du, veldig mye av samme grunner, og er kjempefornøyd. Jeg er av den mening at om en sitter med en rase må en også kunne se de gode sidene hos andre raser og ikke sverte noen raser bare for og forsvare sitt valg.Dette var min grunn til og svare deg og fortelle at dreveren ikke er noe dårlig valg for den som ønsker en god jakt- og famile-hund. Den fungerer utmerket som begge deler. Men er fortsatt veldig sikker på at for meg var valget av hund helt riktig denne gangen ;)) Lykke til med hunden og håper du opplever det samme som meg, at den er topp i huset og svært morsom og gå til skogs med. Min erfaring med søket er at det kommer om du bare har tid til og la hunden bli trygg på at du ikke forlater den i skogen. Min hund elsker skogen, er tøff i terrenget og elsker en god rådyrfot :))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fin og artig tråd! Har selv bare erfaringer med basset og dachs i skauen på rådyra (ikke mine hunder) men nå har jeg falt for en drevervalp! 11. februar drar jeg fra Trondheim, til Halden å henter lille Max, født 12. Desember. Gleder meg mere nå enn som på julaften da jeg var 5 år:P Nå er jeg 19 år og venter på valpen:D Kommer til å legge ut bilder å skrive åssen det går me'n. Håper bare han takler hjemturen da... Har fått ordna at han får bli med meg i kabinen på flyet:)

 

Moro å lese deres erfaringer om flotte hunder! Håper og tror jeg kommer til å kose meg masse med min i vertfall!

 

Men ved vilken alder og hvordan er den beste måten å venne han til skogen, samt følge på den gode lukta i rådy og harespora? Har spurt mange andre, men er jo alltid forskjellige meninger da! Men her inne kan jeg jo lese om kanskje noen har felles oppfatninger?:P

 

Mvh. Kristian Nordhaug :!:

Link to comment
Share on other sites

For dreverfolk only:

http://blogg.abcfritid.no/joninge/?p=116

 

En av høstens fall for dreveren Nemi, født 2003.

 

Liten oppsummering så langt, når bikkja har blitt rimelig voksen. Starta innjaging ved ca 9-10mnd alder, skogtilvenning kan en vel kalle det. Fikk holde på såpass at hun skjønte søk og retur. Første reelle jaktdag gikk jeg 200m i første drev før jeg fikk skutt dyr for hunden etter en kort los. Slapp så konsekvent sammen med gammelbikkja på 11 år til losen satt såpass at gamlebikkja ble hengende etter. Etter dette slapp jeg tispa alene og hadde gamlebikkja i band til det ble los, og slapp så gammel'n. Fungerte som snus, gammel'n var stokk døv og generelt ikke interessert i andre loser, og da var det ofte at vi hadde to rådyrloser i samme terreng. Samme pris, dobbel moro. I -99 takka gamlebikkja for seg med en LUH og NSB. Altså los ut av hørehold og hunden endte på jernbanen. Forøvrig andre gang på 13 år jeg måtte lete etter den bikkja.

 

De første åra jakta vi rimelig mye og bøtta ned rådyr for Nemi, mer fritid, bra med dyr og tilgang på jakt i flere kommuner og en rekke jaktterreng. Så kom ABC og tida strakk ikke til like godt, og rådyrstammen begynte også å gå ned. De siste åra har vi tona ned og jakter rev istedet. Men til høsten blir bikkja 9 år og det er jo ingen alder for en frisk drever.

 

Jeg kommer aldri til å vurdere noen annen rase til rådyrjakt. Jeg vet hva som funker. Passe størrelse, solide og holdbare hunder uten helseproblemer, ingen napping, kamming og frisèring - så lenge hunden skjønner at den jakter for deg og ikke for seg, så er det 100% fullklaff. Om andre kortbeinte hunder som er bra sier jeg bare at joda, den jager den til tross for at det ikke er en drever. Så enkelt er det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heihei! Eg er ny her inne på forumet! Eg er 17 år og eg kjem frå Førde i Sogn og Fjordane!

 

Eg jaktar både stor- og småvilt. Når det gjelder storviltjakta så er det mest hjort vi jaktar på her i fylket. Som hjelpemiddel og ein god jakt/tur kamerat bestemte eg og min far oss for, hausten 2010 at vi skulle annskaffe oss ein Drever. Grunnlaget for dette er at vi har lånt og jakta mykje med ein godt dressert Drever før, som funka heilt fantastisk godt til vårt bruk.

 

Under kan du sjå bileter frå vi fekk ho, til jaktslutt i 2011. Også fikk vi filma to fall for ho i haust, så eg legger ved link som dykk kan sjå!

2hf0rwj.jpg

Dette er på ein skitur, ganske tideleg!

1zf2ydu.jpg

Dette er frå ein topptur!

23vnucn.jpg

Dette var tatt litt før jul, ein av dei siste jaktdagane. Fin los men for få postar til at det vart felling!

292tod3.jpg

"Mira" er med på alt! :)

 

 

Det kjem fleire bilete seinare!

 

 

Første fallet-

Andre fallet-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

hei,fikk 11 drevervalper natt til 16mai.7hanner og 4tisper :) valpene er etter gråbeinjaktas ilo og tk max. ilo jakt prøve første start 1 rådyr,andre start 2stk 1 rådyr.begge prøver tatt i september,da jakta betyr mer en jaktprøver :) tk max veldig godt premiert på jakt,flere 1 rådyr på en dag og 2 cert utstilling årets hund drever 2010.bilde og premieringer ligger på hannhund lista,på drever.no 5hannerledig alle valper svart og hvite

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg kjøpte meg en drever under forrige jaktsesong. Han heter Simba og er ett år nå. Jeg prøvde å slippe han i slutten av i fjor, men han sleit med å holde følge med oss i ulent terreng. Vi fikk skutt en hjort senere på dagen, slapp hunden til hjorten, og hunden ble livredd og stakk til skogs. :) Når pelsen var fjernet, kom han tuslende ned for å få seg en smakebit. Da var alt ok, til lever og lunger skulle ut igjen :D . Nå er han blodtrimma og klar for nytt forsøk. Tok han med 10 august for å se om vi fant noen hjort, og det gjorde vi.

 

 

" target="_blank

 

Ikke helt vellykket det der, men en fin naturopplevelse. Dagen etter fikk jeg en tilsvarende situasjon, og han loste etter kolle og kalv i 400 meter før han kom tilbake. Var litt engstelig i begynnelsen der, men det går nok bra til slutt. Skal opp en tur til uken for å prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

I kjent terreng tar han ut opp til 500 meter, men oppe i fjellet går han max 100 meter vekk fra meg. Sist gang så tok han vårt eget spor og sprang tilbake til bilen i full los. Han er jo knapt ett år, og vært i dyr to ganger, så det er ennå håp for han. Må nok få opp selvtillitten hans i ukjent terreng.

Link to comment
Share on other sites

(…) Må nok få opp selvtillitten hans

Kan virke som at du prater til og dirigerer unghunden for mye. Hold kjeft og la bikkja jobbe, så blir han ikke så usikker på hva du egentlig mener med roping og snakking. På videoen kunne det nesten virke som at bikkja kom tilbake til deg for å sjekke hva du egentlig ville med den pratinga. Vel verdt å prøve å ignorere bikkja mer i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er jo derfor vi er her, for å få erfaring av dere som har jaktet med drever i en årrekke. Har pakket sekken med termos og lesestoff. Drar til fjells på onsdag, for å prøve meg igjen. Skal sette meg ned ved de travleste tråkkene og vente til han finner ut av det selv.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er jo derfor vi er her, for å få erfaring av dere som har jaktet med drever i en årrekke. Har pakket sekken med termos og lesestoff. Drar til fjells på onsdag, for å prøve meg igjen. Skal sette meg ned ved de travleste tråkkene og vente til han finner ut av det selv.

Dette blir nok bra skal du se, bikkja di er ung ennå, og du viser rette holdninga! :D

PS: Jeg har ikke så stor erfaring med drever, men de er bikkjer de og, akkurat som min type stuttfotinger ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Da fikk jeg endelig skutt en hjort for Simba. Etter 1,5 timer i terrenget tok han kontant ut i los. Jeg ventet i 45 min før hjortekalven kom rett på meg. Simba kom ca 10 minutter etter dyret. Han var ikke så ivrig i dyret med en gang, men når han forstod at det var hans dyr, hang han seg fast i det. Lykkelig hund og jeger, med en perfekt avslutning på jakten.

 

?di=8DSH

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei dere.

etter en kjempe høst med trixi drever valp på nå 10mnd, fire rådyrfall for hun allerede i høst må jeg si jeg er kjempe fornøyd med hun.Tett og fin losføring som er fin og høre på fikk tilogmed to dyr til å vende rett til far.Ettersom dette er min første losende hund men med erfaring fra fuglehunder (har en kjempe irsksetter)lurer jeg på følgende: nå som rådyr sesongen er over lurer jeg på om det er greit og slippe drevern på hare da jeg har et terreng jeg jakter fugl i som har veldig bra bestand av hare, er jo rådyr jakt hun er tenkt til men kunne vært artig og forlenget sesongen litt for hun.vet hun jager hare da jeg hadde de første lossene på hare men kan det øderlegge for rådyr jakta???????

mvh thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter hare for min egen hund, og forsåvidt de andre hundene på laget også :winke1: . Det går veldig fint for våre hunder iallefall. De jakter som regel på det første de kommeråver. Og hvis du tenker på jaktchampionat, må du ha en 1ste plass på hare pluss 2 på rådyr evt rev. tar jeg ikke helt feil :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 11 months later...
  • 1 year later...

Det er kanskje på tide dere finner tastaturet.

 

2 sesonger uten oppdatering!! Det er mange loser vi ikke har hørt om....

 

Ero, som dere ser over her født 15.2.2015. Etter Skåntorpsgårdens Frida og Holtmarkas Naijo.

 

Vi har hatt en vell trøblete oppstart. Når han var 3 mnd brakk han beinet, i albueleddet.

Det var crap.

Deretter ble det påvist "short ulna syndrom" som skulle føre til nye operasjoner.

 

Syndromet viste seg å være verst på det brukne benet, så i utgangspunktet skulle kun det utbedres da det andre benet var "greit".

 

Leverer hund til operasjon og forferdelsen var Stor når vi finner ut at de har operert feil bein.

Dette er ikke akkurat noen kose operasjon, da ulna klippes i to for å kunne gro seg lengre.

 

Kort oppsummert var han klar til etter elgjakta.

 

Vi hadde noen uker før operasjon og på sommeren hvor vi var mye i skogen.

Der lek med kongler og haremøkk sto høyt i kurs. Vi dro også rådyrbein litt rundt til spor trening.

Bare som liten tass så var han ute 50-60m. Fikk ikke annet inntrykk enn at han var en veldig trygg hund/valp.

 

Når bukkejakta kom 10. august, så spora vi inn på 3 fall. Det var selvfølgelig stas.

 

Første slippet etter beina var grodd i midten av oktober. Da så jeg han kun de første 15 min.

Dyra hadde tydeligvis gått der jeg slapp. Og han nøsta i 10min før losen begynte, det gikk først litt spettete avgårde med litt tap her å der. Og så dro det ut, langt ut.

 

Det å måtte stoppe dem om de holder på for lenge i ung alder, skjønner det. Men å brå fly 2km i skauen er ikke noe mange jeg kjenner får til heller.

Jeg forsto tilslutt at jeg ble nødt for å ta bilen til hjelp. 3t hadde gått når jeg fikk på han båndet igjen, da holdt han fortvilet på med taps arbeide 2.5 km fra slippet. Ble noen dager hvile etter dette....

 

2-3 slipp til så skjøt jeg første dyret, en kalv. Etter 25min los. Det var topp!

Ble 2 dyr til og mange fine loser, også med retur i bakspor frem til jul.

Losmålet forsåvidt håper jeg utvikler seg litt, da hørbarheten er litt snau.

 

Etter jul brukte vi tida på hare. Satt nok fort 10 ganger på harefot før han fikk`n ut, kunne virke som jeg burde vært på plass tidligere på morran. Han holdt 1.5-2t i fot mer enn en gang.

De to siste gangene vi var ute fikk han ut begge gangene, den haran tura ikke no særlig. Dro i vei, kan tenke meg han holdt på i ca 40 min. Siste turen hadde han tap på en grusvei.

 

Så kom Ulven, The End for slipp i det området!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...