Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Hei,har lyst til å skaffe oss hund ,men har allergi.Lure derfor på om noen har erfaring med petit basset og allergikere?

Fruen er allergisk, men reagerer overhode ikke på Petit'er. Som andre er inne på er nok dette avhengig av hva man er allergisk mot så det beste er nok om dere har mulighet for å låne en et par dager eller evt besøke en oppdretter som har mange hunder. Et kort besøk hos noen som har en hund trenger nødvendigvis ikke å fremkalle noen allergisk reaksjon. Har selv en del erfaring da jeg er allergisk mot storfe, katt m.m, heldigvis ikke mot hund. Kan godt klappe en hest ute, men inn i et fjøs så er det "game over".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på Dønna i helga og Lørdag var det glasert snø og barmark og minus 5 grader.Vi slapp Dunkeren først og han fikk ut etter ca en halv time.Men losen gikk inn i naboterreng og vi måtte inn og koble.

Så var det Thyra s tur og vi hadde først en runde uten uttak og flyttet oss og vi støkker ut en hare og Thyra som var bare 200 meter unna tenkte vi skulle få los på haren . men da dro hun ut og så kom det kraftig støting og losen startet. Det ble rådyr og vi gikk inn og koblet.Etter en stund slipper vi på foten på haren men det ble ikke noe . men så begynner thyra en ny støting på fot og så blir det ett uttak igjen.Det var og Rådyr og vi gikk inn og koblet.

 

Søndag var det snødd 7 cm og det snødde kraftig når jeg dro ut .Fordelen var at nå var det sporsnø og jeg fant tilslutt et harespor og Thyra ble sluppet. hun brukte ca 15 minutter og da starta det en litt hakkete los. Det var hare og jeg fikk et glimt av karen etter ca 20 minutt.Thyra fikk et kort tap men fant haren og jeg ser haren kommer i mot meg.Den bråstopper og går opp på to.Så vinkler den av og stikker inn i tetta. Thyra kommer og losen går så ut en stor runde for så å komme tilbake. haren kommer fra den andre kanten og stopper opp med bredsiden til meg på 20 meter...................

Det ble litt over en times los.

Trykk på bildet så bli det større:

 

574527.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du har endra oppfatning om harelos for petit, General Custer! :D Tonen var en litt annen en eller annen plass baki tråden her. :mrgreen: Bikkjer med god jaktlyst jager jo hva det skal være, og harelos er ofte svært underholdende og spennende. Om det er hare i rådyrterrenget så vil de som regel velge rådyret likevel, så det spolerer sjelden rådyrjakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Nja tjo endra er det vell ikke,men har jo to bikkjer så det er vell den største årsaken til at Laila får frie tøyler :D

Det går utover rådyrjakta hvis bikkja jager hare to timer iløpet av en dag,å jage rådyr på Dønna feks i de terrenga som det er tettest med hare, kan være ei utfordring for dem med ei bikkje som jager hare på lik linje med rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ihverfall glad for at Thyra jager hare. Men i helga hadde hun to flotte rådyrloser som endte med kobling etter 10 minutt da. Og det var knallbra det lille som skjedde. Flott fotarbeid med støting som endte med uttak og den andre losen starta med 3 minutt støting før to kraftige beskrik.topp underholdning. :lol::lol:

Men det var godt med en harelos dagen etter som gikk i en time og ca et kvarter før jeg felte. :D

harelosene med Thyra er ganske underholdende å høre på. :D

Link to comment
Share on other sites

Kona di er herved innstilt til 1. premie med diplom, eikelauv og champagne! :mrgreen:

 

 

Jeg har forresten et praktisk spørsmål angående utstilling: Etter at Ares ble gammel nok så har jeg stilt han i Åpen Klasse (AK), siden han ikke har vært drevprøvepremiert. Nå kommer de offisielle resultatene fra høstens jaktprøver 30. januar, og han kan dermed stilles i Bruksklasse (BK) i år.

 

Er det noen forskjell på å stille i BK kontra AK? Ser dommeren med "andre øyne" på en brukspremiert hund?

 

Sikter meg inn på NUCH i år, og første forsøk gjøres på NKK-utstilling i Harstad 20. mars. Ares mangler bare storcertet på å bli Utstillingschampion. Lykkes vi ikke der, så blir det Trondheim 4. juli. I mellom der er jo Drammen og Hokksund som iallfall hadde vært artig å være med på, men i mangel av en rik onkel så må jeg kanskje begrense reisinga litt...

 

Har også som nyttårsforsett å klare en 1. premie til på drevprøve i høst, sånn at jaktchampionatet også er i boks. :)

Link to comment
Share on other sites

Man ser ikke annerledes på hunder i AK kontra BK. Forskjellen er at det er i BK du må stille for å kunne konkurrere om Cert. Alle som stiller i BK er premiert på jaktprøve, og er dermed kvalifisert til å konkurrere om certet. Mener forøvrig at alle hunder som er jaktpremiert, SKAL stille i BK, men skal ikke garantere dette 100 %.

 

Uansett, du vil aldri få en NUCH om du bare stiller i AK.

Link to comment
Share on other sites

Der er det vel litt mer finurlig enn som så... Basset stiller under "Alternativ II" på utstilling, dvs at certene kan du få ut uten jaktprøvepremiering, alle tre som kreves for NUCH, men du får ikke ut Championatet før bikkja har den jaktprøvepremieringen som skal til. Dermed kan du fint stille bikkja i AK og få alle certene som kreves for NUCH der (feks har Ares to cert i AK).

 

Jeg mener bikkja kan bli fullcertet i AK, og så vil senere jaktprøvepremiering utløse NUCH. Arrestér meg hvis jeg tar feil. :)

 

EDIT: Editert litt

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo ikke nødvendig å ha alternativ, enig i det. Hunden må forøvrig ha minimum én 3. premie på drevprøve for å stille i Bruksklasse, men jeg kan heller ikke huske å ha lest at det er krav om at drevprøvepremiert hund skal stille i Bruksklasse, selv om det er det naturlige å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med en av landets mest erfarne eksteriør-dommere nå, og han bekrefter det jeg sa over. I de raser hvor certet kan oppnås uten jaktpremiering (altså i AK), faller behovet for BK bort. Ingen grunn til å skille ut de som er jaktpremiert, når certet kan gå til en hund som ikke er jaktpremiert. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor man skal drive og dele ut cert til hunder som ikke kan oppnå championat (les jaktpremiert). I slike tilfeller deler man ut en CK, som forteller at hunden eksteriørt er god nok for et championat.

 

Dette er kanskje noe raseklubben burde ta tak i, all den tid jeg regner med at raseklubben er interessert i at vår rase brukes på jakt. Praksisen som bedrives i dag, kan i teorien vanskeliggjøre det å få cert på jaktpremierte hunder. Jeg mener vi jobber mot oss selv hvis certet skal deles ut til et individ som aldri blir benyttet til jakt, mens et individ som er jaktpremiert og har et utmerket eksteriør, kan risikere å bli dømt bak førstnevnte individ, og dermed måtte gå hjem med en CK.

 

Dette er nå mine tanker, hva mener andre ?

 

Hunder som allerede har oppnådd championat, bør sselvfølgelig stille i championklasse. Jeg regner med at det som er interessant med en slik hund, er å konkurrere om beste hanhund/beste tispe.

 

Kan som en digresjon nevne at jeg i sommer opplevde at en dommer delte ut ei blåsløyfe i innledende runde i championatklassen ! Det er tøft gjort det.....

Link to comment
Share on other sites

3.1 NORSK UTSTILLINGSCHAMPIONAT (N UCH)

3.1.1 Generelle krav

a) Tre ganger certifikat på utstilling i Norge under tre forskjellige dommere.

Minst ett av certifikatene må være vunnet på utstilling arrangert av NKK eller

på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til

championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling.

b)Certifikatene må

være vunnet for minst tre forskjellige dommere totalt.

Minst et av certifikatene må vinnes etter at hunden har fylt 24 måneder

3.1.2 Tilleggskrav:

GRUPPE 6 – DRIVENDE OG SPORHUNDER:

Bassetrasene (unntatt basset hound): Minst en 2. premie på drevprøve for

bassets.

 

3.3 NORSK JAKTCHAMPIONAT (N JCH)

GRUPPE 6 DRIVENDE- OG SPORHUNDER:

Basset-rasene:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH): Tre ganger 1 premie på drevprøve for

bassets under tre forskjellige dommere. I tillegg kreves to ganger 2. premie på

utstilling etter fylte 24 måneder under forskjellige dommere oppnådd i et av de

nordiske land.

 

NORSK REVECHAMPIONAT (N J®CH):

Tre ganger 1. premie, hvorav minst to på rev. Alle tellende jaktprøveresultat

skal være oppnådd for tre forskjellige dommere. I tillegg kreves en 2. premie

på utstilling etter fylte 15 måneder oppnådd i et av de nordiske land.

 

3.9 NORSK VILTSPORCHAMPIONAT (N VCH):

Gjelder samtlige raser.

Tre ganger 1. premie på blodsporprøve i Norge under tre forskjellige

dommere. Minst en av premiene må være oppnådd på ordinærprøve.

To ganger minst 2. premie på utstilling etter fylte 24 måneder under to

forskjellige dommere.

 

til orientering

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra dunkern, men det besvarer egentlig ikke det som Funnsjødalen er inne på, dette med flere klasser på utstilling på veien mot championat.

 

Ser poenget ditt Funnsjødalen, og jeg vet egentlig ikke hvorfor basset sorterer under alternativ II (og kan fullcertes uten drevpremiering).

 

Forøvrig må jeg presisere at kravet for å stille i Bruksklasse riktignok er 3. premie på drevprøve, men for å oppnå NUCH må hunden minst ha 2. premie på drevprøve. Av bassetrasene er det bare Basset Hound som ikke trenger drevpremiering for å bli NUCH.

Link to comment
Share on other sites

Der er det vel litt mer finurlig enn som så... Basset stiller under "Alternativ II" på utstilling, dvs at certene kan du få ut uten jaktprøvepremiering, alle tre som kreves for NUCH, men du får ikke ut Championatet før bikkja har den jaktprøvepremieringen som skal til. Dermed kan du fint stille bikkja i AK og få alle certene som kreves for NUCH der (feks har Ares to cert i AK).

 

Jeg mener bikkja kan bli fullcertet i AK, og så vil senere jaktprøvepremiering utløse NUCH. Arrestér meg hvis jeg tar feil. :)

 

EDIT: Editert litt

 

Det er riktig det Ranger skriver her. Du kan godt samle alle certene under AK men blir ikke NUCH før bikkja er jaktpremiert!

 

Men jeg vil tro (og det bør være slik) at det er en fordel å starte i brukshund! Hvis to hunder bedømmes likt bør den som stiller i BK få Certet!

Link to comment
Share on other sites

10. Bytte av påmeldt klasse

Etter påmelding kan valgt klasse ikke

endres.

Unntak:

norsk utstillingschampionat er

oppnådd etter påmelding.

Brukspremiering er oppnådd etter

påmelding. Hunden anses som

premiert når dommeren har innstilt

til premiering.

 

 

11.5 Åpen klasse – AK: Hundene må

være fyllt 15 måneder første utstillingsdag

og ikke være norsk utstillingschampion.

 

11.6 Åpen konkurranseklasse – AKK:

Klassen er åpen for hunder som har

oppnådd 1. premie i Åpen klasse (1AK).

Dommer kan tildele Certifikatkvalitet

(CK) til hund av championatkvalitet. Kun

hunder med CK skal delta i Beste

Hannhund/Tispe klasse.

 

11.13 Beste Hannhundklasse –

BHK/Beste Tispeklasse – BTK: Klassene

er åpne for alle rasens hunder av

samme kjønn som har fått CK (dvs fra

alle konkurranseklasser) samt Certvinner

fra BKK alt 1.

Konkurranse-bedømmelse: 4 plasseringer:

1BHK, 2BHK, 3BHK, 4BHK.

Certifikatet deles ut i BHK/BTK til beste

hund, som ikke er norsk utstillingschampion

eller fullcertet. Det presiseres at

også uplasserte hunder kan tildeles

Cert.

På internasjonale utstillinger konkurreres

det om CACIB og ResCACIB i denne

klassen.

CACIB kan tildeles best plasserte hund

fra klassene UK, AK, BK, CHK. ResCACIB

kan tildeles nest best plasserte

hund fra samme klasser (også INT CH).

For raser med CACIB til fargevarianter:

Også uplasserte hunder i BHK/BTK skal

vurderes for CACIB/Res.CACIB.

 

11.7 Brukshundklasse (fra 9 mnd)

Klassen er åpen for:

11.7.1: Alt I: Jaktprøvepremierte (se rasespesifikke

krav bakerst i regelverk)

hunder av følgende raser:

 

Gruppe 6:Beagle, drever, dunker, finsk

støver, haldenstøver, hammiltonstøver,

hygenhund, istarski støver, luzernstøver,

schillerstøver, schweizerstøver, smålandsstøver

samt andre støvere tilsluttet

NHKF.

For raser fra alt I:

Certifikatet kan deles ut i denne klassen

til beste hund som ikke er fullcertet.

Fullcertet er hund som er tildelt nødvendig

antall certifikater for oppnåelse av

utstillingschampionat, men som ikke

oppfyller prøvekravene til championatet.

 

 

 

 

11.7.2: Alt II: Hund (også NUCH) som er

premiert eller har bestått rasespesifikk

bruks-/jaktprøve kan delta i klassen.

Gjelder følgende raser:

Gruppe 6: Samtlige raser unntatt raser

nevnt i pkt 11.7.1 og følgende raser:

Black and tan coonhound, dalmatiner,

otterhund, rhodesian ridgeback

 

For raser fra alt II:

certifikatet deles ut i BHK/BTK

 

11.8 Brukshund konkurranseklasse –

BKK: Klassen er åpen for hunder som

har oppnådd 1. premie i Brukshundklassen

(1BK). Dommer kan tildele Certifikatkvalitet

(CK) til hund av championatkvalitet.

Kun hunder med CK skal delta i

Beste Hannhund/Tispe klasse.

 

 

 

15. Brukskrav for deltakelse i bruksklasse

Basset artesien normand

Basset bleu de gascogne

Basset fauve de bretagne

Basset hound

Grand basset griffon vendeen

Petit basset griffon vendeen

 

Brukshundklasse alt II

 

Minimum 3 premie på

drevprøve for bassets

 

Konklusjon:

du får bare ck i akk og cert hvis du vinner bhk - btk

og nytt alle kan visst melde på i åpen klasse og få cert uten jaktpremiering

mens etter alt 2 dvs basset får du kun cert hvis du vinner bhk - btk

i bkk hvis du har en hund som er under alt 1 kan du få cert før bhk - btk :shock:

 

je bi frustrert :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Også har man det nye rælet fra FCI som virkelig ønsker å rote det til

For jakthundene våre :evil:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=5190

NKK sterkt uenig i FCIs løsning

Fra nyttår kan tradisjonelt typiske bruks- og jaktraser oppnå den nye tittelen "International Show Champion" uten å måtte vise til prøveresultater. - Dette er uakseptabelt for vår oppfatning av hvordan man skal forvalte disse rasene, sier hovedstyrets leder Nils-Erik Haagenrud på vegne av NKK.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Taiko; der har vi virkelig en svøpe mot jakthundavlen ja... Det går stadig mer i retning show og fjas, enn faktisk å fremme bikkjer som skal fungere etter hensikten, nemlig som jakt-/brukshunder... :(

 

Da får man det samme problemet som i terrier-rasene, der det avles i to retninger; en for showdogs, og en annen for den opprinnelige brukshunden.

 

Riktignok kreves det 4 Cacib istedet for dagens 2 for den tittelen, men alle vet jo at utstillingsfolket er MEGET aktiv på utstillingsfronten og reiser land og strand rundt i større grad enn jakthundfolket...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dette blir bare mere og mere komplisert

 

beagle kan stille i åp og få cert i bhk - btk

men stiller du i brukshundklasse så er beagle i alt 1 og kan få cert før btk - bhk :?:

 

det gjelder for drever og støverrasene dunker finsk støver etc dvs de som er i nhkf

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp dette jeg mener raseklubben bør ta tak i. Dere trenger ikke hovere ifht. ISCH, for det er samme krav som stilles til å delta her, som å konkurrere om cert for PBGV, for å sette det på spissen. Her er det imidlertid ikke grunn til å klage på IFC. Hver enkelt raseklubb kan gå inn og justere sine krav i forhold til krav både på jaktprøve og utstilling.

 

Dette trenger ikke være så komplisert som det er lagt opp til. PBGV er etter mine klare oppfatning en jakthund. Da er det bare å forholde seg til de samme reglene som er for f.eks. gr. 7, stående fuglehunder. Her er det kun hunder som er jaktpremiert som kan konkurrere om certet. Hvorfor i all verden skal en hund som ikke er stilt på jaktprøve kunne konkurrere om et cert, spesielt når championatet uansett ikke slår inn før en evt jaktpremie ???

 

Krone; Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om hvorfor det i det hele tatt skal arrangeres en BK for en rase som deler ut cert i AK. På hvilket grunnlag bør certet fortrinnsvis gå til BK-hunden, all den tid raseklubben mener at denne rasen kan tildeles cert i AK ?

Link to comment
Share on other sites

Krone; Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om hvorfor det i det hele tatt skal arrangeres en BK for en rase som deler ut cert i AK. På hvilket grunnlag bør certet fortrinnsvis gå til BK-hunden, all den tid raseklubben mener at denne rasen kan tildeles cert i AK ?

 

PBGV er i mitt hode en jakthund og Certet bør derfor dekles ut til en jaktpremiert hund. 'Nå er eikke reglene slik i dag men så vidt jeg har forstått er det krefter i Bassetklubben som ønsker å gjøre om på disse reglene slik at kun jaktpremierte hunder får tildelt Cert. Om det skjer vil fremtiden vise!

 

Slik det er i dag mener jeg at der to hunder (PBGV) stiller likt og en er jaktpremiert bør den få Certet!

 

Og at også dommerene går i surr på disse reglene har jeg vært med på! Jeg stilte i BK og fikk tildelt certet men ble ikke BIR/BIM. Dommeren hadde dømt stående fuglehunder hele formiddagen og tok det som en selvfølge at reglene var like for Bassetrasen! Når jeg kom hjem fikk jeg en telefon som fortalte at certet ikke var mitt a like vel! (snakket med dommeren i ettertid og han sa at han hadde gitt meg BHK og certet hvis han ikke hadde rotet med reglene)

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvfølgelig ikke bare gå inn og justere rasestandarden slik man selv finner det for godt, men championat-kravene til en enkelt rase kan variere fra land til land. Det skal være greit for en raseklubb som driver med jakthunder, å kunne overbevise NKK om endringer i regelverket som er positive for rasens utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også det er naturlig at certet bør gå til den jaktpremierte hunden, men slik regelverket er idag, blir det helt feil. Så lenge det er åpent for at certet kan deles ut til hunder som ikke er jaktpremiert, så skal selvfølgelig certet gå til den peneste hunden. Men det betyr ikke at jeg er enig i regelverket man benytter seg av.

 

Det er ikke lett å være dommer heller, og de kan også rote litt i regelverket. Men i raser hvor man kun deler ut cert i BK, så kan man godt få cert uten å bli BIR/BIM. Dette fordi alle hunder fra alle klasser som har blitt tildelt CK i løpet av dagen, skal være med og konkurrere om BHK/BTK og videre BIR/BIM, BIG og BIS. Dette er helt greit, for det har ikke noe med tildeling av cert å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

En livlig og bra diskusjon ble det, iallfall. :wink: Man kan diskutere i det lengste at cert bør henge såpass høyt, at kun jaktpremierte hunder bør få det. Det viktigste er at man hittil ikke har kunnet få ut noe UCH uten jaktpremiering, og det er den utviklinga taiko viste til tidligere (internasjonal show champion uten krav til brukspremiering) som er mest betenkelig. Her håper jeg NKK lykkes i sine protester.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et viktig moment å prøve å få forandret denne praksisen, all den tid det deles ut kun 1 cert pr kjønn i hver rase på hver utstilling. (Certet trenger ikke nødvendigvis å deles ut heller). Det hadde vært noe annet om man hadde delt ut cert til alle som fortjente det. Poenget mitt med dette, er som jeg nevnte lenger oppe i tråden, at hunder som ikke er jaktpremiert kan blokkere cert og championat for en jaktpremiert hund som er god nok for dette. Er dette noe vi ønsker ? Det koster tross alt både tid og penger å reise på utstilling, og det er på langt nær alle utstillinger som er åpne for PBGV, så jeg mener ihvertfall at dette er en høyst aktuell problemstilling i en raseklubb hvor det absolutt er ønskelig å fokusere på rasens fortreffelighet som jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt med dette, er som jeg nevnte lenger oppe i tråden, at hunder som ikke er jaktpremiert kan blokkere cert og championat for en jaktpremiert hund som er god nok for dette. Er dette noe vi ønsker ?

Nei, jeg er helt enig med deg. Det vil stimulere til at flere vil delta på jaktprøver, og rasen blir bare enda bedre. Iallfall som jakthunder, og det er jo det disse rasene er.

 

Det koster tross alt både tid og penger å reise på utstilling, og det er på langt nær alle utstillinger som er åpne for PBGV, så jeg mener ihvertfall at dette er en høyst aktuell problemstilling i en raseklubb hvor det absolutt er ønskelig å fokusere på rasens fortreffelighet som jakthund.

Der er jeg faktisk imponert over Norsk Bassetklubb, for mitt inntrykk er at bassetrasene er representert ved et stort antall utstillinger, rasene og raseklubbens beskjedne størrelse tatt i betraktning. Jeg har hatt noen interessante samtaler med lederen i bassetklubben, og klubbens filosofi er omtrent at "alle arrangører som vil, skal få ha bassetrasene med på sine utstillinger". Det må dog være arrangørene som henvender seg til bassetklubben, og vi hundeeiere har lov til å pent spørre arrangører om de vil ta med basset i sine utstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med Ares , Ranger. Godt å få res bekreftet :D .

 

Gratulerer også til deg Per, med Bj Gitte sitt NJCH :D

Vil også gratuler Wilma med Bj Knall Kule Ulla med JCH som nå er NUCH NJCH :D

Og Krone som er forvert for Bj Iak med NJCH og er da NUCH NJCH

Også Arne & Sondre med Bj Tussi, NJCH

 

Også har 2 stk til Bj hunder gått til premiering i høst. Bj C Ester, 1 pr rå og Bj Caisa 2 pr rå :D

 

Takk til dere alle valpekjøpere som legger så mye tid i hundene deres og enda en gang

GRATULERER til dere alle :D

 

Selv fikk jeg startet Ismans Hedda, hun ble og NJCH og er da NSUCH SNJCH :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis også til Knall Kule Ulla, Ismans Hedda og alle andre, og ikke minst eiere og oppdrettere! :D Vi har litt å strekke oss etter der.

 

Per; har som mål å få NUCH og NJCH på Ares i løpet av året ja, men vi får ta et skritt av gangen og se hva det blir til. Man kan jo håpe iallfall. :D

Link to comment
Share on other sites

Siden vi begynte såvidt å diskutere dette i en annen tråd, så tenkte jeg den debatten passet bedre her.

Nå er jo jeg rimelig fersk med løs på drevet halsende som det så fint heter,det jeg synes er litt merkelig med drevprøver og resultater er hvor "lett" det er å få til en jaktchampion, synes lista på de gode og de virkelig gode bikkjene skulle ha ligget vesentlig høyere,men det er nå min mening

Hvorpå jeg svarte:

Rasen er jo blitt stadig bedre jakthunder, og flere bikkjer klarer kravene til jaktchampionat, og det er jo en hyggelig utvikling. Kanskje kommer kravene til å høynes i framtida, men jeg vil fortsatt ikke si at det er plankekjøring akkurat! Det er veldig mye som skal klaffe.

Er det noen som har tanker om dette?

 

Tar med de momentene som skal bedømmes under en drevprøve også:

 

10 Moment skal bedømmes, og tilsammen gi Egenskapspoengene (EP):

1. Søket

2. Arbeid på fot

3. Drevsikkerhet

4. Drevmåte/-fart

5. Arbeid på tap

6. Mål/hørbarhet

7. Losføring/Nyansering

8. Samarbeid

9. Lydighet

10. Jaktlyst

 

 

Egenskapspoeng gis som følger, for hvert moment:

6 poeng = Utmerket.

5 poeng = Meget godt.

4 poeng = Godt.

3 poeng = Godtagbart.

2 poeng = Dårlig (N).

1 poeng = Graverende (G).

 

Man må ha full lostid på viltarten, og minst 42 poeng for å få 1. premie. Får du en N (2-poenger) så kan du ikke få 1. premie, og som kjent så må ei bikkje ha tre 1. premier for å bli jaktchampion, i tillegg til utstillingskravene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...