Jump to content

243 win egnet til fugl ?


goosehuntarn

Recommended Posts

Hei , lurer på om det er noen som har erfaring med dette kaliberet til fuglejakt dvs Gås , rype og toppjakt ?

Har 17hmr som jeg tenker å selge til fordel for noe som tåler en del vind, har langholdsrifle i 6.5x55 men blir tung å bære med seg .

223 er vel billig men trening tar jeg med 6.5 så om 243 en er bedre med tanke på vind så tar jeg heller det.

Edited by goosehuntarn
Link to comment
Share on other sites

Har skutt gås og kråker med 223 funker fint det. Mye bedre en 17 HMR og da særlig om en bruker for eksempel 69gr match kuler. Men blåser det mye og holdene blir lange er jo en god feltpatron i 6,5x55 enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på tilgjengelig fabrikk fmj i 243 , ser det fins Norma jaktcmatch 95grain 6,2g og Lapua 90grain 5,8gr.

Kanskje lapuan som er mest aktuel om jeg går for 243, så er det det med løpslengede kanskje det er lurt med kortere

løp for å få ned farten , det vil jo også gjelde ved 223 kanksje . Vet ikke hvor mye et kort løp vil utgjøre på farten

Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn skrev (13 minutter siden):

.... kanskje det er lurt med kortere løp for å få ned farten , det vil jo også gjelde ved 223 kanksje . Vet ikke hvor mye et kort løp vil utgjøre på farten

Veldig lurt, men kanskje du ikke kommer langt nok ned? Regn med 2-5 m/s (typisk 3-4) for hver cm du kapper. Utgangspunktet for både .223 og .243 bør være tyngst mulige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ser den 90grain lapuaen er oppgit med 880 m/s. Med lit kort løp kan den kanskje senkes ned mot 820 m/s . Jaktmatch går med 900 m/s.   I 223 holder lapuaen oppimot 1000 m/s ser jeg, det blir ihværtfall alt for høyt.

Edited by goosehuntarn
Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn skrev (13 timer siden):

Hei , lurer på om det er noen som har erfaring med dette kaliberet til fuglejakt dvs Gås , rype og toppjakt ?

Har 17hmr som jeg tenker å selge til fordel for noe som tåler en del vind, har langholdsrifle i 6.5x55 men blir tung å bære med seg .

223 er vel billig men trening tar jeg med 6.5 så om 243 en er bedre med tanke på vind så tar jeg heller det.

223 er ikke billig. Ikke om du skal ha presis ammo. Bulk, til dynamisk og sånt er "billig", men ikke noe du vil jakte rype med tror jeg.

243Win er jo veldig voldsomt, hva med en 6PPC, eler 6mmBR?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

M67 skrev (16 minutter siden):

223 er ikke billig. Ikke om du skal ha presis ammo. Bulk, til dynamisk og sånt er "billig", men ikke noe du vil jakte rype med tror jeg.

243Win er jo veldig voldsomt, hva med en 6PPC, eler 6mmBR?

 

K

6xc kunne også vært aktuelt men felles for den å de du nevner er lite rifler å lite ferdig ammo. Mest aktuel pr nå er nok 243 win.

Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn skrev (8 timer siden):

Ser den 90grain lapuaen er oppgit med 880 m/s. Med lit kort løp kan den kanskje senkes ned mot 820 m/s.

Ned mot 800 m/s og god kule bør være innafor, men jeg ville som flere antyder valgt et lettere våpen i 6,5x55. Lett å lade, stort kuleutvalg, og anvendbar til det meste😊.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, goosehuntarn said:

men så er det med at det er gøy å prøve nytt kaliber å.

Hva er forskjellen på 6,5 og 6 mm? Svaret er 0,5 mm. Jeg har hatt begge kalibrene. 243 win har jeg avviklet for veldig mange år siden. Skal du først drive på med kaliberbytte, eller flere kaliber så er eneste grunnen jeg ser å gå i en ekstrem retning i form av at du f.eks skal ha en liten ultralett rifle som ikke har plass til 6,5x55. Du lurer deg selv hvis du tror at en 243 win gjør noe annet enn en 6,5x55. Den eneste 6mm patronen til fuglejakt som jeg synes er aktuell er 6x45, og da i en S&L legacy, Sako XS eller Vixen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

223 er ikke billig. Ikke om du skal ha presis ammo. Bulk, til dynamisk og sånt er "billig", men ikke noe du vil jakte rype med tror jeg.

243Win er jo veldig voldsomt, hva med en 6PPC, eler 6mmBR?

 

K

Jeg kjøpte 1000 Fioccho til 4.- per smell på xxl salg.  De samler på et par cm i min Blaser R8 på 100m. Det er minute of rype. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Når rådyr også står på menyen ville jeg ikke vært i tvil: 6,5x55. Og om du ikke kapper pipa for kort (50 cm+), får du som bonus et våpen som også duger til større vilt.

Man trenger da strengt tatt ikke 6.5x55 for å få livet av et rådyr? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Nybegynn3r skrev (3 minutter siden):

Det gir bedre marginer og lengre rekkevidde ved et kommende blyforbud.

Man skyter da uten problemer rådyr med blyfrie kuler i  223Rem. Og får bedre marginer i 6mm ;) Jeg har skutt en del rådyr med 308, og med 338LM faktisk - da har en enda større marginer. Men om hovedpoenget er fugl og småvilt, så kan en gjøre det mer behagelig for seg selv, og mer treffsikkert, med en 6mm.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett kulehullet på ett rådyr med 8.6mm kule, men jeg tror aldri jeg ville klart å gjette kaliberstørrelse basert på kulehull.

 

«Marginer» ligger først og fremst i treffpunkt, deretter i kulekonstruksjon/fart (f.eks gir 110gr v-max større marginer enn 110gr TTSX i .308).

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (24 minutter siden):

s momenter vil jeg nevne større, tyngre og mer solid kule i lavere hastighet som ofte vil gi penere slakt.

Min erfaring med ulike kaliber på rådyr er nå at større kaliber, styggere slakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67: Da har vi ulike erfaringer. De peneste slaktene opp gjennom årene (jeg har jaktet rådyr siden 1994) har jeg fått med .30-06 ladet med 180 grs Norma Oryx og utgangshastighet rundt 780 m/s. Jeg tilstreber alltid skuddplassering midt i bog.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (10 timer siden):

«Marginer» ligger først og fremst i treffpunkt, deretter i kulekonstruksjon/fart (f.eks gir 110gr v-max større marginer enn 110gr TTSX i .308).

Marginer er det man er glad man hadde når man ikke treffer perfekt...

Når vi alle en dag må over på blyfritt, så er det fordelaktig å gå opp et kaliber for å få tilnærmet samme effekt som før 😉.

Link to comment
Share on other sites

6x45 er et veldig fint fuglekaliber. Med det jeg vet i dag hadde jeg nok gått for en ny Legacy fremfor å bygge på en gammel Vixen. For de fleste er det et enkelt kaliber å lade for, og presisjonen er som regel veldig bra. Med nitti grains kuler i rundt 800ms er rekylen veldig handterbar, og det virker som om flere matchkuler holder ok sammen ved treff i fugl i den hastigheten(scenar, scenar l, vld target). I mitt våpen kan jeg i prinsippet bruke kuler fra 55-107 grain. Da har man sannsynligvis dekket de fleste tenkelige og utenkelige behov og hastigheter. Det finnes ganske mange relevante  kobberkuler mtp et fremtidig blyforbud. 1:10-snurr holdt til gamle TSX som vel var 80 grain. 1:8 ser ut til å stabilisere opptil 107 grain, men her må det testes mer.  Jeg tror 1100ms er oppnåelig med de letteste kulene om man ønsker, og 790ms med 105gr er oppnåelig  med 50cm løp.  Om man ikke skal skyte kuler over 90gr ville jeg gått for 1:9 snurr.

 

Problemene er at det ikke finnes veldig mange FMJ-alternativer, og de som finnes er periodevis like enkle å få tak i som tennhetter fra Federal.  Om man alt skal lade selv så kan man jo kanskje like godt bare lade tunge kuler i moderat hastighet i .223 til fuglejakt og kjøpe rimelig ammo til trening, men utvalget tunge FMJkuler i 223 er kanskje ikke noe enklere å finne hvis de i det hele tatt eksisterer.

 

Jeg har begge kaliber og foretrekker 6x45 til fugl, men jeg lader foreløpig ikke til .223 - får man en tung kule med høy bc ned mot 790ms så tror jeg forskjellene på de fleste tenkbare hold og situasjoner i beste fall er teoretiske.

Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn skrev (På 13.3.2024 den 18.36):

Hei , lurer på om det er noen som har erfaring med dette kaliberet til fuglejakt dvs Gås , rype og toppjakt ?

Har 17hmr som jeg tenker å selge til fordel for noe som tåler en del vind, har langholdsrifle i 6.5x55 men blir tung å bære med seg .

223 er vel billig men trening tar jeg med 6.5 så om 243 en er bedre med tanke på vind så tar jeg heller det.

Utenom nye Sako 90 leveres det aller meste av .243 med 1:10" løpsstigning.

Stanger fort i veggen på stabilitet med tyngre kuler.

Kjøpte en Howa i .234 Win for et par år siden, angrer ikke, men blir ny patron når løpet byttes ut, for mye knot med .243 etter min mening.

Noe 6,5 er bare så mye enklere her på berget, og billigere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjikk imot 6.5 strømmen så blir 243 win. Mest fordi jeg er nyskjerig på nytt kaliber, kapper løp til 50 cm å setter på en svemko nano. Kunne kappet mer men da mister demperen effekt. Spent på hastigheten med 50 cm løp, den lapua fmjn står oppgitt med 880 m/s men det er nok i 60 cm løp.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker du er nede i 820-830m/s da. Var selv ute med 243en min i går for å skyte litt med den. Snart hat den i et år og skutt under 40 skudd. Første ladning gikk så bra at det ble ikke mer testing for min del :P 100grs Hornady Interlock i ca 890-900m/s (skal gi litt over 900 i 60cm pipe og min er bare 57cm).

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å prøve 243, blir en bergara b14 sporter. Lit ventetid før jeg får rifla , får lese mer om fugleladninger i kalibret mens jeg venter. Til reven blir det nok v max, blir muligens sprengt rev kanksje men lite å få for pelsen uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men er det noe i inntrykket jeg har fått av at .243en er en noe over snittet "kilen" patron når det kommer til presisjon? Vet om et par- tre som har gitt den opp pga det. Kan jo være bare tilfeldig og ikke noe som har med patronen å gjøre som sådan.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo min erfaring er den er helt grei å jobbe med(nå har jeg kanskje ikke strengeste krav til presisjon da). Men de 3 rifler jeg har hatt levere alle samlinger under 25mm med mye ladninger. M98en var nok den mest krevende å få samling med. Tynn pipe og slik. Remington 700 samlet alt mellom 15 og 30mm. Tikkaen jeg han nå. Har jeg testet ei landing og den samler ca 20mm som holder masse til mitt bruk (rådyr og rev under 200 meter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...