Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja skal ta det så fort som mulig, men kan jo ikke si for sikkert om jeg klarer det før båndtvangen opphever.. er mye jobbing frem til en blodsporprøve og mye derifra til en fersksporprøve ;)

 

@KMH,

Skal du gå blodspor med hunden din? isåfall vil jeg anbefale deg et kurs med Selbu trekk og brukshundklubb.. meld deg på så snart som mulig ;)

Link to comment
Share on other sites

Var ute å luftet Pia i dag, fikk se et rådyr som vi sikkert støkte.

Tok med Pia bort i området jeg så rådyret.

Skal si Pia våknet, snuste og rotet rundt veldig ivrig på lukten.

Tok ikke sjangsen på å slippe, da jeg bare hadde flekisibånd. Men intressen for godluken var der :D:D

Dette er like ved gravstedet, mellom 2 boligfelt og hovedvei.

Her er det godt med rådyr, så interessen til Pia skal nok vedlikeholdes :lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken hyppighet på blodsportrening anbefalte instruktørene i Selbu? Noen mener det bør gå to uker mellom hver gang bikkja går et blodspor. Da er det jo ikke tvil om at sommeren renner fort unna.

 

Det er jo individuelt.. men det er jo viktig å ikke trene så mye at hunden blir lei..

Tenker hvis jeg får til ca et spor i uka så er jeg fornøyd.. men ser jeg at det blir for mye for hunden (noe jeg tviler på) så er det jo bare å ta en uke opphold ;)

Link to comment
Share on other sites

@KMH,

Skal du gå blodspor med hunden din? isåfall vil jeg anbefale deg et kurs med Selbu trekk og brukshundklubb.. meld deg på så snart som mulig ;)

 

Såg litt på sida deres,og det såg ut som det var litt opplegg der da. Spørs om det blir litt tidlig å begynne no med en gang da!? Får ta en telefon å hør hvilke muligheter det er. Takk for tipset! :wink:

Link to comment
Share on other sites

@KMH,

Skal du gå blodspor med hunden din? isåfall vil jeg anbefale deg et kurs med Selbu trekk og brukshundklubb.. meld deg på så snart som mulig ;)

 

Såg litt på sida deres,og det såg ut som det var litt opplegg der da. Spørs om det blir litt tidlig å begynne no med en gang da!? Får ta en telefon å hør hvilke muligheter det er. Takk for tipset! :wink:

 

De anbefalte å starte så tidlig som mulig. Er hyggelige folk så hvis du ringer dem så får du nokk fornuftig svar ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe Basse, var nok bare pc'en som fikk hikke, ikke undertegnede:-)

Geir, det blir jo bare fint at flere fra Hedda sitt kull kommer til Hedmarken.

Kan jo bli noen søskentreff her etterhvert:-)

Supre bilder Merete. Et billedlig bevis for at valpene er rådyrhunder ja:-)

Og det er 3 dager igjen.......:-)))))

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: mente ikke at du hadde hatt noe. men det kan vel ha noe med at det var noe feil med serveren :)

Kjekt å se at valpene får snusen på rådyr :lol:

 

Har nå bestemt meg med å begynne med blodspor og etterhvert ferskspor. Kan vær kjekt med en ettersøkshund :) Har funnet et blodsporkurs i September ikke langt fra der jeg bor :D

Link to comment
Share on other sites

Heddas valper er noen herlige valper. Det kan jeg skrive under på etter å ha besøkt dem i dag :) Dere som også skal og titte i dagene som kommer har noe å se frem til uansett hvilken plass dere måtte stå i køen. Selv var jeg heldig og fikk førstevalget og en av de fem tispevalpene ble valgt ut i dag. Valget var ikke av de enkleste, men vi fulgte hjertet og valgte den som vi likte best! Valpen skal hete Bøjentans Ona og er i våres øyne det perfekte valg. Takker Merete og Margit for noen hyggelige timer sammen med dem og hundene i dag.

 

Noen bilder fra dagens besøk i Bø

IMG_3262.jpgIMG_3236.jpg

IMG_3251.jpgIMG_3255.jpg

IMG_3286.jpgIMG_3274.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Basse. Ja det er noen flotte valper som Merete har og valget blir nok vanskelig for de fleste som skal ha valp. Gleder oss til å reise til Bø igjen om gode 2 uker og hente hjem Ona.

 

Supre bilder du har lagt ut Merete. Kjenner igjen de viltre små krabatene fra i går. Håper du fikk åpnet albumet med mine bilder fra i går?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra en lang kjøretur i fra Skien i går kveld med vårt nye familiemedlem Teo:D Etter litt sutring,tissing og oppkast den første timen av turen gikk de siste 10 timene smertefritt!! Spiste, lekte og gjordefra seg i pausene og sov stortsett når vi kjørte.Fant seg fort til rette i buret til natta også .Var ut å luftet 2 ganger iløpet av natta.Har faktisk gått selv å lagt seg i buret no.. :D Teo er helt lys i fargen med lyse brune tegninger,kommer vel noen bilder etterhvert.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! :D Ja du må prøv dæ å itj lægg inn bilda gitt! :mrgreen:

 

 

Vil bare nevne her at det i høst, i perioden 2. - 5. september, vil bli en ordinær/samlet drevprøve for alle bassetrasene, på Vega i Nordland. Påmelding er åpnet gjennom NKK. Ordinære prøver er også åpen for jaktchampioner og hunder som tidligere har oppnådd Drevcert.

 

Det er plass til ca 20 hunder. Ved overtegning blir det foretatt loddtrekning, her gjelder ikke først til mølla-prinsippet.

 

Dette er én av tre ordinærprøver Norsk Bassetklubb arrangerer i år, de to andre er Trøndelag og på Østlandet. Sistnevnte er CACIT-prøve.

 

Det var et kraftig uttak av rådyrstammen på Vega i fjor høst (170 dyr) og jeg har fått signaler om at dette merkes godt på bestanden, men vårens yngling vil vel delvis bøte på det.

 

Uansett satser vi på et veldig hyggelig arrangement i år som i fjor! :D

Hilsen Lokal Arrangementssjæf. :wink: Spørsmål må gjerne komme på PM også.

 

picture.aspx?id=34990032

Deltakerne (minus én) på fjorårets bevegelige drevprøver på Vega.

Foto: Merete Sterk-Hansen.

Link to comment
Share on other sites

Denne turen kan jeg anbefale på det sterkeste,

kjempetrivelig vertskap og topp innkvartering :D

får ikke anledning i år til å møte,men håper det

blir noe neste år også.

Venter forøvrig valper i helga med Tassa :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig skussmål Odd! :D Ser forresten på bildet der oppe at han Petrus satte blikket beint i Tassa, ikke rart han peisa på i vinter, han va jo forelska allerede i fjor! :lol:

 

Krever rapport når valpinga er overstått, krysse fingran! :D

 

Jakckrussel; ja Norsk Bassetklubb arrangerer kun prøver for bassetrasene. Regelverket er nok vidt forskjellig fra terrierrasenes jaktprøver (hvis det er jaktprøver i det hele tatt for terriere? Er vel hiprøver?).

 

Du får skaffe deg en petit etterhvert også. :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye som bestefar Odd :D Tenker Tassa vokter de håpefulle små med nebb og klør ja, best å passe fingrene. det blir vel liv i huset noen uker nå, artig.

Blir vel så vi tar oss en tur å ser på hvalpene, men det er vel tryggest å vente til Tassa får justert ned øverleppa til et mere tillitsvekkende nivå. :D

 

Ellers var det artig å se at det blir drevprøve på Vega igjen. Kommer til å melde på Petrus til den og Mosvikprøven når jeg kommer hjem.

 

Ole Martin

Link to comment
Share on other sites

I dag har vi vært på ordinær sporprøve i regi av Norsk Bassetklubb i Skotselv.

Milla gikk til 2. premie, og har dermed blodspordelen av ettersøksgodkjenningen i boks.

Gitte gikk til 1. premie og ble nummer 2 på prøven. Hun kan dermed titulere seg Norsk ViltsporChampion så fort NKK har godkjent championatanmeldelsen.

 

Kritikker:

 

Milla:

Startet bra, fulgte sporet flott fram til kryssing av vei, gikk over på ferskt. Dommer spurte, hund ble satt på på nytt, fulgte sporet til ny kryssing av vei. Måtte settes på på nytt, gikk deretter bra. Markerte sårleie.

Sporstart: Utmerket, Tempo: Utmerket, Tapsarbeid: Meget bra, Konsentrasjon og vilje: Meget bra, Arbeidsmåte: Meget bra, Helhetsinntrykk: Meget bra

 

Gitte:

Fører og hund gikk helt herlig. Mistet en vinkel, men det får vindforholdene ta skyld i. Markerte sårleie og fører markerte blodflekker. Runderte helt perfekt.

Alle momenter: Utmerket

 

Vil også rette en takk til Leif for flott tiltak (Bassettreffet), og også til sporleggere og dommere for flott arrangement.

 

P5150080.JPG

 

Den stolte dobbelchampion i kjent positur.

 

 

P5150082.JPG

 

Liggende i sofaen.

 

P5150079.JPG

 

Legger ved en liten familieidyll: Far, Svein Olav og Milla.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis Per, super prestasjon innimellom all fest og moro! Ekstra grattis til Gitte for NVCH!! :D

 

Ellers var det artig å se at det blir drevprøve på Vega igjen. Kommer til å melde på Petrus til den og Mosvikprøven når jeg kommer hjem.

Ole Martin

Kjempeflott Ole Martin, da håper jeg vi sees på Vega! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer 243W med de 5 nyankomne :D

Gratulerer Per. Flere sløyfer og farver på de bildene enn jeg foreløpig forstår meg på :D

Må lese meg opp på sløyfene:-) Iallefall bare sånn får nysgjerrighetens skyld.. :wink:

Et spørsmål til alle :? . Jeg skal ha forsikring på valpen når vi henter

henne i Bø om drøye 2 uker. Har lest om JFF hundeforsikring, Agria og Gjensidige. Kan

gå seg litt vill i forsikringsvilkår. Noen som har en klar mening om hvilken forsikring som

beskytter våre edelstener best? Vil bli meget glad for et klart svar :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner. Sløyfene på bildene er Championatsløyfer for henholdsvis Drev og Viltspor (står på sløyfene hvis du ser godt etter).

 

Når det gjelder forsikring har jeg endt opp med NJFF's jakthundforsikring. Jeg kjenner ikke Gjensidige's forsikring, men har sammenlignet med Agria.

 

Pris:

NJFF er billigere, med en engangsbetaling på ca 4500,-.

Agria vil passere det etter ca 3 år.

 

Dekning, veterinær:

NJFF har maks. dekning på 15000,- pr tilfelle, men ingen begrensning på antall tilfeller pr år.

Agria har maks 20000,- pr år (i alle fall når jeg sjekket for 4 år siden).

 

Egenandel, veterinærforsikring:

NJFF: 3000,-

Agria: Her er det en grunnsum pluss en viss prosent av regningen, men du kommer ut med et lavere beløp enn hos NJFF.

 

Dekning, livsforsikring:

I utgangspunktet ganske likt, men NJFF øker erstatningen ved oppnådde kvalifikasjoner/premieringer, etter en forhåndsbestemt skala, uten tilleggspremie.

Agria krever høyere premie om du skal ha økt erstatning f.eks. for en champion.

 

I tillegg føler jeg at det er lettere å finne ut av betingelsene for NJFF's forsikring. Det er enkle regler uten en masse dilldall og liten skrift. Hos Agria føler jeg at det vanskelig å finne ut eksakt hva du har forsikring for.

 

De gangene jeg har måttet bruke forsikringen har jeg veldig gode erfaringer med NJFF. Stort sett har pengene vært på konto innen en uke etter at skademelding er sendt.

 

Håper dette gir en viss info. :)

Link to comment
Share on other sites

Supert :D Mange takk for utfyllende og opplysende svar :D

Jeg har holdt en knapp på NJFF/IF forsikringen. Men det gjør nå

godt å vite hva andre med erfaring i bruk av forsikringer mener :D

Igjen hjertelig takk og takk også for info om sløyfene :)

Link to comment
Share on other sites

29. mai er det klart for Raillhuinnutstillinga til Mo Hundeklubb. Som vanlig er "The Dynamic Duo" Ares & Thyra påmeldt, mens de andre bassetene i distriktet glimrer med sitt fravær.... Burde jo være en flott anledning til å få stilt bikkja uten for mye pes og styr, liten og intim utstilling dette. Er vel bare omtrent 100 bikkjer den dagen vi stiller.

 

"Raillhuinn" kan forøvrig lokale folk oversette bedre enn jeg! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...