Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

CowboyLaila har også fått Diplom, 3 premie hare :D ( dær fikk han, tufsn som eier meg tenkte vell ho :lol: )

Nei kjempeartig det, ekstra artig at det var sønnen til oppdretter som førte bikkja, 15 år gammel ivrig kjekk ungdom :D

 

 

Gratulere med fin premie på laila.jeg gikk jo elevarbeid den dagen og vi hadde en flott dag.

artig at det ble premie på hare

Link to comment
Share on other sites

Dette fant jeg på bassetklubbens nettsider:

 

Avlsråd:

Sekretær:

Trude H. Solhaug, Lilleveien10, 1458 Fjellstrand

Tlf: 66 91 83 95

E-post: post@ksc.no

 

Alle henvendelser ang forslag på mulige avlshunder skal skje skriftlig til avlsrådet for gjeldende rase og sendes den i avlsrådet som står med uthevet skrift. Det er behandlingstid på en måned ved slike forespørsler.

 

Valpeformidler PBGV:

Bente Helgerud,

Vikkollveien 9a,

3050 MJØNDALEN

Tlf: 32270503 - Mobil: 91 10 89 41

E-post: behelge@frisurf.no (står behelge@online.no i Bassetposten, vet ikke hvilken som er riktig..)

 

Allerede på jakt etter hannhund til Tumme-Lisa? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg har reagert på på drevprøver er at det av og til kan virke som om drevtiden avgjør poenggivning også i andre momenter. F.eks. hvis drevtiden tilsier en annenpremie så tilpasses poengene slik at det tilsvarer samme premiering. Hvis man leser prøvereglene er det ikke noe som tilsier at man ikke kan få eksempelvis 43 poeng, men på grunn av drevtid få 2. eller 3. premie. Jeg har imidlertid til dags dato ikke sett en kritikk hvor poengsummen er høyere enn premiegraden skulle tilsi.

Når man snakker om sola! :wink: Ares fikk faktisk en 3. premie med egenskapspoeng til en 1. premie (42 Ep), så ingen regel uten unntak. :D Det ble rett og slett for lite lostid på han, 41 minutter på det lengste. :(

 

Men dette blir vel litt som i skihopping ja, man kan flyte perfekt uten å røre en finger i lufta og ha et knallbra nedslag, men er det 10 meter for kort så får du ikke mer enn 17,5-18 i stil...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og Casper vært på vår første utstilling :D

 

1265468107_resized.jpg?width=810&height=540

:D

 

BIR og BIG 4

 

Kritikk fra dommeren:

Fast fint hode, bra front, meget god vinklet bak, god over og underlinje, god kroppslengde, beveger seg meget godt fra siden, er idag svært pelsrik. Lykke til med napping

 

Var jo bare valpeshow, men morro allikevel :D

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg tilbakemelding fra Norsk Bassetklubb angående Mine aspirantarbeider.alle ble underkjent og forkastet da jeg ikke møtte til dommermøte.

jfr prg 6.

Det betyr at alle som har gått som aspiranter her oppe har fått samme svar.

Jeg kan bare si at jeg har ikke fått et pip i fra noen at jeg måtte stille på dette møtet .Og jeg har ikke oppfattet at jeg faktisk har fått innkalling til dette møtet.

Men jeg har slått opp i prøvereglene og der står det svart på kvitt at aspiranter skal stille på dommermøte.

 

Sorry Norsk Bassetverden i nord Det blir lenge til at noen her oppe får utdannet seg. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg datt på ræva nesten da jeg hørte dette, det er utrolig surt og kjedelig dette! :cry: Som dunkern sier; det står i prøvereglene at sånn er det, og det toget er gått, for dette firer visst ikke NKK en tomme på. Men hvem tenkte på det...?

 

Jeg tenker på alt det arbeidet som vi la ned i både å få til drevprøver her nord, og å få i gang utdannelse av dommere i Nord-Trøndelag og Nordland. Fire dommerkandidater må nå begynne på scratch, dvs elevarbeidene er vel godkjent, men alle må ta de fire aspirantarbeidene på nytt. Veldig mye penger er investert i dette, både av egen lomme og fra Norsk Bassetklubb, for å få dommere her nord.

 

Jeg håper inderlig vi kan klare å stable på beina en ny mulighet til høsten igjen, med drevprøver og dommerutdannelse i samarbeid med Norsk Bassetklubb.

 

Dette var innmari surt... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jo at her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Det må jo være en selvfølge at de som skal møte på dommermøtet må få en beskjed om hvor og når det er. Det kan da ikke være så vanskelig å, som et minimum, ta en telefon til berørte parter :twisted: Føler med dere, alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jo at her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Det må jo være en selvfølge at de som skal møte på dommermøtet må få en beskjed om hvor og når det er. Det kan da ikke være så vanskelig å, som et minimum, ta en telefon til berørte parter :twisted: Føler med dere, alle sammen.

 

jeg har fått en mail om dommermøte men jeg har bare ikke kobla at jeg måtte stille personlig på det møte.og det sto ikke noe spesifisert om det heller, bare at det var dommermøte og at jeg måtte ta kontakt og si hvem hund og dommer som jeg og de andre hadde gått med.men jeg har bare ikke kobla dette og det er selvfølgelig vår og min egen idiotiske feil, men det er jo litt rart at det ikke sto noe om aspirantene eller vel møtt eller noe hint.

shit happens

nkk representanten og resten av dommerkollegiet hadde ikke reflektert noe over dette at flere fra nord ikke møtte ,de bare konstaterte dette og gikk videre i møtet...........................................

 

ps vi hadde vel fotjent dette da vi ikke hadde studert dette i prøvereglene prg 6.................

spørsmålet er vl at det blir ikke noe lettere å få arrangert bassetprøver nord for dovre etter dette

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare tragisk Hugo, føler med deg :( Føler igrunn med oss alle som har sett fram til å hatt en trivelig stund i skogen med deg :(

 

 

jeg er vel ikke gått bort ennda custer. :lol:

 

hvis du vil i skogen med meg er det bare å ringe, skulle ha vært å prøvd de der revene under 7 søstre :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser følgende i Drevprøvereglene for basset, punkt 8.6:

 

"Arbeidet behandles på dommermøtet av de dommere som har hatt med aspirant ute i marken - hvor også NKKs representant er til stede. Det blir her avgjort om aspiranten har avlagt et arbeide som kvalifiserer ham/henne til dommer. Ved eventuell tvil, kan aspiranten innkalles og eksamineres i reglene og forklare nærmere sin bedømmelse. "

 

Av dette tenker jeg at det ikke er noe krav om at aspirantene skal stille på dommermøte, men at de kan bli innkalt hvis det er noen tvil om bedømmelsen. Dommerne skal møte, men det står ikke noe her om at aspirantene er pliktig til å møte.

 

Jeg vet ikke hvordan du har lest denne paragrafen dunkern, men her mener jeg at NKKs representant har tatt en feilaktig avgjørelse og at det her er gode grunner for å klage på at aspirantarbeidene ble underkjent på det grunnlaget det er gjort...

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg synes dette er fryktelig trasig og veldig feil. Jeg vet ikke hvordan praksisen er på dommerkollegiets møter, om aspirantene må møte, for så å sitte på gangen og vente i tilfelle det er noen tvil, slik at de kan bli kalt inn på møtet?

 

Her snakker vi også 100 mil reise for aspirantene her nord, skal de ta denne reisen for å sitte et par timer på gangen i fall det er noen tvil om bedømmelsene? Her synes jeg Bassetklubben og NKKs representant kunne vist smidighet og hensyn, og iallfall på forhånd kunne sagt noe om at det ER TVIL om ditt aspirantarbeid, du må møte for Dommerkollegiet. Eventuelt; dine aspirantarbeid ser helt greie ut, du behøver ikke å møte.

 

Og hva med å ta det pr telefon? En høytafon midt på bordet hos kollegiet?

Link to comment
Share on other sites

Takk for støtte.

 

Det er flere paragrafer i drevprøvereglemanget så det står i prg 6 at aspiranter skal møte.

 

Jeg har i dag sendt en mail til Eva Pedersen i nkk med ei formell klage på dette.

Juridisk tror jeg ikke jeg har så mye å stille opp,Jeg prøver heller å oppfordre til en løsning mellom norsk Bassetklubb og Nkk og meg hvor vi kan få til noe sammen.

Det viktigste er ikke hva som er gjort men hva som bør være løsningen,at dette ender opp med et annet utfall.

Jeg trur imidlertid at det ikke er noen reell vilje til dette, det er for mange skyttergraver som allerede er spadd opp.

Men man kan jo leve i håpet.

Link to comment
Share on other sites

Her er paragrafen i klartekst:

 

"6.3 Dommerkollegiet.

Dommerkollegiet utgjøres av fullmektig og samtlige dommere. Fullmektig leder kollegiet og er ansvarlig for at alle beslutninger og begrunnelser stemmer overens. Ved stemmelikhet har fullmektig dobbeltstemme. Fullmektig sammenkaller kollegiet til dommermøte ved slutten av prøven. Fullmektig er ansvarlig for at dommerkritikkene er korrekt ført. Kollegiet fastsetter premieringene. Er det delte meninger innen kollegiet skal hunden tildeles den premie som er foreslått av angjeldende dommer, såfremt ikke minst 2/3 av kollegiet er enig i annen premiegrad. Fungerende dommeraspiranter og elever skal være tilstede. Dommeraspirantene skal presentere sine bedømmelser før vedkommende dommere. Elever og aspiranter skal forlate kollegiet ved behandling av deres arbeide."

- - - - - - - - - -

 

Jeg er imidlertid overbevist om at denne paragrafen, og drevprøvereglene slik de er utformet, er laget og gjelder for ordinære, terminfestede prøver, ikke bevegelige prøver som vi her snakker om. Ved terminfestede prøver har dommerkollegiet møte ved prøvens slutt, mens dommere og aspiranter er samlet på prøvestedet. Jeg begrunner med følgende utdrag fra instruksen til NKKs representant:

 

"Instruks til NKKs representant:

Representanten må være tilstede alle dager på ordinære/samlede prøver.

 

Om disiplinære forhold oppstår, tar prøvens leder dette opp med NKKs representant og saken forsøkes løst på stedet.

 

NKKs representant skal fortløpende gjennomgå dommerkritikkene fra dagens prøve, og spesielt kontrollere at det er overensstemmelse mellom beskrivelse og premiegrad. Hvis dette ikke er tilfelle, tar NKKs representant dette opp på stedet med vedkommende dommer.

 

For å unngå problemer etter at prøven er avholdt, skal NKKs representant så langt som mulig, benytte tiden under prøven til å avdekke eventuelle uoverensstemmelser, og om mulig avklare disse på stedet i samråd med prøvens leder."

- - - - - - -

 

Det har ikke vært NKK-representant tilstede på noen av de bevegelige prøvene vi har vært med på i høst, kun en prøveleder. Av dette kan man tolke to muligheter:

1. Drevprøvereglementet er utarbeidet for ordinære, terminfestede prøver.

2. Norsk Bassetklubb og/eller NKK bryter noen regler, for så å håndheve andre med fast hånd.

 

Jeg mener dette er et poeng å ta med når man skal stille spørsmål om tolkingen av drevprøvereglene for basset. Man kan bli i tvil om hva som gjelder av regler, jamfør den paragrafen jeg skrev inn i et tidligere innlegg. Dette burde vært tatt med i en klage.

 

Ja, jeg ser hva som står i paragraf 6.3, men paragraf 8.6 kan jo så tvil om hvordan en aspirant skal forholde seg mht pliktig frammøte hos Kollegiet.

 

Jeg tror altså at regelverket rundt dette er skrevet for og tiltenkt ordinære prøver, ikke bevegelige prøver. Jamfør paragraf 2, instruks for NKKs representant. Der står det jo at NKKs representant skal være tilstede ved ordinære prøver, og det får meg til å tolke at også paragraf 6.3 også gjelder kun for ordinære prøver...

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig her Ranger.

6. BEDØMMELSE OG GODKJENNING.

 

8. UTDANNINGSREGLER FOR DREVPRØVEDOMMERE FOR BASSET.

 

Men så er det vell dessverre sånn at dommermøtet ved sesongslutt er da godkjenningen

av de bevegelige prøvene gjøres, og da kommer jo paragraf 6 inn :( 6.3 burde

også vært med under paragraf 8 så det hadde vært tydelig. For dette skrivet må

du jo nesten være jurist for å forstå.

 

Dere får komme dere inn under NHKF paraplyen sånn at dere kan være med i lokalavdelinger rundt i landet.

Kan da ikke være meningen at alle aspiranter, uansett hvor de bor i landet, skal være nødt til å reise til

østlandet for å få godkjent sine bedømminger. Da tror jeg det blir få dommere nord for sinsenkrysset i framtiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne saken ikke blir avgjort med et tilfredsstillende utfall innen den tid, kan det jo være fristende å ta den opp på årsmøtet i NBaK 20. mars. Man kunne i alle fall be om en redegjørelse for hva som egentlig har vært gjort og tenkt her. Men i så fall hadde det jo også vært en fordel om folk nordfra stilte mannsterke :wink:

Link to comment
Share on other sites

20. mars står Ares og Thyra for championat i utstillingsringen i Harstad, så det blir vanskelig... :( Nei jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre, annet enn at dommerkandidatene sørger for å rette en klage til rette instans, og så får vi bare håpe at den tas til følge.

 

Jeg for min del har også skrevet en klage, som representant for bassetmiljøet her nord. Dette rammer jo ikke bare dommerkandidatene, men også vi andre som har bikkjer som vi kunne fått dømt av dem.

 

I tillegg har jeg jobba temmelig mye med å få disse 4 det gjelder opptatt som dommerkandidater, og føler meg engasjert i dette. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å møte på årsmøtet i alle fall (jeg bor jo litt nærmere), og vil vel tro at denne saken blir et diskusjonstema i alle fall i uformelle fora. Så får vi se om noen tar den opp på talerstolen :wink: Vil vel tro at det er i alle fall et par andre som har samme innstilling som oss der.

Synes engasjementet nordpå er veldig bra :D , og nettopp derfor blir en slik sak som dette enda mer irriterende. :evil:

Link to comment
Share on other sites

 

Det har ikke vært NKK-representant tilstede på noen av de bevegelige prøvene vi har vært med på i høst, kun en prøveleder. Av dette kan man tolke to muligheter:

1. Drevprøvereglementet er utarbeidet for ordinære, terminfestede prøver.

2. Norsk Bassetklubb og/eller NKK bryter noen regler, for så å håndheve andre med fast hånd.

 

 

Jeg kan egentlig ikke uttale meg om hvordan dette fungerer på drevprøver, men på fuglehundprøver, er det vanlig at en av dommerne også opptrer som NKK's representant.

 

Forøvrig synes også jeg at hele situasjonen er beklagelig, og håper for alle i Bassetmiljøet's del, at denne saken lar seg løse til fordel for de uheldige aspirantene.

Link to comment
Share on other sites

Rutinen er at det er NKK-representant på ordinære, terminfestede prøver, og ikke på bevegelige prøver. Eksemplet mitt var for å sannsynliggjøre at drevprøvereglementet først og fremst er laget for terminfestede prøver. Terminfestede prøver foregår på nærmere bestemte datoer, mens bevegelige prøver kan foregå innenfor hele prøvesesongen, dvs fra 21/8 - 23/12.

Link to comment
Share on other sites

Ah, jeg så det i ettertid at det er snakk om bevegelige prøver, og det er klart at disse umuliggjør praksisen med NKK's representant.

 

Jeg har imidlertid engasjert meg litt (etter ønske fra en av kandidatene) nå i løpet av kvelden, og på nåværende tidspunkt, mener jeg at det ikke kan være tvil om at man her benytter seg av feil paragraf i regelverket.

 

Det henvises til regelverkets paragraf 6 punkt 3, som omtaler dommerkollegiet, og dets oppgaver. Imidlertid mener jeg at man her må gå til utgangspunktet, dvs paragrafens formål, og da må vi lese overskriften til paragrafen, og den lyder som følger;

 

6. BEDØMMELSE OG GODKJENNING.

 

Denne paragrafen skal etter min oppfatning benyttes i den praktiske bedømmelsen av hunden, og ikke aspiranten. Dette understrekes etter min mening, ved at det selvfølgelig er en egen paragraf som omhandler utdanningsreglene;

 

8. UTDANNINGSREGLER FOR DREVPRØVEDOMMERE FOR BASSET.

 

Under denne paragrafen står det, som nevnt tidligere i tråden, ingenting om at aspiranten(e) skal møte i dommerkollegiet. Den sier at aspiranten(e), ved evt. tvil, kan innkalles til dommermøtet. Da snakker vi her om dommermøtet som avholdes umiddelbart etter endt prøvedag.

 

Jeg mener man ved å benytte paragraf 6, skyter på feil skive, og at dette er en ikke-sak.

 

Har snakket med en erfaren dommer tilsluttet NHKF, og de har ingen praksis med at aspiranter skal møte for noe dommerkollegium.

 

På torsdag vil jeg få besøk av en jurist, og jeg tenker også å få han til å lese gjennom drevprøvereglene for Basset, for å få hans syn på regelanvendelsen i denne saken.

 

Understreker at dette er mitt personlige syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel kommet til samme slutning da, godt formulert det der, Funnsjødalen! :D En endring eller spesifisering av drevprøvereglene er vel på sin plass, føler jeg. De bør smidiggjøres litt, slik at det ikke blir uoverkommelig å være dommer også. Slik reglene nå er, så må jo dommere også reise ned til Østlandet til møte i Dommerkollegiet, noe som forekommer meg å være en tungvindt praksis, særlig for de langveisfarende.

 

Regelverket bør være såpass tilrettelagt at dommerkandidater og dommere ikke føler det blir en byrde og stor kostnad av egen lomme å være dommer. Det er er jo en frivillig jobb gjort av idealister dette, men jeg er redd idealismen falmer fort hvis det blir en slik byrde.

 

Jeg er spent på å høre hva du får ut av juristen! :D

Link to comment
Share on other sites

Alltid interessant å se nærmere på tallenes tale, så jeg har hentet noen tall (med forbehold om tellefeil) fra drevprøveresultatene i fjor, for PBGV. Ordinære drevprøver ikke medregnet, kun de bevegelige prøvene.

 

Det har vært avholdt 62 bevegelige drevprøver

Det har vært stilt 34 petiter

Det har resultert i 40 1. premier, fire 2. premier, seks 3. premier og tolv 0. premier.

 

Av disse er én premiert på hjort, to på hare, resten på rådyr. Her skal de sies at om bikkja går til 1. premie både på hare og rådyr i samme prøve, så blir hunden oppført med 1. Rå.

 

Gratulerer til alle som har oppnådd gode resultater i 2009! :D

 

EDIT: Telte over en gang til og tror jeg fikk tallene riktig denne gangen. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, ser den... Men det er vel bare særinger som meg og dunkern som primært bruker basset på hare! :lol: De funker jo helt utmerket til rådyrjakt likevel (du har jo opplevd de på rådyrjakt). :wink:

 

En hypotese:

Rasen ble jo særlig populær her i landet (les: Sør- og Østlandet) under den store oppblomstringa i rådyrbestanden på 90-tallet, som følge av reveskabben. Den faktoren, at basset primært er rådyrhund, henger vel fortsatt ved rasen.

 

Ares ble jo i utgangspunktet innstilt til 1. Ha/Rå på den ene prøven siden han gikk til full tid og førstepremie på begge artene i samme prøve, men 1. Rå er det som ble stående i de offisielle resultatene.

 

Man kan jo spørre seg om 1. Ha/Rå hadde gitt et mer riktig bilde av hva bikkja jaget til.

Link to comment
Share on other sites

He he, takk skal du ha! :D

 

Ikke krav om premiering på hare nei. Hundefører kan derimot under prøve ytre ønske om art på drevdyr, og koble bikkja to ganger og slippe på nytt, men tredje gangen må fører godta det drevdyret bikkja tar ut. Hvis jeg husker rett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...