Jump to content

Blyhagl fra Sverige på lovlig måte


Sako 30-06

Recommended Posts

Først:

 

Ja, jeg vet at det er forbudt å kjøpe, selge, importere, eksportere eller bruke blyhagl i Norge

Nei, jeg har ingen som helst slags planer om å omgå eller bryte lovverket.

:arrow: Vennligst hold alle diskusjoner om gråsoner og ulovligheter unna denne tråden :!:

 

Når nå det er sagt, kan vi komme til poenget: Da blyforbudet kom, ble det åpnet for å bruke sin "avlegse" blyhaglammo i Sverige. Man hadde altså lov til å ta med "rimelige mengder" av gammel blyammo over grensa og -- hvis jeg husker riktig -- faktisk lovlig ta med tiloversbleven ammo hjem igjen for å lagre den til neste Sverigejakttur. Man har selvsagt ikke lov til å kjøpe blyammo i Sverige, påstå at den var til overs fra jakt og dermed importere den ulovlig. Det har jeg heller ikke planer om.

 

Men hvis man nå tenker seg en tur til broderfolket i øst, hvordan gjør man det rent praktisk for å ha sitt på det tørre og slippe å ende opp som en viss ofotværing? Ifølge en annen tråd risikerer man jo både det ene og det andre hvis man skulle være litt uforsiktig nåfortiden :? Såvidt jeg har forstått må både våpen og ammo deklareres til det svenske tullverket før innførsel, holder det med disse papirene for å ta med restene hjem igjen? Eller er det mer enn som så som skal til?

 

Sukk. Det skal ikke være lett.

 

 

EDIT: Fjernet spørsmålstegnet i trådtittelen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at man kunne ta med seg sin "gamle" ammo over til Sverige for å jakte? Spør fordi det vil være en veentlig dokumentasjon

 

Ellers så er det vel SFT som gir dispensasjon for ut/innførsel av blyhagel. Det er ivertfall de som har utstedt den jeg har med meg når jeg krysser grensen. (Har dispensasjon for å skyte praktisk hagle)

 

Om det holder å gjøre det med tollen er vel tvilsomt, ivertfall hvis man ikke har noen dokumentasjon for at myndighetene åpnet for dette da blyforbudet ble innført

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skriver i Skjutvapendekllaration "nettutgaven" at du har med deg f.eks. 500 skudd, kjøper 500 i Sverige å tar med resten hjem etter jaktslutt. Kan ikke jeg se noe feil i dette. Jakter man i Sverige kjøper man vel ikke 10 og 10 stk. for ikke ha med for mye hjem. Det blir vel flere turer over grensa på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at man i nett-fortolling kan skrive inn antall skudd tatt med inn i sverige.

Har selv gjort dette, men aldri blitt kontrollert. Første gangen stoppet vi innom tollstasjon på vei inn i sverige, men fikk beskjed om at vi ikke trengte dette. Hverken på vei inn eller ut av landene så lenge det var deklarert på nettet.

 

Jeg for min del som fikk jegerprøven etter forbudet hadde ikke blyhagl å ta med til sverige. Kjøpte heller ikke blyhaggel da godset vi var på delte ut dette etter forbruk.

Men sett at jeg i løpet av vinteren vil jakte og måtte kjøpe haggel der. Ville jeg da kunne ta med meg disse hjem?

Jeg vil da på nettet deklarere 0 ammo inn i landet. Således har jeg på papiret ikke noe haggel å ta med hjem.

 

Vrien denne her...... :?

Link to comment
Share on other sites

Et lite utsnitt av forskriften -

 

"17.08.05

Blyhagl lovlig til Sverige

Det å bringe med seg blyhagl til personlig bruk i utlandet kommer ikke inn

under produktforskriftens forbud mot eksport. SFT understreker likevel at vi

helst ser at norske jegere ikke bruker blyhagl i Sverige, av hensyn til miljøet."

 

Er det ikke bra at vi har SFT, som tenker på miljøet i Sverige, på vegne av søta bror :?::!:

 

Jeg vet ikke helt jeg. Skal dette skal kalles pinlig, flaut, eller stupid?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skriver i Skjutvapendekllaration "nettutgaven" at du har med deg f.eks. 500 skudd, kjøper 500 i Sverige å tar med resten hjem etter jaktslutt. Kan ikke jeg se noe feil i dette

 

Hva andre velger å gjøre for å tøye regelverket skal ikke jeg legge meg borti, men som sagt:

:arrow: Vennligst hold alle diskusjoner om gråsoner og ulovligheter unna denne tråden :!:
Capiche? Forøvrig gjelder det samme for diskusjon om bruk av blyhagl i Norge og hvor intelligent blyforbudet er. Slikt er ikke denne trådens tema og kan eventuelt tas i en annen tråd.

 

Men sett at jeg i løpet av vinteren vil jakte og måtte kjøpe haggel der. Ville jeg da kunne ta med meg disse hjem?

Jeg vil da på nettet deklarere 0 ammo inn i landet. Således har jeg på papiret ikke noe haggel å ta med hjem.

 

Vrien denne her...... :?

Nope, den er ikke vrien i det hele tatt. Ifølge norsk regelverk kan du lovlig reimportere blyhaglpatroner du har tatt med fra Norge til Sverige såfremt de patronene ble kjøpt før blyhaglforbudet inntrådte her i landet. Det er dette jeg ser for meg at jeg muligens vil komme til å gjøre. Kjøper du blyhaglpatroner i Sverige, reimporterer du ikke og har derfor ikke lov til å ta med disse patronene inn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være lett.
+1.

 

I morges kunne Tollvesenet svare på spørsmålene mine, og som sagt: Det skal ikke være lett. Jeg har svevet i den naive tro at så lenge jeg deklarerte mine våpen og min ammunisjon på nettet hos det svenske Tullverket, hadde jeg ting på det tørre. Sucker!

 

For å sammenfatte hva den ellers veldig hyggelige tollmannen sa:

:arrow: Online-deklarering og norsk våpenkort er tilstrekkelig for å ta med våpen og ammunisjon på lovlig måte inn til Sverige og ut igjen. Ergo holder dette for svenskene. Men man må ikke tro at dette er nok for norske myndigheter.

:arrow: For å ta med våpen og ammunisjon ut av og inn igjen til Norge, må jeg ha europeisk våpenpass (et norsk våpen er altså tilstrekkelig dokumentert i Sverige med et norsk våpenkort, men dette holder altså ikke i Norge. Til og fra Norge må et norsk våpen ha et internasjonalt våpenpass. Forstå det den som kan :roll: ). Jeg må i tillegg deklarere både utførsel og innførsel av våpen og ammunisjon for det norske Tollvesenet ved å stoppe på tollstasjonen og fylle ut papirer. Såfremt antall blyhaglpatroner som deklareres inn i Norge ikke er større enn antall blyhaglpatroner som jeg deklarerte ut av Norge, slipper jeg å bli arrestert for å smugle blyhagl.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være lett.
+1.

 

I morges kunne Tollvesenet svare på spørsmålene mine, og som sagt: Det skal ikke være lett. Jeg har svevet i den naive tro at så lenge jeg deklarerte mine våpen og min ammunisjon på nettet hos det svenske Tullverket, hadde jeg ting på det tørre. Sucker!

 

For å sammenfatte hva den ellers veldig hyggelige tollmannen sa:

:arrow: Online-deklarering og norsk våpenkort er tilstrekkelig for å ta med våpen og ammunisjon på lovlig måte inn til Sverige og ut igjen. Ergo holder dette for svenskene. Men man må ikke tro at dette er nok for norske myndigheter.

:arrow: For å ta med våpen og ammunisjon ut av og inn igjen til Norge, må jeg ha europeisk våpenpass (et norsk våpen er altså tilstrekkelig dokumentert i Sverige med et norsk våpenkort, men dette holder altså ikke i Norge. Til og fra Norge må et norsk våpen ha et internasjonalt våpenpass. Forstå det den som kan :roll: ). Jeg må i tillegg deklarere både utførsel og innførsel av våpen og ammunisjon for det norske Tollvesenet ved å stoppe på tollstasjonen og fylle ut papirer. Såfremt antall blyhaglpatroner som deklareres inn i Norge ikke er større enn antall blyhaglpatroner som jeg deklarerte ut av Norge, slipper jeg å bli arrestert for å smugle blyhagl.

 

Det er ikke sånn at du MÅ ha europeisk våpenpass(kanskje den som svarte ikke har helt oversikten?)

 

Det kreves ingen tillatelse fra politi eller lensmann ved midlertidig inn- og utførsel av jakt- og konkurransevåpen, men du må ha med deg våpenkort. I forbindelse med konkurranse må det også foreligge en innbydelse til konkurransen.

Ved midlertidig innførsel og utførsel av jakt- og konkurransevåpen fra Norge kan du benytte et europeisk våpenpass. Dette utstedes av politiet der du bor, og kan brukes innen EØS-området. Vær oppmerksom på at det er ulike rutiner for bruk av våpenpasset innenfor EØS.

 

Alternativt kan du benytte skjemaene GP 6144 (innførsel) eller GP 6143 (utførsel). Skjemaene får du ved henvendelse til Tollvesenet, eller du finner de på www.politi.no

 

Skjemaene blir ekspedert av Tollvesenet ved grensepassering. Du må derfor alltid benytte betjent grenseovergang når du har med deg våpen. Har du europeisk våpenpass, kan du passere ubetjent grenseovergang i forbindelse med midlertidig innførsel og utførsel av jakt- eller konkurransevåpen.

 

For å si det enkelt så må man

:arrow: deklarere det ut av Norge

:arrow: deklarere det inn i Sverige

------------------------------------

*Jakt i Sverige*

------------------------------------

:arrow: deklarere det ut av Sverige

:arrow: deklarere det inn i Norge

 

(EDIT: Eller er det omvendt, først inn i sverige, så ut av norge, så inn i norge og så ut av sverige.. hrmftp.. ble visst komplisert det her...)

 

Svenskene har kommet opp med en genial nettløsning som gjør prosessen veldig mye enklere, for den svenske deklareringen.

Link to comment
Share on other sites

(kanskje den som svarte ikke har helt oversikten?)
Ja, kanskje det :roll::? Grrr.

 

Har du europeisk våpenpass, kan du passere ubetjent grenseovergang i forbindelse med midlertidig innførsel og utførsel av jakt- eller konkurransevåpen.

 

For å si det enkelt så må man

:arrow: deklarere det ut av Norge

:arrow: deklarere det inn i Sverige

------------------------------------

*Jakt i Sverige*

------------------------------------

:arrow: deklarere det ut av Sverige

:arrow: deklarere det inn i Norge

 

Svenskene har kommet opp med en genial nettløsning som gjør prosessen veldig mye enklere, for den svenske deklareringen.

Til å begynne med var jeg naiv nok til å tro at når man deklarerte inn i Sverige, ble det automatisk deklarert ut av Norge, og tilsvarende ved innførsel igjen. Det er jo helt klart at så enkel kan bare ikke verden være :oops:

 

Men hvordan deklarerer man ut av og inn igjen til Norge hvis man passerer en ubetjent grenseovergang? Sånn reint praktisk sett, altså? Hvis jeg putter våpenpasset i lomma og kjører elegant forbi en ubetjent grenseovergang har jeg jo problemer med å dokumentere at de blyhaglpatronene jeg tar med hjem er de samme som jeg tok med ut da jeg dro ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med var jeg naiv nok til å tro at når man deklarerte inn i Sverige, ble det automatisk deklarert ut av Norge, og tilsvarende ved innførsel igjen. Det er jo helt klart at så enkel kan bare ikke verden være :oops:

 

Du er vel ikke alene der nei...

 

Mener at uten europeisk våpenkort, så "må" en innom en betjent stasjon...

Link to comment
Share on other sites

For den som har europeisk våpenpass er det ikke krav om å deklarere våpen/ammo inn og ut fra/til Norge ved midlertidig utførsel, er jo litt av vitsen det.

 

Eller er det spesielle regler for Sverige ettersom de ikke er med i den delen av Schengen-samarbeidet?

Link to comment
Share on other sites

Ser at svaret på fortolling uten europeisk våpenpass ligger i min egen sitering litt lenger opp:

Skjemaene blir ekspedert av Tollvesenet ved grensepassering. Du må derfor alltid benytte betjent grenseovergang når du har med deg våpen. Har du europeisk våpenpass, kan du passere ubetjent grenseovergang i forbindelse med midlertidig innførsel og utførsel av jakt- eller konkurransevåpen.

 

Men... Gjelder Europeisk våpenpass ammo også?

Link to comment
Share on other sites

§ 20-1. Utstedelse av norsk europeisk våpenpass

 

Politimesteren kan utstede europeisk våpenpass, jf. direktiv 91/477/EØF av 18. juni 1991 om ervervelse og besittelse av våpen, til personer som er bosatt i riket og som lovlig innehar jakt- eller konkurransevåpen.

 

Europeiske våpenpass gis som hovedregel en gyldighetstid på 5 år. Hvis våpeninnehaveren har midlertidig våpentillatelse skal våpenpassets gyldighetstid ikke overstige våpentillatelsens gyldighetstid.

 

Et gyldig europeisk våpenpass blir automatisk ugyldig, hvis vedkommendes våpenkort blir tilbakekalt.

 

Innehavere av ugyldige europeiske våpenpass plikter straks å innlevere dette til politiet.

 

Reglene om europeisk våpenpass gjelder ikke på Svalbard.

 

 

 

§ 20-2. Midlertidig utførsel med gyldig norsk europeisk våpenpass

 

Innehaver av gyldig norsk våpenpass kan uten politiets tillatelse og uten hinder av bestemmelsen i § 19-1 første til femte ledd midlertidig ut- og senere gjeninnføre skytevåpen, våpendeler og rimelig mengde ammunisjon til disse våpen dersom den midlertidige utførselen er av kortere varighet enn 3 måneder

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg putter våpenpasset i lomma og kjører elegant forbi en ubetjent grenseovergang har jeg jo problemer med å dokumentere at de blyhaglpatronene jeg tar med hjem er de samme som jeg tok med ut da jeg dro ut på jakt.

 

I deklarationen står det ikke om det er stål, bly eller noe annet kun kaliber eks. 12/70. Det er vel antallet som er vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært j... greit om et menneske hos myndighetene som faktisk vet hva han prater om hadde kunnet skrive hva som faktisk gjelder :evil: Jeg ringte Oslo og Akershus tolldistrikt i går, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta med meg blyhagl tilbake igjen :?: Og som Sako sier, med Europeisk Våpenpass så trenger man bare inn og utklarering til Svenskene, og det gjøres jo på nettet. Hva gjør man for å ikke sitte med skjegget fullt av postkasser, 5000,- mindre i lomma og en annmerkning på rullebladet som takk.... Nei, jeg tenker ikke å jakte med bismuth i Sverige, når jeg kan bruke bly, men jeg vil gjøre det riktig.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn så ville ikke jeg prøvd på noen måter å ta med meg tilbake noe ammunisjon, så fremst det ikke åpnes gjennom en forskift for dette. Det er vel kun en uttalelse fra SFT dette?

 

Jeg kan fortelle om min erfaring for 5 år siden med innførsel av ammunisjon....Jeg snakket med en våpenforhandler angående dette med innførsel av ammunisjon fra sverige. Han mente det ikke var noe problem til privat bruk. Jeg kjente ikke til våpenforskriften noe på dette tidspunktet og stoppet derfor for å få bekreftet at det var lov. (jada, jeg burde sikkert ha sjekket dette ut selv).

 

Tollere er ikke de skarpeste knivene i skuffa og tollern på grensestasjonen sa det ikke var noe problem med å ta med ammunisjon uten noe spesiell tillatelse. Derfor kjøpte jeg over 800 hagl patroner og tok med meg tilbake. Når jeg da stopper på tollstasjonen og deklarer ammunisjon er det en annen på jobb som tydeligvis kunne regelverket bedre en gjøken som sa dette ikke var noe problem.

 

Politimesteren skrev ut forelegg til meg på 3000 kr, statsadvokaten mente dette var for lavt og justerte det opp til 8000 kr.

 

Det førte til at jeg skrev brev tilbake til politidisktriktet og stilte opp til avhør for å avgi forklaring i saken. Ga klart beskjed om at de måtte sende saken til hovedforhandlinger i tingretten om de ikke frafalt siktelsen. Saken gikk nå i september for tingretten.

 

Fikk høyesterettsadvokat tro.nd biti til å representere meg.

 

påtalemyndigheten tapte saken så det sang etter. Ble frikjent OG at jeg skal ha mulighet til å erverve ammunisjon lovlig. Ammunisjon har politiet/tollen antagelig destruert, så det går mot et erstatningssøkmål fra min side.

 

Denne saken er selvfølgelig noe annet en hva som tas opp i denne tråden. Man kan gått si at jeg burde ha satt meg inn i norges lover osv....

 

MEN en ting har jeg lært av saken, det er stol aldri på en toller. For de har som regel lite greie på regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Det er så enkelt at de du kjøper av blyammo i Sverige, må bli igjen i Sverige når du drar hjem igjen

Ja? Og poenget ditt er? Som jeg har forsøkt å få fram noen ganger nå, dette er ikke en tråd om hvordan man skal klare å kjøpe med seg blyhagl fra Sverige.

Bly er forbudt i Norge, så enkelt er det.

Blyhagl er forbudt å bruke, medta på jakt i Norge, kjøpe, selge, importere eller eksportere. Det vet vi alle. Dog, blyhaglpatroner er så langt ikke forbudt å inneha i Norge. SFT som forvalter blyhaglforbudet har eksplisitt åpnet for at en norsk jeger kan ta sine blyhaglpatroner som han lovlig har ervervet før forbudet med seg til Sverige for å bruke dem der det er lovlig å bruke dem. SFT som forvalter blyhaglforbudet har også eksplisitt åpnet for at dersom nevnte jeger ikke skyter opp alle disse patronene, kan han ta med restene hjem til Norge igjen for å lagre dem til neste Sverigetur. Jeg spurte om hvordan man skulle kunne gjøre dette uten å risikere å bli urettmessig beskyldt for smugling av blyhagl med påfølgende bot stor kr. 5000+ og en anmerkning på rullebladet.

Link to comment
Share on other sites

Herregud... Jeg ANTE ikke at dette var så vanskelig! :shock:

Jeg synes europeisk våpenpass er en genial ting. sjekket med både politi og tollvesen før vi dro til Litauen på jakt i August, og våpenpasset fungerer i stedet for å tolle våpen og ammunisjon inn og ut av norge. En forenkling altså! Hurraaa!!! Jeg ville i min naivitet bare tatt med meg blyhagl tilbake til Norge, for å ha til neste tur. Men her er det akltså uklart om det faktisk er lov. Og man får forskjelige svar avhenging av hvem man spør...

 

EDIT: Siden jeg skal på storfugljakt i Sverige i Januar sendte jeg denne mailen til NJFF. De bør kunne sjekke med sin juridiske avdeling, om de har noe slikt, eller i hvertfall finne ut av det. Håper det er greit at jeg tar dette med i din tråd Sako 30-06

 

Hei.

jeg er medlem i NJFF. Jeg skal til Sverige på storfugljakt i Januar. Har forstått det slik at det er lov å ta med ut blyhagl til bruk i Sverige. Jeg har ikke blyhagl ligende, og vil kjøpe slike i Sverige siden det er tillatt å bruke på jakt der. Jeg regner jo ikke med at jeg får brukt opp alle haglene første turen. Kan jeg ta med overskytende hagl hjem igjen til Norge, og lagre dem til jeg skal tilbake til Sverige på jakt?

Jeg spør siden dette temaet diskuteres på et internettforum som heter www.kammeret.no, i denne tråden viewtopic.php?f=8&t=9993

Mvh

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Etter etpar runder med Toll(u)vesenet, har jeg kommet til at jeg vil gjøre som følger:

 

:arrow: Jeg skaffer meg europeisk våpenpass. Uansett er dette "kjekt å ha".

:arrow: Jeg deklarerer våpen og ammo inn til Sverige på nettsidene til det svenske Tullverket

:arrow: Jeg passer på at alle blyhaglpatroner som jeg skal ha med over grensa blir eksplisitt deklarert som -- blyhaglpatroner kaliber XX

:arrow: Jeg tar en utskrift av online-deklareringen, slik at jeg har skriftlig dokumentasjon på hva jeg har deklarert inn i Sverige. Utskriften puttes i mappa med annet papir som angår turen som så legges i bilen

:arrow: Jeg tar en utskrift av det rundskrivet fra SNO som det ble linket til lenger opp i tråden (takk, forresten!) og legger også dette rundskrivet inn i den ovennevnte mappa

:arrow: Så kjører jeg elegant forbi grensestasjonen i grønn sone. Føler jeg meg ekstra paranoid den dagen, kan det hende at jeg stikker innom på østgående og slår av en prat med gutta som sitter på kontoret der, bare sånn for sikkerhets skyld...

 

Da har jeg en slags dokumentasjon på hva jeg har deklarert inn i Sverige (dog ikke notarisert dokumentasjon på hva jeg reint fysisk tar med over grensa, men det får stå sin prøve), samt dokumentasjon på at det jeg gjør er lovlig i forhold til blyhaglforbudet (i tilfelle tolleren ikke er OBS på at dette er tillatt, en av de jeg snakket med hos tollen visste faktisk ikke at man hadde lov til å ta med ubrukte, norskkjøpte blypatroner tilbake inn i landet...). Skulle det så mot formodning bli politisak utav en eventuell kontroll, får jeg heller ta sikte på å leie inn en advokat og kjøre saken i rettsapparatet. Det eneste jeg mangler er skriftlig dokumentasjon på at jeg har gjort en nokså stor innsats for å bringe på det rene hvordan jeg skal gjøre dette "i henhold til" gjeldende lover og bestemmelser. Dessuten tror jeg nok at jeg har kasta kvitteringene for de patronene jeg har hatt liggende siden før blyforbudet inntrådte 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra NJFF. Limer det inn her:

 

Hei!

Rett etter at blyforbudet ble innført, presiserte SFT at det var tillatt å medbringe blyhagl til utlandet for privat bruk, samt ta eventuelle restskudd med tilbake – de presiserte at en slik praksis ikke kom inn under produktforskriftens forbud mot eksport.

 

Vi har registrert at SFT tidligere i høst har fjernet denne presiseringen fra sine sider, men det har ikke blitt kunngjort noen endringer som tilsier at denne praksisen er endret. Det har likevel oppstått usikkerhet rundt dette, og vi har fanget opp ”rykter” om endring av praksis. På bakgrunn av det har vi henvendt oss til SFT, og vi avventer et svar i nærmeste framtid.

Vi kan derfor ikke gi deg et fullgodt svar på spørsmålet akkurat nå, men hvis det skulle bli endringer av praksis, vil vi snarest offentliggjøre dette på våre nettsider.

 

Ser at det i grunnlaget for diskusjonstråden refereres til en sak i Harstad Tidende. Her er det litt uklart om vedkommende er bøtelagt fordi ammunisjonen ikke var deklarert, eller om det var pga. blyhagl.

I artikkelen kan det se ut som det første er tilfellet, og at det i tillegg blir gjort et nummer ut av at det dreier seg om blyhagl.

Vi kjenner ikke saken i detalj, og kan derfor ikke kommentere denne nærmere.

 

 

 

Mvh

 

Vidar Nilsen

Jaktkonsulent NJFF

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Oslo og Akershus Tolldistrikt, og fikk dette svaret:

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei

 

Dette har vi fått opplyst fra Statens forurensningstilsyn:

 

Jegere som er bosatt i Norge og reiser på jakt i Sverige, kan benytte hagleammunisjon med blyhagl i samsvar med svenske regler.

Dersom jegerne ette endt jakt ønsker å ta med den resterende mengde blyholdig ammunisjon tilbake til Norge, er det anledning til det.

Dersom mengden restammunisjon som medbringes tilbake til Norge er urimelig stor (over 100 skudd), skal det kontrolleres om ammunisjonen kan være anskaffet i Sverige.

Dispensasjonen fra inn- og utførselsforbudet er utelukkende knyttet til ammunisjonen som er ment å bli benyttet i egen jakt i Sverige og retur av slik ammunisjon. All annen eksport og import av ammunisjon med blyhagl er forbudt.

 

 

Har du ytterliggere spørsmål angående dette kan du kontakte SFT tlf. 22 57 34 00

 

 

Vennlig hilsen

 

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

 

*e-post: infoost@toll.no

 

Informasjonen over må oppfattes som veiledende og er gitt ut i fra regelverket som gjelder på svartidspunktet.

Svaret er basert på opplysninger som er gitt av innsender, disse er ikke realitetskontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindende forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det jeg da vil gjøre er å benytte meg av muligheten med EP (europeisk våpenpass), som gjør at deklarering inn og ut av norge for våpen og ammunisjon ikke trenger å gjøres, da passet gir "fri" passering. Deklarere på det Svenske tollvesenets sider våpen og antall patroner inn, og ta en utskrift av dette som SAKO 30-06, som legges sammen med en utskrift av mailen og en utskrift av notatet fra SNO. Dette skal da være lovlig nok dokumentasjon, så lenge vi ikke snakker om større mengder (100+, ref mail). Og det skal da ikke være noen problem å ta restammunition inn igjen uten å gjøre annet enn å (re)deklarere dette ut av Sverige på de svenske nettsidene innen 10 dager etter at jeg er tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tror jeg kan gi denne posten en liten *bump*

 

Etter det jeg fikk vite på Jaktdepotet forrige uke, kan man ikke ha med seg blyhagel tilbake fra jakt i Sverige uansett når denne ammoen ble kjøpt eller hva man hadde med seg inn.

Fikk også vite om en som måtte betale en fantastisk fin bot. (Vet ikke om det var en kunde eller en av de ansatte)

 

Nå har ikke jeg noe dokumentasjon som viser til dette, men fikk hvertfall vite at det har nylig kommet nye regler på dette.

 

Hvis noen vet noe om disse nye reglene, så rop ut!

 

Det beste er vell å ringe uka før man reiser da disse reglene endrer seg oftere enn de fleste bytter undertøy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...