Jump to content

Winchester High Wall fra 1920 - hvilket kaliber skal jeg velge?


Tomas

Recommended Posts

Børsa som kom i hus nylig er i 7,92. Det akter ikke jeg å ha den i. Børsa blir nok for det meste brukt til svartkruttskyting, men siden den er såpass ny at den utvilsomt tåler røyksvagt krutt. Så kunne det vært morro og hatt den i et kaliber lovlig for storvilt. Så kan man si, det er den for så vidt nå. Stilen på børsa nå harmonerer ikke med det jeg forbinder med High Wall, så her blir det et åtte kantet løp. Ny kolbe og fortre skal lages, åpne siktemidler, mulig et tangediopter i tilegg. Disse børsene har fra gammelt av ( 1885 - ) vært laget i 30 ulike kalibere i følge " The Winchester arms collectors association ". Så det er litt å velge på, 45-70 er helt grei, men jeg kunne godt tenkt meg et mindre kaliber, alt fra 30 - 38 - eller 40 kaliber. En R-patron er en forutsetning. Ser at dette kaliberet har vært nevnt her tidligere og da med Vith. N 133 og 220 grains kule, uvisst hvilken mengde krutt, men det må det vel være mulig å finne ut av. En slik kombinasjon skal kunne fylle kravet til storvlit her til lands. Tips mottas med takk.

DSC01393.JPG

DSC01394.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9,3x74 R om du med storvilt tenker stort vilt, og ikke rådyr.

230gr Ecostrike om du skal skyte blyfritt, 285gr Mega eller 250/300gr A-frame.

 

Ladedata tilgjengelig og kuler, tomhylser og dier finnes på lager i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Spanande prosjekt! Skal du ha nokon tradisjonelt? Som børsa har vorte produsert i tidligare? I så fall hadde eg tenkt på 405 WInchester (utan å ha sjekka tilgang på hylser osb)

 

Om ikkje er det jo fleire moglegheiter. 356 Winchester? (kan vere litt vanskeleg med hylser). 307 Winchester? (hjemmelading har hylser). 32 Winchester? (litt for svak?). Eller som nemt ovanfor; 303 British. 

 

Kjekt stadium i eit prosjekt du er i nå. All pønskinga :-)

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Så du skal skru ut pipa på en "nummerlik" vintage HighWall i god stand?

Du hadde vel bare tatt vare på ramma til MonaLisa også da? 8)

Uansett hvor mye du kommer til å investere i denne kommer verdien bare til å synke på sikt.

 

Kan du ikke massakrere en støpejerns Ruger nr.1 istedet og la kulturen være intakt?

 

Jeg har sett for mange fine orgianalvåpen ødelagt. Jeg kan nevne i fleng:

- Førkrigs double square bridge Mauser M98med japanske weaverklakker og Buelersikring. Elverum spesial.

- Orginal nummerlik 8x57 K98K skarpskytter med nrlik kikkert i Bredvold-skjefte.

- Ditto med lyddemper til 1500.- i brukthylla til gamle Villmarksbutikken.

- Etc, etc,

 

De to siste skarpskytterne går nå for 100K++ i utlandet.

Orginale HighWall ligger vel rundt $3000.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (53 minutter siden):

Så du skal skru ut pipa på en "nummerlik" vintage HighWall i god stand?

Det er jo ikkje heilt sikkert at han har tenkt å bruke originalløpet som spett, og fyre med treverket?

 

Å skru ut originalpipa og lage nye stokkar er vel ikkje lemlesting? Det er jo berre å skru inn gamleløpet og montere tilbake dei gamle stokkane så, vips, er børsa original igjen. 

 

 

Torf skrev (55 minutter siden):

Jeg har sett for mange fine orgianalvåpen ødelagt. Jeg kan nevne i fleng:

- Førkrigs double square bridge Mauser M98med japanske weaverklakker og Buelersikring. Elverum spesial.

- Orginal nummerlik 8x57 K98K skarpskytter med nrlik kikkert i Bredvold-skjefte.

- Ditto med lyddemper til 1500.- i brukthylla til gamle Villmarksbutikken.

Vart desse "øydelagte" børsene brukt??

Link to comment
Share on other sites

Joika skrev (10 timer siden):

405 Winchester kan vel være noe å vurdere

405 win står ikke på lista til Win. arms.c.a., men at den kan være laget i dette senere. Flott forslag. Skal absolutt vurdere dette.

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (5 timer siden):

9,3x74 R om du med storvilt tenker stort vilt, og ikke rådyr.

230gr Ecostrike om du skal skyte blyfritt, 285gr Mega eller 250/300gr A-frame.

 

Ladedata tilgjengelig og kuler, tomhylser og dier finnes på lager i Norge.

Har også vurdert dette kaliberet, god tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
stigamundsen skrev (6 minutter siden):

Så bra! EG tenkjer det, i mange tilfeller (ikkje alle) er betre å bruke tinga sine en å la dei støve ned i eit våpenskap/henge på veggen. 

 

Våpenmuseum har allerede alt for mange børser. 

 

Du kan få et ganske fint nytt jaktvåpen for mellomlegget etter man har montert et Bredvoldskjefte på denne.

Da er det verd å la den henge på veggen eller selge den til noen som setter pris på den.

(Hvis noen har en slik de planlegger å jakte med kjøper jeg den gjerne for 7500.-)

 

image.png.8e3013a395f9668a3cdb9e047958aea9.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Heilt enig med deg der, @Torf Om du veit du sit på noko litt skjeldant skal du jo vere litt spesiell om du velger å gjere endringar på børsa, som du ikkje kan reversere, slik at børsa går ned i verdi. 

 

Men å KUN sette eit Bredvoldskjefte på denne mauseren vil vel ikkje redusere prisen når ein då monterer tilbake det originale skjeftet? Kappe løp, lage fester for kikkertsikter osb. vil jo permanent forandre våpenet og då truleg senke verdien. 

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Så du skal skru ut pipa på en "nummerlik" vintage HighWall i god stand?

Du hadde vel bare tatt vare på ramma til MonaLisa også da? 8)

Uansett hvor mye du kommer til å investere i denne kommer verdien bare til å synke på sikt.

 

Kan du ikke massakrere en støpejerns Ruger nr.1 istedet og la kulturen være intakt?

 

Jeg har sett for mange fine orgianalvåpen ødelagt. Jeg kan nevne i fleng:

- Førkrigs double square bridge Mauser M98med japanske weaverklakker og Buelersikring. Elverum spesial.

- Orginal nummerlik 8x57 K98K skarpskytter med nrlik kikkert i Bredvold-skjefte.

- Ditto med lyddemper til 1500.- i brukthylla til gamle Villmarksbutikken.

- Etc, etc,

 

De to siste skarpskytterne går nå for 100K++ i utlandet.

Orginale HighWall ligger vel rundt $3000.

Hei Torf. Fine kommentarer du kommer med. Hvorvidt denne er det vi kaller original vites ikke. For å finne frem til om kaliberet er originalt fra Win så hadde det vært fint med tips. Nå har Win lagt ned produksjonen av nyere High Wall til stor del. Mulig at de har en utgave igjen. Siden norske importører ikke tar de inn, da de er redd for å bli sittende inne med usolgte eks.. Jeg har purret importører tidligere, og fått beskjed om at de må ta inn om jeg nå  husker rett 25 stk.

 

Dette er likevel en avsporing fra problematikken rundt akkurat denne børsa. Det står 7.92 helt inn mot løpet. Under børsa finner jeg ingen annen stempling. Har tidligere hatt en antikk High Wall i 50-140 og den kostet som Dere henviser til 30.000 kr. Jeg skal ha glede av denne børsa resten av livet, og delene som jeg fjerner skal jeg sørge for at blir i huset. Ergo er dette fult reversibelt. Så slik sett ødelegger jeg ingenting. Har også Ruger nr 1 i 375 H&H og den forblir henimot original. Demper eller kikert kommer det aldri på denne High Wallen, den blir basic. Takker for flott svar, kom gjerne med ytterligere utredning om dette 7.92 kan være originalkaliber!

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (4 timer siden):

Spanande prosjekt! Skal du ha nokon tradisjonelt? Som børsa har vorte produsert i tidligare? I så fall hadde eg tenkt på 405 WInchester (utan å ha sjekka tilgang på hylser osb)

 

Om ikkje er det jo fleire moglegheiter. 356 Winchester? (kan vere litt vanskeleg med hylser). 307 Winchester? (hjemmelading har hylser). 32 Winchester? (litt for svak?). Eller som nemt ovanfor; 303 British. 

 

Kjekt stadium i eit prosjekt du er i nå. All pønskinga :-)

Takker for svar Stig, fine innspill synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Kan det vere det allerede står eit anna løp en originalt i børsa? Ingen andre merker på den en 7,92?

 

prøvde å søke på high wall og 7,92 ( og 7.92)... Ikkje eit treff :-)!!

 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (1 time siden):

Heilt enig med deg der, @Torf

 

Men å KUN sette eit Bredvoldskjefte på denne mauseren vil vel ikkje redusere prisen når ein då monterer tilbake det originale skjeftet? 

 

 

Som regel blir originaldeler borte.

I tilfellet med en orginal skarpskytterrifle og Bredvold blir det som å sette breie felger og radialdekk på en 540K roadster. Det blir bare feil.

 

image.png.9668f5fe9a21d3ead26b10ba489a0961.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vondt for å tro at "7,92" kan være orginalpipe.

Hvis svartkruttkompatibilitet er et krav, utgår vel hylser med det som i våre dager er normalt hylsevolum ift kaliber. Da ville jeg vurdert 45/70.

 

Ellers ville jeg vurdert 7x57R. Den er jo mindre enn .30-kaliber, som du nevnte i kriteriene. Men det er en veldig kurant patron som gjør alt som trengs på åpne- sikter- hold (og litt til). Og som dessuten vil være behagelig å skyte med, i en rifle uten moderne bekvemmeligheter som rekylkappe og lyddemper.

Tenk deg godt om før du velger en patron med knotete komponentlogistikk. Hvis du likevel gjør det, er 30/40 Krag også et R- alternativ, som er "historisk riktig". 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (1 time siden):

Jeg har vondt for å tro at "7,92" kan være orginalpipe.

Hvis svartkruttkompatibilitet er et krav, utgår vel hylser med det som i våre dager er normalt hylsevolum ift kaliber. Da ville jeg vurdert 45/70.

 

Ellers ville jeg vurdert 7x57R. Den er jo mindre enn .30-kaliber, som du nevnte i kriteriene. Men det er en veldig kurant patron som gjør alt som trengs på åpne- sikter- hold (og litt til). Og som dessuten vil være behagelig å skyte med, i en rifle uten moderne bekvemmeligheter som rekylkappe og lyddemper.

Tenk deg godt om før du velger en patron med knotete komponentlogistikk. Hvis du likevel gjør det, er 30/40 Krag også et R- alternativ, som er "historisk riktig". 

Joda, du har helt rett, ikke velg kaliber hvor komponentene er vansklig å få tak på. Du har helt rett, men nå er jeg kanskje litt sær, holder på med svartkruttskyting, og det å finne komponenter er noe av leken. Likevel så må jeg må forholde meg til at fremtiden nok kommer til å kreve homogenkuler.

Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (7 minutter siden):

Joda, du har helt rett, ikke velg kaliber hvor komponentene er vansklig å få tak på. Du har helt rett, men nå er jeg kanskje litt sær, holder på med svartkruttskyting, og det å finne komponenter er noe av leken. Likevel så må jeg må forholde meg til at fremtiden nok kommer til å kreve homogenkuler.

Står faktisk nevnt 8 mm i listen fra Gun - Data. Ikke noen nærmere informsjon enn som så. Burde få sendt noen bilder over dammen, så kanskje noen der borte vet.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Flere som har gode poeng her. Hvorfor ikke velge et kaliber i .308" diameter? Jeg har to forslag, .30-40 Krag, en amerikansk klassiker med krave/R. Eller dersom du skulle gå for 7,62x53R (finsk betegnelse for 7,62x54R). Bilde over viser en 7,62x53R i LAPUA hylse med en 185 grain LAPUA MEGA. .308" pipe er hyllevarer, en brotsj i rett kammer burde la seg ordne.

 

P.S. Svartkrutt har jeg ikke tenkt på.

DSC07299.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svartkrutt er mulig i .30 selv om det ikke blir historisk riktig, for mange år siden gjorde jeg noen forsøk med svartkrutt og støpte kuler i .308 sånn bare for å ha prøvd. Presisjonen ble ikke stort værre eller bedre enn med mer "korrekte" svartkruttkalibre. Men det kokser fort igjen i det trange løpet med full flaskehalspatron og mye krutt, så en kan ikke skyte veldig mange skudd mellom hver puss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (På 8.5.2024 den 11.57):

Kan det vere det allerede står eit anna løp en originalt i børsa? Ingen andre merker på den en 7,92?

 

prøvde å søke på high wall og 7,92 ( og 7.92)... Ikkje eit treff :-)!!

 

8 mm står nevnt, og det er vel det 7,92 er.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (6 timer siden):

Flere som har gode poeng her. Hvorfor ikke velge et kaliber i .308" diameter? Jeg har to forslag, .30-40 Krag, en amerikansk klassiker med krave/R. Eller dersom du skulle gå for 7,62x53R (finsk betegnelse for 7,62x54R). Bilde over viser en 7,62x53R i LAPUA hylse med en 185 grain LAPUA MEGA. .308" pipe er hyllevarer, en brotsj i rett kammer burde la seg ordne.

 

P.S. Svartkrutt har jeg ikke tenkt på.

DSC07299.JPG

 

Vaquero skrev (6 timer siden):

Flere som har gode poeng her. Hvorfor ikke velge et kaliber i .308" diameter? Jeg har to forslag, .30-40 Krag, en amerikansk klassiker med krave/R. Eller dersom du skulle gå for 7,62x53R (finsk betegnelse for 7,62x54R). Bilde over viser en 7,62x53R i LAPUA hylse med en 185 grain LAPUA MEGA. .308" pipe er hyllevarer, en brotsj i rett kammer burde la seg ordne.

 

P.S. Svartkrutt har jeg ikke tenkt på.

DSC07299.JPG

Takker for tips, men jeg tror jeg vil opp til noe rundt 9 mm. Gjerne historisk riktig i tillegg. Vi får se, skal ta en prat med børsemaker i løpet av noen få dager.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (50 minutter siden):

9,3x57R. Finnes det en R-versjon forresten?

Nei, det finnes ikke en R-versjon av 9,3x57 Mauser. Tidsriktig og en USA-patron kunne være en .35 W.C.F. Den kom i 1903. Tenker vi britisk så finnes det mye spennende R-patroner. Eks. .375 Flanged N.E. som nevnt her. Ikke minst .400/.350 N.E. også beskrevet som .350 Rigby No. 2. Alle nevnte her kan by på komponentutfordringer. Kostbare løsninger med tanke på kammerbrotsjer o.s.v.  

DSC07301.JPG

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 timer siden):

9,3x57R. Finnes det en R-versjon forresten?

Har børse i det kaliberet fra før, og den er i hvertfall ikke noen elgvælter. Men takker for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (1 time siden):

Nei, det finnes ikke en R-versjon av 9,3x57 Mauser. Tidsriktig og en USA-patron kunne være en .35 W.C.F. Den kom i 1903. Tenker vi britisk så finnes det mye spennende R-patroner. Eks. .375 Flanged N.E. som nevnt her. Ikke minst .400/.350 N.E. også beskrevet som .350 Rigby No. 2. Alle nevnte her kan by på komponentutfordringer. Kostbare løsninger med tanke på kammerbrotsjer o.s.v.  

DSC07301.JPG

Takker for forslag, greit at det finnes kammerbrotsj. Holder på med et annet prosjekt, og der må vi lage brotsj.

Link to comment
Share on other sites

8x58RD er jo en klassiker som ble ladet både svartkrutt helt i starten og etter hvert med røyksvakt. I ei solid fallblokksrifle kan du nok lade den ganske hett med røyksvakt også.

 

Mulig det går an å bare rømme opp kammeret fra 8x57 og bruke den eksisterende pipa? Har ikke studert kammertegningene for å sjekke om det ville gått an. Eventuelt sette tilbake pipa et par omdreininger på gjengene og så kamre om.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Angående 9,3x57R så finnes den patronen, men langt unna nivået til 9,3x57 Mauser (dersom det var tanken på den i R-hylse som ikke finnes). 9,3x57R patronen @Tomas sikter til er en gammel traver for 100 år +++ siden. Denne 9,3-patronen er opprinnelig britisk fra 1867 - 73, den ble brukt i div. brekkvåpen og ikke minst mye i Husqvarna RB som "fågelstudsare". En småviltpatron også brukt en del her i Norge. Denne burde la seg fikse fra 9,3x72R hylser (finnes de som har gjort det) , om en skulle gå for 9,3-kaliber og kombinere  svartkrutt og røksvakt kan en like godt hoppe frem til 9,3x72R.

 

For å hoppe over til USA-patroner:

Winchester High Wall mod. 1885 var jo å få i .38-55 Winchester, en opprinnelig svartkruttpatron fra 1884. En nymotens patron er .444 Marlin fra 1964, aldri tiltenkt svartkrutt (lovlig å teste ut) .444 Marlin er lett å drifte med div. støpetenger i varierende kulevekter. Det enkleste blir .45-70 Govt. 

 

DSC07302.JPG

Denne .360 Express eller 9,3x57R har flere ulike betegnelser. 

 

DSC07305.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Takker for innlegg. Tror det blir 38-55, min nye skulder i titan som kommer i løpet av året tåler neppe de to andre. 444 marlin har jeg dier til, og den er temmelig sinna i en lever acion Marlin som jeg hadde. Men artig patron.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Når jeg leser i Cartridges of the world:

.360 Express / 9,3x57R: Den sammenlignes med 38-55 Win. 9,3en hadde en utvikling fra 1870- årene som svartkruttpatron i ulike kulevekter og hastigheter/sterkere hylser etter hvert. Først rundt 1900 ble det Nitro/røksvakt krutt og som vi ser på oppsettet mitt over her så ser vi utviklingen fra rene blykuler til mantlede/moderne prosjektiler. Denne oppgis i kulevekter for røksvakt  krutt 134 grain kule 1025 ft, og 190 grain kule 1700 ft. og til sist 300 grain kule 1650 ft. hvor utviklingen stopper. Når det gjelder .38-55 Win. ser jeg en fabrikkladning på 255 grain JFN kule som oppgis til respektable (for kaliberet) 1980 ft. Ellers er det typisk med kulevekter 220 - 240 grain i området 1600 - 1700ft. Noen stor "elgvelter" er den ikke akkurat. Nå tåler vel High Wall en del vil jeg tro. 

For all del, klarer du å drifte den rifla i .38-55 Winchester har du etter mitt syn en herlig kombinasjon med en spennende klassisk patron. Håper at du kommer i mål.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet tidligere denne til en kjenning - er litt usikker på om den kan lades til å oppfylle kravet til storvilt (hjort/elg etc), jeg ladet rel mykt han skulle jakte rådyr med den.

Skulle tro det er tørke for tiden å skaffe kuler/hylser også til denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...