Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte jeg ville dele dagens jakt med dere. Ikke rik på fall, men en flott dag i alle fall: :D

 

Vi gikk ut rundt ni, i 6 - 7 kuldegrader og litt nysnø oppå skaren. Etter bare noen meter gikk vi på et harespor. Milla fulgte det rundt 100 meter, og kom så tilbake, så vi fortsatte. Vi så opp til flere rådyrspor, som ble behørig sjekket, men ingen av dem var ferske nok til å vekke virkelig interesse. Men så, etter ca en time, fant Milla et spor som virkelig pirret i nesen! Etter noen minutter på foten var det full los. Det turet fint, og hadde kurs tilbake mot meg, men dessverre kastet dyret på sporet mitt før det kom nær nok. Deretter dro det rett ut, og etter en halvtime var Milla tilbake hos meg. Tid for kaffe, mat og god varme på hytta.

Etter hvilen forsøkte vi oss i en annen del av terrenget. En halv times tid etter at vi gikk ut, så jeg et rådyrspor som krysset stien foran meg, og en halvmeter til side for det så jeg sporet til Milla! Etter at hun hadde unnagjort et par hundre meter på fot hørte jeg uttaket! Det dro unna, rett vestover, men etter ca 20 minutter hørte jeg losen begynne å nærme seg igjen, 2 - 300 meter unna. Da ser jeg noe som rører seg oppe i bratteste lia, og der er rådyret. Det går rolig langs lia, på ca 75 meters hold, alt for langt unna for hagla. Jeg sitter musestille, håper at dyret skal komme ned mot meg, men det stopper i ei lita tette og venter på hunden. Milla har et lite tap litt lenger nord, men så hører jeg at hun nærmer seg. Hun passerer meg, og de legger ut på en ny runde. Neste gang de kom, ble dyret støkt, og det dro ut rett nordover. Etter 10 minutter gir Milla seg, og følger strengen tilbake til meg. Hun krysser strengen fra første runden, følger den tilbake til uttaket, og er tilbake hos meg rett før det blir mørkt for alvor. 1 time og 15 minutters los, samme dagen som hun fyller 9 måneder! Dette lover bra for neste høst!

 

Milla slapper av etter flott innsats i skogen:

 

PC200060.JPG

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fall petit :D

ja nå er jula inn på oss snart og for hundene blir det en rolig tid.Utetempen det er meldt er på over 15 grader minus.

Det betyr at det blir få turer ute ,bare lufting. Men både Thyra og Isak har hatt mye turer i høst og Thyra har gjort det meget bra på de sjansene hun har fått både på utstilling og på Drevprøve.

Det begynte i Juni da dro jeg og Ranger til utstilling i Hattfjelldal.Thyra fikk 1 premie og rød sløyfe. Her tok broren Ares hele hurven og fikk først utdelt ck men det var feil og Certet ble tilslutt utdelt.

Så dro vi på utstilling i Mosjøen på Kippermoen. Det ble arrangert to separate utstillinger Lørdag av Vefsn Hundeklubb og Søndag av Rana trekk og Brukshundklubb.

Thyra ble striglet og justert og hun ble presentert i ringen av en noe nervøs fører. Hvordan skulle dette gå ? hun stillte jo mot alle de som hadde slått henne i Hattfjelldal.

Men det ble gjort til skamme av en overbegeistret dommer som midt under bedømmelsen bare kom med Bir og Cert. Vi skjønte egentlig ingenting, men ok, jeg skjønte tilslutt at det var kun hun som hadde fått ck eller cert og var da selfølgelig BIR.

I gruppefinalen var ble det 3 BIG. Dette var også på min gebursdag så dagen var bare topp. :lol:

 

Neste dag var jeg veldig spent.Ny dommer og nye muligheter.Jeg fikk til et brukbart arbeide i ringen men tok ikke sjansen på å stille henne opp med halen da hun ikke var serlig medgjørlig der. Jeg var heldig og fikk Cert nr 2 .Denne dagen fikk Ares og Cert og ble Bir .

Det er verdt å nevne at denne dagen gikk dunkeren min Isak til topps i gruppefinalen.

 

På drevprøve gikk det kjempebra med to starter og to premier.Og resultatet ble en stk 2 Ha og en stk 1 Rå.

Det er også verdt å nevne at Thyra fikk tatt fersksporprøve i Trøndelag og ble med det Godkjent Ettersøkshund for eget jaktlag.

 

Jeg har også fått gått som dommerelev for basset og fikk og gått aspirantarbeid i Trøndelag slik at jeg hvis jeg får alle arbeidene godkjent er jeg dommer for basset til neste år. :mrgreen:

 

God Jul til alle :D

Link to comment
Share on other sites

Flott oppsummert dunkern, vi er jo i lag om det meste på bikkjefronten, så der er Ares noenlunde presentert og! :mrgreen:

 

Merete; grattis med en kjempedag i skogen i går, det var artig å se! :D

 

Fortsatt God Jul til alle, nå lukter det godt på kjøkkenet her. :D Spørs om det ikke blir litt ekstra godsaker på Ares og! :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke noen tur for meg i dag. Gitte var tydelig ikke i form i går kveld, så til slutt så vi ikke noen annen utvei enn å ringe til dyrlegen. Han ville ha henne inn for sjekk med en gang, og det viser seg at hun har overanstrengt seg. Hun har overbelastet hjertet, og det har ført til vann i lungene, såkalt jaktødem. Nå har hun fått vanndrivende, cortison og antibiotika, og hun har ligget på drypp i hele natt. Hun skal på kontroll om 14 dager, og skal gå på medisiner fram til da, og ta det med ro. Ikke mer jakt i år for hennes del :( Sitter og passer på at hun ikke surrer seg inn i slangen fra dryppet, så det blir en rolig dag for min del.

 

Hei Hoffvoff.Trist at din hund har fått ødem har selv for noen år siden hatt en Beagle med samme historie som du beskriver.Hadde han til alle spesialister og veterinær høyskolen ,men etter hva jeg forsto av den kunnskapen man har på dette ommerådet er det arvelige egenskaper som utvikler Ødem.Som du beskriver hjerte feil .

Jeg brukte min Beagle i to sesonger etterpå ,men måtte passe på at han ikke jagde mer en 1 time.

Greide jeg ikke få tak i han etter 1 time fikk han ødem igjen.Siste losen ble 3 timer og han døde da i skogen den dagen :evil: Det bør vurderes nøye å avle på linjer med ødem .Vi vet at spesielt drever har hatt en del ødem og håper ikke vi får mange tilfeller av dette i Basset rasene.

Link to comment
Share on other sites

etter hva jeg forsto av den kunnskapen man har på dette ommerådet er det arvelige egenskaper som utvikler Ødem.Som du beskriver hjerte feil .

Takker for medfølelse. Det veterinæren beskrev for meg var hjerteinfarkt og derpå følgende utvidelse av hjertet, på grunn av overbelastning (ikke hjertefeil). Jeg skal på kontroll med Gitte nå i romjula, og har tenkt å ta en prat med veterinæren ang. årsakssammenheng, og derunder også eventuell arvelighet. Ut fra den (forholdsvis korte) samtalen vi hadde da vi var inne med henne sist fikk jeg forståelsen av at en sterk jaktlyst gjør at hunden driver seg selv mer enn den tåler, og derfor overanstrenger seg.

Jeg kommer tilbake med en nærmere beskrivelse etter at vi har vært hos veterinæren.

 

PS. Gitte er i god form igjen nå, og humøret og matlysten er tilbake. Så får veterinærkontrollen vise hvordan mer grunnleggende funksjoner er. DS

Link to comment
Share on other sites

Nå er jaktklærne hengt på stabburet og årets siste rådyrjakt gjennomført. Igjen ble det "stang ut" som det har bli hele sessongen. Dette er første gang på mange år at jeg ikke har skutt rådyr :shock::lol:

 

Nå skal jeg ikke skylde på bikkja for den leverer timesloser hver gang vi er ute men rådyra har uten unntak tatt andre veier en til postene. Men de gangene jeg har latt børsa stå hjemme har jeg fått dyr til meg!

 

Lille julaften var heller ingen untak. Igjen reste dyrene motsatt vei av hvor posten satt! Bikkja etter men etter tre kilometer i motsatt retning ga den seg og kom tilbake. Og returen imponerte meg kraftig. Jeg hadde kjørt to kilometer med bil for å sette i gang drevet. Bikkja slapp en kilometer bortenfor min hjemplass! så i luftlinje til meg var det ca 3 kilometer. I stede for å følge sporet tilbake tar bikkja korteste og enkleste veien over jordene til dit drevet startet. Derfa følger den mine spor til drevslutt. Meget imponerende!

 

Så en oppsumering av året: Mange og lange loser/dager i skogen med 7 elgfall og et hjortefall. Bikkja er nå het frisk. Den har fungert i skogen men en tre cm. lang pinne i halsen har nok plaget han en del.

 

Iak har tatt siste Certet og er dermed NUCH! Tredje førstepremie på jaktprøve og dermed er NJCH også på plass så snart dommerkolegiet har hatt sitt møte etter nyttår!

 

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig God Jul og et Godt nytt År!

Link to comment
Share on other sites

Min beagle ble også tilsynelatene frisk etter 2-3 dager ,men det slo til for fult igjen etter han hadde jaget i over 1 time.Håper ikke dette skjer med din hund !

 

Drever folket har en del erfaring med Ødem.

Mener de også sitter på ganske ny info ang. årsaken til Ødem og avel.

 

En undersökning gjord av Sveriges Lantbruksuniversitet i samarbete med Svenska dreverklubben visar att jaktödem är en ärftlig sjukdom.

 

Det er mange hunder der ute med masse jakt lyst ,og noen jager i mange -mange timer uten å få ødem.

Nå på slutten av jakta er også jakt hunder som blir brukt igjennom sesongen i veldig god form.

 

Det er ikke meningen å skremme deg ,men min erfaring når det gjelder ødem så ønsket jeg å bruke hunden etter han hadde fått ødem første gangen, men kunne jeg gjort det om igjen så hadde jeg ikke brukt han på jakt mer.

De to høstene jag brukte han gikk alt ok til Nov mnd da fikk han ødem igjen .Det gikk over etter 3-4 dager og min samvittighet over han som elsket å bli slept i skogen så blei han med på jakt igjen.

Dette resulterte i en del lidelser for han som jeg burde spart han for.Totalt på disse to høstene fikk han 5 annfall med voksende hjerte og vann i lungene som resulterte i at han ikke greide å legge seg ned å puste.

Han satt og pustet kortpustet i 5 til 10 timer før vannet i lungene trakk seg tilbake ,og han greide å ligge.

To dager etter hadde han matlyst og virket helt bra.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med fall og fine loser alle petit eiere!

Jeg og Casper har hatt en fin og lærerik sesong. Som uerfaren petit eier må jeg bare takke alle sammen med hjelpen jeg og Casper har fått!

Jeg har lært veldig mye av dere og Casper har lært endel av meg.

Han er nå 7mnd og begynner tydeligvis å bli litt mer voksen, litt mindre valpfakter og viser stadig framskritt i skogen :D

 

Det beste med å være uerfaren petit eier er alle andre petit eierne som uten å tenke seg om stiller opp og hjelper hvis det er noe.

 

Spesiell takk til

 

petit, Som hjalp meg å finne en god hund fra en hyggelig oppdretter :D

Ranger/Dunkern, Inviterte meg med på harejakt og har kommet med MANGE gode tips både til innjaging og "vanlig" dressur

Funnsjødalen, En "nabo" som har MYE kunnskap om hund generelt. Har også fått vært med å jage med petiten Odin (som han har lånt)

 

 

Neste år starter med harejakt og neste sesong blir det full fokus på rådyrene igjen.. Gleder meg allerede :D

Fortsatt God Jul alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

På side 3 i tråden om Ares så har jeg forsøkt etter fattig evne å sammenfatte det viktigste av regler og moment innen utstillinger, drevprøver og championat. Mange spør innimellom om dette, og hva alle tall og bokstaver betyr.

 

Det jeg har skrevet er ikke 100% kvalitetssikret, så om noen ser opplagte feil så er jeg takknemlig for å bli korrigert med en PM! :D

 

Link: viewtopic.php?f=7&t=29896&p=348789#p348789

Link to comment
Share on other sites

Heisann og godt nytt år.

Har vært en uke i Sverige å jaktet, der har liille Nora på 7mnd virkelig våknet. Hun har hatt los på 30min, 60min og en på 100min, alle på rådyr. Jeg bomma på dyret i den lange losen etter ca en times jaging, men det er da ikke hundens feil. I losen på 30min kom dyret rett i fanget på meg, men tverrvendte før jeg fikk skutt. Jeg er veldig fornøyd med hunden etter denne turen, men er redd hun kanskje skal bli litt hard. Wilma som er moren var likedan, men hun har aldri blitt noen idiot til å henge på ut i alle blåner. Dette er nok et bevis på at Petiten ikke er sein som jakthund slik mange påstår, men det var nok få jaktpetiter før og da har det stemplet blitt hengende på.

 

Takk for mye fin lesing fra andre i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hun har bare hatt 1 10 min los før,men satte i gang med lengre med en gang. Ulla har vært mye tregere på lostid, men nå er hun også oppe i 60-100min. Ulla er ferdig med kravene for NJCH 26 mnd gammel. Hannhundene er som regel litt seinere i gang, men til neste høst får du sikkert noen lengre loser. Casper er 5 dager eldre enn Nora og ser meget bra ut, søsteren Roxy var her for et par uker siden og hun er kjempefin. Lykke til videre i jobbingen med hunden.

Lurer du på noe er det bare å ringe meg, Merete eller Geir-Lasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå som rådyrjaktsesongen er over, det er for mye snø for harejakt, og heller ikke spesielt gunstige forhold for rypejakt, blir det litt roligere dager for både folk og dyr:

 

DSC00398.JPG

Basset i to etasjer

 

DSC00399.JPG

Basset grunnstilling nr 1.

 

P1070094.JPG

Zonya er god å ha når man skal nyte utsikten.

 

PC150007.JPG

Pute må man ha.

 

DSC00389.JPG

Er middagen klar snart?

 

P1020091.JPG

Det følges nøye med ved foring, i tilfelle noe skulle falle ned.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har sagt at Petit'en ikke duger som trekkhund? Prøvde for første gang å ta med alle tre bikkjene på skitur i kveld, og så lenge Zonya fikk være lederhund var framdriften helt OK. Hun er den eneste som lar seg styre noenlunde rett fram, og som dermed kan styre de andre.

 

DSC00402.JPG

Zonya er lederhund, og bassetene følger på.

 

DSC00401.JPG

Det ser litt uryddig ut til tider, men framdriften er grei.

Link to comment
Share on other sites

Det har litt å si med hva du er alergisk mot!

Er det flass, Hår eller spytt?

Er det hår eller spytt er de ikke så ille som mange andre raser.

Du bør nesten prøve om du reagerer før du skaffer deg hund.

Det er stor forskjell hvordan folk reagerer på forskjellige raser.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig forstått det sån etter at æ har lest på diverse sider at det kan vær ganske individuelt hvordan man reagerer på de forskjellige rasene å. Så det er vel bare å oppsøke noen som har en å prøv.Men leste på ei amerikansk side at petit basset skulle være ganske så "allergi vennelig"...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke, såvidt jeg vet, selve pelsen som er allergifremmende, men hudflak og -støv som følger med. Det er mulig det er noe midd som følger med, og skaper allergiske reaksjoner. Her er jeg på tynn is faglig sett. Petiten er ikke "allergifri", men ikke av de verste heller. Jeg har ei svigerinne som er allergisk mot hund og katt, men hun reagerer ikke på min petit.

 

Det er vel bare ikke-røytende hunder (som puddel og lagotto?) som er regnet som allergivennlige. Men som sagt, jeg er på tynn is her...

 

Forøvrig så er grunnstilling #1 velkjent også her i gården! :lol:

 

normal_DSC00530.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...