Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå leser jeg at FCI - Fédération Cynologique Internationale (det internasjonale kennelforbundet), som er førende for alle nasjoners regelverk angående standarder, utstillinger, bruks- og jaktprøver og slikt, vil gå inn for å sidestille drevprøvereglene for bassetrasene med de vi kjenner som Småhundrasene. :shock: Dvs beagle og drever.

 

Gå inn på Le Règlements og les om forslaget der, er du ikke stiv i fransk så bruk Google translator.

 

Sitat:

"La demande pour acquérir le statut de basset; du "petit basset griffon vendeen", du "grand basset griffon vendeen", et "basset fauve de bretagne" et du "grand bleu de gascogne" a "basset artesien normand", ou de partenaire sous contrat doit être competition d'une "drever" et "beagle" du chasse test conforme des statuts et règlements de l'organisme demandeur ainsi que d'une copie de l'acte de reconnaissance accordée à cet organisme dans son pays ou d'une attestation des autorités compétentes indiquant la forme juridique reconnue à cet organe dans son pays. La demande doit en outre comporter les dispositions suivantes"

 

(mine understrekinger, og har bare sitert deler av forslaget)

 

Grunnen er, etter det jeg skjønner med min begrensede franskkunnskaper, at drevtidene for bassetrasene har økt de siste 20 årene, etter at rasene fikk fotfeste her i Skandinavia. Som kjent bruker vi basseten på en helt annen måte i Norge og Sverige enn slik de opprinnelig brukte den i Frankrike - korte drev på noen minutter i packs.

 

Diskusjonen har vi hatt i denne tråden før - mener det var Melvin som tok opp problemstillinga med lengre og lengre drevtider på basset, og at man ukritisk avlet på "langjagere".

 

Dette kan bli en utfordring, og ikke minst blir det verre å oppnå 1. premie på drevprøve nå som lostidene må opp til 90 minutter både for drev på hare, hjort, rådyr og rev.

 

Hva mener dere?

 

Jeg er spent på dette, Ares viser jo at han kan jage greit i opptil 2-3 timer, men likevel... :?

 

Som i saken om Internasjonalt Show Championat (som du kan lese om under tittelen Championnat international på samme link) så er det bare å håpe at NKK og SKK og raseklubbene tar denne diskusjonen med FCI! :?

 

EDIT:

DETTE VAR ALTSÅ BARE BAMBUS, 1. april! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med skråblikk på innlegget over:

Sitat:

"La demande pour acquérir le statut de basset; du "petit basset griffon vendeen", du "grand basset griffon vendeen", et "basset fauve de bretagne" et du "grand bleu de gascogne" a "basset artesien normand", ou de partenaire sous contrat doit être competition d'une "drever" et "beagle" du chasse test conforme des statuts et règlements de l'organisme demandeur ainsi que d'une copie de l'acte de reconnaissance accordée à cet organisme dans son pays ou d'une attestation des autorités compétentes indiquant la forme juridique reconnue à cet organe dans son pays. La demande doit en outre comporter les dispositions suivantes"

 

Oversettelse fra fransk til norsk (bokmål):

"Etterspørselen etter anskaffelse status Basset, den" Basset Griffon Vendeen liten "," Grand Basset Griffon Vendeen "og" Basset Fauve de Bretagne "og" Big Blue av Gascogne "a" Basset artesisk Normand ", eller kontraktspartner må være en konkurranse "Drever" og "Beagle" testen etter jakt regler og forskrifter til søker og en kopi av den anerkjennelsen som gis til denne organisasjonen i landet eller et sertifikat fra vedkommende myndigheter de rettslige formen anerkjent at kroppen i landet sitt. Søknaden må også inneholde følgende bestemmelser "

 

- Som dere skjønner så var dette bare bambus! :oops::oops::mrgreen::mrgreen:

Jeg bare la inn noen rasenavn og noen franske gloser, og satsa på at det så troverdig ut! :mrgreen::oops:

 

Må berømme Troya da, som faktisk fant ut av dette mølet rimelig raskt, og viste meg denne oversettelsen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

På robsoft.nu har en bruker gravd fram interessante tall om avl på jaktmeritterte kontra umeritterte hunder i Sverige. Basset Artesien Normand, petit basset og basset fauve:

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Här kommer alltihopa igen för alla tre "kusinerna".

 

Artesianer 2009:

9 valpkullar födda.

8 (88%) av kullarna kommer från föräldrar där båda är jaktmeriterade (minst en start och minst 3.e pris)

1 (12%) av kullarna kommer från föräldrar där endast den ena är jaktmeriterad.

0 (0%) av kullarna Kommer från föräldrar som inte är jaktmeriterade.

 

Petieer 2009:

53 valpkullar födda.

29 (54%) av kullarna kommer från föräldrar där båda är jaktmeriterade (minst en start och minst 3.e pris)

18 (29%) av kullarna kommer från föräldrar där endast den ena är jaktmeriterad.

9 (17%) av kullarna Kommer från föräldrar som inte är jaktmeriterade.

 

Fauvar 2009:

20 valpkullar födda.

5 (25%) av kullarna kommer från föräldrar där båda är jaktmeriterade (minst en start och minst 3.e pris)

6 (30%) av kullarna kommer från föräldrar där endast den ena är jaktmeriterad.

9 (45%) av kullarna Kommer från föräldrar som inte är jaktmeriterade.

 

Något att fundera på inför framtiden

MVH Cazador Sueco

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Jepp, noe å tenke på... Vi som elsker disse jakthundrasene bør vel være betenkt over sofahundoppdrett, selv om en viss prosentandel av de umeritterte meget vel kan jage; de er bare ikke stilt på drevprøver.

Link to comment
Share on other sites

Får skrive litt er jeg også :wink:

Lørdag ble Watson nappet hos oppdretter!

Slik ser han ut etter fjerning av en bærepose med pels :mrgreen:

 

sxywdy.jpg

 

Han ble ikke nappet helt ned, det er jo bare 2 måneder til Hokksund.

Så for at det skal få grodd skikkelig ut igen innen det, ble han "moderat" nappet.

 

I dag var vi ute å gikk årets første blodspor. Bare et kort et på drøye 100meter.

Men det viktigste nå er å komme i gang etter vinteren!

 

2i1hzx1.jpg

 

Det gikk faktisk ganske bra :) så å er det bare å trene frem til prøven hos Wilma i midten av Mai :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Liten tur i fjæra i dag, null sjøørret, men Ares har lyst til å hoppe oppi ærfuglflokken der ute! :mrgreen:

 

normal_DSC02044.JPG

 

Holder på å legge på seg litt nå, og jeg skal heller ikke nappe han med det første, skal se det blir litt mer pels og rasemessig fylde i han også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er endlig Pia kommet i hus, en nydelig liten frøken på 8 uker.

Var i Tønnsberg og hentet henne på langfredag, overnattet hos brodern på Vestby til påskeaften før turen hjem startet.

Veldig spent på kjøreturen hjem da det er 60 mil.

Var full ''los'' første timen før hun roet seg, sovnet og sov lenge. Stoppet med en gang hun våknet og ut å luftet og tisse.

Ingen uhell i bilen eller bilsyk hund :oops: ps skal aldri klage på at katta gneldrer i bilen det er jo ikke lyd i katta......

 

Har hatt noen fine dager hjemme og Pia har funnet seg godt til rette :D:D:D

 

Har ikke fått til å legge til bilder men har egen blogg på Pia, se link

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lånt meg en petit basset for helgen,for å teste i forhold til alergien og artig å se hvordan de er å ha i hus. krysser fingrene for at det ikke skal bli nå reaksjon,har da ikke merket noe de første timene i hvertfall. :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til ja KMH! :D Petit går vel ikke for å være allergifrie for allergikere, men svigerinna mi, som vanligvis nyser bare hun ser bilde av en hund, ble ikke påvirket av min petit. :D Riktignok etter at hun hadde gjennomgått akupunkturbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Takker for lykkeønskninger,første kveld har bestått av både leik,fangkos og runnvask av ansiktet uten noe form for reaksjon så fortsetter helga slik så ser det ut for at det kan bli en petit til i nabolaget ditt ja Ilatad.. :D

Link to comment
Share on other sites

God kveld alle Basseteiere :wink: Og her Ranger, melder en av de stolte og særdeles forventningsfulle seg. Vi er så heldige

å få en av tispene etter Hedda :D Vi gleder oss vilt :shock: Etter å ha lengtet i evigheter, lest Bassetforum, tråder på Kammeret, Kenneler i inn- og utlandet osv. i lang lang tid, så har endelig ting falt på plass i privaten slik at vi også kan tre inn i de hellige PBGV eiernes rekker :D:D Fin tråd du har om Ares, Ranger :wink: kjempegøy å lese om andre som nettopp har fått i hus en liten Bassetgutt eller frøken. Skal forsøke å følge opp med bilder og historier om vårt nye familiemedlem når den tid kommer. Og det er bare sånn ca. 7 uker til.... :shock: Mange nyttige tips å få her inne, kommer nok med noen spørsmål etterhvert :? og håper vi kan bidra med noen artige historier, nydelige bilder og kanskje noen nyttige tips også :)

Link to comment
Share on other sites

Takk Ranger:-) Ja det er ikke vanskelig å se at Bassetsamfunnet er nærmest som en stor familie:-). Særlig PBGV...(eh..er jeg noe innhabil der, mon tro:-) Vi gleder oss i hvertfall enormt og ser frem til blant annet mange hyggelige treff med andre lykkelige Basseteiere:-)

Link to comment
Share on other sites

God kveld alle Basseteiere :wink: Og her Ranger, melder en av de stolte og særdeles forventningsfulle seg. Vi er så heldige

å få en av tispene etter Hedda :D Vi gleder oss vilt :shock: Etter å ha lengtet i evigheter, lest Bassetforum, tråder på Kammeret, Kenneler i inn- og utlandet osv. i lang lang tid, så har endelig ting falt på plass i privaten slik at vi også kan tre inn i de hellige PBGV eiernes rekker :D:D Fin tråd du har om Ares, Ranger :wink: kjempegøy å lese om andre som nettopp har fått i hus en liten Bassetgutt eller frøken. Skal forsøke å følge opp med bilder og historier om vårt nye familiemedlem når den tid kommer. Og det er bare sånn ca. 7 uker til.... :shock: Mange nyttige tips å få her inne, kommer nok med noen spørsmål etterhvert :? og håper vi kan bidra med noen artige historier, nydelige bilder og kanskje noen nyttige tips også :)

 

Gratulerer Todden! Gleder virkelig og følge med frem over.. Har ei lita PBGV selv som ble født jul aften som jeg allerede har mye gøy med.. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk Lynvingen:-) Jeg følger med på tråden din. Kjempeflott lita frøken du har fått :D supre bilder:-)

I helga har vi sittet og pønsket ut et navn til jenta som kommer om noen uker. Litt kranglete bokstav

vi må ta utgangspunkt i, nemlig O, men vi har da redusert antallet mer eller mindre fantasifulle forslag

til et par sterke kandidater :shock: På lørdag besøkte vi Villmarksmessa. En av tinga som ble med hjemover

var videoen rådyrjakt nr. 5. Og der fikk vi se og høre en los av mamma Hedda:-) Ble jo sittende i sofaen

med sommerfugler i maven og et andektig blikk i øyan. Tror det blir noen svært lange uker frem til månedsskifte

mai - juni:-) :)

Link to comment
Share on other sites

Ah, hvilken deilig følelse å ha denne forventningen i seg! :D Det er nesten som å vente på et barn i svangerskapet! :D Ja du har en god tid foran deg, og en perfekt tid å få valp! Den er så liten når du får den at båndtvang trenger du ikke å bry deg om i sommer (hvis ikke valpen er VELDIG for seg da), og 21. august er det fritt frem uansett! :D Og i løpet av høsten har du sikkert den første losen inne. Kos dere! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Todden og gutten i kruttrøyken, kjempeartig med valp.

Pia begynner å bli noe ''turbo'' :oops: , en aktiv krabat som blir 9 uker i morgen

Roer seg raskt i buret om kvelden, men er nok blitt bortskjemt på å få ligge i fanget/sofaen på dagtid...

Det er folk hjemme hele tiden så det blir mye kos :)

 

Det er min første hund, har ikke erfaring med hund fra før, bare katt :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat tatt over en 4 år gammel hannhund. Bøjentans Happy Theo. Artig krabat. Aldri hatt PBGV før, så blir spennede.

Med det navnet så er det nok en artig krabat, passer petiten veldig godt! :lol: Grattis til deg Thomas, og velkommen i klubben (og tråden)! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat tatt over en 4 år gammel hannhund. Bøjentans Happy Theo. Artig krabat. Aldri hatt PBGV før, så blir spennede.

Da har Theo fått seg et godt hjem. Lykke til Thomas! Må være litt spennende å å overta en voksen hund!Hvem er foreldrene til denne?

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg vel slenge meg på denne bølgen av nykommere og si at jeg har bestilt meg en valp idag :D Ble en hannhund etter Bluff's Happy-Lotte og Bøjentan's Iak. :D

 

Da må jeg få lov til å gratulere da jeg har faren i hus! Ble hele 8 valper i det kullet :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Grattis KMH :D Regner med ingen i huset fikk allergisk reaksjon da og det er jo kjempeflott :D

Blir morro med en petit i nabolaget :D

 

Takk,ingen allergiske kun gledelige reaksjoner fra alle sammen! :D Blir vel artig med flere i nabolaget ja :D

 

Fantastisk! Grattis KMH! :D Tror den langvarige PR-kampanjen for verdens beste drivende jakthundrase virkelig har begynt å bære frukter! :D

 

Takk! ser slik ut ja,no er det bare å hjelpe til å få frem en like flink eier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare å komme med det etterhvert. :) Litt tips og lesing til å begynne med kan du finne i tråden om Ares, bare å trykke på NUCH Ares i blåskrifta i signaturen min. I innlegg nr to i den tråden har jeg skrevet litt om skogstilvenning og innjaging. :)

 

En kennel i Sverige har også gode tips og råd om innjaging, viltspor og utstilling, nederst til venstre på denne sida: http://www.vantanskennel.se/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...