Jump to content

tråden for drever


grevlingen

Recommended Posts

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...
24o6bsw.jpg slenger ut et bilde av stakkelias akira ll som nå er 14mnd, nå går det mye i ringtrening til utstilling,dette er noe dattera mi må være med på uansett.kommer meg ikkje avste uten henne :D har hvert litt vanskelig og få akira til og springe fint,men øvelse gjør mester.nå går det mye bedre.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Hei!!

Lurer på om det er noen som har preget tispene sine stort sett på rev.

Er i tilfelle svært interisert i kull på slike tisper i løpet av vår/sommersesongen 2012. Vil gjerne også komme på besøk/få besøk av tispeeiere som kan dokumentere/gå god for interessen for rev!!!

Har harabikkja nå Dunker men savner Dreveren jeg hadde. Den var av det allsidige slaget. Hun hadde et øye fra 3 mnd alder pga.ulykke men kunne jaga i dagevis/også om natta så dette var ikke noe problem. Hadde mest revloser som ung, skaut den første reven da hu var 5 mnd. Var vel ikke denne viltrarten jeg ville prege henne med da så jeg koblet henne og gikk bort fra den men hun hadde stadig fine revloser da hun var av det lause slaget snakket mye i tap,fot dette gjorde reven veldig trygg på hvor den hadde hunden. Så under los at reven stoppet opp for å vente på henne for så å starte opp den buktet fint som en hare. Skaut vel 3 rever for henne totalt men denne hadde blitt god på denne viltarten om man hadde gått inn for det. Det ble vel skutt et ca 20 rådyr for henne fungerte veldig bra på denne viltarten også da rådyrene var veldig trygg på hvor de hadde hunden pga. at den var lauskjefta. Hare fungerte ikke så bra men kunne glimte til med gode loser der haren hadde gått få spor om natta særlig i overergangen barbakke/snø da haren trykker som mest ellers i året ble hun for lauskjefta og haren spratt ut og fikk stort sett alltid for stort forsprang på henne til at hu kunne drive den godt. Jaktet stort sett aleine med denne hunden,mange gode minner. Det blir nok en drever neste gang og da skal den preges på rev. Her er mye rev og gode skuddpremier 1000kr reven!!!! Send meg mail eller mld/ring hvis du besitter tispe som svarer til mine krav.

Hadeland

Mail.:hans-olav.tokerud@hotmail.com

 

Mob.:91120447

 

Hadel

Link to comment
Share on other sites

Mosjon og trening er viktig både for hund og eier. Akkurat nå har jeg byttet rase fra Basset AN til drever, og har en 4 mnd hann som etter hvert som den blir utvokst, vil få den samme helårlige treningen som basseten fikk. Det betyr sykling, gåing, ski, og alt dette i variert terreng. Ved siden av at den fysiske formen blir helt topp, styrker det labbene, og ikke minst kontakten mellom hund og eier.

http://bassetjeger.blogspot.com

Basseten kuttet jeg ut fordi den ikke jaget lenge nok for meg som oftest jakter rådyr alene. Den er omplassert til en jegerfamilie som burde kunne gi ham optimale muligheter. De har stor vilttetthet (rådyr/hjort) og jakten foregår oftest ved at det posteres rundt i et terreng først, før fører og hund går inn. Jeg krysser fingrene for at alt går bra. Flotte folk var det i alle fall, og jeg ville ikke omplassert om jeg ikke følte meg trygg på at de ville ta seg godt av hunden.

De første tilvenningsturene i skogen med Bruno er i gang. Skikkelig gøy!

http://dreverjeger.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Hei har kjøpt meg en drever valp av Stakkelias kennel (Sako 4 mnd) :) har vært litt ute i skogen med han. er det noen her som vil skrive litt om innjagings fasen og komme med litt info om dette ? er min første drever og vil bruke den mest på rådyr og vil prege den en del på hjort er planen, om noen gjør bryet og fortelle meg litt ville dette vært veldig bra :) takk på forhånd :) :)

Link to comment
Share on other sites

Sitt i ro og la hunden bli selvstendig i skogen og slik at han vet at far er i enden av bakspora sine. Er du tålmodig så vil den søke ut lengre og lengre. JA det kan være kjedelig og frustrerende, når bikkja legger seg ned ved stubben din og vil sove :winke1:

 

Gjorde selv mange klassike feil på min første hund. En har lett for å bli utålmodig, og blir en det så merker hundene det. Går du litt med de i starten, kan du få en hund som går litt ut for så å stoppe for å se seg tilbake, for å se om ikke far kommer snart, "kommer han ikke så må jeg i hverfall finne han før jeg gjør noe annet"

 

Det er heller ingen bakdel å trene innkalling på drever, for noen kan være noe harde i jaginga. Og får du en som du kan kalle inn på fot eller los så har det aldri vært en bakdel. Skal du ha den godkjent som ettersøks hund. Så bør du allerede begynne å trene blodspor og helst ta den før den får alt for mye ferskspor i nesa, da vil det som oftest bli noe værre å få den til å gå skikkelig på blod etterpå. Da må du i hvertfall kjenne bikkja godt på evt prøve.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jevngamle hunder med noe av samme blod, Marantz649. Min Bruno er født 9.juli og har Stakkelias Stål-Arko som far. Var ute på andre skogtur i dag, og jeg venner den like godt til Garmin-peileren med det samme. Bruno slo ut til drøyt 70 meter i luftlinje mens jeg satt der på stolsekken min, og samlet var den på beina drøyt 3 km. Varslet da en elg reiste ut et godt stykke unna, og ble himla glad da den fant fersk rådyrmøkk. Var om å gjøre både å ete og rulle seg oppi :) Tre ganger var den tilbake på denne møkka for å være sikker på å få gjort seg ferdig der :) Ellers gikk det i hopp og sprett i høy blåbærlyng, over kvist og kvast. Det er som han som svarte deg, skriver her; Viktig at hunden lærer seg å stole på at den finner deg igjen, så bare bli sittende. Bruno kom til meg og pistret og pep, men jeg overså den, så da dro den "ut i verden" på egen hånd igjen.

Jeg fikk forøvrig en grei demonstrasjon av at den bruker nesa, på veien hjem igjen. Det er flere stier å velge, som går i samme retning og dels krysser hverandre, men Bruno valgte nøyaktig det sporet vi hadde brukt inn i terrenget.

Jeg har tenkt å oppdatere litt om hunden underveis i utviklingen på bloggen

http://dreverjeger.blogspot.com" target="_blank

Drømmen er selvsagt å fullføre bloggen med gode loser og fall, men det er nok temmelig blandede meninger om hvor tidlig man skal la bikkja jage/jakte. Noen mener det er bare å pøse på, mens andre gjerne holder an til andre leveåret. Enkelte til det tredje. Jeg vet ikke om det er noen som har fornuftige innspill her, basert på solide erfaringer? Bør man la bikkja utvikle seg som den selv vil, eller skal man bevisst holde an det første året? Bruno vil være 5,5 mnd ved årets siste jaktdag på rådyr...

Ellers kan det være moro å utveksle erfaringer underveis. Bilder/film av valpen på bloggen min.

En valp er et spennende prosjekt, og går alt bra, legges nå grunnlaget for minst ti års jakt. For min del er det første gang drever, og etter Basset Artesien Normand håper jeg at jeg nå får en hund med godt utslag og forholdsvis lange loser.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen som har noen tips? Har en drever på 3,5 år som går på tap veldig snart etter uttak. (2-15min). Har også problemer med å finne uttaket selv om det er sett dyr bare 20 minutt før der hun søker.

I fjor holdt losene normalt 1-2 timer. Søket er også mye dårligere i år.

Hva kan dette komme av? Tett nese eller kanskje nesemidd?

 

 

Takker for svar.

 

Mvh Kim

Link to comment
Share on other sites

Det kan være det ja. eller infeksjon. Det har faktisk vært nærmest en epedemi her nede med bikkjer som har infeksjon i nesa. Når bikkja blir varm så hovner slim hinnene opp og luktesansen blir markant dårligere. Flere harehunder har blitt skikkelig undersøkt i høst. En av de har reist inn til vet instituttet og har fått konstantert kraftig infeksjon og må ha hatt 2 antibiotika kurer. Så det er en tanke hvis bikkja har blitt markant dårligere uten spesiell grunn.

Link to comment
Share on other sites

Har en drever tispe på 3,5 år som ikke er så ivri på å søke ut for tiden,ho er helst rundt meg og tar noen små turer rundt, satt 3 timer på samme hogst flata for å få ho til å søke ut men tok seg bare noen små turer for så å komme inn igjen, skal si at tidligere i høst har ho hatt noen fine loser og har skutt for ho , men det er de to siste helgene at ho er blitt skopusser, noen tips om der kan være noe galt, leser lenger oppe infeksjon i nesa , midd,,???????? litt kjedelig når det er meg og bikkja alene på skauen og ikke ho vil ut på søk :forvirra: håper på noen gode svar :D

Link to comment
Share on other sites

drever thomas , ho hadde løpe tid i oktober , men idag var det som en ny hund jeg hadde med på skauen, først hadde vi uttak fem min etter slipp og hun holdt det gående i 1,5t så blåste jeg ho inn, gikk videre hadde noen små søk før ho igjen fikk et uttak som gikk noe inni hel.... :P så etter en halv time kom der et bukkekje til posten og fikk skutt det . :D:D snakk om natt og dag fra den ene dagen til den andre , matfar er glad i dag kan du si :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2hd9urt.jpg

 

Gliset hadde vel gått helt rundt hadde det ikke vært for øra...er en gammel floskel..men noen ganger stemmer det.

 

Storängens Qvintus er 3 år og har sin andre ordentlige jakthøst i år, veldig gledelig å se utviklingen hans gåt i riktig rettning.

 

Hare interessen er veldig stor, han har ved flere anledninger gitt seg på rådyrjag og slått over i harelos, en gang i fjor og en gang i år.

 

Etter 20 år med strihårsdachs byttet (eller tilføyde ?) jeg med Drever da jeg etter mine øyne har gått litt baklengs med dachsen, jaktlig sett, en årsak er at det ikke tusser av rådyr rundt her heller...hare derimot er det godt om og av den grunn ville jeg ha muligheten til en skikkelig los, hare eller rådyr; samme det !

 

Qvintus jager rådyr godt, han har 1.pr rå og har jaget brukbart de gangene som vi har dyr i terrenget, søndag for to uker siden gikk rådyr losen 2x 1,5 time for han og jeg var veldig fornøyd med det.

 

Denne harelosen som bildet viser startet etter minst et par timer i fot, han jobber ufortørnet i sin egen verden og forstår at han må drive på, skal han finne pusen; uttaket på hvit hare på barmark er ikke å ta feil av...drevet gikk et kvarter-20 minutter ut av hørehold, før losen dreide inn og over meg i terrenget. Tok en stor bue høyere, vinklet og kommer nærmere meg, og jeg satt på uttaket og losen passerer ikke mer enn 60 meter nedenfor meg, tar så en tur i naboåsen før pus kommer hoppende tilbake til uttaket ned en steinskråning og setter seg opp når jeg plystrer litt skarpt.

 

Krieghoffen går opp og jeg finner pus i Kahlesen, den får haglepipa og tipper rundt, Qvint gir alt hva han kan hører jeg og ligger ikke mer enn minuttet bak, stor glede mellom hund og eier når han "nuffser" byttet sitt og vi er kjempekompiser sammen :D

 

Denen losen gikk 1 time og jeg kunne ikke høre noe tap, bortsett fra den tiden hunden var ute av hørehold. Med så bra jaging felte jeg denne haren så hunden fikk den belønningen han fortjente :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heisann alle drevereiere :)

Jeg står på kanten til å kjøpe meg en ny jaktbikkje, og står nå mellom drever og petit basset. I følge drevne hundefolk passer mitt terreng mer en drever enn en petit fordi terrenget er krevende å jage i, og det kan ta noe tid før losdyret begynner å ture. Dette kommer blant annet fra en som har to petiter selv.

 

Likevel er det en ting som er veldig viktig for meg. Bikkja må kunne omgås familie. Jeg kjenner til petitens gode rykte på området, men må innrømme at jeg ikke er helt fortrolig med dreverens rykte. Dreverens rykte om å være en relativt dårlig familiehund sies likevel å være ganske feilaktig da det litt stramme gemyttet i senere tid har blitt avlet godt bort.

 

Det jeg lurer litt på er om hva deres erfaring med drever på familieområdet er? Jeg er klar over at de fleste her ikke vi snakke negativt om sin hund, men jeg setter veldig pris på om dere kunne svart så ærlig som mulig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to drever i dag, og vil si at det fungerer kjempe bra. Rolige og greie hunder med stabil syke etter min mening. Har barn på 1 0g 5 år som omgås hundene i det daglige. Selv om femåringen kan bli noe utålmodig når vi må vente på hundene skal bli ferdig med å jage :lol:

Har også hatt to petiter tidligre, den første måtte jeg desverre omplassere når den var tre år, hunden var lumsk og ikke egnet i en småbarns familie, men en strålende jakthund. Nr to var kjempe snill men ved 2 års alder oppdaget vi store problemer med begge knærne til hunden, noe som førte til at den desverre måtte avlives. Kjenner mange med både drever og petit som er flotte jakt og familie hunder, men noen individer som har en syke som vi ikke ønsker oss tror jeg fins i alle raser. Så viss jeg skal råde deg til noe så må det være å ta valget ut i fra de forskjellige jaktegenskapene drever og petitt har. Og velge hva som passer deg....

Link to comment
Share on other sites

ae3xi0.jpg

 

Ny jaktdag med Storängens Qvintus...i et vær som egentlig var helt utmerket i å holde seg innendørs i...det blås hatter og halm..

 

Men etter en time i skogen uten å merke noe, dro Qvint ut på et søk i et område som "alltid" inneholder ett eller annet vilt...og ganske riktig..litt støting og så beskrik !!! losen går i fine bukter i og opp på en ås, jeg har en postjeger i en gunstig posisjon på toppen og losen går rundt denne posten flere ganger, for så ta en lengere tur innover et kvarter eller så, GPS forteller meg at losen snur ca 1 km og har nå rettning rett mot oss igjen, og ikke lenge hører jeg den kraftige målet på hannhunden, hen er faktisk veldig lik en finnskestøver. Hva han jaget på var ikke avklart, men jeg tippet hare men meldte på radio at alle muligheter var åpne på losdyr..

 

En post jeg har, som har felt mange rådyr opp igjennom årene var like ved..Vel, det kan jo hende losen tar turen ned der..tenkte jeg..og dro meg dit.

 

Hadde ikke stått mange minuttenne før jeg hører Qvint kommer over åskammen og rett mot meg.. spenner opp Krieghoffen og setter kulevelgeren på "K" og følger med i skråninigen....og DER kommer et enslig rådyr hoppende ned den gamle hoggsflata, Børs opp ! og i det splitter nye Doctersight III finner raskt dyret og legger prikken 30 cm forran og klemmer på dyret tipper forrover og blir liggende..holdet er 50 meter og jeg ser i skuddet at dette var et godt treff ..

 

Qvint ligger bare 60 meter etter dyret og det er et resultat av drevfarten og målbruk, ikke første gangen jeg har sett han ligger tett opp til losdyet. drevtiden ble ca 40 minutter

 

Men dette var først gang jeg felte råvilt for han :D

 

Seinere på dagen tok han opp hare og drev denne i flere timer, med tap&gjentak beskrik og hele pakka...kalte han inn når mørket kom snikende i ettermiddag...hara´n fikk gå i dag..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Dette er drevertispa Sonja. Hun er 7 mnd, og har begynt å jage litt i høst. Losene er stort sett ikke mer enn 5-10 minutter og søka er svært korte. Har ikke blitt noen fall for henne enda, men har hvert utrolig nerme!

 

Pinner og leik er det som er det jilleste ennå, men man kan vell ikke forvente mer av sånn en ungbikkje? :P

 

Artig er det uansett! Gleder meg til neste høst når hun er litt mer moden i hodet :)

Link to comment
Share on other sites

photo.php?fbid=10150499862095586&set=a.10150412562290586.407600.650390585&type=3&theater

 

Dette er drevertispa Sonja. Hun er 7 mnd, og har begynt å jage litt i høst. Losene er stort sett ikke mer enn 5-10 minutter og søka er svært korte. Har ikke blitt noen fall for henne enda, men har hvert utrolig nerme!

 

Pinner og leik er det som er det jilleste ennå, men man kan vell ikke forvente mer av sånn en ungbikkje? :P

 

Artig er det uansett! Gleder meg til neste høst når hun er litt mer moden i hodet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...