Jump to content

sauer 202 eller blaser ???


Rudolf

Recommended Posts

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny børse.. og har festet meg ved Sauer og Blaser. Jeg vil gjerne fortsette med 30-06 og børsa skal brukes til reinjakt og noe hjort og rådyr. På toppen har jeg tenkt å plassere en 2,5-10 x 50 Zeiss. Kan noen gi meg råd og gjerne begrunnelser for hvorfor akkurat den ene i forhold til den andre ??. Har lest begge trådene her om begge merker men blir ikke klokere av det. Håper på litt hjelp, her hvor det er mange med erfaring med begge slag :)

 

Rudolf

 

Hei alle !!

Jeg har nå lest igjennom alle innleggene dere har bidratt med i denne tråden, og jeg bøyer meg i støvet... både for den fagkunnskap dere sitter inne med.. og dernest for et engasjement dere bidrar med :D Jeg følger som en start et av rådene og innledningsvis skal jeg prøve og "kjenne" på begge våpen. Jeg skal finlese innleggene deres etter "kjenne på " fasen, og så får jeg nærme meg en beslutning. Kommer med tilbakemelding om beslutningen senere.

Igjen... tusen takk :D

Rudolf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen liker mora og noen datteren.

Det blir sikkert like mange subjective som objective meninger.

 

Du betaler så det svir for populære merker som har løpskifte system. Når du ligger der med børsa, så treffer en med en howa eller tikka ved siden av omtrent like bra til 1/3 av prisen.

 

Jeg har ingen av delene og skal ikke påstå noen ting, men jeg kikket på dem og kunne tenkt meg begge. Blaseren har en fordel og det er at du kan ta av løpet og sette det inn igjen og ha samme treffpunkt fordi kikkerten sitter på løpet. På Saueren så sitter kikkerten på kassa og man skal kjenne børsa godt for å ikke få lyst til å ta noen skudd for å sjekke at den går der du stilte den inn sist.

 

Skal du ha flere løp og kalibere på Blaseren så må man ha like mange kikkerter for å sleppe og sjekke treffpunkt. Har du en kikkert som du vil flytte til neste løp, så er du der som Sauer er, at du må ta noen skudd og sjekke hvor den går.

 

Skal ikke påstå at dette er det som folk opplever, men logikken tilsier at det er sånn.

 

Ellers så er det jo prinsippet med bolt vs. rettrekker. Begge deler fungerer jo.

Oppspenner og sikring systemer er litt forskjelligt.

 

Tror dem som har riflene må ta resten av detaljene.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede bestemt meg for Blaser, enda jeg har sauer fra før, på tross av at sauer har løst magasin.

Sauer er bra våpen, men avtrekket er ømfintlig for smuss/olje - har opplevd avtrekksfeil for mange ganger på sauer. (202 og 200 str. dette gjelder ikke bare ett våpen)

Blaser er lettere og kortere og da følgelig mere hendig, men den er ganske mye dyrere...

Sauer er mye mere tungvindt med løpsbytte enn blaser, om det kan forsvares økonomisk er et annet kapittel.

Blaser er bedre med tanke på rust.

Presisjonsmessig er de lik, kan ikke si verken eller.

 

Blaser er uvant i starten med rettrekker og en meget spesiell sikringsmekanisme, som er veldig sikker! (en kan gå med skudd i kammer uten at våpnet er spent, skuddet kan og fjærnes uten å spenne opp).

 

Uansett hva du velger er begge gode våpen, Blaser'n er hakket bedre på en del ting, den er mere gjennomtenkt som systemrifle, men ikke bedre på presisjon , men du få betale for det....

 

Mine kriterier for å velge Blaser forran Sauer..

-Bedre hundefører våpen.

-Lettere i vekt.

-Enklere med løpsbytte og en sparer ammo der. (ammo har lite å si da jeg lader selv, men tid!)

-Avtrekk (her vurderes Sauer som svakere mtp.forurensing - av egen erfaring)

-sikkringsmekanisme. (uten tvil)

 

Mulig jeg kunne listet opp mere, men dette holder for meg.

Har to ting som jeg kunne byttet med sauer, og det er...

-Utskiftbart magasin...+ (mest til baneskytinga da det går kunn 3+1 i Blaser)

-Billigere i innkjøp!

 

Jeg har vert så objektiv som jeg kan...

Begge er supre våpen, men meget forsjellige...

Godt valg.!

 

Edit: Jeg har bare skrevet det jeg tror jeg vet, meninger kan andre ha... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egil har beskrevet fint. Jeg hadde også Sauer før, selv om det er lenge siden, og har Blaser nå. Kommer ikke til å bytte tilbake.

 

Skal du jakte-Blaser

Skal du skyte på banen-Sauer.

 

Det har vært mange slike tråder, og noen ser ut til å gå lei dem. Derfor kan du godt sende en pm om du lurer på noe, så kanskje jeg kan svare.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg kjenner igjen så mye av det Egil skriver......eller ulf for den sakskyld.....

Har selv Sauere (202)..... Både til Jakt og konkuranse/bane(Jaktfelt, løpende elg, BR, Langhold)....

At man ikke kan bruke Sauer som hundefører børse da den ikke er lett...er bare tull -Highland veier uten kikkert 2,7kg...er liten lett og hendig...

 

Når det gjelder rust og avtrekksfeil.....har jeg ikke opplevd det noen gang...

I mine øyne er sikrings mekanismen noe av det bedre og enkle og ikke minst lydløse på Sauer.....

 

Jeg dar med meg Highland både på fjellet(reinsjakt), som hundefører børse på både rådyr og elg, Villsvinjakt, Afrika, har sågar brukt den til Beverjakt også....

Wolverinen og Haighland har begge fluta løp...aldri hatt problemer med rust på noen av de....ei heller på JM min....

Har aldri hatt trøbbel med løpsbytte på noen av børsene mine heller.

 

Sauer eller Blaser.....tja blir en smaksak som med alt annet her i livet..... :mrgreen:

 

Lykke til med ditt valg.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kritierier for valg av Blaser:

* Betydelig enklere å bytte løp. Slipper å skyte våpenet inn igjen etter skifte (forutsetningen er at en har en kikkert pr løp). Sauer; en må skyte inn eller testskyte hver gang.

* Kikkerten er festet på pipen (kikkert og pipe vil dermed alltid være i "linje" etter demontering og montering) På Saueren er den derimot festet på kassen (feil moment ved montering, og den kommer ut av posisjon. Må skyte inn igjen). Saueren er også sårbar når det gjelder f.eks olje mellom pipe og kasse ved montering. Påvirker presisjonen negativt.

* Enkelt å demontere og montere. Bra med tanke på reise. Spesielt utland (fly) dan en slipper å bruke store kofferter. Jeg reiser mye.

* Oppspenner. Svært sikkert system vs vanlig sikring som en finner på bl.a. Sauer.

* Nitrerte piper. Overflaten kan pusses med stålull og olje uten at det foringer overflaten.

* Avtrekk. Gjennomgående bedre på Blaser.

* Modulsysten. Høy fleksibilitet med tanke på ulike stokker, piper m.m.

 

Noen kjører fortsatt Ford Taunus og Granada da de hevder at det gamle og klassiske er det beste.

 

PS; jeg eier en Sauer S202 Avantgarde Grade Lux og en Blaser med to stokker (professional og superluksus). Sauer riflen kommer snart for salg.

 

Ikke missforstå meg. Sauer er for all del en meget bra rifle!!

Link to comment
Share on other sites

Som det er nevnt tidligere her så bør du dra til butikken å "kjenne" på begge våpnene.

Selv bruker jeg Sauer 202 og det er uten tvil det beste våpenet jeg har eid. Jeg har jaktet selv og vært mye på jakt med folk som bruker Blaser og synes på ingen måte det er et ideelt jaktvåpen.

 

Om du tar en titt på hvilke våpen de som konkurerer i jaktskyting bruker så er Saueren suverent mest brukt og du vil nesten ikke se en eneste Blaser i aksjon. Med jaktskyting mener jeg grenene jaktfelt, løpende elg og nordisk jaktskyting. Dette er skytegrener hvor de fleste stiller med sine jaktvåpen og er det ikke et tankekors at nesten ingen bruker Blaser?

 

Hva angår avtrekk og presisjon er Saueren overlegen og de Blaserene jeg har prøvd har hatt skuffende dårlig presisjon.

 

Anbefaler Sauer på det varmeste.

Hilsen Kristoffer Clausen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er det ikke et tankekors at ingen bruker Blaser?

 

I jegerklassen er det da en hel haug folk som bruker Blaser til jaktfelt, inkludert meg selv. De som deltar for å vinne de gjeveste premiene unngår antagelig Blaser fordi de må lade om et skudd med denne, du får bare fire skudd i rifla og omladningen tar bort litt av konsentrasjonen. Dette har ingen betydning for et jaktvåpen.

 

Jeg har aldri vært borte i eller hørt om en blaser med "skuffende dårlig presisjon".

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært borte i eller hørt om en blaser med "skuffende dårlig presisjon".

 

Tron

 

 

Tips til deg Trond, Les innlegget til Kristoffer, og har du da fremdeles ikke har hørt om det, så har du ihvertfall lest om det....... :D:lol::lol:

 

(Kanske du heller burde skrevet: vil aldri inrømme at det kan forekomme...... :wink: ??)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skriver er at jeg tror Kristoffer bløffer, jeg bare skriver det ikke rett ut. Oj, nå gjorde jeg det visst...

 

Det kan jo hende han synes vanlig, grei presisjon som tre skudd på 20mm/100m er skuffende, da blir det jo veldig subjektivt. Stoler mer på tester jeg leser hvor forfatteren i hvert fall forsøker å dokumentere v/bilder og tekst hva slags presisjon han har fått, og jeg har ikke sett noen test av Blasere med "skuffende dårlig presisjon". Ikke når det gjelder Sauer heller for den sakens skyld. Ser ikke noen grunn til å rakke ned på Sauer fordi om jeg selv har valgt Blaser, Sauer er jo helt flotte rifler. For eldre herre med hatt og Volvo :D

 

Tron

 

Endret 1. gang

Link to comment
Share on other sites

i jaktlaget mitt hadde jeg og en annen jeger investert i nye våpen, jeg med blaser han andre i sauer 202.

Jeg var fornøyd mitt valg, fungerte meget bra i regn, mye regn, sne, kaldt, veldig kaldt og pent vær. Felte to elger med den.

 

han med sauer var IKKE fornøyd med sitt valg. Spredning som bare det på ca 15-20 cm på hundre meter.

En morgen når vi skulle starte på jakt og han skulle sette inn sluttstykken så gikk sluttstykken i mange deler så fjerer og deler spratt rund omkring. Flaks han fant alle delene i sneen.

 

Hva jeg synnes om hva som var bra med sauer hans hmm. da må det bli den swarovski z6i som han hadde toppen den med :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skriver er at jeg tror Kristoffer bløffer, jeg bare skriver det ikke rett ut. Oj, nå gjorde jeg det visst...

 

Nettopp, og jeg har for morros skyld fulgt litt med hva du har skrevet i andre Blasertråder også, og i disse trådene har du også avvist enhver opplysning som ikke passet med Blasers egen reklame som bløff.... :shock: Gang på gang :(

Derfor denne kommentaren:

(Kanske du heller burde skrevet: vil aldri inrømme at det kan forekomme...... ??)

 

:D Det var tydligvis "blink" eller "innertier", alt etter som.

PS. Jeg har både Blaser og Sauer, alt til sitt bruk..

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det var et eksemplar av sauer det var noe galt med. 15-20cm på 100m med sauer har aldri jeg sett hvertfall. Eller jo kanskje, men det er nok heller personen bak børsa sin feil.

Men men, smak og behag. For meg hadde valget vært enkelt- Sauer

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det var et eksemplar av sauer det var noe galt med. 15-20cm på 100m med sauer har aldri jeg sett hvertfall. Eller jo kanskje, men det er nok heller personen bak børsa sin feil.

Men men, smak og behag. For meg hadde valget vært enkelt- Sauer

 

He he trodde heller ikke det jeg så men det var så mye. Kan nok sikkert ha noe med person bak selvfølgelig, men det var 9,3 kaliber han skaut med.

Link to comment
Share on other sites

Den gennemsnitlige egenspredning, var foreksempel dårligst på blaser og merkel(gennemsnit 32,5mm og 32,75mm) Modsat Sauer Mauser og S&L, (hvor gennemsnittet var 22,0mm 25,25mm og 25,4mm)

 

Prisen var for basisudgaven Mauser 21621kr Merkel 19990kr Blaser 18763kr Sauer 16360kr S&L 13990kr

 

Pris for extra piber var ikke opgivet, men jeg gætter på Blaser og Merkel ca 6000-10000kr, Mauser og Sauer 4500-8000kr S&L 3500-5500kr

 

Priser for originalmontager var heller ikke opgivet, men jeg gætter på Blaser , Merkel og mauser ca 4000, Sauer(ikke original, men gode) fra 1500 til 4000 S&L original ca 1500kr

 

Lidt info fra en anden tråd om systemrifler Jørun Liens test i Jakt

Link to comment
Share on other sites

Som det er nevnt tidligere her så bør du dra til butikken å "kjenne" på begge våpnene.

Selv bruker jeg Sauer 202 og det er uten tvil det beste våpenet jeg har eid. Jeg har jaktet selv og vært mye på jakt med folk som bruker Blaser og synes på ingen måte det er et ideelt jaktvåpen.

 

Om du tar en titt på hvilke våpen de som konkurerer i jaktskyting bruker så er Saueren suverent mest brukt og du vil nesten ikke se en eneste Blaser i aksjon. Med jaktskyting mener jeg grenene jaktfelt, løpende elg og nordisk jaktskyting. Dette er skytegrener hvor de fleste stiller med sine jaktvåpen og er det ikke et tankekors at nesten ingen bruker Blaser?

 

Hva angår avtrekk og presisjon er Saueren overlegen og de Blaserene jeg har prøvd har hatt skuffende dårlig presisjon.

 

Anbefaler Sauer på det varmeste.

Hilsen Kristoffer Clausen

 

Hehe.. :D

 

Jeg har sett de nyeste filmene dine. Du er tydeligvis sponset av importøren av Sauer i Norge, Magne Landrø AS.... Virker slik :D Og da blir uttalelsene deretter.....

 

PS; liker ikke personer som lar seg kjøpe......

Link to comment
Share on other sites

Avsporing med trøkk:

Kjøp Schultz & Larsen. Til praktisk bruk, sikkert like god som Sauer 202 og 6-8 lapper billigere. Jeg er iallefall fornøyd og ser ingen forskjeller som i praktisk bruk ville tilsi at jeg skulle betale 8 lapper mere for en Sauer.

 

Hadde jeg hatt mange kikkerter, så hadde jeg vurdert å prøve en Blaser for å sleppe den ekstra sjekken på skuddplassering etter å hatt av løpet. Men når prisen på børse og kikkerter for både Blaser og Sauer overgår enhver fantasi i pris, så er jeg begynt å lure på hva er vitsen med løpskifte børse så fremt skapet ikke bugner utover det som er blir lovbegrensingene.

 

Dette var bare avsporing fra tråden til ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha flere løp og kalibere på Blaseren så må man ha like mange kikkerter for å sleppe og sjekke treffpunkt. Har du en kikkert som du vil flytte til neste løp, så er du der som Sauer er, at du må ta noen skudd og sjekke hvor den går.

Njaaaaa... Jeg har tre løp til min R93. Kikkertsitkemontasjene passer om hverandre mellom 6.5x55 og 300 wsm løpet. Dersom jeg flytter kikkertsiktet fra 6.5x55 til 300 wsm løpet er det 4 klikk venstre og 11 opp, og jeg er midt i. Hver gang. Det finnes ikke avvik med denne montasjen. Men, det er flaks. Montasjesporene er bredere på 375 løpet, så kikkertsiktene passer ikke om hverandre til det løpet. Det er rart, siden alt annet er så presist skulle jeg tro at det var enkelt å lage hullene i låskassa like presist, slik at alle montasjer passer på alle kasser uten justering. Justeringen er to skruer på siden av montasjen, men det blir fo rtungvindt synes jeg. Systemet er vel rett og slett laget for et kikkertstikte til hvert løp.

Dersom du vil bruke samme kikkertsikte på flere løp bør du prøve at montasjen passer på begge løp før du handler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett par punkter kjøper kan tenke over:

 

1. Flere løp: det blir straks billigere med flere løp til Sauer og ikke minst så er det stor tilgang på baneløp som kappes og settes på nytt løp. Dette blir enda billigere løp. Har selv 2 shilen piper og en orginal sauer pipe.

 

2. Pistolgrepet: hold i, kjenn og prøv !. Den testen har gjort flere mer overbevist i sitt valg.

Jeg synes at Sauer er overlegen. Andre Blaser.

 

3. Sikring/rett trekker: rasle rasle ... jeg liker det ikke. MEN kjenn og prøv.

 

Og til de som mener det er enklere å bytte løp på Blaser enn Sauer ... mulig det er enklere men jaggu er det enkelt på Sauer da ... Så det skulle vel ikke være noe grunn.

Link to comment
Share on other sites

Som det er nevnt tidligere her så bør du dra til butikken å "kjenne" på begge våpnene.

Selv bruker jeg Sauer 202 og det er uten tvil det beste våpenet jeg har eid. Jeg har jaktet selv og vært mye på jakt med folk som bruker Blaser og synes på ingen måte det er et ideelt jaktvåpen.

 

Om du tar en titt på hvilke våpen de som konkurerer i jaktskyting bruker så er Saueren suverent mest brukt og du vil nesten ikke se en eneste Blaser i aksjon. Med jaktskyting mener jeg grenene jaktfelt, løpende elg og nordisk jaktskyting. Dette er skytegrener hvor de fleste stiller med sine jaktvåpen og er det ikke et tankekors at nesten ingen bruker Blaser?

 

Hva angår avtrekk og presisjon er Saueren overlegen og de Blaserene jeg har prøvd har hatt skuffende dårlig presisjon.

 

Anbefaler Sauer på det varmeste.

Hilsen Kristoffer Clausen

 

Hehe.. :D

 

Jeg har sett de nyeste filmene dine. Du er tydeligvis sponset av importøren av Sauer i Norge, Magne Landrø AS.... Virker slik :D Og da blir uttalelsene deretter.....

 

PS; liker ikke personer som lar seg kjøpe......

 

Helt enig!!!!!!!! Clausen må vel ikke glemme sammarbeidet med Martin Blom... Hadde ikke han Blaser :?: Han var vel ikke sponsa han :?::?::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier! Skulle man vere så uheldig, at man får sagt noe galt om Blaser, så blir det livat umiddelbart.

Og dersom en profilert person skulle finne på og gjøre det er man kjøpt og betalt!? :evil: Jeg er helt overbevist om at Kristoffer Claussen definnitivt snakker pent om et våpen han har en god avtale på, men ærlig talt er jeg like sikker på at dersom han ville, kunne han fått en god avtale på Blaser også. :twisted:

Tilbake til spørsmålet.

Valget mellom to så gode våpen, kan antagelighvis kun avgjøres, ved og se og føle på begge. Presisjon, løpsbytte,oppspenner eller løse magasin, tror jeg faktisk ikke er avgjørende for hvilken man skal velge. Får man "godfølelsen" på en av de, blir man fornøyd uansett.

Lykke til videre med valg av grombørse.

Link to comment
Share on other sites

Er eier av både Blaser og Sauer, men bruker definitivt Saueren menst. Drømme børse, ekstrem presisjon og nydelig avtrekk!

 

Blaser`n min kommer snart for salg, går godt, men ikke så godt som Sauer`n!

 

Begge riflene er i topp klassen, så uansett hvilken du velger blir du garantert fornøyd.

Ta deg en tur til en våpenforhandler og ta ogføl på begge!

 

Lykketil!

Link to comment
Share on other sites

Den gennemsnitlige egenspredning, var foreksempel dårligst på blaser og merkel(gennemsnit 32,5mm og 32,75mm) Modsat Sauer Mauser og S&L, (hvor gennemsnittet var 22,0mm 25,25mm og 25,4mm)

Lidt info fra en anden tråd om systemrifler Jørun Liens test i Jakt

 

En liknande test av nämda vapen gjordes av vapentidningen nr 4 2005 med ett lite annorlunda resultat. Man testade 5 olika ammunitonstyper på 100 m avstånd, och fick följande snittspridning: 1:a Tikka T3 26mm, 2:a Blaser R93 30mm, 3:a Merkel KR1 31mm, 5:a S&L 34mm och 6:a Sauer 202 38mm (Mauser M03 var inte med i testen). Testen visade vikten av att prova ut rätt ammunition till vapnet. Exempelvis Merkel KR1 som presterade bra med Norma Vulkan (7,5 mm), men trivdes inte alls med Lapua Mega (53 mm). Testens två bästa serier presterades av Merkel KR1 7,5 mm och 16 mm följd av Tikka T3 16,5mm samt Blaser och S&L med 19 mm. Sauern hade som bästa serie 23 mm.

 

Detta tillsammans med den andra testen, tycker jag visar att det inte går att generellt säga att det ena fabrikatet skjute bättre än det andra.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da vel ikke være tvil om hva som er best?

 

Ingenting slår Saueren i presisjon og avtrekk, og siden disse momentene utgjør 99% av stabil presisjon så burde valget være enkelt :D

 

Eneste jeg kunne tenkt meg som forandring på Saueren er å få sikringen bak på kolbehalsen slik som Browning har på riflene sine, da hadde rifla vært den ultimate for meg :D

 

PS: Det er adskillig flere en Clausen som er kjøpt og betalt rundt i våpenNorge, og uten å mistenke noen testskribenter ville jeg blitt overasket om alt testet utstyr blir tilbakelevert til importøren :roll: men det er da fryktelig lett å prate varmt om et så godt produkt som Saueren er. Da vil jeg heller stille tvil om de sponsa støvlene fra Tretorn som de vasser rundt i er en del av den ultimate smygbekledningen :mrgreen:

 

Skitt-Jakt med den børsa du trives best med og har råd til......

Link to comment
Share on other sites

Er det noen i Trøndelag,(Steinkjer-Trondheim) som har en Outback jeg kunne fått klødd litt på?

Lurer litt på om jeg skal tømme sparegrisen i løpet av våren, og da blir det en 202,

er tiltrukket av en outback, som kommer til å få seg et 9,3løp,samt et i 6,5.

Regner med litt rekyl i ei så lett børse med 9,3n, men med 90kg+,skal jeg nok tåle den trøkken :)

Link to comment
Share on other sites

Klassisk diskusjon! Like arti kvar gang.

 

Begge er meget gode våpen som jamnt over helde god kvalitet. So det heile blir vel ein smaksak. Må berre klå på dei.

 

Sjølv er eg DFS skyttar, og er derfor vandt med Sauer-mekanismen. Skulle eg kjøpt meg ei ny jaktrifle, so hadde det blitt Sauer 202. Har klådd ein del på dei, likar løysingane der.

Blaser har eg ikkje noko forhold til. Har sovidt klådd på dei på butikkar og messer, men ikkje noke meir. Trur uansett ikkje rettrekker-system er greia for meg. Trivst med tradisjonell bolt.

 

PS: Eg lar meg gjerne kjøpe. Dersom nokon vil betale meg for dette innlegget, sett inn pengane på kontonr Fjernet på spec. av Flashman Gjerne ein stor sum.

Dersom nokon vil ha meg til å seie noko anna mot betaling, send meg ein PM :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan få mailadressen din, har jeg kontakt med diverse landflyktige ledere fra enkelte afrikanske land. De vil gjerne gi deg noen prosenter av uhorvelige summer, hvis du vil låne bort kontoen din... :mrgreen:

 

Desse kompisane dine må gjerne prøve det kontonr eg oppgav først, dersom nokon hugsar det... :wink:

 

Eg trenge ikkje peng, for eg fekk nettopp mail om at eg har vunne 9 mill euro i det nederlandske statslotteriet. Eg visste ikkje at eg hadde lodd der eingang!!! Flaks! :D

 

Sorry OT... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...