Jump to content

tråden for drever


grevlingen

Recommended Posts

Takker for tilbakemeldingene!! Var med på rådyrjakt med drever for første gang for 30 år siden og hatt lyst på drever etter dette.Som sagt i tidligere innlegg ble de kjøpt inn en for fire år siden.

Dette er av beste svenskeblod og svarte mer en til forventningene de første året.men så......

Men dere har nok rett......skall vel nesten vere statistisk umulig og få to stykker med problemet på rad!!!! Kommer forhåpentligvis ett kull til verden i mars der jeg har førstevalget...kommer

til å benytte meg av de :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei Gunder !

 

En som skrev dette i gjesteboka på www.drever.no ang. temaet om ødem på drevere !

 

Siteterer :

 

" Om du har spørsmål ang ødem vil jeg anbefale deg og kontakte Jeløy dyreklinikk i Moss og snakke med Haldor.

Han har forsket på dette med lungeødem på drevere,og forskningen konkluderer med at de fleste hundene som får diagnosen lungeødem ikke har dette.

De har derimot et problem med litt for lang gane,og dette ordnes enkelt med en liten operasjon,de bruker laser til å fjerne den biten av ganen som ikke skulle vært der.

faktisk så ser det ut til at de aller,aller fleste småhunder (ifølge Haldor) har litt for lang og bløt gane,dette er ikke farlig,men for de hunder som får puste besvær så er det veldig ubehagelig.

Så jeg vil anbefale deg å kontakte Jelæy Dyreklinikk og ta en prat med Haldor, nr dit er 69911090

 

Bare et tips ! Mulig han kan hjelpe din gamle drever også . Hvis du vil prøve dette , så hold forumet her oppdatert !

 

Kondolerer Grevlingen ! Forferdelig synd med Akira ! Det talentet !

Link to comment
Share on other sites

SIAAnsky! Takker for matnyttig svar!!!

Tar kontakt med klnikken og Haldor så snart de lar seg gjøre......kommer tilbake med resultatet

av dette på tråden her når de foreligger noen eksaktsvar!

En hund som Pan med de jakt/sosiale egenskapene han har er de tungt å gi opp uten å se på

alle muligheter!

Link to comment
Share on other sites

og lykken skall ikkje snu for grevlingen.tror dere faen ikkje dunkeren min på 6 år ble påkjørt av toget :shock: jeg slapp han på rev og den jagde han på i 2 timer helt til det smalt :cry: så på gps at noe var stein galt.fant han ca 70 m fra sporet.en liten trøst er jo at han døde i smellen og peilen var hel.begynner og miste motet nå ja 3 hunder på 1 år er det mulig :shock: rip tidemann.odin og akira

Link to comment
Share on other sites

grevlingen gir ikkje opp har jo ackers eniro i stallen.en finsk liten drever hanne.fint og ha noe å dulle med og jage med til jeg får den nye valpen.hund kunne jeg ikkje levd uten enkelt og greit :!: så all honnør til stakkelias kennel som er så utrolige og gi meg en hund i mellomtiden.disse gutta bryr seg virkelig :D ikkje alle som er slik.

Link to comment
Share on other sites

Nei fy flaten.... Nå bør du ha brukt opp din uflakskvote, måtte det gå mange hundegenerasjoner til neste gang. Flott at du får låne hund så slipper du følelsen at det blir tomt i hundegården.

 

 

Ellers har jo en gammel skikkelse i drevermiljøet uttalt at en god drever blir ikke over 8 år, blir den eldre enn som så var den ikke god nok :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei fy flaten.... Nå bør du ha brukt opp din uflakskvote, måtte det gå mange hundegenerasjoner til neste gang. Flott at du får låne hund så slipper du følelsen at det blir tomt i hundegården.

 

 

Ellers har jo en gammel skikkelse i drevermiljøet uttalt at en god drever blir ikke over 8 år, blir den eldre enn som så var den ikke god nok :mrgreen:

min ble jo kun 1 år.har hørt ordtaket jeg og at di beste hundene blir ikkje gamle.men det må jo være bullshit.må jo bare bli søppel igjenn da ?næh er vell omvendt tenker jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Fikk et tips fra SIAAnski der Jeløy dyreklinikk ble anbefalt i forbindelse med lungeødem.

Tipset var bra de!!!! men for mitt vedkommende var resultatet ikke ganen som var problemet derimot en feil i venstre hjertekammer. Etter en masse synsing og lite håndfast er de blitt lagt ned en del timer om emnet etter nyttår.De viser seg i undersøkelser både i Sverige og Norge at dette er mer utbredt blant drever en andre raser. Da ble spørsmålet hva som er årsaken til dette.

En svensk undersøkelse sier dette er arvelig og dermed et resultat av avl....(dokumenterte fakta)

Vel vel.....mulig de.

Så kommer neste påstand:(Siterer en kammerat som har 36 år sammenhengende med drever)

Driver du en unghund med en drevers jaktlyst hardt kan du risikere at den sprenger seg og resultatet er ødem.........vel ....mulig de også.

Vi har bare hatt elghund (NEG) her i tiår etter tiår og rådyrjekta har vert med min dreverelskende

kompis.Elgjakta rykket kjapt ned ett hakk........og tanken om at en dag skall de også stå en drever i hundegården melte seg.......sånn ente de......vi prøver med valp til våren så får vi se.

Har uansett lært.......og kommer til og lete intenst etter ødem i flere genrasjoner/kull bakover for å vere sikker på at dette ikke har forekommet.Dette ble et langt innlegg...men men

De er folk med lang erfaring i forumet her ....ønsker meg innspill og meninger om påstandene over!

Link to comment
Share on other sites

General Custer : he he ja vet ikkje helt hva jeg skal gjøre :roll: er jo bare en ting og gjøre og det er og begynne med blanke ark.jeg hadde gledet meg så inni hampen til og gå på utstilling og jaktprøver med akira til hausten.for den bikkja hadde talent.og ikkje minst så snill som det går ann og bli.fikk en høst i skogen med henne og det har hvert en av di mest opplevelsesrike jeg har hatt.så var det dunkeren den skulle jo brukes på rev frammover.hadde planer om å organisere revejakt med maange postere.men man vet ikkje mye.rart hvordan ting kan falle i grus på så kort tid.gleder meg hvertfall til akira ll er i hus en gang i apr mai.blir sikkert ikkje mye jakt med hu til høsten men skogstillvenning og lydighetstrening blir det hvertfall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med kompisen din . Hvis en ser historisk sett på hvem som avler dem beste jakthundene finnes det ofte noen som visstnok skal ha "lungeødem " . Men er det arv eller er det overivrige eiere som " sprenger " bikkja si med alt for hardt kjør i valpealder. Mange som får symptomer , og da blir konklusjoen lungeødem . Men som du ser med din egen hund så var det noe helt annet .

Hvis en studerer de fleste stamtavlene så vil en sannsyligvis finne hunder som skal nedarve denne sykdommen . Men tenke seg til alle dreverene som automatisk får konklusjonen " ødem " , mens det i realiteten er noe helt annet .

 

I tillegg har eg hørt historier om kenneler som har gitt valpekjøperene nye valp mot at de " holder kjeft " om sykdommen . Så hvor god er egentlig statistikken ?

 

Nei mitt tips er ! Fortsett å kjøpe valper etter de hundene som avler super jaktlyst . Og hvis valpen tegner bra , så bruk fornuften under innjaging . Hvis en mistenker ødem så få dette bekreftet av en skikkelig dyrlege . Ikke en som drar konklusjonen basert på symptomer .

 

 

 

 

 

Hei

Fikk et tips fra SIAAnski der Jeløy dyreklinikk ble anbefalt i forbindelse med lungeødem.

Tipset var bra de!!!! men for mitt vedkommende var resultatet ikke ganen som var problemet derimot en feil i venstre hjertekammer. Etter en masse synsing og lite håndfast er de blitt lagt ned en del timer om emnet etter nyttår.De viser seg i undersøkelser både i Sverige og Norge at dette er mer utbredt blant drever en andre raser. Da ble spørsmålet hva som er årsaken til dette.

En svensk undersøkelse sier dette er arvelig og dermed et resultat av avl....(dokumenterte fakta)

Vel vel.....mulig de.

Så kommer neste påstand:(Siterer en kammerat som har 36 år sammenhengende med drever)

Driver du en unghund med en drevers jaktlyst hardt kan du risikere at den sprenger seg og resultatet er ødem.........vel ....mulig de også.

Vi har bare hatt elghund (NEG) her i tiår etter tiår og rådyrjekta har vert med min dreverelskende

kompis.Elgjakta rykket kjapt ned ett hakk........og tanken om at en dag skall de også stå en drever i hundegården melte seg.......sånn ente de......vi prøver med valp til våren så får vi se.

Har uansett lært.......og kommer til og lete intenst etter ødem i flere genrasjoner/kull bakover for å vere sikker på at dette ikke har forekommet.Dette ble et langt innlegg...men men

De er folk med lang erfaring i forumet her ....ønsker meg innspill og meninger om påstandene over!

Link to comment
Share on other sites

33mwp4p.jpg fikk tlf i går fra stakkeland om jeg ville overta en hund.den har blitt stående uten og bli brukt noe serlig.di som skulle ha den fikk ikkje tid til den.så nå har jeg egen hund igjen :mrgreen: stakkelias raisa er 3 år har 1ck på utstilling.far er tuthammerens abbe og mor er hærkilas hussie iv.hadde hu inne i natt.hun er en livlig og snill hund.temlig lik akira i adferden :D siden hu er lite brukt så må jeg nok bruke litt tid på og starte hu opp men en jager skal det bli.hu har jaget hare opp i mot timen og rådyrlosene er på ca 80 min.
Link to comment
Share on other sites

Det skal du ha Grevlingen du gir da ikke opp :D Det er som du sier krum nakken å begynne med blanke ark, jeg syns personlig at nå har du hatt din porsjon uflaks så denne gangen går det veien skal du se.

Artig at det ordna seg så fort, ei bikkje som er bare å ta rett i skogen å begynne å forme, håper inderlig du lykkes og at dere får mange år i skogen sammen :D

Link to comment
Share on other sites

ja hvis hu kommer i form og blir duganes blir det jaktprøve til høsten.raisa er en superlivlig og et skikkelig sjarmtroll.eneste er at hu er veldig krass med andre bikkjer.det smeller med det samme spesielt hvis det er mat i bildet.så hu må gå alene i hagen til enver tid.vet ikkje hvordan hun er når jeg treffer andre bikkjer når jeg går tur.men det finner jeg ut :!: hun er hvertfall veldig snill mot barn og mennesker ellers så det er jo bra.

Link to comment
Share on other sites

fikk tlf i går fra stakkeland om jeg ville overta en hund.den har blitt stående uten og bli brukt noe serlig.di som skulle ha den fikk ikkje tid til den.så nå har jeg egen hund igjen :mrgreen: stakkelias raisa er 3 år har 1ck på utstilling.far er tuthammerens abbe og mor er hærkilas hussie iv.hadde hu inne i natt.hun er en livlig og snill hund.temlig lik akira i adferden :D siden hu er lite brukt så må jeg nok bruke litt tid på og starte hu opp men en jager skal det bli.hu har jaget hare opp i mot timen og rådyrlosene er på ca 80 min.

 

GRATULERER med ny hund :)

godt at noe går din vei (etter all nedgang)

Link to comment
Share on other sites

Det at hu kan være litt krass rundt maten er ikke uvanlig om hu er vant til å stå i kennel med mange hunder. Da blir de litt mer beskyttende overfor maten sin. Satse på at ting går seg til, er jo ny flokk for bikkja å forholde seg til. Ellers gratulerer med ny hund. :D

 

Ser jo ut som en fin tri-colour, ikke like fin som min men :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grattis flyfisher, det der var imponerende! :D Men det går vel ikke an å gå to drevprøver samme dag da, du mener vel at du har lostid i tillegg til 1. premien som oppfyller kravet til en 3. pr. innafor prøvetida?

 

TLdrever; blir spennende med Bønna ja, lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er litt anderledes med EP for drever og Beagle enn prøver for basset.

Det er en omdiskutert og etter min mening stressende prøveform

hvor du kan ha mange premieringer på en prøve. Det er vel fordi

jeg er harejeger og ikke rådyrjeger jeg synes lite om dette :wink:

Her blir rådyrhundene favorisert, mens harelosene er de som viser

virkelig hva som bor i hunden. Kan heller ikke komme bort fra at vi mister

en del dommere fra harehundmiljøet med dette stresset.

Og til sist så må jeg si at man fjerner seg etterhvert langt bort fra

"en vanlig jaktdag" med dette prøveopplegget :?

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Som dachsehundeier er jeg vant med et annet prøveopplegg ja ! med Dachs er prøvetiden mye kortere og du får ikke bedre betalt enn den førstepremien du måtte få. I prøvereglementet for Drever er prøvetiden mye lenger 8 timer tror jeg og du kan få 3x 1.rå feks hvis du har en hund som er litt på hugget.

 

På en drevprøve i Sverige for noen år siden hvor hannhunden (dachs) ble stillt og losen hadde gått rundt oss leeeng og vi hadde sett rådyret 9 ganger!!!!! så kommenterer dommeren tørt; Jahaja, så Tjöcken kan jaga hur lenge som helst ja....

 

Tilbake til Drever.. ja Qvintus jager rådyr med meget snevre bukter og tempoet er saktere en dachstispa, vel å merke i lettløpte skogspartier for da er tispa utrolig kjapp. i mer krevende terreng tar dreveren godt innpå og bruker terrenget på en helt annen måte.

 

Nå går jeg å venter på "kakelinna" for å få komprimert snøen slik at det går an å få trent Qvintus på hare og rev, med den løse snøen som er nå er brøyting mer riktig betengnelse på fremdriften.

Link to comment
Share on other sites

Se der, da lærte jeg noe nytt i dag. Må si det høres ut som et stressopplegg ja... På siste drevprøven med basseten min så ble vi innstilt til "1. hare/rå", siden bikkja først gikk til 1. på hare og så 1. på rådyr i løpet av 4 timer. Likevel blir det kun én premiering, og det er jo i grunnen greit, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er det samme med jaktprøver for drever og beagle . De blir kun innstilt til ei premiering pr dag . Om det er stress eller ikke kan jo diskuteres . Men bra for avlen er det etter min mening . Da blir de mest drevsikre bikkjene , og de som har bevist at dem er bra hunder avlet på .

 

Når det gjelder å få en dachs jaktchampion er min mening at det er alt for lett . Har hørt mye om championer der som ikke er brukandes på jakt .

Har selv hørt en dachs på toppnivå i Norge , som ikke presterte 20 % av det min normale drever gjør .

Link to comment
Share on other sites

Men han skriver jo han med Basset at han hadde 1. rå og 1. hare . Ergo er det akkurat likt som en hvilken som helst åpen prøve og småhundprøve til drever og beagle . Men unntaket er NM og landskamp da vinner kåres ved antall poeng ut ifra antall loser . Men de får uansett bare en tellende premie til registrering .

Men basseten trenger jo bare jage 60 min for en første så vidt eg kjenner til . Men tydelig avslutter de ikke prøven med en tellende premie der heller .

 

Det er diskusjon nå om dette . De ønsker at ved mesterskap og prøver generellt skal det kun være to tellende loserpr dag . Så hvis hunder står likt får egenskapspoengene avgjøre . Dette vil spare mange dommere for et stort slit .

Link to comment
Share on other sites

1. hare/rå er premieringa, altså sjøl om bikkja mi gikk til full tid for 1. premie på både hare og så full tid til 1. premie rådyr på samme prøven, så blir det bare én premiering. Vil bare presisere det. :) Prøvetiden er minimum tre timer for basset, så man avslutter ikke prøven før bikkja har vært ute i minst tre timer, uansett om full lostid er oppnådd lenge før det. Dette for å kunne gi en riktig bedømmelse og egenskapspoeng på samtlige 10 momenter som basset skal prøves i.

Link to comment
Share on other sites

Det vil ikke bare spare dommere for mye slit hvis det blir sånn, men mest sansynlig også

sikre at det faktisk er dommere nok som vil dømme våre stuttfotinger. Jeg kjenner vel tre dommere

allerede som nekter å dømme kortfotinger i konk. p.g.a. utviklingen :? Så jeg håper dette

endrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Jau, da har man fått glant litt på stamtavla til villdyret mitt.

 

Mor: N S JCH Kungsberget's Furia

 

Far: N JCH Härkila's Bas III

 

Dette gir da avkommet som er mitt : Eggekollen's Taiga - framtidig champion ( om ting går sånn brukbart)

 

Resten av stamtavla bakover er JCh'er hele gjengen untatt 1..

 

Noen andre her som har hunder i fra Eggekollen(Jørn Inge Thomassen)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...