Jump to content

Ny heirloom-hagle :)


Shaug

Recommended Posts

Begynner å bli voksen. Jaktet med en Beretta SP i over 20 år og kan ikke klage, den har gjort jobben. 

 

I pappaperm blir det mye tid på både youtube og googling av lidenskapen min: jakt. Og lysten på noe skikkelig gromt har meldt seg.

Har funnet ut at jeg er villig til å legge inntil 150-200k i noe som jeg kan ha resten av mitt liv, og som kan føres videre til avkommet mitt når det er kroken på døren for meg.

 

Jeg MÅ ikke legge så mye penger i en hagle, men det er rammen jeg har satt meg. Kan jeg komme meg unna for sub 100, så er det supert.

 

Jeg har vurdert noen forskjellige måter jeg kan komme meg til det forjættede land.

 

1. Kjøpe meg en bunnsolid "ramme" ala Blaser F3/F16 og få spesialtilpasset en stokk fra feks Manuel Richardo: https://manuelricardo.pt/

2. Beretta 687 diamond pigeon (kanskje litt kjedelig?)

3. Longthorne Valkyrie https://www.longthorneguns.com/the-range/trigger-plate-over-and-under/details.aspx?positionId=620 (veldig uvisst hva denne prisen kommer til å havne på + ekstra mas med import fra England etc.

4. Lyge til kona, selge bilen og kjøpe en pent brukt Beretta SL3..

5. Beretta DT11 (vet dette ikke er ideelt for jakt, men da har man en ramme som tåler 100 år med bruk) og få spesialtilpasset stokk.

 

Hva ville dere gjort om dere var i min situasjon og ønsket noe spesielt?

Det som frister mest er å finne en beretta eller blaser, og deretter legge mye tid og penger i å få tilpasset en stokk og forskjæfte helt fra bunnen. Tror dette kan gjøre at jeg får noe som er unik og passer meg perfekt.

 

Er spent på å høre hva folket ville gjort :)

Edited by Shaug
Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (50 minutter siden):

lidenskapen min: jakt. Og lysten på noe skikkelig gromt har meldt seg.

Da er det en klassisk engelsk sideligger du skal ha! De er fintrimmet for en ting, jakt.🤩

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå liker jeg godt gamle eller antikke våpen, så selv ville jeg gått for det, men jeg kan samtidig se at det ikke er for alle og kan være mye å sette seg inn i, men det er jo noe av det som er gøy for min del. Det positive er at det dreier seg om håndlaget kunst som man fritt kan gi videre hvis det er antikk, det er brukbart til praktisk jakt og utrolig givende å gå med. Det negative er jo at det krever mye pleie i skandinavisk natur. 

 

F.eks:

image.png.46134ac9ee8db95586bc4972997fb0eb.png

 

https://www.vintageguns.co.uk/gun-sales/thomas-horsley-2602

Link to comment
Share on other sites

Har du nok tid, midler og lyst hadde jeg, av de du nevnte, gått for en Longthorne. Riktignok i s/s med rett engelsk skjefte. Da får du noe ikke så mange andre har, og mulighet til tilpasning av treverk etter eget ønske og økonomi.

Du skal sikte høyt i Berettasegmentet før du får ei hagle som det ikke går 13 av på dusinet i mine øyne. Da snakker vi SO- hagler. SL-haglene synes jeg var litt sånn «liksom luksus». En 687 EELL er en pen standardhagle, men på ingen måte unik….

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (3 timer siden):

Har du nok tid, midler og lyst hadde jeg, av de du nevnte, gått for en Longthorne. Riktignok i s/s med rett engelsk skjefte. Da får du noe ikke så mange andre har, og mulighet til tilpasning av treverk etter eget ønske og økonomi.

Du skal sikte høyt i Berettasegmentet før du får ei hagle som det ikke går 13 av på dusinet i mine øyne. Da snakker vi SO- hagler. SL-haglene synes jeg var litt sånn «liksom luksus». En 687 EELL er en pen standardhagle, men på ingen måte unik….

 

Du har mye de samme tankene som meg. Er enig i at Beretta ikke nødvendigvis er noe spesielt, men nettopp det gjør de jo til et sikkert valg. Lett å få reparert og rimelig gjennomprøvd. Så sånn sett en god fremsiktig investering.

Er ganske ivrig på å sjekke ut en Longthorn. Er helt på nippet til å sende de en mail og høre om jeg kan få ta turen bort for å ta og føle på hva de kan levere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

For den summen hadde jeg sett etter en nyrestaurert Beretta SO5 siden du har Beretta fra før. En kompis solgte akkurat et par slike.

Ellers er jeg enig med @Swift, alt under SO-serien er egentlig en SP med "spoiler, flammelakk og breie felger".

 

Engelske hagler leveres i par for da er det kanskje ei som fungerer i jakta eller på banen. Spør Kongen (helt sant) 8)

 

Løvenskioldbanen skytesenter er et bra sted å lete etter fine hagler, nye og brukte. Der får du prøveskyte dem også.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (13 timer siden):

 

Det som frister mest er å finne en beretta eller blaser, og deretter legge mye tid og penger i å få tilpasset en stokk og forskjæfte helt fra bunnen. Tror dette kan gjøre at jeg får noe som er unik og passer meg perfekt.

 

Der har du vel fasit? Skal du bruke såpass med penger, kjøper du det du kjenner DU har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

https://sporting-gun.com/article/gun-test-browning-b15#:~:text=I found it an effortless,use and shoot the gun.

 

Jeg ville sett på noe slikt. Nå er jo ikke valutakursene så bra i vår favør. Husker for noen år siden da jeg skulle bestille en B25, og fikk muligheten til å låse kursen på 8.2 euro med salgspris 13000 mens de skulle bygge børsa ferdig på ca 18 mnd. Jeg synes d var d jækla dyrt for en euro...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null greie på hagler, og er en elendig hagleskytter - men jeg jakter nå likevel litt med hagle, På sjøen bruker jeg en Remington 870 "Marine Magnum", som vel er den styggeste hagla noen har sett noen gang - men den tåler saltvann godt..

På land er jeg litt mer "classy" og har en gammel sak med engelsk skjefte, sideligger i kal. 16 satt sammen av en blakk børsemaker, av deler fra både Sauer og Merkel... Men den ser ganske elegant ut, og er fin å skyte med.

 

Men til poenget - om jeg dret penger, og hadde litt mer tid til å jakte skogsfugl, så ville jeg sett mer på en slik: 486 by Marc Newson (beretta.com) Den er neppe aktuell for trådstarter, men den jo pen å se på å se på uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 3.3.2024 den 22.43):

Engelske hagler leveres i par for da er det kanskje ei som fungerer i jakta eller på banen. Spør Kongen (helt sant) 8)

 

Måtte dra litt på smilet, fikk meg å tenke på det gamle uttrykket :"Engelsk Bil"

😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en engelsk bil engang. En Mini Cooper, og under forhandlingene kommenterte jeg at den lakk olje. Selgeren svarte tvert: "Du kjøper en engelsk bil for faen, hva trodde du?".

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det ligger mengder av hagler på Guntrader.uk, og selv om pundet ligger litt høyt for tiden kommer du som regel bedre ut enn å kjøpe dyr brukt hagle her hjemme. Jeg har import 3 sideliggere fra UK, går helt greit når du setter en erfaren speditør på jobben (som Harry Gordon i HGSS).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har nok aldri vært rimeligere enn nå,å kjøpe en fin engelsk sidelås. Man får børser for halve prisen i forhold til for noen få år tilbake. Jeg hadde personlig gått for ett topp navn merke engelsk/skotsk. Man kan finne fine børser med tykke piper,og 70mm kammer,for bruk med moderne patroner.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes andre alternativer også.

Først og fremst Browning B25 med litt stash og Merkel/Krieghoff med ekte sidelås.

Sistnevnte fås av og til med dobbelriflesett og håpløst svineryggskjefte. Da kan man få drømmehagla hvis man investerer i nytt XXXXX-skjefte etter mål.

 

Eksempel på B25, bilder fra finn. Lå til salgs for 85K. Hva prisen er på denne idag hvis man bestiller den ny orker jeg ikke tenke på.

image.png.1ac49050801c3b25abd38b9932350c3d.png

image.png.3488d9de9bc40375678a5c1c452613a5.png

image.png.5138bd3df090b61ec662992abdacb71a.png

 

Eksempel på Krieghoff fra finn. Lå ute til 90K. Nypris på denne er hinsides og blir derfor ikke produsert idag.

Nye skjefter på denne = drømmevåpen.

image.png.44f9f8490143ab9c2d6e14d40342cee3.png

image.png.0386a94b486b98fb83b4993bc69d859d.png

image.png.3251093dea1bfe273dfe0a2bb2d72ef1.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...