Jump to content

tråden for drever


grevlingen

Recommended Posts

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

e7ndky.jpg dette har hvert ei knall helg.som jeg skrev tidligere har jeg trent mor til akira i en måned.nå i helga var hærkilas åjka 1 på evje og jaget til 1ha med 166 poeng og ble dermed prøvevinner i småhundklassen :mrgreen: og ikkje nok med det idag var jeg ute med akira,hun fant fort rådyr og jaget som en helt.var så heldig og få skutt første rådyret for henne idag :D
Link to comment
Share on other sites

Jadda... 4,5 mnd gammel og jeg kan notere første los på Taiga. Jaga trolig rådyr i 15 min, kan også ha vært rev, men ut ifra antall sengeplasser og mengden fersk rådyrmøkk jeg fant i området er det trolig rådyr. Så det her går veien. Neste høst håper jeg det virkelig løssner da det skal satses seriøst.

Link to comment
Share on other sites

etter en super dag i skogen (for meg vel å merke) så må jeg nesten legge ut sporloggen

 

dette er los på 3 forskjellige dyr, først 1,5 time på et rådyr, komm inn, flyttet oss et par hundre meter, ny los på rådyr i ca 3 timer, kom inn :) satt samme plass, håpte på ein hare men nei me tar ein hjort hihi, 2 timer etter den ente det over en "bekk" men dere har vel hørt om godvære i sør rogaland fortiå, gikk 100 meter etter den krysningen og ville hjem igjen men frykten for "bekken" var nok for stor. etter en god time hoppet jeg i bilen å måtte ty til henting, viste seg at "bekken" var 10 meter bred me god fart. ingen dyr felt men akuratt i dag var ikkje det et mål. skudd sjangs? ja, 3 gode...

 

totalt arbeid hentet fra peiler. fra jeg satte den på til jeg hentent hunden: ca. 41 km og 7,5 time

 

normal_franco8_hetland_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var igjen ute med valpen i skogen for første gang etter losen på mandag. Lurte fælt på hvordan den hadde påvirka hodet hennes, var det fortsatt like mye valp eller hadde ting kobbla seg. Etter litt nøling i starten på om far ville bli sittende å vente denne gange også dro vi ivei. Hu hadde noen søk som ville fått en dachs til å skamme seg :mrgreen: . Vi kom også over en harefot, men da vi var ute litt seint på dagen grunnet en eksamen på formiddagen fikk hu ikke greie på det. Det skal ikke skyldes på pågangsmotet i hvert fall, jobba i rundt 1,5 time med foten før hu ga seg og fikk mye ros og kos når hu fant det for godt å stikke innom. Under arbeidet med foten lå hu ute i 20-30min mellom gangene hun kom for å se om jeg fortsatt satt der. Begynner definitivt å se antydninger til sterk jaktlyst, bare håper den ikke blir alt for sterk.. Tok også noen bilder i dag da jeg har vært litt sløv der. Var også første dagen med markeringshalsbånd på seg, men det brydde hu seg nøkken om.

 

cimg1006.jpg

 

 

cimg1002.jpg

 

cimg1004r.jpg

 

cimg1001.jpg

 

cimg1000.jpg

 

Skitt jakt videre i sesongen til dere andre drevereiere!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

@EAH, det er nesten så jeg får gråten i halsen når jeg ser en drever som du har. Har selv hatt en svart brun og hvit drever og minnene strømmer på. Nydelig hund :D . Og det ser da unektelig også ut som om du får en jakthund ut av dette. :D Lykke til videre med hunden din :D

Link to comment
Share on other sites

Er jaktlyst i dyret ja, slapp hu på litt feil sted på vestlandet forrige uke og da var det skummelt nærme hjortelos hadde jeg ikke fått kobbla når jeg gjorde. Ellers gikk jeg på ferskspor med hu etter hjorten også, så må bare få tatt ut denna hersens harepinnen å se hva som bor i hu. Problemet er at enten kommer det masse snø eller så regner det bare og hvit hare på barmark er ikke det letteste å starte med.

Link to comment
Share on other sites

Endelig er vente tiden over og jeg har fått min Drever valp i hus :)

etter mangen år med dachs så skal det bli kjekt og få seg en ny jaktkompis som skal formes etter alle kunstens regler.

DSC_3425.jpg

 

 

Ja nå er valpen blitt 9 mnd og etter uendelig mangen timer i skogen har det nå gitt super resultat.

han jager som en drøm og turer rådyrene fint med los tid på 2-3 timer.

her er resultatet etter en fine lørdag i terrenget.

3dyr på noen timer må sies og være greit :D

DSC00071.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fin bikkje, jeg liker spesielt de trefargede godt. Hm..... hva skal man velge..? Jeg syns både Drever og Beagle virker fristende. Har hatt 3 strihårsdachser, de jaga bra de, men alle daua under jakt :( De er rett og slett for små og 'pinglete' , så nå vil jeg ha hakket større...

 

der er ikke valget vanskeligt :D

Jeg hadde selv en god dachs som vi jaget med i 13 år men valget falt på drever denne gang.

 

vil du ha noe som jager godt allerede til neste jakt så får du deg en drever .

bare og høre en beagle i los er jo nok til og få deg på andre tanker.. (uling) hehe

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, jeg har hørt noen Beagleloser jeg, og syns den har et artig karakteristisk mål. Det jeg er litt skeptisk til med drevere, er gemyttet :? Jeg skal ha bikkja i hus, og vil ikke ha en sånn som knurrer når det ringer på døra :D De har jeg desverre sett noen av...

Men bevares... at dreveren er en formidabel jakthund, betviles ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pratet med en del oppdrettere av drever, og sitter her med en tispe valp nå. Pratet da en del om gemyttet til dreveren ettersom den skal vokse opp i en småbarns familie. Alle sammen var enig i at det skarpe gemyttet som rasen var kjent for mer eller mindre har blitt avlet vekk. Viss du da velger en tispe som ofte er litt enklere og ha i hus, tror jeg du vil få en kjempe hund, både hjemme og i skogen :P

 

Selv valgte jeg et kull som har vokst opp med små barn hos oppdretter, og det er sikkert en fordel viss hunden skal vokse opp sammen med en trassig 3 åring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Høres fint ut. Nå har unga vokst til, de er 11 og 14. Jeg vil ha tispe denne gangen, da jeg aldri har hatt det før. 'Me får sjå' :) Håper å kunne få meg en valp i løpet av mars,april...så jeg kan begynne litt forsiktig innjaging til høsten. Hva ligger dreverprisene på nå? 8-10000 for god avstamning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både hanne og tispe, og syns tisper er vesentlig rundere i kantene og enklere og ha i hus, Jeg ga 8000 for valpen min. Tror det er der prisen ligger for bra avstamning :D Dreveren sin jaktlyst er det ingen ting og si på har vært 7-8 ganger i skogen med valpen og den har et søk på 5-10 min og jaget rådyr 3-4 min i en alder av 3,5 måned :shock: Så det er viktig at innkallinga med jakthorn sitter, når losen går for fullt til neste høst :lol: Så nå blir det bare og jage litt i hare hegn frem til høsten. Og trene innkalling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Resten av dressuren tar min bedre halvdel seg av :D

Link to comment
Share on other sites

var jo meg som startet denne tråden i min ville glede etter jeg hadde fått meg ny hund etter beaglen

min druknet i fjord :cry: men noen skal vist ikkje ha sin aller besteste venn for lenge for i dag ble min kjære akira 13 mnd gammel påkjørt og drept momentant imens hun holdt på med det hun kunne best nemlig jage rådyr :cry::cry::cry::cry: ikkje hadde jeg ordna forsikring heller men det spiller ingen rolle for hu kommer jo ikkje igjenn.har vurdert å gi opp hele greia nå.orker ikkje dette hvis det skal holde på slik.for og miste noen man er skikkelig skikkelig glad i tar på.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen: Jeg vet hvordan du har det. Selv mista jeg 3 gode jaktdachser mellom 99 og 04.Det er helt jævlig, selv om jeg ikke bruker K-ordet om dyr. Motivasjonen min forsvant i frykt for å miste enda en. Nå derimot, skal jeg på'n igjen.

 

Mitt råd til deg nå.... tja, hvis du orker, skaff deg ny så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Triste saker grevlingen...

 

 

På den possitive side kunne jeg notere i underkant av 40 min rådyrlos på valpen min som strakk seg over 2km i følge astro'n..

 

Det er deffinitivt fremgang ute å går. Håper snøen holder seg på ett fornuftigt nivå så skal jeg slippe etter hare i romjula.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Her hadde jeg store forhåpninger om å få slipt valpen på litt harefot i romjula, men det blir det nok ikke noe av. Er i skrivende stund over 20cm snø i skogen og det er meldt over 30cm til utpå natta.... Stakkars rådyra får det nok tøft i vinter også gitt.

Link to comment
Share on other sites

Da var gaveuttellinga over og jeg har fått ei bok som heter Drever - rasens historie, utseende, og etc....

 

Altså ei bok som tar for seg alt om drever fra det ble en offisiel rase fra 1944 og fram til i dag. Dog på svensk, men det her blir artig lesing.

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Er ny her på kammeret...og noterer meg at de er mange interesange temaer og trivlige menesker!!.

Har en dreverhann som blir 4 år i april. Alt tydet på at dette ville bli sukse men

så dukket de opp et problem i 1års alderen.......lungeødem :(

Er stadig i kontakt med jegere/hundeeiere som har hørt om tilsvarende problem hos drever....

Pan får leve som pensjonist så lenge dette ikke plager ham.....en utrolig familiehund.

En drevervalp til er tenkt på plass til våren men begyner og tvile litt p.g.a dette probleme i og med at så mange har hørt om tilsvarende trøbbel.....virker dette nermest å vere ganske utbredd som sykdom. Andre som sitter med erfaringer her så hadde de vert fint med innspill!!!

Link to comment
Share on other sites

tror nok ikkje det er bare drever som får lungeødem er like stor sjans på feks beagle.beaglen jeg hadde før hadde dette.men var ikkje av det harde slaget.så han kunne brukes på jakt. EAH:knallgøy at din håpefulle har god framgang.gleder meg til og høre hvordan det går fremmover :D personlig skal jeg aldri ha annen bikkje en drever til rådyr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei....håper og tror som du at dette ikke er mer utbret hos drever en andre raser.

Dette ble tatt opp da de var nm får småhund her .......temaet tatt opp blant en del av deltagerene og også noen dommere. Svare jeg fikk virket rimlig bastant.......men jeg håper at du har rett....har så inderlig lyst på en drever........!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Drever i snart 30 år og jakter sammen med flere som har det. For ca 15 år siden var det 2 tillfeller av lungeødem i vår kommune. Tror ikke sjansen for å få en hund med det er stor. Vi som jakter sammen har blitt glade i Drever for det funker for oss. Mine brukes kun på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...