Jump to content

Import av luftvåpen.


Junell

Recommended Posts

Er det fritt fram for å importere luftvåpen, eller finnes det ei bortgjøymd forskrift som hevdar noko anna der ute?

Eg trur, håper og er ganske sikker på at det er fritt fram å importere ikkje registreringspliktige luftvåpen, men eg har ikkje fått bekrefta eller avkrefta dette nokon plass.

Men eg tipper at det er nokon her som veit meir om dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Om dette er sprøyt fra ende til annen, legger jeg meg flat og unnskylder for villedende informasjon.

 

da må du legge deg ned nuh!

 

inntil videre er alt av luftvåpen fritt, når, om, hvis, den nye forskriften trer i kraft blir det regplikt på alt over 4,5mm

Link to comment
Share on other sites

Det eg er på utkikk etter, og eventuelt kjem til å handle dersom eg tar meg råd til det er ein vanleg 4,5mm matchpistol. Har sett litt på utvalg og prisar hos forskjellige forhandlarar rundt omkring, og det ser (desverre) ut til at det er ein del kroner å spare på å kjøpe i det store utland. :?

Link to comment
Share on other sites

inntil videre er alt av luftvåpen fritt, når, om, hvis, den nye forskriften trer i kraft blir det regplikt på alt over 4,5mm

 

Så viss jeg forstår dette rett så kan jeg, inntil lovverket blir forandret, gå på nettet og bestille meg en big-bore .50cal luftgevær og få den sendt over dammen uten at hverken norsk tollvesen eller politi begynner å klage?

Link to comment
Share on other sites

kan godt hende tollen er nødt til å få vite hvor det står at dette er lov(de har ikke helt orden på lovverket alltid) men til syvende og sist er det helt lovlig.

 

nå er min påstand at .50 cal lufgevær ikke er brukbart til stort annet enn å finne ut at det er ubrukelig, men det er sikkertt andre som har andre meninger.

 

la meg presisere at jeg kun har hørt og lest hva andre mener om .50 luftgevær, men det jeg har hørt og lest virker avskrekkende: vanskelig tilgang på velfungerende kuler, ekstremt luftforbruk for å nevne noe.

 

importerte selv et relativt brukbart .22 luftgevær i sommer, det gikk smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvorfor ikke over cal .22? Er da ikke noen lov i Norge som sier det. Eller er det en for innport?

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

 

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. ... Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Link to comment
Share on other sites

Argyle:

 

Det du refererer til er den nye forskriften som ikke har trådt i kraft enda.

 

Nei, det gjør jeg ikke. Teksten er hentet fra FOR 1963-01-25 nr 9722: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Denne forskriften trådte ikraft 1.april 1963 og er veldig gjeldende. Forskriften i sin helhet finner du her.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg trodde (og fortsatt mener) jeg har rett i at det ikke foreligger noen begrensninger per i dag på kaliber vedr luftvåpen er at jeg mener det punktet du refererer til ble omgjort ved forskrift 20 april 2005.

(2005/04 Endring i våpenforskriften/ajourføring av samlerundskriv G-126/92:

- Opphevelse av registreringsplikt på luft- og fjærvåpen som har grovere kaliber enn 4,5 mm)

 

Jeg har ikke lykkes å komme i kontakt med våpenkontoret i dag, men prøver igjen i morgen for å få en avklaring rundt dette og kanskje også en kopi av nevnte rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke over cal .22? Er da ikke noen lov i Norge som sier det. Eller er det en for innport?

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

 

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. ... Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

 

Dette er gammelt nytt, disse regler ble hevet i 2005 grunnet av at de ikke ble godkjent via EU/EØS.

Opphevet grunnet manglende notifikasjon til EU/EØS, som det så fint står skrevet i rundskrivet som her er kopiert og lagt inn..

 

Har kjøpt flere cal .22 luftvåpen, nær sagt i bøtter og spann både her hjemme og i fra utlandet uten at det har vært problemer.

 

Har bare en gang måttet vist til rundskriv for 2004/2005

 

Nemlig dette:

 

regelverk.jpg

Det er ikke kommet noe nytt etter dette!

 

Dette rundskriv ligger også på min hjemmeside, og der blir det liggende så lenge rundskrivet gjelder.

 

For de som er i tvil kan de også kontakte Rodan og andre aktører innen luftvåpen eventuelt søke på Norske luftvåpenforum.

 

Så Argyl tar feil, han har bare gravd frem noen gamle regler som ikke gjelder.

Her som alt annet gjelder det å holde seg oppdatert, og ikke komme med direkte feilinformasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja har scannet det for å få lagret dette i rett format.

 

Har også lastet opp en utgave med bedre oppløsning.

Der står det svart på hvit at dette Argyl viste til ble opphevet for flere år siden med øyeblikkelig virkning.

 

Regner med dette lar seg skrive ut i noenlunde kvalitet, jeg kunne ha forstørret skriften før jeg kopierte det, man da ville det ha gått over 2 ark.

 

Jeg har ikke hørt at det er kommet andre regler enda, men de vil sikkert komme før eller siden.

 

Selv venter jeg på ett Slavia 634 i cal .22 fra Nederland.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Det står faktisk i forskriften også. Helt i bunn med liten skrift.

 

"...endringen av annet ledd reversert ved forskrift 20 april 2005 nr. 1071."

 

Kanskje jeg heller skal jobbe når jeg er på arbeid, fremfor å tolke jus :-P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjedet meg litt og tok en runde på nettet. ;)

Den eneste svenske butikken jeg kunne finne som selger LP50 er Staffansvapen.se.

 

Jeg syns den butikken tar seg meget godt betalt siden LP10 koster 12990,- hos puffra.se og 15500,- hos staffansvapen. LP50 koster 16490,- SEK inkl. svensk moms hos staffansvapen.se

 

 

Du burde oppsøke noen svenske våpenfora og spørre der, sannsynligheten er der at en svenske vet om andre rimeligere butikker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

hei..

 

ser dette egentlig er en gammel tråd, men prøver meg for det.

 

Jeg sitter å vurderer å importere ett luftgevær som er co2drevet. spørsmålet mitt er følgende: kan jeg importere dette uten no tilatelse fra politiet på lik linje som vanlig luftvåpen? har sjekket litt på toll.no, og der står d at man trenger tilatelse for import av gassvåpen... http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131790&&epslanguage=NO

 

Håper noen kan hjelpe meg!

 

 

Hilsen Genhet

Link to comment
Share on other sites

ok...noen som har importert co2våpen som kan bekrefte at dett gikk smertefritt? hva kommer i tilleg til kjøpsprisen? kun norsk moms? 25%?

 

 

Hilen Genhet

 

har "importert" fler crosman 2240 co2pistoler før registreringsplikten på kal 5,5mm luftvåpen, og det gikk smertefritt. selvfølgelig betalte jeg moms og postens gebyrer for fortolling.

 

4,5mm bør gå fint nå, men for 5,5mm må du som andre har nevnt søke.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...