Jump to content

Håndkikkert.


MAG500

Recommended Posts

Nikon Monarch M7 er suveren ift pris. Kjæresten har en i 10x30 som imponerer optisk. Eneste jeg har å utsette er at den er "litt nervøs" på fokuseringshjulet. Og når det virkelig begynner å bli mørkt taper den ift min Leica 10x42.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Noen med erfaring med Zeiss Victory pocket 

Får gode skussmål, bla. her https://pulssonen.no/zeiss-victory-pocket-10x25-test/

 

Leter etter en liten kikker, som alltid er med. Går mye med hund/ettersøk etc. Tunge kikkerter havner fort i sekken. Blir det mørkt, brukes termisk. 

Har fra før en Zeiss Victory FL 10x42.

 

FL kikkerten har forøvrig dårlig coating. Har lest om flere med samme problem. Den virker til å flasse av på okular. Har hatt den inne hos Zeiss, men de skal ha 5000,- for å skifte linser. Ikke akkurat samme service jeg er vandt til fra den fronten. 

Edited by Ruger #1
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (42 minutter siden):

Noen med erfaring med Zeiss Victory pocket 

Jeg kjøpte denne for ett år siden når xxl hadde tilbud til 5300kr. Den har overrasket alle som har sett i den med hvor bra den er, og så er den så liten og lett at den blir med ut på tur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (11 timer siden):

Noen med erfaring med Zeiss Victory pocket 

Får gode skussmål, bla. her https://pulssonen.no/zeiss-victory-pocket-10x25-test/

 

Leter etter en liten kikker, som alltid er med. Går mye med hund/ettersøk etc. Tunge kikkerter havner fort i sekken. Blir det mørkt, brukes termisk. 

Har fra før en Zeiss Victory FL 10x42.

 

FL kikkerten har forøvrig dårlig coating. Har lest om flere med samme problem. Den virker til å flasse av på okular. Har hatt den inne hos Zeiss, men de skal ha 5000,- for å skifte linser. Ikke akkurat samme service jeg er vandt til fra den fronten. 


Hei 🙂 
Det er jeg som driver Pulssonen.no og har skrevet testen. Og ja, denne kan jeg sterkt anbefale.
Jeg har "mista" det litt når det kommer til kikkerter det siste drøye året. Først kjøpte jeg en Zeiss SFL 10x40 til fadern etter å ha testet første modeller, blant annet Victory SF og NL Pure. De var absolutt gode, men for tung til å ta med på tur og å bære i hånden.
 

Deretter kjøpe jeg SFL 10x30 i julen, og Victory Pocket 10x25 like etterpå. Hadde flere modeller her før jeg endte på Victory Pocket 10x25.
 

Ergonomien er suveren på denne. Ligger så godt i hånden. Har også Terra ED Compact 10x25 som jeg alltid har likt godt, men etter å ha testet Victory Pocket så ble ikke den tidligere kikkerten det samme.
Lysstyrken er også overraskende god, og den oppleves mer som en 10x30.
 

SFL 10x30 er jo også ganske unik i sin klasse. Vekten og størrelsen er så kompakt at du kan bære den rundt halsen uten å tenke over at den er der. Lysstyrken er meget god, og det er mindre forskjell fra 10x40 enn jeg trodde på forhånd. I skumring er det ikke store forskjellen, men sistnevnte er nok litt bedre for stjerner.
 

SFL er nok noe klarere enn Victory Pocket. Det er et steg opp på både linser og coating.
 

Dilemmaet er at de faktisk er så like hverandre at det er vanskelig å vite hvilken man skal ta med på tur... Dersom jeg skulle valgt kun en kikkert, så hadde det nok blitt Victory Pocket 10x25. Men når jeg faktisk punget ut for begge, så tenker jeg at det er en investering som varer hele livet 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (9 minutter siden):

Du må flagge bransjetilhørighet i signaturfeltet

Beklager. Skal fikse når jeg kommer på PC-en. Ser ikke ut til å kunne gjøres på mobil. Takk for tips 🙂

Edited by torbjornhb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk har forskjellige bruksområder. Og for noen så virker det som kikkert i seg selv er en hobby. Artig det. 😀 Har en kompis som samler gamle Marna motorer til sjekter så ikke noe rart i mine øyne å samle kikkerter.

 

Selv bruker jeg kikkert til jakt og turer. Har ingen ekstreme bruksbehov. Forsøker å ha noe som dekker mine behov og ikke mer enn det. Kan jeg klare det med få enheter så topp i mine øyne..

 

Til jakt hvor jeg bruker en kikkert sele og "spotter" så har jeg en Zeiss 10x42. Har fungert veldig bra til mitt bruk som villrein, gås etc. Finnes mange bedre og mange dårligere.

 

Den andre kikkerten jeg har og sikkert den jeg bruker mest er en Leica Ultravid 8x20 BR. En fantastisk kikkert, og størrelsen gjør at jeg "alltid" tar den med meg. Ligger i midtkonsollet på bilen så jeg alltid har den med meg ellers har jeg en tendens til å glemme den. Var noen som sa at den beste kikkerten alltid er den man har med seg. Litt sånn jeg føler det.

 

Og så har jeg en Leupold avstandsmåler. Mange ganger på jakt som f.eks elgpost så er det eneste jeg tar med meg. Holder greit.

 

Og et Vortex spotte scope. Brukes ikke så ofte. Før når jeg var med på litt langhold så ble den brukt. Og noen ganger på villrein jakt. Ellers stort sett for å sjekke skiver.

 

Disse fire dekker alt for meg.

 

Ja og så har jeg en no-name som jeg fikk som gave. Den er overraskende ok og står ved verandaen i huset. Denne funker greit nok når jeg bare skal sjekke ting fra huset.

Edited by Bartemannen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 minutter siden):

@torbjornhb Ser du har god peil på håndkikkerter. Hva bruker du de til? Jeg synes 8x forstørrelse funker best på skogsjakt. Er det jakt du bruker dine kikkerter til?

Takk for det.

Veldig allround. Tidligere mye til jakt, men nå er det primært fuglekikking og generelt bruk til alt fra båter på lang avstand, studere terrenget (jepp, sært, men kjekt), stjerner, m.m..

 

Jeg har som regel alltid mye med meg ettersom jeg har så mye utstyr som skal testes til enhver tid, og da søker jeg så lett og kompakt utstyr som mulig uten at det går på bekostning av kvalitet. Lommeboka derimot...

 

Fattern er ivrig fuglekikker, og han er totalt forelska i SFL 10x40. Ser også en trend der flere har byttet ut Victory SF med SFL.

 

Og ikke misforstå. SF er ikke en dårligere kikkert. Tvert imot så har den hakket bedre optiske egenskaper. Poenget er at SFL er både lettere og mer kompakt uten å gi betydelig avkall på kvaliteten. I tillegg er den en god del rimeligere, selv om pris ikke hadde noe å si da jeg kjøpte sikkert til faderen. Jeg bestilte jo i tillegg Swarovski NL Pure, men den ble for tung og stor til å bære rundt nakken, eller i hånden en hel dag.

 

Det neste som står på tapetet er Swarovski AS Vision, men det sitter litt langt inne å kjøpe bare for å teste. Kanskje til høsten 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

amatør skrev (På 27.4.2024 den 9.26):

 

Glemte å legge til, kikkerten blir heller ikke brukt, om man ikke har råd til å kjøpe den. En billig kikkert du har med deg, er uendelig mye bedre enn ingenting.

 

( Mitt standardtips, er kjøp noe bra brukt. De nyeste modellene er alt fra like gode til marginalt bedre enn tidligere modeller. Enig @brisen? ) 

Amen,

Og så må den ikkje vera for kostbar til å risikere å ta med seg.

 

Brukt & bedre enn ingenting;

Hadde ein gong ein slik veldg billig 8x20 foldbar. Den kvalifiserte faktisk ikkje til det.

Men i fjor kjøpte eg ein brukt liten Steiner, til få hundrelappar, som visstnok skal vera ganske bra.

Vel vel, klart betre enn ingenting, -men puslete greier i forhold til ein "real" kikkert.

 

For mitt busjett, og grå stær, er det en Kowa 8x30 (Porro, eit krav, men vanskeleg å finna) -til Kr. 1300,-

Her på forumet går det mest i "må ha" optikk til langt opp i femsifra priser, og gjerne litt snobbete kommentarer om billig dritt.

 

Påstår ikkje at denne Kowaen er "like god som----(?)", men den overrasker positivt, og er eit fullt brukbart kvardagsredskap.

 

N.  (Som lurer på om krava må justerast, med nye implantatlinser.)

 

Kikkert_Kowa.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ein kikkert eg bruker ganske ofte og som eg ikkje betalte så mange kronene for er denne porroprisme-kikkerten. Det er ein SWIFT 8.5x44, made in Japan år 1977, fremstår nesten som ny utvendig og er strøken innvendig.

Synsbilde har stor bredde men den er ikkje skarp ut til kantene. 
Den er ikkje heilt heilt fargenøytral, der er eit snev av blått og bilde blir dermed litt kaldt, eg liker det.

Ikkje er den vanntett og eg passer den for regn og brå temperaturforandringer.

 

Eg oppbevarer aldri kikkertene i kikkertveske, men i eit luftigt,  solid og låsbart skap, som står i rom med jevn temperatur og lav luftfuktighet.

 

Ein lenger opp i tråden skriv at det virker som noen har kikkert i seg selv som hobby, ja eg har det, kikkerter og også kniver, har kvalitetstid når eg bruker dei.

Deler desse hobbyene med tusenvis av andre.

Det som kanskje blir litt skrudd er når eg går ut med greiene mine på eit offentlig forum, eit forum der medlemsmassen stort sett består av jegere og skyttere. Har forståelse for at eg kanskje kjeder noken med mine skriverier, bilder og entusiasme.

 

 

 

IMG_0722.jpeg

Edited by brisen
Retta skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Personlig ser jeg ut til å foretrekke Porro kikkerter.. Til jakt pr idag så har jeg en Fujinon 7x50 FMT-R.

 

Svintung for dette, men utrolig behagelig å se gjennom. Samme modell var starten på min kikkertdilla for 15år siden. Så litt mer nostalgia for min del… men som sagt, super komfortabel å se gjennom.

 

Skulle jeg valgt idag, så ville jeg kjøpt en Swarovski Habicht 7x42 GA. Leser man kun spesifikasjonene så ville jeg aldri kjøpt den! Men fikk prøve den i noen uker og den var for meg utrolig behagelig å se gjennom. Liten AFOV, men det plaget meg overraskende ikke mye! Ergonomisk er dens brede Porro kropp flere hakk bedre en takkant kikkerter!

Zeiss BGAT 7x42 er bedre, men er ikke vanntett… og lages ikke lenger, så den blir passet bedre på.

 

Har bare en Takkant per idag. En Swarovski 8x56 SLC, brukt primert på tripod for å se på fugler. Den har en fantastiske evne til å bare forsvinne og lager en ‘’boble’’ av forstørret bilde forran meg. Ingen av de andre 20+ kikkertene jeg har eid, har klart å skape denne effekten for meg. Gir meg fremdeles et smil rundt munnen hver gang jeg setter meg ned for å studere fugler med den!!

 

 

Fikk prøvd alle Swarovski sine Pure modeller samtidig, og 8x32 var min favoritt. Kunne gjerne har 12x42 på tripod og 8x32 rundt halsen.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sør-jeger skrev (På 1.5.2024 den 20.41):

Fujinon 7x50 FMT-R.

Slo til på en ubrukt Fujinon 7x50 Fmtr-sx til halv pris i dag. Ikke fordi jeg trengte den, men er glad i god optikk. Banker selv de mest anerkjente merkene i samme kategori i div. tester. 

En kompis har en eldre utgave, og den har alltid imponert meg. Får den forhåpentlig til uka. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Joda, på sett, og vis, men "anerkjente" merker koster ofte det doble, og er nok ikke like kjent blant jegere, som ofte må ha riktig merke på alt før de setter sin fot i skogen :wink::winke1:

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Ruger #1 skrev (17 timer siden):

Slo til på en ubrukt Fujinon 7x50 Fmtr-sx til halv pris i dag. Ikke fordi jeg trengte den, men er glad i god optikk. 


Fujinon er Super!

Har også en 10x50 FMT-SX, versjonen uten Gummi armering, ellers helt lik.

 

Er du glad i å se på Stjerner så vil jeg Sterkt anbefale den! Du må opp i Swarovski EL / Pure klasse for å slå den!

 

Den har rundt 69 grader AFOV og skarp helt ut til kanten, som er ganske uvanlig. (Målinger har vist den har rundt 10,4 mag og 6,7 grader = 69,7* AFOV**)
 

 

 

 

**(enkelt regnet))

.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Fujinon laget i Japan meiner eg er merket med Made in Japan. 

Fujinon er gode kikkerter,  meir brukt på stjernehimmelen enn til fuglekikking og jakt.

Edited by brisen
utvidet innlegget, retta skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (På 10.5.2024 den 21.30):
Sør-jeger skrev (På 1.5.2024 den 20.41):

 

Slo til på en ubrukt Fujinon 7x50 Fmtr-sx

Når slikt dukker opp på Finn til 4500,-, og i tillegg er ubrukt, ville jeg angret dersom jeg ikke slo til. Fikk den i dag. Alt som beskrevet i annonse. Har nå sittet på terrassen mens solen har gått ned, og mørket senket seg, som det populært sies. Hadde med meg en slitt Zeiss Victory FL 10x42 for sammenligning. Denne ga relativt kjapt opp i kampen mot Fujinon’en. Sistnevnte er simpelthen rå. Man kan se inn i skygger, og ser bordkledningen på gårder flere hundre meter unna, selv om man knapt skimter disse uten kikkert. Man blir også litt porro fan, når man ser forskjellen (i mine øyne), på dybdevirkning porro vs takkant. 

Kikkerten er tung, ca. 1,5kg, men store prismer, og bygget til mil spec har sin pris 🙂

 

IMG_3704.jpeg

IMG_3702.jpeg

IMG_3701.jpeg

Edited by Ruger #1
Tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har swarovski 10x40 og 7x42 av gammeltypen. 7x42 har grønn gummi og 10x40 er svart. Disse kikkertene hadde gått meg hus forbi og nå kan jeg ikke si annet enn at dette er bra saker. Lett, kanskje litt store men optisk kvalitet er bedre enn det meste i mine øyne. Har den ene på kjøkkenet og den andre i stua. Har utsikt alle veier og kikkerten brukes flere ganger i uka av hele familien. Har flere andre kikkerter og de blir liggende i skuffen. Betalte 2500 for den ene og 3000 for den andre. Pris/kvalitet er uslåelig. 10x40 har jeg hatt snart i 10 år. 7x42 kjøpte jeg for et par år siden.  7x42 er nok den jeg liker best. Har både leica og zeiss som ligger i skuffen og tas frem til elgjakta en gang per år. Hadde swarovski militærutgaven av 8x30 men den var ikke noe å rope hurra for. Både kjøpte og solgte den for 1000 nok.

Tore

Link to comment
Share on other sites

7x50 ble jo kalt "Marinekikkert"  da de har et rolig bilde selv om underlaget er i bevegelse (som på en båt).
I tillegg takler de dårlig lys bra og fungerer godt selv i tussmørke.

Som ung sjømann gikk en jo sjøvakter underveis, og utkikk på brovingen eller på bakken var en del av jobben for unge dekksfolk.
Og kikkertene var alltid 7x50.

 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (9 timer siden):

@seawolf7x50 ble jo kalt "Marinekikkert"  da de har et rolig bilde selv om underlaget er i bevegelse (som på en båt).
I tillegg takler de dårlig lys bra og fungerer godt selv i tussmørke.

De blir vel fremdeles kalt marinekikkerter, særlig porrokikkerter typisk 7x50.

Den Fujinon'en nevnt over kommer også i en utgave med innebygget kompass.

US Coast Guard byttet for en del år siden fra velrenommert europeisk merke, til nettopp Fujinon FMTR-SX på grunn av at den var best optisk i dette sgmentet, og bygget for å tåle en støyt. 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sånn det ofte ender med den type kikkert, følger båten :-D

Noen er der i mot så bra optisk (uten kompass), at de fint kan brukes til mye annet. 

Den over, uten tvil det beste kjøpet jeg noen gang har gjort på optikk, mtp. pris, og "proof is in the pudding" :winke1:

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (10 timer siden):

"proof is in the pudding" :winke1:


Dette er litt som Heidi Wengs “å bøye seg i hatten” 

 

Skal du korte ned på denne måten, så må det bli:  “the proof is in the eating”

 

Dette er hele utrykket:

“the proof of the pudding, is in the eating”

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...