Jump to content

Finkalibret rifle for presisjonsskyting.


MAG500

Recommended Posts

Posted (edited)

Hvilke ville du valgt og hvorfor?

Ikke mye som skiller dem når det gjelder det utseendemessige nei.

En tusing i fordel Mauser hva pris angår.

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Du får Sauer 101 Classic XT i kaliber 6 XC i hvert fall (ulempen på denne er vel at man ved løpsbytte må få f.eks. Rafdal til å sette inn løpsmuffe da pipa er krympet i kassa etter det jeg finner) :

 

https://www.landro.no/jp-sauer/110328/sauer-101-classic-xt-6xc-gjenger-15x1-m-justerbar-kinnstøtte

 

https://www.landro.no/Media/Cache/Images/6/8/WEB_Image_Sauer_101_Classic_XT_6XC_Gjenger_15x1_m__sauer_101_classic_xt_m_gj_justerbar-1024861542_plid_61168.png

 

Men det er klart, det blir jo noe mer rekyl enn med en 223 REM. Hvis man lader selv så kan man jo kjøpe Norma hylser og så lade med f.eks. 90 grains Berger BT target e.l.

https://www.landro.no/berger/109645/berger-kule-6mm-243-90grs-bt-target

 

Du får Norma Match fabrikkammo, så kan man jo lade om de hylsene.

https://www.skytterprodukter.no/norma-precision/816018/norma-berger-diamond-line-6xc-105gr-6-8g-patroner

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at BMwear har godt utvalg i riflepakker som kan være aktuelle for min del. Mange av de mest kjente merkene både når det gjelder rifler, kikkertsikter og lyddempere. Bra utvalg i ulike prisklasser. Enkelt å plukke ut de komponentene en ønsker.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Stihl Crazy said:

Men ladar èin med 55-70 grains kuler er det vel ikkje allverdas rekyl men 223 kan jo ladast med enda lettare kuler igjen.

 

58 gr Vmax og 20 gr N110 gir 830 m/s i min 6XC-rifle. Fin funksjonering og presisjon. Og veldig behagelig rekyl. Mye mindre varmgang på pipe og demper også. Og sannsynligvis veldig lang levetid på pipa.

Vil tro noe lignende kan gjøres med .223 og 40 gr kuler, for enda snillere ladninger. Jeg har prøvd tilsvarende i 22-250 med godt resultat.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (På 2.5.2024 den 19.00):

skyteavstand max 300 m.

@MAG500 er du svimmel nå ? :-D

Mitt råd, kjøp den rifla som du selv har mest lyst på. Her inne rører du i et vepsebol av teorier, egne ønsker, men ikke realisert, erfaringer fra ting som egentlig ikke er relevant.

Mine 2 nickel, .223 til 200 mtr+, 6,5x55 til 200, og langt utover. 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (8 minutter siden):

@MAG500 er du svimmel nå ? :-D

Mitt råd, kjøp den rifla som du selv har mest lyst på. Her inne rører du i et vepsebol av teorier, egne ønsker, men ikke realisert, erfaringer fra ting som egentlig ikke er relevant.

Mine 2 nickel, .223 til 200 mtr+, 6,5x55 til 200, og langt utover. 

 

Litt småsvimmel ja, men hyggelig at kammeret deler sine tanker og erfaringer 😄

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (21 minutter siden):

Mine 2 nickel, .223 til 200 mtr+, 6,5x55 til 200, og langt utover

Egentlig, ja. 6.5x55 er overkill så det suser for blinkskyting på 300m, men det er også presist så det suser. 6-millimetrene vil vinne i lengden, men ikke med mye. 6.5x55 er billigere enn det meste, lettere å få tak i enn det meste, og du kan faktisk også skyte lenger enn det meste...

Se på en T3 Sporter.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Egentlig, ja. 6.5x55 er overkill så det suser for blinkskyting på 300m, men det er også presist så det suser. 6-millimetrene vil vinne i lengden, men ikke med mye. 6.5x55 er billigere enn det meste, lettere å få tak i enn det meste, og du kan faktisk også skyte lenger enn det meste...

Se på en T3 Sporter.

 

K

Hvordan er prisen for en STR for tiden? 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (10 timer siden):

@MAG500 er du svimmel nå ? :-D

Mitt råd, kjøp den rifla som du selv har mest lyst på. Her inne rører du i et vepsebol av teorier, egne ønsk....

 

Spot on!

 

Du vil få evigvarende anbefaling frem og tilbake om at Remington er bra men Tikka er best, men Blaser er såklart dyrest.

Miletærkaliber er best (les billigst) . Alt anna er sært og ubrukelig, sjølv om du lader...

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

Spot on!

 

Du vil få evigvarende anbefaling frem og tilbake om at Remington er bra men Tikka er best, men Blaser er såklart dyrest.

Miletærkaliber er best (les billigst) . Alt anna er sært og ubrukelig, sjølv om du lader...

 

Her er jeg uenig. Vi kaster fram teorier og forslag, siden trådstarter kanskje ikke har hørt om den rifla han vil ønske seg når han først har hørt om den. Det er jo ikk enoe som er "best" før man har et helt konkret behov eller oppgave. Er det 300m ISSF-skyting så ER 6BR best, er det 0-300m dynamisk med halvauto, ja så ER 223 best. Er det DFS-skyting så er 6.5x55 given, og er det BR 100-200m så ER 6PPC best.
Slik jeg forstår er ikke @MAG500 noen nybegynner men ny til finkalibret presisjonsskyting, og han er kanskje ikke den yngste her - han skal kanskje ha en 22-250.. Iallefall bør han se på de klassiske varmint-riflene, ikke bare tynne plastjaktpakkene.
Cooper Model 22 22-250 A+ Wood for sale - Bolt Action Rifles at  GunBroker.com : 1024307540

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@M67Ja, stemmer det. Har for såvidt drevet med skyting siden ung alder. Startet med dfs i 8-10 års alderen og var aktiv til ca. 16-17. Deretter jakt. Har alltid hatt stor interesse for våpen og da særlig rifler. Er vel litt i kategorien "kjekt å ha"

Er veldig fascinert av grove kaliber og har det utrolig morsomt med disse.

Nå har jeg lyst til å skaffe meg et våpen for "prikk skyting". Dette er noe som er rel. nytt for meg og derfor startet jeg denne tråden. Innerst inne tror jeg nok at jeg har bestemt meg for kaliber, men har det ikke travelt og er svært takknemlig for alle innspill 😊👍👍

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Bergara B14 HMR fås i kal. 22-250 med 61cm pipelengde og 1:9" riflestigning. Prisen er ikke avskrekkende i forhold til mye annet. Ragnar Hansen kan sette inn pipemutter (IBI for Rem. 700) ved pipeskift, gjengene i kassa er lik Rem. 700 sier han. Så man kan enklere bytte pipe i framtiden til annet kaliber med samme støtbunn diameter i bolten.

 

https://bmwear.no/produkt/vapen/rifle/bergara-1/bergara-b14-hmr

 

Fordelen med HMR er innstøpt alu-ramme i stokken, og AICS magasin.

Picatinny-skinner for kikkert er lik som på Rem. 700.

 

Ellers finnes CZ 600 Alpha i kaliber 223 REM med 61cm pipelengde.

Den har veldig krapp riflestigning på 1:7", så den kan bruke tunge kuler.

 

https://www.schouvapen.no/cz-600-alpha-223-rem

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@Bergara-Man

Likte rifla fra Bergara veldig godt, men er litt usikker på 22-250....er ikke dette et kaliber som farer hardt med løpet?

Hvor lang levetid har et 22-250 i forhold til f.eks .223?

 

Hva med .220 Swift? Antar at dette er litt i samme gate som 22-250, med høy utgangshastighet og rel.kort levetid på løp?

 

 

 

 

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Kvifor er de alltid så opptatt av dette her med tunge kuler og .223, får jo mindre vindavdrift men dett ikkje litt av vitsen vekk? Blir ikkje lengre eit flattskytande kaliber for små mål på noko avstand. Er det ikkje betre med eit eller anna 6mm kaliber dersom planen er og stort sett skyta 60-80 gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (10 minutter siden):

Kvifor er de alltid så opptatt av dette her med tunge kuler og .223, får jo mindre vindavdrift men dett ikkje litt av vitsen vekk? Blir ikkje lengre eit flattskytande kaliber for små mål på noko avstand. Er det ikkje betre med eit eller anna 6mm kaliber dersom planen er og stort sett skyta 60-80 gr kuler.

Interessant spørsmål...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med denne? Litteraturen hevder at .22 PPC har ballistiske egenskaper som overgår 222/223 Remington. (Se vedlagt beskrivelse av patronen). Som noen kanskje har fått med seg har jeg en forkjærlighet for Sako.

Er det slik at Sako rifler fåes i dette kaliberet, slik som bildet av Sako Varmint Heavy Barrel indikerer?

Ser at utgangshastigheten ligger i området like under 22-250 Remington mht. Løpsslitasje.

Kulevekten ligger i samme område som .222/223 Remington, rundt 50 grains.

 

Spent på å høre hva dere sier om denne.

 

20240504_182504.jpg

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (7 timer siden):

@Bergara-Man

Likte rifla fra Bergara veldig godt, men er litt usikker på 22-250....er ikke dette et kaliber som farer hardt med løpet?

Hvor lang levetid har et 22-250 i forhold til f.eks .223?

 

Hva med .220 Swift? Antar at dette er litt i samme gate som 22-250, med høy utgangshastighet og rel.kort levetid på løp?

 

Det tror jeg det er andre utpå her som kan svare på bedre enn jeg kan, jeg har ikke hatt 22-250. Jeg vil vel tro at ved å lade selv og redusere ladningen littegrann med f.eks. 55-69 grains kuler så kan man få ut ganske mange skudd av ei pipe (2500-3000 kanskje ?). Jeg har kun hatt 2 stk. 223 REM, en CZ (solgte den da den hadde gått ca. 2000 skudd) og nå en Weatherby (Howa) med 61cm pipelengde og 1:9". Den klarer ikke helt å stabilisere 75 grains Hornady ELD-M, det ble 3-4cm samlinger på 100m. Men 69 grains Nosler CC går veldig bra. Så du kan regne med stabilisering med 1:9" riflestigning opp til ca. 70-73 grains kuler ser det ut som. Det er mulig 73 grains ELD-M vil fungere.

 

Hva slags kikkertsikte planlegger du å bruke ? Jeg ser du skriver 12x

Jeg har 6-24x56 på 223'en og jeg synes det fungerer fint opp fra 100- 300m, så ser en mer detaljert skjelving etc.

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (2 minutter siden):

 

Det tror jeg det er andre utpå her som kan svare på bedre enn jeg kan, jeg har ikke hatt 22-250. Jeg vil vel tro at ved å lade selv og redusere ladningen littegrann med f.eks. 55-69 grains kuler så kan man få ut ganske mange skudd av ei pipe (2500-3000 kanskje ?). Jeg har kun hatt 2 stk. 223 REM, en CZ (solgte den da den hadde gått ca. 2000 skudd) og nå en Weatherby (Howa) med 61cm pipelengde og 1:9". Den klarer ikke helt å stabilisere 75 grains Hornady ELD-M, det ble 3-4cm samlinger på 100m. Men 69 grains Nosler CC går veldig bra. Så du kan regne med stabilisering med 1:9" riflestigning opp til ca. 70-73 grains kuler ser det ut som. Det er mulig 73 grains ELD-M vil fungere.

 

Hva slags kikkertsikte planlegger du å bruke ? Jeg ser du skriver 12x

Jeg har 6-24x56 på 223'en og jeg synes det fungerer fint opp fra 100- 300m, så ser en mer detaljert skjelving etc.

Innser vel kanskje at 12x forstørrelse kan bli litt knapt ja....😁

Som sagt så er jeg i sonderingsfasen akkurat nå. Greit å ha noe å se frem til i 2025 også 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 time siden):

Noen som har erfaring med denne? Litteraturen hevder at .22 PPC har ballistiske egenskaper som overgår 222/223 Remington

Jeg har ikke erfaring med 22PPC. Men jeg noterer at den er tilgjengelig for alle, og alle vet om den (i benkeskytterkretser), og (nesten) ingen bruker den. De bruker 6PPC.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Klar over det, men er noko med flattskytande og.

"Flattskytende" ble bortimot et tulleord den dagen vi fikk håndholdte avstandsmålere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (28 minutter siden):

Kanskje eit meosport 3-15x50 kan vera noko for deg?

Har faktisk sett på den. Kan absolutt være aktuell. Noe erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

Har den på småviltrifla. Er fornøyd. Det som er negativt er at tårnet på venstre side er ganske stort, men det plager ikke meg nevneverdig. Hadde kanskje også vært bra med et mrad-retikkel for raskere skudd. Og Zero stop. Men, hva kan man forvente for 5000?

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (Akkurat nå):

Har den på småviltrifla. Er fornøyd. Det som er negativt er at tårnet på venstre side er ganske stort, men det plager ikke meg nevneverdig. Hadde kanskje også vært bra med et mrad-retikkel for raskere skudd. Og Zero stop. Men, hva kan man forvente for 5000?

Takk for info 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Fant disse modellene fra Vortex.

Ønsker å høre hvilke erfaringer dere har med dette merket.

Kan modellene som er vedlagt være fornuftige valg av kikkertsikte?

 

Kjør debatt! 😁Screenshot_20240504_215441_Chrome.jpg.7e5149b79c85cd1d74771f53ec61d2ec.jpg

Screenshot_20240504_215341_Chrome.jpg

Screenshot_20240504_215228_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Eg har ikke det, så eg vil ha det andre. Er uansett ikkje ei ulempe synes eg då.

"Flattskytende" gir ofte ulemper, med presisjon, pipeslitasje, er rett og slett mer "kresne" på stell og oppfølging enn moderate patroner.

 

MAG500 skrev (1 time siden):

Ønsker å høre hvilke erfaringer dere har med dette merket.

Jeg har hatt en haug Vortex-sikter, fra de billigste til de dyreste. Vortex er et "greit" merke. Ingenting av det de lager er "drit" selv ikke det aller billigste, og de beste "Razor" serien er direkte bra, bare ikke helt oppe ved Schmidt & Bender og Swarovski og sånt.
Viper PST er i min bok i kategorien "bra nok", men jer en j... snobb, så har ingen akkurat nå. Men seriøst, det er gode sikter. Viper HS kan fort være litt "kjipe" om en er godt vant.

 

De billige siktene er gjerne litt mer grøtete, har trangere synsfelt - en ser det ofte ikke uten å sammenligne direkte og ser i en toppkikkert og opplever "klarsyntheten".

 

Men det jeg savner i diskusjonen er hva du skal bruke rifla til? Jakt, blinkskyting, med støtte, på frihånd. bare unntaksvis på 300m, bare på 300m, blir det lenger etterhvert? 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg å bruke den til blinkskyting. Både med støtte og frihånd. (Kan også være aktuell for jakt, men ikke i utgangspunktet). Tenker ikke å delta i noen form for konkurranse og kommer for det meste til å skyte på eget privat område med maks avstander på 150 - 200m. Unntaksvis 300m.

Faller nok mest sannsynlig ned på .223 Remington. Ønsker å ha dette som en avkobling fra B5 riflene jeg vanligvis skyter med. 

Link to comment
Share on other sites

223Remington, ei kvalitetsrifle, og f.eks. Lapua 69gr Scenar (fabrikkpatron) det er sjelden feil. Jeg sliter litt med tanken "kjøp nå for faen en 6BR", men skal ikke si det. Men det som er den store forskjellen på de to patronene er først og fremst riflene.

223 serveres i et usannsynlig antall mer eller mindre egnede rifler, hvorav noen er noe forbanna drit - og selv om det finnes god, presis fabrikkammo - så er det meste billig skit, laget for "magdump into trash" ca.

6BR lages KUN for presisjon. Ingen lager jalla rifler i 6BR, ikke i 6PPC heller. Sånn sett er det "tryggere". Men 223 vil fungere, og kan i praksis være like presist. På 200m ja, 300m kanskje, men ikke på 500.

 

Men pass på å kjøp ei skikkelig rifle. Du vil jo møte riflestigningsproblematikken og jeg har min mening der, du skal ha 7" eller 8" stigning, punktum. Andre er uenige. Uansett leser vi hele tiden om rifler i 223 som ikke er presise.
Å få bygd ei rifle hos en av de gode børsemakerene er derfor et tips jeg vil komme med, framfor å kjøpe ferdig. En rettet Remingtonkasse (eller enda bedre, en "klone"), og ei kvalitets pipe i en litt tung profil, et Bix-N eller Triggertech avtrekk, og en stokk du liker - det kan fort bli mer vellykket enn Browningen en eller annen selger bedyrer er SÅÅÅ presis. Vi har nok historier her om 223-rifler som ikke går. Sauer 202 og S&L er vel bortimot de eneste unntakene? Og begge er fine rifler, som er "ferdige", dvs man har ikke noe reelt behov for å modifisere dem.

 

En ting til - hva slags presisjon ser du for deg? Hva er "kravet" her?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

223Remington, ei kvalitetsrifle, og f.eks. Lapua 69gr Scenar (fabrikkpatron) det er sjelden feil. Jeg sliter litt med tanken "kjøp nå for faen en 6BR", men skal ikke si det. Men det som er den store forskjellen på de to patronene er først og fremst riflene.

223 serveres i et usannsynlig antall mer eller mindre egnede rifler, hvorav noen er noe forbanna drit - og selv om det finnes god, presis fabrikkammo - så er det meste billig skit, laget for "magdump into trash" ca.

6BR lages KUN for presisjon. Ingen lager jalla rifler i 6BR, ikke i 6PPC heller. Sånn sett er det "tryggere". Men 223 vil fungere, og kan i praksis være like presist. På 200m ja, 300m kanskje, men ikke på 500.

 

Men pass på å kjøp ei skikkelig rifle. Du vil jo møte riflestigningsproblematikken og jeg har min mening der, du skal ha 7" eller 8" stigning, punktum. Andre er uenige. Uansett leser vi hele tiden om rifler i 223 som ikke er presise.
Å få bygd ei rifle hos en av de gode børsemakerene er derfor et tips jeg vil komme med, framfor å kjøpe ferdig. En rettet Remingtonkasse (eller enda bedre, en "klone"), og ei kvalitets pipe i en litt tung profil, et Bix-N eller Triggertech avtrekk, og en stokk du liker - det kan fort bli mer vellykket enn Browningen en eller annen selger bedyrer er SÅÅÅ presis. Vi har nok historier her om 223-rifler som ikke går. Sauer 202 og S&L er vel bortimot de eneste unntakene? Og begge er fine rifler, som er "ferdige", dvs man har ikke noe reelt behov for å modifisere dem.

 

En ting til - hva slags presisjon ser du for deg? Hva er "kravet" her?

 

K

Så bra som mulig med utgangspunkt i det budsjettet jeg ser for meg - ca. 35K, og de kriteriene som er lagt til grunn over. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er personlig ikke så glad i å lade, så holder meg til enkle kaliber..

 

222 er veldig presis ut til 200m.

223 litt mindre, men fåes i kjappere stigning til skyting ut til 5-600m.

22-250 gir deg mer hasighet men mindre levetid på løp.

 

Sako/Tikka løp i 222/223 skal lett klare 10-12.000 skudd. 22-250 1-2000.

 

 

22PPC, 6PPC, 6BR er mer presise.. men ikke alltid like enkle å få til å mate i magasin. Og litt mer innviklet å lade med tanke på div neck tykkelse og hylseprep..

 


 

Skal du kjøpe ny rifle, så ville jeg valgt Tikka T3.. Kjeeeeeedelig I know. Men skal du oppgradere noe senere, så er det Rem 700 eller Tikka T3 som gjelder idag. Men Tikka måtte være på markedet i over 10år før f.eks McMillan lagde en stokk for dem. Eller nesten en million rifler før noen lagde et ettermarkedet trykkpunkt avtrekk.

 

Howa er et Solid andrevalg i mine øyne!!

 

 

I tillegg til at Tikka T3 er bygd på Sako TRG-22, og er mer driftssikker og avtrekket er mye sikrere enn Rem 700. Kan feste TRG avtrekk rett  i Tikka låskassen uten modifikasjoner!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (2 minutter siden):

Er personlig ikke så glad i å lade, så holder meg til enkle kaliber..

 

222 er veldig presis ut til 200m.

223 litt mindre, men fåes i kjappere stigning til skyting ut til 5-600m.

22-250 gir deg mer hasighet men mindre levetid på løp.

 

Sako/Tikka løp i 222/223 skal lett klare 10-12.000 skudd. 22-250 1-2000.

 

 

22PPC, 6PPC, 6BR er mer presise.. men ikke alltid like enkle å få til å mate i magasin. Og litt mer innviklet å lade med tanke på div neck tykkelse og hylseprep..

 


 

Skal du kjøpe ny rifle, så ville jeg valgt Tikka T3.. Kjeeeeeedelig I know. Men skal du oppgradere noe senere, så er det Rem 700 eller Tikka T3 som gjelder idag. Men Tikka måtte være på markedet i over 10år før f.eks McMillan lagde en stokk for dem. Eller nesten en million rifler før noen lagde et ettermarkedet trykkpunkt avtrekk.

 

Howa er et Solid andrevalg i mine øyne!!

 

 

I tillegg til at Tikka T3 er bygd på Sako TRG-22, og er mer driftssikker og avtrekket er mye sikrere enn Rem 700. Kan feste TRG avtrekk rett  i Tikka låskassen uten modifikasjoner!

Takker! 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Sør-jeger skrev (27 minutter siden):

222 er veldig presis ut til 200m.

223 litt mindre

Hvor får du det fra, og kan du dokumentere det? Jeg tviler ikke på at din 222 er presis, men jeg klarer ikke å tro at den ene som kaliber skal være mer presis enn den andre.

 

5 skudd (100m) med 80gr A-Max, foran 25.5gr N19 Hvor mye bedre er egentlig 222?

Sannheten om 223 og 1:8 stigning? - Rifle - Kammeret.no

 

Sør-jeger skrev (27 minutter siden):

Sako/Tikka løp i 222/223 skal lett klare 10-12.000 skudd

Det ene løpet jeg har "skutt ut" i 223 ble merkbart mindre presist etter ca 3000 skudd, då slutta det å skyte 5 skuddssamlinger under 10mm på 100m.

 

Sør-jeger skrev (27 minutter siden):

6BR er mer presise.. men ikke alltid like enkle å få til å mate i magasin. Og litt mer innviklet å lade med tanke på div neck tykkelse og hylseprep

Hvor tar du dette fra?  Antakelig er 6BR mer presis, ihvertfall på 300m. Men:

Vi har 3 rifler i 6BR i huset, alle mater perfekt fra magasin, Halve PRS skyter 6BR og avarter, fort, fra magasin, jeg kjenner 100 mann som har 6BR/BR/Dasher-rifler, alle har 6BR magasiner eller magasiner med ombyggingskit laget for 6BR, og ingen forteller om problemer. Men fra 6BR-magasin. De mater ikke fra 308-magasiner eller andre ting... Dette er en myte som er laget av folk som har prøvd å kjøre den rett fra 308-magasiner. Og det går ikke bra. 
Ladepåstanden skjønner jeg bare ikke. Jeg lader flere hundre 6BR i måneden, 650 i går faktisk, 5-6000 i året, minst. I perioder har jeg ladet tilsvarende med 223Rem - det er ingen forskjell  jeg kan merke. Man heller oppi 3-4gr mer krutt i en 6BR. Hvor i prosessen er 6BR mer komplisert å lade enn 223?

 

Sør-jeger skrev (27 minutter siden):

I tillegg til at Tikka T3 er bygd på Sako TRG-22,

Det vissste jeg ikke. Men det gav meg en ide. Kjøp en gammel TRG22 og sett inn et løp i 6XC. Det blir lett ei veldig nice rifle, jeg liker iallefall min veldig godt. Er på tredje 6XC-løpet nå.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Mye informasjon å fordøye for en amatør dette her, men veldig lærerikt og interessant! Har litt å tenke på nå og det er knall! Hjertelig takk for glimrende bidrag på tråden M67 og Sør-jeger!

😁👍👍

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (1 time siden):

Hvor får du det fra, og kan du dokumentere det? Jeg tviler ikke på at din 222 er presis, men jeg klarer ikke å tro at den ene som kaliber skal være mer presis enn den andre. 

Mine eldre Sakoer (3x)L461 og (2x)A1 i 222 i 1:14 har vært mer presise enn mine nåværende Sako 75 og Tikka T3 i 223 med 1:8 stigning. Ikke store forskjell, men var mye enklere å finne superpresis lading med 222!

 

Det er bare min erfaring. Men til praktisk bruk ikke mye som skiller dem…

 

Så er det vel få benkskyttere som har satt rekorder med 223, siden de hoppet fra 222 til 22/6 PPC. Kammrer man to like rifler likt i 222 og 223 med tanke på presisjon, så bør den best designede patronen være mest presis? Eller har design av hylser, innvendig volum, halsdybde, osv ingen påvirkning lenger? 

 

M67 skrev (1 time siden):


Det ene løpet jeg har "skutt ut" i 223 ble merkbart mindre presist etter ca 3000 skudd, då slutta det å skyte 5 skuddssamlinger under 10mm på 100m.

 

Velkjent at løp blir gradvis dårligere..  Men er forskjell på maksimal presisjon og praktisk presisjon.


Håper jeg ikke lyver nå, men mener Torf sin Sako 75 Varmint i 223 har/hadde over 10.000 skudd og fremdeles brukt i konkurranse. Og informasjon fra brukere på Rokslide, Snipershide, 24hourcampfire… jeg har dessverre ikke skutt så mye med en enkel pipe da jeg ikke konkurrerer. Men vet ikke om man skal høre på disse Amerikanerne da de også skyter Elg og Brunbjørn med 77grain Matchkuler.

 

M67 skrev (1 time siden):

 

Hvor tar du dette fra?  Antakelig er 6BR mer presis, ihvertfall på 300m. Men:

Vi har 3 rifler i 6BR i huset, alle mater perfekt fra magasin, Halve PRS skyter 6BR og avarter, fort, fra magasin, jeg kjenner 100 mann som har 6BR/BR/Dasher-rifler, alle har 6BR magasiner eller magasiner med ombyggingskit laget for 6BR, og ingen forteller om problemer. Men fra 6BR-magasin. De mater ikke fra 308-magasiner eller andre ting... Dette er en myte som er laget av folk som har prøvd å kjøre den rett fra 308-magasiner. Og det går ikke bra. 
Ladepåstanden skjønner jeg bare ikke. Jeg lader flere hundre 6BR i måneden, 650 i går faktisk, 5-6000 i året, minst. I perioder har jeg ladet tilsvarende med 223Rem - det er ingen forskjell  jeg kan merke. Man heller oppi 3-4gr mer krutt i en 6BR. Hvor i prosessen er 6BR mer komplisert å lade enn 223?


Hvilke fabrikk rifler kommer med 6BR pipe?

 

Lading av 6 Norma BR og Lapua hylser er ikke store problemet om man bestiller løpet kammret med No Turn Neck (er det fremdeles .272) for praktisk bruk på skadedyr, PRS og vanlig jakt. Antar alle børsemakere nå bruker denne som standard. Var ikke det for noen år siden…. For maks presisjon så må det mer arbeid til.


Såklart om det finnes produkt som er tilpasset patronen bør det fungere bra. Men er det kommet noen 6BR magasin i det siste hvor magasinet ikke stikker langt ut av stokken? Si 3-5 skudds? Tikka 590 og 22-250 magasin fungerer flott… men de fleste AICS magasin jeg har sett tar 8-10 skudd og stikker langt ut. 

 

 

M67 skrev (1 time siden):

 

Det vissste jeg ikke. Men det gav meg en ide. Kjøp en gammel TRG22 og sett inn et løp i 6XC. Det blir lett ei veldig nice rifle, jeg liker iallefall min veldig godt. Er på tredje 6XC-løpet nå.

 

K

Hadde man bare funnet brukte TRG ned i 10-15.000.. slik at man kan bruke 10.000 på nytt løp og litt ekstra til et sikte for å komme under 35k.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (14 minutter siden):

 

Lading av 6 Norma BR og Lapua hylser er ikke store problemet om man bestiller løpet kammret med No Turn Neck (er det fremdeles .272)

Man har bestilt tight neck om man skal ha det. Ingen jeg vet om snakker om no-turn osv i 6BR. Mye av grunnen er vel europeiske hylser, som vanligvis er mye jevnere enn amerikanske, og ikke har samme behov for "oppgradering". Men tightneck hjelper, ja. Min 6.5x47L er det og den går noe sykt. Men til f.eks. PRS orker man ikke de greiene, man mister for mye hylser, og det er for mye sand, støv, drit i omløp så man må ha litt å gå på. Til den typen skyting trådstarter forespeiler kunne det gå, og det kunne vært veldig presist - men da helst ikke i 223? 
6BR er 6BR. Norma BR. Mange leverer fabrikkrifler. AI, Savage og S&L er de første jeg kommer på. MPA har ei, og G&E, Bleiker. 
Både Lapua og Norma har utmerket fabrikkammunisjon.

 

Sør-jeger skrev (23 minutter siden):

Men er det kommet noen 6BR magasin i det siste hvor magasinet ikke stikker langt ut av stokken

AIAW-magasiner med HRD-kit. De er halvparten så lange som AICS magasiner (stikker ut like langt som avtrekkerbøylen ca / er flush med en sporterstokk), og tar fremdeles 10 skudd, MDT har treskudds som er superkorte, men er usikker på om du får BR-kit til dem.

 

 

Sør-jeger skrev (24 minutter siden):

Hadde man bare funnet brukte TRG ned i 10-15.000.. slik at man kan bruke 10.000 på nytt løp og litt ekstra til et sikte for å komme under 35k.

Sant, jeg trodde budsjettet var "rifle", og da holder en TRG til 25k. Noe som pleier å gå. Hva med en T3, med AI-kompatibelt underbeslag/chassi, AIAW mags og sporterstokk - vipps så er du der. Greia er jo at det ikke lages mange fabrikkrifler med bruksområde "prikkskyting til 300m" - og vil man ikke kjøpe ei ferdig (på feil side av 50-60 000) så må man lage noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@M67 

@Sør-jeger

 

Andre står selvfølgelig også fritt til å kommentere 😊

 

Om vi tar utgangspunkt i drøftelsene over og legger til grunn følgende premisser:

 

- God presisjon.

- Kaliber: .223 Remington.

- Avstander: Max 300 m.

- Blinkskyting: Støtte og frihånd.

- Ikke konkurranse.

 

Kan denne rifla (Se bilder med beskrivelse under) være et bra utgangspunkt om en topper den med en passende kikkert?

 

 

 

 

 

Screenshot_20240505_085204_Chrome.jpg

Screenshot_20240505_085334_Chrome.jpg

Screenshot_20240505_085345_Chrome.jpg

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x Super Varmint må jo ha omtrent alt du ønsker? Trykkpunktavtrekk er verdt 5 lapper om du ender opp med å kjøpe løst i ettertid. Stokken er antagelig bra, så du slipper å oppgradere med GRS e.l. etter kort tid. Tikka piper pleier å være bra, så du trenger ikke tenke at du skal få laget noe custom med det første. Prisen er jo ikke ille, egenskapene tatt i betraktning. 23.000,- ca (?) Da er det rom for bra optikk også, innenfor 35k.

 

En ting å tenke på er "driftskostnader", altså prisen på ammunisjon. En kvalitetspatron koster 12,- kr minst. Skyter man mye så er det nesten så prisen på rifla er neglisjerbar. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at 25.000,- er lommerusk. Men det er ikke så fryktelig mange kvalitetspatroner du får kjøpt for 25.000,- Faktisk kun 1000 stk. Lapua https://www.landro.no/lapua/100842/lapua-223-rem-4-5g-69grs-scenar-l

Så det er kanskje en ide å se på hva koster våpen + 5000 patroner?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Casey Jones skrev (4 minutter siden):

Tikka T3x Super Varmint må jo ha omtrent alt du ønsker? Trykkpunktavtrekk er verdt 5 lapper om du ender opp med å kjøpe løst i ettertid. Stokken er antagelig bra, så du slipper å oppgradere med GRS e.l. etter kort tid. Tikka piper pleier å være bra, så du trenger ikke tenke at du skal få laget noe custom med det første. Prisen er jo ikke ille, egenskapene tatt i betraktning. 23.000,- ca (?) Da er det rom for bra optikk også, innenfor 35k.

 

En ting å tenke på er "driftskostnader", altså prisen på ammunisjon. En kvalitetspatron koster 12,- kr minst. Skyter man mye så er det nesten så prisen på rifla er neglisjerbar. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at 25.000,- er lommerusk. Men det er ikke så fryktelig mange kvalitetspatroner du får kjøpt for 25.000,- Faktisk kun 1000 stk. Lapua https://www.landro.no/lapua/100842/lapua-223-rem-4-5g-69grs-scenar-l

Så det er kanskje en ide å se på hva koster våpen + 5000 patroner?

Godt poeng!😊👍

Vet hva "dyr ammo" vil si:

1 jaktskudd fra Norma, med topp kule til 500 Jeffery' en min, koster sine 400 kr. (Her må det selfølgelig lades).

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Et kriterium i første innlegg var høy presisjon. Hva som legges i det begrepet kan jo variere, men de fleste vil vel forvente bedre enn en halv MOA "hele dagen". Standardrifler med standardpiper leveres gjerne med en presisjonsgaranti på det doble av det. Blir lotteri. Regn inn pipebytte.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...