Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

siden førstevalget allerede var kapret, tror jeg vi havner på Omi. Forsøker å styre unna navn som kan

forveksles med navnet på datteren til naboen:-) ei heller lange og omstendelige navn. Etter å ha googlet og surfet

titalls sider med hundenavn fra fjern og nær, sitter man igjen med en håndfull navn som har en

mulighet til å passere internkontrollen:-) Viktigste er vel kanskje å lære frøkna å lyde navnet sitt..iallefall når

hun selv finner det for godt:-)))

Hund nr. 2 er bestilt. Det blir ikke en jakthund, men en god turkompis. Fruen i huset har nemlig sansen for polare dyr.

Og etter å ha besøkt kenneler, lest om polarhunder og pratet med miljøet, er en siberian husky bestilt. (må jo bare

innrømme at undertegnede også har blitt litt sjarmert av disse hundene)

Da får hundene selskap i hverandre. Dele hundegård. Turvenninner osv:-) Tror det blir bra...:-)

Nytt hus ble kjøpt for 2 dager siden. Måtte jo bare ha et hus som ligger slik til at man kan ha hundegård, gå turer

rett ut i skog og mark, og kanskje ha mulighet for litt lostrening i umiddelbar nærhet:-)

Blodsportrening kan gjennomføres i skogen bak huset og rådyra beiter på jordet foran huset:-)

Går ting på skinner med salg av leilighet osv. så bor vi i nytt hus før vi kjører til Bø for å hente den lille frøkna vår:-)

Livet er herlig:-)))

Link to comment
Share on other sites

siden førstevalget allerede var kapret, tror jeg vi havner på Omi. Forsøker å styre unna navn som kan

forveksles med navnet på datteren til naboen:-) ei heller lange og omstendelige navn. Etter å ha googlet og surfet

titalls sider med hundenavn fra fjern og nær, sitter man igjen med en håndfull navn som har en

mulighet til å passere internkontrollen:-) Viktigste er vel kanskje å lære frøkna å lyde navnet sitt..iallefall når

hun selv finner det for godt:-)))

Hund nr. 2 er bestilt. Det blir ikke en jakthund, men en god turkompis. Fruen i huset har nemlig sansen for polare dyr.

Og etter å ha besøkt kenneler, lest om polarhunder og pratet med miljøet, er en siberian husky bestilt. (må jo bare

innrømme at undertegnede også har blitt litt sjarmert av disse hundene)

Da får hundene selskap i hverandre. Dele hundegård. Turvenninner osv:-) Tror det blir bra...:-)

Nytt hus ble kjøpt for 2 dager siden. Måtte jo bare ha et hus som ligger slik til at man kan ha hundegård, gå turer

rett ut i skog og mark, og kanskje ha mulighet for litt lostrening i umiddelbar nærhet:-)

Blodsportrening kan gjennomføres i skogen bak huset og rådyra beiter på jordet foran huset:-)

Går ting på skinner med salg av leilighet osv. så bor vi i nytt hus før vi kjører til Bø for å hente den lille frøkna vår:-)

Livet er herlig:-)))

høres ut som paradiset todden lykke til

Link to comment
Share on other sites

bare så det er sagt så kommer jeg til¨å endre nicket mitt til Baas.

Håper alle vil finne dette bedre da hundrasenavn kanskje ikke er så lurt i lengden.

Dunkeren min Isak er bortlånt på ubestemt tid og da blir det feil å ha et slikt navn for fremtiden.

Håper at alle kan akseptere at jeg skifter nick. :o

 

Baas er et ganmmelt familienavn fra Finland som kom til Norge i 1866 ved at min stamfar Henrik Baas kom til Lille Lerretsfjord i Finnmark.Han var det vi i dag kaller en Kven. eler Quen som det står i kirkebøkene.Henrik imigrerte med en 2 mnd gammel baby som hette Karl som senere skulle få etternavnet Henriksen.Karl var oppvokst i sine første leveår i Lille lerretsfjord i ei Jordgamme, som ble en dårlig start for familien i Norge hvor det døde flere søsken og Henrik, som ikke egentlig var fisker, søkte seg annet arbeide.han endte da opp i Langfjord i Finnmark hvor han med en Lestandianers tro fikk mange gode år og familen ble værende der.

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer Ilitad med Casper :D

 

Her har vi også vert på uts, Telemarksutstillingen som avholdes vert år for jakthunder.

 

Vi med bartehundene gjorde det bra :D

Leif " Wilma" gjorde rent bord av de jakt premierte hundene med Ulla

 

NJCH NUCH Bøjentan` Knall Kule Ulla

CK,1CHK,2BTK, BESTE JAKT PREMIERTE SMÅHUND, BESTE JAKT PREMIERTE I GR 6, BIS 2 JAKTHUND

ULLA%201%20JAKT.jpg

 

I tilegg stilte Leif finsk støveren sin,

Skjelbreiens Sanna 1JK, 1JKK, CK, BIR, BIG 2

ANNA%20BIG%202.jpg

 

Og selv fikk jeg kjempe res på en av ung tispene mine Ismans Leea.

Leea ble BIR, BIG, BIS 2

leea%201mai.jpg

Og Bj Minna fikk 1JK, !JKK på sin første uts.

Link to comment
Share on other sites

Takk Per.

Var en fra deg også der, men i alt kaoset fikk jeg ikke med meg res på han. Han minnet mye om Gitte, var ikke vanskelig å se hvem han var etter :D .

 

Åssen går det med Gitte, viser hun tegn på å være drektig?

 

Her begynner det å bli morro med valpene til Hedda, de er ute flere småturer på dagene nå.

IMG_6611.JPG

Fler bilder på http://www.kennelbojentans.net/ALBUM/He ... r4%20uker/

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer igjen til Merete og Leif med sterke resultater! :D Kjempebra at pelsdottene vi er så glade i gjør det så bra i gruppe og BIS! Nevner med det samme at Pondus til Anita og Roger i Verdal ble BIS2 i går på jakthundutstillinga i Stjørdal. :D

 

Og Merete; hvilken er din og min av disse to? He he, synes likheten med Ares er så slående. :D

normal_IMG_6611.JPGAres.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Takk Per.

Var en fra deg også der, men i alt kaoset fikk jeg ikke med meg res på han.

Jeg har akkurat snakket med eieren av Miro av Hoffvoff, som var på Telemarksutstillingen. Han fikk 2. JK, trekk for noe kort hode, litt lyse øyne, noe godt hold. Etter det eier forteller hadde han nok også hatt godt av litt pelsstell. Mulig han kontakter deg snart ang. napping.

 

Åssen går det med Gitte, viser hun tegn på å være drektig?

Vi skal på ultralyd i morgen, 32 dager etter siste parring, så da får vi se. Synes vel at humøret hennes tyder på at det er noe der, men det er ikke godt å vite.

 

Følger med valpene til Hedda på hjemmesida di, du har noen morsomme (og aktive) uker foran deg :D:D

Link to comment
Share on other sites

Takker for gratulasjoner. Nå er jeg som noen vet i Bergen så det er ØKH som må få kreditten istedet for meg ;)

 

Har ikke lest kritikken selv, men har fått den opplest og det var positiv kritikk ;)

 

Skal komme tilbake med litt mer når jeg har kommet hjem ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Baas:-)

Og mange gratulasjoner til Ilatad, Petit og ikke minst Leif:-)

Kjempebra resultater. Det er jo meget godt jobba.

Her har man noe å strekke seg etter:-) Blir spennende når

en selv skal med hund på utstilling for første gang:-)

Og så herlig å se bildene av valpene:-)

Link to comment
Share on other sites

Grattulere til alle med flotte resultater i helga.

Det er morro å se alle valpene som er kommet til hos enkelte her på kammeret,venter nå

i spenning selv til rundt 17 mai. Var selv med Tassa på røntgen på torsdag,

da fikk vi høre at det var 5 men kansje flere valper i henne.

Så i morgen tror jeg at det blir snekkering av valpe kasse :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja vi kommer nok på et navn snart :) hadde det vært hann hund vi skulle ha hadde navnet vært enklere. Kunne jo kalt bikkja for oryx :wink: Bare 4 uker igjen, tia flyr, og godt er det! Ventetida går fortere enn jeg trodde :D

Link to comment
Share on other sites

37CM. MG (meget god?) type. Godt hode. Spenstig kropp. Bra benstamme. Gode vinkler. Beveger seg med bra steg. Meget bra farger. Stri pels som er noe uryddig.

Kjempefin kritikk Ilatad! :D Han hadde sikkert noen "kvervilla" i pelsen, men neste dommer gir F.. i det! :D MG= Meget god ja. Hils ØKH og gratulere med flott handling! :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja vi kommer nok på et navn snart :) hadde det vært hann hund vi skulle ha hadde navnet vært enklere. Kunne jo kalt bikkja for oryx :wink: Bare 4 uker igjen, tia flyr, og godt er det! Ventetida går fortere enn jeg trodde :D

 

Hva med O-Rakel (Rakel til daglig) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er ny her på kammeret og snart en lykkelig eier til en av valpene til Merete. For min del blir dette min første hund. Mye skal læres og mye skal oppleves både for valpen og oss i familien de kommende månedene og årene. Å finne et navn på O ble ikke det letteste, men vi fant et vi likte og var vi tidlig ute med å "reservere" dette.

 

Morsomt og se at flere av dere som er representert her, skal ha valp etter Hedda. Vært innom sidene til Merete nesten daglig det siste halve året. Det har vært med spenning jeg har fulgt med på om når det er blitt parring, om hvor mange valper som er kommet til verden og ikke minst om jeg stod langt nok frem i køen til å få en valp. Det var med glede jeg mottok Meretes bekreftelse en søndag for gode 4 uker siden. :D

 

Kommer til å følge mye med på denne tråden fremover. Ser mange er erfarne med Petit og enkelte har sin egen tråd med tips og triks som jeg håper vil være tilgjenglig i lang lang tid fremover.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen hit Geir! :D Veldig artig at nye folk finner veien hit, og dette er vel den mest harmoniske hundetråden på hele kammeret! :wink: Har stor forståelse for at denne tråden er laaaaang å lese gjennom, så her er det bare å spørre og grave. Hvis du også refererer til tråden min, som er mye kortere, så er det bare å klikke på "NUCH Ares" i signaturen min så kommer du dit, hvis det skulle være noe nyttig der.

 

For de som skal ha valper etter Hedda så anbefaler jeg også å kjøpe filmen "Rådyr og rådyrjakt Nr 5" av Høgfoss/Fallan, der er Hedda i mer enn én los! :D

 

Lykke til!

 

Jens.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Var vel forsåvidt tråden din jeg siktet til Jens.

 

Filmene til Høgfoss/Fallan har jeg investert i og sett mang en gang allerede. Bra filmer som viser jakta slik den er og slik de fleste av oss kjenner den. Snakket en liten stund med Runar på messa på Lillestrøm og han hadde mange godord å komme med angående Hedda og de andre hundene fra Merete :o

 

Ha en fin fin kveld.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Velkommen Geir.

 

Er ny som hundeeier selv, var på 12 ukers kontroll med Pia i går.

I dag har vi besøkt en venninne som har en Eurasier på 1,5 år.

Det gikk ikke lenge før de fant tonen, selv om Pia er litt mindre og tok for seg av maten til Freddi :roll:

pia+1.jpg

Pia+3.jpg

 

og så ett sofa bilde av Pia, Pia sover i bur om natta, men får ligge i sofaen på dagtid når det er folk hjemme.

%C2%A9OH-+236.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg også melde meg på blant glade valpekjøpere. Jeg har fått beskjed om at jeg får tispevalp etter NJCH Bøjentan's Tussi (Årets drevpetit 2009) og NJCH NSUCH NVCH Veni des Ajoncs de l'Aulne (Viggo) :D:D:D

 

Navnet blir Støverbo's Vicky, og jeg regner med vi får den ca 1. juli. Det blir kjempegøy med ny valp igjen :D:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Supert jeger86! Bare minner om, i fall du ikke har sett det, resultatene for Årets Drevhund 2009! Der troner Tussi øverst, ingen ved siden, ingen i nærheten! :wink: Klikk på linken her og bla nedover til petit på Årets Drevhund. :D

 

Og grattis med dagen! :D

 

PS: Per, jeg noterer meg på valpeliste etter Vicky NÅ, hører du? :mrgreen: Helst med Ares som far til kullet selvfølgelig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen Geir :D

Gratulerer Per :D

og ja, gratulerer til resten som skal ha valper av Tussi :)

Nå er vel snart alle som skal ha valper etter Hedda, representert her inne.

Kjempeartig! Takk til Merete som legger ut bilder av valpene.

Det å kunne nyte bilder, motta mange gode råd og tips, lese historiene fra erfarne Bassetfolk,

gjør liksom ikke spenningen og interessen noe særlig mindre. 8) Takk til alle for

at dere er med på å holde denne tråden i live og for alle gode råd :wink:

Fredag kveld, og nesten i det sentimentale hjørnet her :) Men hva annet kan man

bli når man vet at man snart skal tre inn i Bassetenes storartede verden :D

Fredag neste uke går turen til Bø. Der skal jeg sette meg ned og bli overfalt av 7 viltre små :wink:

Ranger, lykke til med tiltaket oppe i Ranadistriktet. Jeg håper du klarer å samle mange

hyggelige hundefolk.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, rusla til butikken her istad, traff på ei dame med langhåra dachs, og hun var kjempeinteressert i å bli med! :D

For de som dette er gresk for; link til tråd som forklarer litt hva vi snakker om: :arrow:viewtopic.php?f=7&t=37245

 

Ares er forøvrig foreløpig allerede påmeldt to drevprøver i høst, kanskje blir det flere, vi får se :)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig morro at så mange kammer brukere skal ha valp fra meg og fra Arne :D

Her får dere noen bilder av valpene til Tussi, var ute å kikket litt i går :D

tussi%20va%201.jpg

tussi%20va%202.jpg

Som dere ser, herlige farger( etter min smak) og et veldig jevnt kull.

Link to comment
Share on other sites

Da er det siste helg som hundeløs familie,spenninga er stor,både for små og store men vi gleder oss stort!!!!

Regner med å dra nedover til Skien om onsdagen og kjøre hjem igjen med nytt familiemedlem på torsdag. :D

Har vært høytlesning fra hundebøker for ungene,og lørdags underholdningen var rådyr og rådyrjakt nr5

Har igjen innkjøp av hundebur,ellers tror jeg det viktigste er på plass for å ta imot valpen.Regner med at utstyrsgarderoben for hund vil vokse litt i løpet av sommeren da,er ihvertfall ikke utvalget på utstyr det stopper i.... :D

Link to comment
Share on other sites

HÆ,søv itj dæm om natta??? :shock:

 

Har fått beskjed fra sjøla om at denne gangen var det min tur til å ha nattevakta ja! Bli sikkert kos det å.... prøve æ å trøst mæ sjøl med.... :lol:

 

 

Sover ikke om natta og ikke om dagen :evil: Ligner han på faren så blir det rastløs venting frem til jakta :lol::lol::lol:

 

Det går fort over! Et par tre netter så sover de hele natta! Velkommen i familien! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk, Per og krone!

Regner med/håper det vil gå greit etter noen dager ja:D

Blir vel ganske lenge til han kan på jakt enda da, men blir mange turer på hytta og ut i skogen i løpet av sommeren, har også planer om å prøve litt blodspor for å se an intressen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...