Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Da har jeg sjekket kjønn på hvalpene,å det ble to tisper og tre hanner :)

Begge tispene og en hanne er bestilt, så er noen interisert i hannhund

så er det bare å ta kontakt.Begge foreldre er jaktpremierte og har gode jaktlinjer.

Send meg PM her eller ring på tlf 48102214

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et lite apropos: En som har vært "i bransjen" en stund uttalte at den typiske basseteier er en rutinert jeger og hundemann (gjerne med en utstillingsinteressert frue) og han har gjerne vært innom drever og/eller dachs tidligere før han endte opp med basset. 8):wink:

 

Da gjør jo alle som skaffer seg basset som første hund alt riktig fra starten av, og det er vel like greit? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:-) hehe ja du sier noe. Må jo si jeg kjenner meg litt igjen, bortsett fra at jeg har hatt fuglehunder tidligere. Men jeg har hatt gleden

av å jakte med en Petit allerede tilbake på 80-tallet. Så dette er egentlig for mitt vedkommende, et langvarig hemmelig kjærlighetsforhold som etter mange år endelig kan bringes fram i lyset:-)

Link to comment
Share on other sites

He he, det er bra! :D

Kunne jo vært interessant om du etterhvert kunne spore noen forskjeller på 80 talls-petiten kontra dagens "moderne" petit. Som løs på drevet halsende hund har det visstnok skjedd endel (positivt) med rasen de siste 20-30 årene.

Forhåpentligvis får du en positiv overraskelse i skogen. :D

 

Jeg nevner det igjen til alle, fordi jeg mener det er viktig: Skal man få fullt utbytte av bikkja så må man mye i skogen med de fra valpestadiet av. Mitt mantra her = "timer i skogen". De trenger nok en mer målrettet skogstilvenning og innjaging enn feks drever og dachs, spesielt dette med å gjøre hunden selvstendig og etablere et godt søk. De er mer flokkdyr enn raser flest, og vil gjerne ha "husse" med seg hvor de enn går i skogen.

 

Men med en positiv og riktig innstilling så blir man belønnet i skogen! :D

Link to comment
Share on other sites

Har i dag gått det første blodsporet med Pia.

2 timer gammelt ca 15 m. Hun var meget interesert i blodet på ''skadestedet''

Virret litt rundt, tror det er godlukt av ferske rådyr i området.... hentet henne inn og satt på sporet igjen. ca midtveis.

Gikk omtrent rett på og til endes. Fant knoken og en godbit.

Jeg er fornøyd, første gang vi har prøvd og min første hund.

Er kanskje litt sent ute med første blodspor, da Pia er 14 uker.

Link to comment
Share on other sites

Er selv første gangs hundeeier, men har litt erfaring fra rådyrjakt med andres hunder, da mest med min kamerats BAN de siste to-tre åra. Har også vært innom drever og dachs i yngre alder, men det begynner å bli lenge siden. Det at jeg velger Petit er fordi jeg synes utseendet til Petiten overgår alle andre rådyrhunder, samt at jeg har hørt de er herlige å ha i hus, at jaktlysta er på høyde med "konkurrentene" og at de har lettere for å gi seg når det drar ut.

 

Gleder meg til å få Ona hjem neste lørdag. Selv har jeg skauen rett utenfor stuedøra så det blir nok veldig mange timer sammen med valpen ute i guds frie natur fremover. Bruker nok de to første ukene til å bare være i og tilvennene henne skogen/naturen nesten daglig. Da la henne få søke fritt rundt i området vi setter oss ned og så la henne få spore oss tilbake til bilen. Begynne vel kanskje med litt blodspor få dager etter jeg fått henne i hus. Da kanskje legge ut et kort blodspor med noen godbiter og en rådyrklauv som strekker seg 15-20m ut til siden av stien vi skal ut å gå tilvenningstur på. Morsomt og se om hun ev tar dette sporet i det vi rusler forbi. Etter en uke eller to får vi gå mer konkret å trene på utlagt spor parallelt som vi er på tur i skogen. Har en veldig god kamerat med BAN (godkjent ettersøkshund) til å hjelpe meg en gang i blant med sporlegging. Dette for at også jeg ikke skal kunne sporet og gjøre den feilen å styre hunden unødvendig mye. Vil være ekstra morsomt i en tidlig fase om det lykkes når hverken jeg eller hunden kjenner sporet annet enn selve startpunktet. Vi er fire personer som har en del viltkameraer ute og nesten daglig er det rådyr innom som blir foreviget. Kommer nok å besøke disse titt og ofte for å trene ferskspor samt la Ona få fersk råyrlukt i nesa.

 

IMG_3285-mini.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Per. Var i kontakt med Merete allerede sent i høst når hun la ut på sine nettsider at hun planla valper på Hedda. Gleden var stor når jeg fikk nyheten om at jeg skulle få valp etter Hedda. Ser frem til en spennende tid med Ona både her hjemme og på farten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ranger, jeg kan ikke påberope meg noe særlig erfaring med Petiten fra 80-tallet. Jeg var bare med på et par

turer med en Petit. Men det ga mersmak:-) og OM jeg vil få positive overraskelser i skogen :wink: det vet du

jeg vil få :wink:

Nedtellingen har begynt. Mandag er det 1 uke igjen. Spenningen, forventningene og gleden over å tre inn i PBGV

sitt rike, er en megabooster om dagen. Lykke til Geir :D Ona er kjempesøt. Hadde jo gleden av å kose med hele

kullet når vi besøkte Merete sist fredag.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Todden. Vi planlegger å hente Ona neste lørdag for så å bruke søndagen til å være sammen med henne her hjemme, være ute i guds frie natur osv. Vi gleder oss veldig til å få vårt nye familiemedlem hjem til Grue. Nå går det i forberedelser til hun kommer. Hundebur er i ferd med å kjøpes inn, hundegård er er i ferd med å komme på plass osv. Dette blir spennende. Håper du også fant den perfekte valp for dere? Tilnærmet perfekte var de forsåvidt alle sammen i mine øyne. Endte du opp med navnet Omi? Mener å huske du skrev det for en tid tilbake. Fint navn som er kort og greit å forholde seg til. Lykke til dere også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Herlige bilder Odd :o)

 

Fruen til en av mine beste kamerater (BAN eier) er også fra Sykkulven. Er jeg heldig, havner også vi noen dager på jakt i Sykkulven eller i Volda området hvor faren hennes egentlig kommer fra. Kanskje du har noen gode tips om bruk av Petit i hjorteliene på vestlandet? Veit mange der borte ikke har kjennskap til å bruk av løs på drevet halsende hund på hjort. Det kan fort skape noen kjedelige episoder hvor du blir beskyldt for å "jage" hjorten over alle hauger eller i værste fall få bikkja skutt dersom den beveger seg over til naboens terreng.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mackenzie av Hoffvoff vet jeg om, har ikke snakket med han. Har fått navnet på en annen som har 2 petiter, som jeg skal kontakte.

Har ikke erfaring med PBGV fra før, så jeg gleder meg :D:D

Jeg jakter i Korsedal, som Ålesund jeger og sporfiskerforening eier. Det er ett gammelt gårdsbruk på ca 7000 mål.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du har noen gode tips om bruk av Petit i hjorteliene på vestlandet? Veit mange der borte ikke har kjennskap til å bruk av løs på drevet halsende hund på hjort. Det kan fort skape noen kjedelige episoder hvor du blir beskyldt for å "jage" hjorten over alle hauger eller i værste fall få bikkja skutt dersom den beveger seg over til naboens terreng.

 

Geir

Bruker PBGV'n min på hjort i Florø traktene. Fungerer veldig bra, går omtrent som rådyr. Noen ganger turer det voldsomt, er dyrene støkket drar det rett ut så klart. Siden det er en tur på hjortejakt i året tok jeg med Casper i et dåhjorthegn først, tok ca 15 min før han skjønte at hjorten var morsom å jage den også og da jaget han også kronhjort vedførste mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Hepp alle, mye artig å lese siden sist:) Er uten nett for tida, så jeg knoter med mobilen her.

Ble blå sløyfe (2. premie) på Ares i Østersund, det måtte vel skje det også før eller siden:( Dommeren viste faktisk ut en annen petit med KIP (Kan ikke premieres) og var raus med blå og gule sløyfer hele dagen på alle raser. Det er ingen unnskyldning, men jeg tar dermed ikke det resultatet så tungt. Får håpe det går litt bedre i helga da:)

Nå skal jeg ut og legge blodspor:)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Ranger.

Har gått 3 blodspor med Pia, synes det går greit. Hadde med mentor på det siste og fikk mange gode tips, takk til ''Storvilt''

I helgen har Sunnmøre hundeklubb utstilling i Sunnmørshallen, skal på den for å se og lære.......

Pia er ikke gammel nok til å delta, men skal være med for sosialisering.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis var jeg og Ares tilbake i rett spor igjen på dagens Raillhundutstilling i regi av Mo Hundeklubb. :)

Han stilte i Championklasse og fikk 1kval, 1konk, CK, 1BHK og BIM.

Det er jeg kjempefornøyd med! :) Var faktisk helt supert å "tape" for Thyra til Baas i dag, de trengte også en oppmuntring etter forrige utstilling! :) Grattis til Hugo og Thyra! :-D Og lykke til i BIS-finalen i morra, vi stiller ringside og heier! ;)

Link to comment
Share on other sites

gratulere jens med ares og ck en,det blir spennende i morra om en petit kan gå til topps på en slik utstilling.

 

har ordnet en ny handler for morradagen så det blir spennende.

 

må også her gratulere ronja til hårråjegeren med 2 bis :D:D

Link to comment
Share on other sites

Da har ENDELIG Olivia kommet hjem til Jæren :mrgreen: Turen hjem gikk kjempe bra og over all forventning. 5,5 timer med bare 4 stopper for og tisse. resten av turen sov hun :mrgreen:

 

15chtz6.jpg

 

Etter vi kom hjem var det litt mat, dobesøk på plenen, masse leking (litt klynking) og nå sove på sofaen

 

10d5rn7.jpg

 

Kommer med mer bilder og oppdateringer senere :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Olivia, Basse. Det blir en flott sofahund :D:D

Gratulerer til Ranger og alle andre med premieringer :D

Vi var å så på hundeutstilling i Ålesund på lørdag før vi reiste på hytten.

Pia er for ung til å delta, men fin trening for sosialisering.

Kommer nok ikke til å bli den som reiser på så mange utstillinger, men ser nødvendigheten av premiering for bruk i avl.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Olivia Basse. Selv var vi Bø og hentet hjem valpen vår Ona på lørdag kveld.

De 28 milene hjem gikk smertefritt, med kun to korte tissepauser og resten langt inne i

drømmeland. De første to nettene har også gått over all forventning uten så alt for mye støy.

Ona har funnet seg godt til rette i buret sitt og søker dit så fort hun vil slappe av. Hun søker

ytterdøra når hun vil på do og er utrolig tillitsfull ovenfor nye mennesker som hun møter.

Dette ser jo veldig lovende ut for fremtiden.

 

IMG_3312.jpg

 

IMG_3328.jpg

 

IMG_3349.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går var vi i Bø og henta lille Oda :D Turen hjem til trøgstad gikk veldig fint, ho måtte bare få spydd opp litt bukkehår helt i starten av turen :mrgreen: Ellers var ho rolig og lå for det meste å sov.

Hjemme har ho allerede finni seg greit til rette, og det er veldig gøy å løpe rundt og rundt huset. Natta gikk utrolig fint! Sovna som en stein ved tolv tiden og sov helt halv 7 idag tidlig uten å måtte ut en eneste gang. Utrolig glad, tilittsfull og fin hund :D

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer til , Ranger og Ares Hugo og Thyra :D

 

Kjempemorro å høre at turen hjem med valpene har gått greit for dere alle :D

Den siste hannen blir ikke hentet før til fredag, så var spent når han ble aleine igjen her i går. Men litt små sutring, ellers helt stille. Men han kommer nok til å få litt "eksta" pleie frem til fredag da :D

Link to comment
Share on other sites

Har gått blodspor i dag med Pia. 2 timer gammelt spor, regnvått og vindstille. sporlengde ca 70-80m og ca 1 dl blod.

Full tenning ved sporstart, fikk ikke henne til å stå stille mens jeg skulle undersøke ''skuddplassen'' stoppet ca 3 m i fra og satt på sporselen. Ble nødt til å sette henne fast i en buske.

Fulgte sporet og gikk av sporet og kom seg innpå igjen, med noen få meter.

Jeg er kjempefornøyd med resultatet, og har troen på at dette blir en bra hund :P

Link to comment
Share on other sites

Dukket opp en ledig plass på blodsporkurs til helgen,det blir artig å prøve krabaten der tenker jeg! :D Har blitt noen turer i skogen,intressen for sjekke forholda er varierende.Han kan godt legge seg å sove i en 1,5time ved siden av føttene mine,eller springe noen turer ut på en tretti meter.Han var borte i et par minutter uten at jeg så han sist turen så det begynner da kansje å løsne litt!?Blir han nå "for tøff" må en vel vente til båndtvangen er ferdig med å slippe,men tror ikke det er nå sor fare for at han stikker så langt enda da.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har Oda funnet seg godt til rette i Østfold. Dagene går med til å leke og kose seg ute. Ho synes det er veldig deilig å kunne løpe løs rundt og slippe det fæle båndet som klør så ille :mrgreen: Ho "bader" i sjøen rett ved huset og utforsker området rundt huset. Og ho er ganske så lydig, kommer når vi blåser i tomhylse eller lignende og har også begynt å lyde navnet sitt. Skogen inntil huset har ho ikke vært så mye i ennå. Men noen turer har det blitt. Tok ho med noen hundre meter opp i skogen her om dagen og satt meg ned så ho skulle få utforske litt på egen hånd. Men det skjønte ho ikke helt, ho tusla litt rundt meg i et par minutter før ho tok bakspora sine å løp hjem i full fart :mrgreen: Foreløpig er ikke skogen like gøy som å leke, men det kommer vel etter hvert :) En veldig behagelig å tillitsfull hund er det hvertfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Da har vi stilt på vår første utstilling!

Var på bassetutstillingen i helga, kjempesosial og artig helg.

Anbefaller alle basseteiere å ta seg en tur.

Været var strøkent hele helga :D

45 Petiter var med på utstillinga.

Siden jeg er helt grønn på utstilling og oppdretteren ikke hadde anledning til å komme, var Skautussa så vennlig at hun stillte som "handler" med Watson. Det var tydlig at det hjelper med en "proff" handler :D

Resultatet ble at Watson kom ut med 1'te premie, beste unghund hann, med CK, og 3 plass på beste hann :D

Det er jo et meget bra resultat for en hund som ikke har gått utstilling før.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Da har Jeg og Olivia vært en tur i skogen. Hun begynner å bli endel tryggere på omgivelsene nå, og er ikke redd for å utforske område rundt der jeg sitter med bladet mitt :D Er nok ikke mer enn maks 20-30 meter fra meg, men ingen problem om hun ikke ser meg.

 

Legger ved litt bilder fra turen idag. Såg en bukk som gresset på andre siden av vannet vi gikk langs, så jeg fikk tatt noen bilder med endel Zoom på :mrgreen:

 

rbukk.jpg

 

dsc05005d.jpg

 

dsc05007n.jpg

 

dsc05009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Basse og Gutten i Kruttrøyken.

 

Morsomt å lese om dere og hvordan det går med valpene. Fine bilder av bukken og Olivia Basse. Nesten så O-kullet burde fått sin egen tråd her inne på Kammeret siden vi er så mange :)

 

Kjenner igjen mye av det dere beskriver om deres valper hos Ona. Var en tur i skogen i helga og hun ble meget fortrolig med den. Var ofte ute på 30-50m, men hadde en skikkelig tur ut på bakspora våre og var ute på godt over 100m. Mye positivt med henne, men hun har også noen minuser. Fra å være nesten renslig inne har hun nå begynt å gjøre fra seg oftere inne på teppet, samt at hun elsker å tygge i seg gammel hundebæsj hun måtte finne. Noen som har noen gode tips om hvordan få henne til å slutte med dette?

 

Legger ved noen bilder fra vår første skikkelig skogstur.

 

IMG_3401.jpg

 

IMG_3412.jpg

 

IMG_3424.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål ang napping av hårene i ørene. Skal man fjerne hårene inderst i øret også eller er det bare de som stikker ut og dekker øregangene? ble litt usikker så følte derfor det var bedre å spør før jeg gjør noe mer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Basse.

 

Hvordan går det med Olivia om dagen. Ona gjør stor fremskritt dag for dag. Blitt flink i huset, funnet seg til rette i bur, bra til å gå i bånd, trives i skogen og veldig fortrolig med nye mennesker hun måtte møte. Hun klør nok noe j..lig i tenna om dagen, så det hender det går en kule varmt når buksebein, ankler, hender etc får kjørt seg av skarpe valpetenner.

 

Meldte meg inn i Bassetklubben før helga. I samme slengen bestilte jeg instruksjonsvideo i napping av PBGV og Pälsvårdshäfte. (svensk hefte om pelsstell hos PBGV) Skal innom Åse i Bassetklubben i dag og hente ut dette for videre studier om napping og pelsstell. Dette som et lite tips om du søker info om pelsstell.

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...