Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Hei giremann. Olivia er vel stortsett både høyt og lavt :mrgreen: Kjenner igjen dette me biting i ALT som måtte ligge fremme for valpetenner :twisted:. Dressuren føler jeg går kjempefint. Hun kommer på signal på fløyta hver gang, sitt går som en drøm da hun ELSKER mat og "hundesnop" Aldri sett en liten hund med så stor apetitt :lol: Hun kan dekk av og til, men dette kommer seg for hver dag. Dette med å gå i bånd er ikke serlig gøy, så der har vi endel jobb å gjøre.

 

Nå er det vel 3 eller 4 dager siden sist tisseuhell inne. hun har aldri gjort fra seg inne (hos oss) men hos foreldrene min la hun fra seg en kabel på finteppet til "bestemor" :mrgreen:

 

Tenkte meg ut i skogen ikveldinga i dag så kommer nok med noen bilder senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på blodspor kurs med Teo i helga,skikkelig artig! Litt skeptisk til skanken første gangen men med litt godbiter på den så gikk det over på noen sekunder. Startet helt enkelt med korte sammenhengende spor med flere godbit deponi og i lett tereng. Når han fant ut att sporet ledet til noe godt gikk han fint sporet men ble lett satt ut litt vis det dukket opp flere interesante ting han kan tenke seg å sjekke ut. Men det var fremskritt for hver gang,så det skal bli artig å fortsette treninga på egen hånd! :D

 

Har en ivrig biter her i huset også ja,prøver å avlede med lek og biteleker men han er fort igang med bitinga igjen etterpå.Han får noen ordentlige farsk føyker noen ganger og springer rundt for å finne noe å ta.Kjøpte inn noen nye leiker på kurset i helga og de har blitt kjempe populær så håper han begynner å holde seg mere til dem no! :)

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese om småttingene! :-D

Når det gjelder ørestell har jeg lite å bidra med, Ares har ikke så mye pels i ørene. Men han har lenge vært plaget av betennelse i ett øre, og vi er i gang med tredje penicilinkuren. :( Vær obs hvis det dukker opp svart gørr i ørene, men vær forsiktig når dere prøver å fjerne det. På bikkjer gjelder også regelen om å ikke gå inn i øret med noe mindre enn en albu.

 

Regner med dere skal stille valpene på utstilling etterhvert, og vil råde dere til å legge "stå" inn i dressuren, også på et bord. Det vil bli nyttig en dag! ;)

La valpen forstå at den må tillate at kjente og ukjente tar på den og sjekker tenner også. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok bestille hefte og fimen jeg og :D Ikke lenge til ny sprøyte nå, så skal få dyrlegen og til å se i ørene for meg. Godt å få litt hjelp når man første er der :mrgreen:

 

Var en tur i skogen igår kveld. Olivia var ute av synsvidde i noen minutter, men jeg så ei lita buske som rørte unormalt mye på seg så hun lå nok bare bak en gresstust å maltrakterte buska :mrgreen: Etter en god halvtimes utforsking kom hun inn til meg å la seg på jakka mi som låg på bakken å sovna. Lot henne sove i ca en halvtimes tid før jeg vekket henne og tuslet på bakspora vårs ned til bilen. Fikk ikke tatt så mye bilder denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål ang napping av hårene i ørene. Skal man fjerne hårene inderst i øret også eller er det bare de som stikker ut og dekker øregangene? ble litt usikker så følte derfor det var bedre å spør før jeg gjør noe mer :mrgreen:

 

Skaff deg en nappetang. Den er bøyd på enden, og forenkler napping i øret på en fortreffelig måte. Få ut mest mulig. Det er ikke farlig å gå inn i øregangen på hunden, så lenge du kan holde den rolig. Få gjerne noen til å holde hunden for deg. Napp så mye som mulig av øregangen, fri for hår. Disse samler mye dritt, og fører lett til betennelse i øret.

 

Etter nappingen, bruker du et stoff som heter Epiotic og sprøyter inn i øregangen. Masser utenfra i ca ett minutt, tørk deretter bort all dritten med bomull. Gjenta gjerne et par ganger.

 

Hvis man ønsker det, så kan man etter denne behandlingen, gjerne massere inn et stofff som heter Canarual. Dette er ment som lindring av kløe i etterkant.

 

Håper du fikk litt hjelp av dette.

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

Så morro KMH ;)

Var du på kurs i Selbu?

Jeg har selv gått et par spor etter kurset og Casper gjør fremskritt :D

Du får si ifra om du trenger noen til å gå spor ;)

 

Var oppi Selbu ja,må bare få skaffet noe blod no så blir det vel å prøve seg igjen.Noen tips på plasser å skaffe det her omkring eller?

 

Skulle ha møttes en kveld da! vis du har tid så kunne jeg ha tatt med Teo nedover på besøk en kveld jeg vettu!? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Canaural® vet. er reseptbelagt og inneholder antibiotika, så jeg ville ikke brukt det uten i samråd med veterinær og bare hvis det er infeksjon i øret. Ikke som forebyggende behandling, da hunden kan bli immun mot antibiotikaen til en gang den virkelig trenger det.

Middelet bekjemper infeksjon, demper betennelse, oppløser ørevoks og kveler øremidd.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, en gang eller to vil ikke skade:) Mer utstrakt bruk er ikke bra.

Jeg siterer bare dyrlegen til Ares etter at han ble behandlet med Canaural i vinter, hun maner til forsiktighet med all unødig bruk av antibiotika. :)

Nå går Ares forøvrig på en kur med Surolan® vet., siden han kanskje ble immun mot den førstnevnte etter to mislykkede behandlinger. :(

Link to comment
Share on other sites

Er det normalt at Petiten bjeffer, knurrer biter på folk samme f.... hvor mye NEI, AU og vi dytter henne forsiktig bort. Gir henne også selvfølgelig en leke som hun kan bite på istedet for oss, men dette er ikke interessant i det hele for henne.

 

Noen tips om hva vi kan gjør? Har lest i valpebøker osv, men ingenting som står der hjelper på henne. Ignorerer vi hun, så er hun akkurat lik nå hun får oppmerksomhet etter alt fra 5-15 min.

 

Min forrige valp (Weimaraner) var ikke slik i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfart sånn oppførsel sjøl, men petiten trenger en fast og konsekvent hånd, sta og egenrådig som de er. Vesla di må tåle å bli tatt i nakkskinnet og lagt på rygg iblant tror jeg. Samtidig skal man huske at det er en valp som er full av energi og ungdommelig mot. :)

Avled henne med en morsom inne-oppgave: Ta henne med på kjøkkenet og vis henne en godbit og få kjenne lukta av den, før du kommanderer henne til å bli mens du gjemmer godbiten på stua. Gi henne signal om at hun kan komme og søke. :)

 

Ares elsker denne leken ennå, og det er artig å høre nesa jobbe som ei luftpumpe! :-D

God trening for bikkja, og etter et par runder med dette bruker de å bli litt trøttere og roligere. ;)

Link to comment
Share on other sites

Haha, Basse, vesla di er ikke den eneste. Oda klør fælt i tenna for tiden. Biter i det meste, men ho har faktisk ennå ikke ødelagt noen av de mange skoa ho har henta :lol:

I skogen begynner ho å bli bedre, bare vi går et stykke unna huset. Sist gang var ho utpå noen turer for seg selv, og så ut til å kose seg. Men etter en god stund når alt i nærheten var utforska begynnte å ho kjede seg, å etter hvert tok ho en tur i retning hjemmover, men ikke på bakspora. Ho ble borte en god stund og jeg kunne ikke se ho, og jeg aner ikke om ho skjønte at det var retningen hjem eller hvorfor ho å løp dit. Ho var veldig målbevisst over hvor ho skulle da ho løp av gårde. Etter flere minutter uten at ho kom tilbake hørte jeg naboen starte opp bilen, så valgte å blåse ho inn ( ikke noe særlig hvis ho løp langs veien). Da kom ho glad å fornøyd tilbake etter en liten stund :)

 

Men har et spørsmål:

 

Tenkte å ta ho med enda lengre opp i skogen neste gang, den lille krabaten ser ut til å mer enn nok energi til det. Hva bør jeg gjøre hvis ho tar bakspora hjemover å ikke kommer tilbake? Er jo egentlig en god egenskap av bikkja, men er vel heller ikke bra at ho lærer seg til at ho bare kan gå hjem fordi jeg kommer etter... hva synes dere? Beklager dumt spørsmål kanskje men...

Link to comment
Share on other sites

Er det normalt at Petiten bjeffer, knurrer biter på folk samme f.... hvor mye NEI, AU og vi dytter henne forsiktig bort. Gir henne også selvfølgelig en leke som hun kan bite på istedet for oss, men dette er ikke interessant i det hele for henne.

Dette er nok et fenomen som kanskje ligger til hele søskenflokken. Min er også like dann. I følge venner som er godt inne i det med hund (andre raser) er dette ganske så normalt. De forsøker å hevde sin plass i flokken, samtidig som det er j..lig moro og lindrer kløe i tennene. Har også forsøkt å ignorere, straffe (tak i nakkeskinnet) et meget markert nei/au osv., dyttet leker/tyggebein etc i kjeften hennes, spytter hun det ut og går på igjen. Her om dagen var hun skikkelig ille, så jeg knadde henne skikkelig og tror hun lærte litt, siden hun nå gir seg fortere med meg enn med fruen. På meg så virker det som når hun har bitt litt på noe, spesielt på kvelden, gjerne et tyggebein blir hun nesten rebelsk. Prøver å sette meg inn i det med ekstrem kløe i tennene og det nærmeste jeg kommer hos meg selv er kløen som kommer noen dager etter man har vært skikkelig solbrent. Kombinasjon tørr hud som begynner å løsne med svette / dusjing får meg til å klø som besatt og jo mer jeg klør, desto mer klør det og mer desperat blir jeg for å bli kvitt kløa. Mulig jeg er helt på bærtur. Kanskje Merete har noe å bidra med her?

 

Tenkte å ta ho med enda lengre opp i skogen neste gang, den lille krabaten ser ut til å mer enn nok energi til det. Hva bør jeg gjøre hvis ho tar bakspora hjemover å ikke kommer tilbake? Er jo egentlig en god egenskap av bikkja, men er vel heller ikke bra at ho lærer seg til at ho bare kan gå hjem fordi jeg kommer etter... hva synes dere? Beklager dumt spørsmål kanskje men...

Jeg har tatt med Ona noen km til skogs i bil. Gått tur innover i grovskogen og sluppet henne der. Hun bryr seg lite om skogen og tar seg gjerne turer ut på 50 til 100m og enkelte ganger mer. Første gangen vi var i skogen fant hun bakspora våre og dro som en kule tilbake til bilen (+/-150m), for så å komme tilbake i en rasende fart. Hun er veldig ivrig i å spore rådyr, katter og annet som beveger seg i nærområdet. Hun begynner å tegne til noe bra. Hun viser stor interesse for dyrespor, kommer ikke en lyd når hun er i bil, er renslig inne, går bra i bånd og begynner å bli ganske så lydig på kom, sitt osv. Min erfaring er at godbiter og mye ros/kos når hun gjør noe bra er tingen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D Her ser det ut til at de fleste av dere har fått litt å "bite" :D

Som jeg sa til dere, har jeg aldri hatt et kull som har vert så, skal jeg si vidføre som dette. Alle 7 var på tur så fort de fikk en sjangse, enten fler sammen eller alene. Vi tar valpekullene jo med på biltur og da tar de ut i fremed miljø, alle var med en gang på utforsknings tur i nye område.

Som Gireman skriver, denne bitingen ets er nok ganske normalt pga tenner ,kløe. Men de vil nok også prøve å teste grensene, noe jeg ser som normalt hos en hund.

Om ikke ignorere, legge på rygg, ta i nakkeskinn hjelper, ville jeg faktisk prøvd å "bite" valpen over neseryggen samtidig som en lager en "knurrelyd" Ikke hardt, men fast og bestemt. Moren gjør dette på de, ja faktisk katten vår også når valpene har blitt for intense. Har selv brukt det på noen valper som har vert ille med biting, med godt resultat.

Gutten i røyken, jeg ville nok ikke tatt for mange turer rundt huset med res at valpen løper hjem. Gjør som Giremann, reis et nytt sted der det er trygt for biler og heller ikke i turområde der det er mye folk. Ta valpen med deg inn i skogen, gjerne i bånd mens du går og finn et rolig sted der den kan utforske. Tror det er viktig, så den ikke lærer "uvanene" med å løpe hjem.

Gjør det selv her, tar aldri valpene med fra huset, men kjører fra et annet sted da får jeg ikke problemene med at de løper hjem når jeg senere er å jager med de i området her.

Kos dere videre, morro å følge dere her på tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset for å få ho til å slutte å bite. Prøvde istad, funka faktisk, en liten stund. Følte meg ikke direkte smart, men det er mindre viktig :mrgreen:

 

Takk for tipset med å heller kjøre et annet sted også. For det er tydlig at ho liker skogen, det er bare det at det er veldig arti å snuse seg tilbake etter en stund. Får ta båten og ro over sjøen en dag, da kommer ho til å slite med å følge noen bakspor :)

Link to comment
Share on other sites

Hei jeger86. Vi skal også over til Arne og hente Vicky i helga. Blir spennende. Kanskje vi sees.

Husk matskål, og sørg for å ha tilgang på noe av foret valpen er vant til. Selv om du har tenkt å bruke annet for, er det greit å blande inn det han er vant til i en periode, for å forebygge mageproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Dagene går og Ona utvikler seg fra dag til dag. Bitinga er fortsatt ille, men har startet å avlede henne med lek som sitt, bli, kom, sit + godbit etc. Jentungen på 4år takler det veldig bra selv om det går så tårene spruter når tenne virkelig får tak. Morsom tid med henne om dagen. desverre må jeg også jobbe, så det hender hun får en del timer i buret sitt under pulten på jobb fra tid til annen. Nesa jobber intenst. Har vært og lukta på ferske revespor (så reven) og alt som skjer med nesa virker lovende. Søker ut på +50m i skogen og enkelte ganger ut på 100-200m. Desverre drøyer det med det første blodsporet til neste uke.

 

Lastet opp noen bilder tatt av henne i går og i dag. Nå 11,5 uke.

 

IMG_3617.jpg

 

IMG_3621.jpg

 

IMG_3627.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her går det også fremover. Turene i skogen går kjempebra. Søker ut, og kommer tilbake til meg. Er nok ikke lengre enn 50-100 meter ennå, men må være fornøyd med det:)

 

Traff på en Petit hanne nå netopp når gikk tur i nabolaget. Har aldri truffe på denne før og trodde heller det ikke var noen her i nabolaget.

 

La vårs første lille blodspor idag. Tror både jeg og Olivia trenget masse trening på dette:D får ikke lagt til noen bilder da min kjære samboer har PCen med seg på jobb og min søster har tatt avgårde til middelhavet med kameraret mitt!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

I dag har Vicky kommet i hus. Jeg var hos Arne og hentet henne i ettermiddag. Turen hjem gikk bra, hun sov mesteparten av veien. Vel hjemme har hun brukt en del tid på å bli kjent i huset og i hagen, og med de andre hundene. De var litt skumle til å begynne med, men det har gått bedre etter hvert. Milla er veldig nysgjerrig, mens de to andre er mer tilbaketrukne.

 

DSC00142.JPG

Guttungens plaskebasseng måtte testes.

 

DSC00498.JPG

Milla er nysgjerrig på nykomlingen. Ny lekekamerat?

 

DSC00505.JPG

 

 

DSC00144.JPG

Trøtt etter en begivenhetsrik dag.

Link to comment
Share on other sites

Artige bilder Per, og gratulerer med det nye familiemedlemmet! :-D

 

Ares gjorde unna dusjinga i går, nå skal pelsen hans bli stri og fin igjen siste uka før NKK-utstillinga i Trondheim neste søndag. Verdt å merke seg for de nye her at det ikke er lurt å dusje bikkja dagen før utstilling, siden pelsen blir myk av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner :D Hun virker ganske rolig og tøff i hodet, og har allerede funnet seg godt til rette. Hun sov rolig i buret i hele natt, med bare en tur ut for å tisse på morgenkvisten.

 

@bukk: Tante Grusom er litt skeptisk, men holder stort sett avstand.

Link to comment
Share on other sites

Tror det bare er en fordel å dusje han før han nappes. :) Hårene skiller seg slik at det blir lettere å ikke ta for mange hår i slengen, og tørre hår uten fett på er lettere å få tak på.

Casper blir sikkert fin, Ares må jo bare tape mot ei bikkje som har egen stylist! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott :D

Fordelen til Ares er jo at han har fått trening på å løpe i ringen.. også er en han smule roligere :oops:

 

Traff forresten Teo idag (valpen til KMH).. En tøff liten krabat som gikk rett på store Casper og skulle leke.. Casper kan være litt voldsom mot andre hunder, men Teo la seg bare på ryggen, sprang en liten runde og gikk på igjen :mrgreen: Det blir helt sikkert en tøffing i skogen ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel, Ares er ultrahypersosial og skal hilse på alle bikkjer, og er det over 2000 bikkjer på Leangen så må vi være ute i god tid! :lol:

Det blir minst 5 minutter utstillingstrening hver dag denne uka, så får vi se... Nå får jo du en dyktig handler boende hjemme hos deg i helga Ilatad, har du spurt? Jeg stiller Ares sjøl tenker jeg, Tussa får jo ikke trent med Ares på lørdag siden jeg er i Trondheim da.

Link to comment
Share on other sites

Flytting av tidssjema NKK utstillinga i Trondheim for basset:

 

DOMMERENDRING SØNDAG NKK Trondheim 04.07.2010 Fra Wislawska Misterka-Kluska til Christian Stefanescu Bassset Bleu De Gascogne,Basset Fauve De Bretagne, Petit Basset Griffon Vendeen skal flyttes fra ring 6, opprinnelig kl.09.00 til ring 8 kl.12.00

Link to comment
Share on other sites

Har sporet ferskt spor på grevling i kveld med Pia.

Vi er på hytta og skulle bare ut en siste tur før natta, da jeg ser en grevling på stien inn til hytta. Har aldri sett grevling her før :o

Henter ungene og fotoapperatet, setter på langline på Pia og går bort på stien.

Full tenning og sporing etter grevlingen oppetter krattskogen. Blir ikke så mange meterene før jeg må holde igjen da jeg ikke ser Pia. Det er mørkt i skogen, snuser rundt og vil ned på stien igjen. Jentungen går litt bortover og får øye på grevlingen på nedsiden av stien. Mister den av syne men hører den. Da jeg og Pia kommer bortover ser jeg den enda lengere bortpå stien (70-80 meter unna) Pia drar etter på sporet og vi hengende etter...

Følger sporet 250 m på stien over jordet og ned traktorveien til noen naust, har øyekontakt med grevlingen nedover veien. Da grevlingen tar inn i skogen nede ved nausta, bryter vi av og snur tilbake. Masse ros og godbit :o

 

På vei opp fra fjøra ser vi en grevling til som snur og springer oppover mot gården, Pia i fullt drag etter. Stopper og tar av på stien inn til hytta.

 

Pia loste ikke på grevlingen men bare fulgte sporet, er usikker på om det var lurt å la henne følge sporet men kunne bare ikke la det være uprøvd :?

Pia blir 5 mnd den 9/7. Og jeg ønsker å få henne godkjent på blodspor.

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...