Jump to content

Gjenglemt hagle etter jakt ( Konsekvenser?)


Sin12kal

Recommended Posts

Det har seg slik at meg og et par kamerater var ute på sjøjakt tidligere i dag.

 

Da vi kom i land og skulle ta opp båten og jaktutstyret ble de to haglene vi hadde med plassert opp etter et fjell. Den ene haglen til kameraten min ble gjenglemt. Han reiste ut når dette ble oppdaget, men fant den dessverre ikke igjen..

 

Han reiste opp i et boligområde og hørte litt rundt, men ingen hadde hørt eller sett noe. Deretter ringte han politiet og de hadde fått telefon om at en kar hadde funnet den og skulle levere den inn til politiet..

 

Da min kamerat snakket med politiet virket de veldig vrange på denne saken..

 

Noen som har opplevd dette og hatt trøbbel? Hva har konsekvensene og utfallet vært?

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg glemte igjen hagla på toget. I futteral med ammo og hele pakka. Han sovnet og glemte den på hattehylla når toget kom til Oslo. En NSB ansatt hadde tatt den med inn på hittegodskontoret som igjen hadde levert den til politiet.

 

Det endte med at politiet ringte og fortalte hvor han kunne hente hagla. Det var visst ikke god stemning på telefonen, men det ble ikke noe mer ut av saken.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden fant jeg en ladd AG3 på skytebanen her i bygda.HV hadde hatt skytetrening samme dag.Ringte lensmannen privat på ettermiddagen og fikk besked om å levere den på kontoret neste dag.

Fikk et flott krus fra forsvaret i posten etter noen uker sammen med et brev der de takka for ærlighet og det virka som om de var veldig takknemlig.Nevnte ingenting til lensmannen om at magasinet var fullt.Vet ikke hvem den uheldige HV soldaten var og hvilken straff han fikk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hagla med ammo. Greit nok om ikke forskjeftet også var der. Uten forskjefte (eller annen vital del) er jo hagla bare et spett, og ammoen kan bare kastes på folk. Er forskjeftet med i futteralet er det verre synes jeg. Da bryter man regler om transport av våpen og. Dersom så skjedde var han heldig som slapp unna med et par olme blikk...

 

Her omkring har det av og til vært trafikkontroller rundt jaktstarten, og der får man saftig bot om man ikke transporterer våpenet i henhold til forskriftene, dvs at vital del skal være atskilt fra resten (også er det vel også noe om at våpenet ikke skal være synlig utenfra mener jeg å ha hørt). Dette ligger i hvert fall automatisk i hodet mitt, uansett om jeg bare skal flytte bilen hundre meter. Skal jeg i butikken på veien til jaktområdet, har jeg med forskjeftet/sluttstykket i lomma. Ikke pokker om noen skal ta meg for ulovligheter der, og ikke pokker om at en eller annen idiot som ikke ser forskjell på mitt og ditt skal få nyte godt av min unnlatenhet om han bryter seg inn i bilen...

 

Bra det ikke skjedde mer ut av saken da, at det var ærlige folk som tok vare på den. :)

Link to comment
Share on other sites

Er forskjeftet med i futteralet er det verre synes jeg. Da bryter man regler om transport av våpen og.

 

Det står ikke noe som helst sted at et våpen ikke kan transporteres komplett med alle deler, men det skal ikke forlates. Har du børsa i bilen, og parkerer den, eller sender våpen som reisegods, så kan det være så komplett du bare vil, og futteralet kan være fullt av ammo, så lenge våpnet ikke er ladd.

Link to comment
Share on other sites

Hagla var ikke ladd, men komplett med forskjeftet.

 

Da han snakket med politiet hørtes det ut som han ville få en veldig alvorlig straff. De snakket blant annet om å inndra jegerkortet i 2 år osv..

 

Så derfor lurer jeg på om noen her har vært borti det samme og hva en eventuelt straff ble?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er ganske skremmende at en jeger kan finne på å glemme våpenet sitt ute på jakt :shock:

Han hadde flaks at det var en erlig person som fant det og leverte det til politiet.

Det å være våpeneier er et stort ansvar.

Tenk om en eller annen "løk" hadde funne det, selger det til en kompis som trenger beskyttelse p.g.a. noe

narkogjeld......... :roll::roll:

 

Mener at man må være litt "bevisstløs" hvis du glemmer våpenet når du er på JAKT.

 

Har selv glemt å ta med sluttstykke til en av børsene mine, når eg stilte med tre børser på skytebanen. :oops:

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Er forskjeftet med i futteralet er det verre synes jeg. Da bryter man regler om transport av våpen og.

 

Det står ikke noe som helst sted at et våpen ikke kan transporteres komplett med alle deler, men det skal ikke forlates. Har du børsa i bilen, og parkerer den, eller sender våpen som reisegods, så kan det være så komplett du bare vil, og futteralet kan være fullt av ammo, så lenge våpnet ikke er ladd.

 

 

Ok, da har nok jeg fått feil opplysninger. Har hørt at man skal ha deler atskilt, men det gjelder kanskje bare når man ikke har tilsyn med våpenet bare (med unntak av våpenskap)?

Link to comment
Share on other sites

Å glemme hagla når man er ute på jakt virker på meg helt ufårståelig, men så er det jo sånn at enkelte glemmer barna også da. Har selv funnet en hagle ute i skogen ved et hyttefelt for mange år siden. Da undersøkte vi litt rundt, og det viste seg at det var hagla til en kjenning. Politiet ble ikke innblandet. I ettertid ser jeg dog klart at vi burde varslet politiet, da det jo er en alvorlig sak om dette våpenet skulle komme i kriminelles hender. Det er heldigvis ikke ofte vi ser saker som dette, og det sier vel sitt at den seriøse jeger rett og slett har orden på våpnene sine HELE tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er dere så redd for at våpenet skulle havne i kriminelle hender? Skal vi lete frem senarier som forteller hvor alvorlig det er å glemme haglen ute i nabolaget finnes det da bedre eksempler:

Det er for eksempel både mer sannsynlig og kan ha betydelig mer utrivelige konsekvenser om barn/ungdom finner våpent. Tror hvertfall jeg ville slitt mer med nattesøvnen om naboens tiåring skjøt sin lillesøster med min hagle :shock: , enn om enn om en eller annen narkis hadde hadde ranet ett postkontor med min hagle....

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men når vi først er i gang: Når jeg var 10 -11år var jeg veldig stolt av min lille (og veldig hemmelige) sammling av ræl (dørhåndtak, lokk til en bensintank og noe jeg tror var ett radiorør og den slags), denne inneholdt også en pakke med 10 stk nitedals spesial i kal 12 #3. Alle kompisene mine hadde også slike samlinger (noen hadde kragpatroner, noen en 10-12 stk 7.62x51, noen kal 16 haglepatroner, noen hadde 2-3 9x19mm og en hadde en pakke drivpatroner til Jarmann harpungevær etc.) og når en av oss en lykelig søndags morgen hadde fått lurt ut sin bestefars enkeltløper så gikk det mindre enn 2 timer før vi fant ut at de lilla papp-patronene med "16" skrevet på bunnen passet i denne. Heldighvis hadde vi vett på å passe oss for den tynne enden og det smalt såpass at vi var helt sikre på at hele bygda hadde hørt oss. Så det ble med det ene skuddet og hagla ble dyttet tilbake i skapet til besteafren til kompisen min til vi ble litt eldre. (nå viste det seg at vi antakelig hadde brukt svartkrutt, og når han fikk hagla av bestefar når han "var blitt gammel nok" så var den "litt" preget av å ha stått upusset med dette i løpet i 2-3 år...).

 

Å la ungdom/barn finne mine våpen er helt uaktuelt. Jeg gir de heller til kjente kriminelle enn at det skal skje :!:

 

Edit: selvsagt gir jeg ikke våpen til kriminelle, men om jeg hadde måttet velge.....

Link to comment
Share on other sites

Er forskjeftet med i futteralet er det verre synes jeg. Da bryter man regler om transport av våpen og.

 

Det står ikke noe som helst sted at et våpen ikke kan transporteres komplett med alle deler, men det skal ikke forlates. Har du børsa i bilen, og parkerer den, eller sender våpen som reisegods, så kan det være så komplett du bare vil, og futteralet kan være fullt av ammo, så lenge våpnet ikke er ladd.

 

 

Ok, da har nok jeg fått feil opplysninger. Har hørt at man skal ha deler atskilt, men det gjelder kanskje bare når man ikke har tilsyn med våpenet bare (med unntak av våpenskap)?

 

Tror det har sneket seg inn en liten feil fra fat dog`s side. Våpenet kan være så komplett du bare vil, men Ikke i parkert bil, eller som reisegods!

 

§84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mye stress, pes og kav + at man ikke har huet helt med seg, men tenker på div. problemer osv., så kan man glemme det mest utrolige.

Å glemme et våpen er virkelig tragisk, og da man i tillegg drar tilbake dit man har satt/lagt det, og ikke finner det, så er det neppe en god følelse. Tviler sterkt på at jeg hadde fått sovet noe, før jeg visste hvor våpenet var.

 

Jeg vil tru det kommer til å bli bot. I værste fall miste retten til våpen i 2 år. Dette er vel egentlig med forbehold om at våpenet blir funnet og innlevert, og at det ikke er blitt brukt til en straffbar handling. Da kan vel omfanget av straffen bli værre vil jeg tru.

 

Jeg vil bare presisere at dette er noe jeg trur, men ikke har peiling på. Ønsker vedkommende lykke til + moms. For dette er virkelig ingen spøk altså hvis det ikke kommer til rette igjen.

 

Kan fortelle en liten historie fra bygda mi.

 

En elgjeger oppi bygda her mista rifla si i skauen pga. han hadde tatt seg "en" liten svartkopp for mye...både før han gikk på post + mens han var på post...hver gang, hvert år. Hele laget gikk manngard i det området som han hadde fått tildelt, men uten å finne våpenet. Det er så vidt meg bekjent fortsatt ikke funnet....av rettmessig eier ihvertfall....og jeg har ikke hørt noe om at det har blitt noen sak ut av det, så jeg vil tru det våpenet fortsatt ligger uti ei myr eller uti skauen et sted enda. Dette er såpass mange år siden....ca. 20 år).... at det våpenet er neppe noe å ha nå. Jeg antar at eneste grunnen til at det ikke ble noe oppstyr rundt dette, er at han som eide våpenet aldri nevnte dette til noen offentlig innstans. Det ble bare iverksatt privat leiting etter våpenet i tida framover.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner desperasjonen når en kommer på at en har glemt våpenet.

I mitt tilfelle var det på en av turene med Forsvarets solreiser for mange år siden. Stakk bare Glocken i bukselinningen da jeg bega meg ut på kveldsturen til toalettcontaineren. Måtte nedpå ramma en liten tur, og la da smellerten oppå varmeovnen i avlukket siden den akkurat da ikke kunne sitte i bukselinningen... Resten kan dere tenke dere. Bråvåknet en time senere og løp tilbake til dass. Tro det eller ei, men der lå den fortsatt. Både lokale vaskehjelper og soldater fra ørten andre nasjoner frekventerte disse containere. Noen ganger har en flaks, men følelsen fra jeg våknet og til jeg fant ut at ingen skade var skjedd var ubeskrivelig vond.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er ganske skremmende at en jeger kan finne på å glemme våpenet sitt ute på jakt :shock:

Han hadde flaks at det var en erlig person som fant det og leverte det til politiet.

Det å være våpeneier er et stort ansvar.

Tenk om en eller annen "løk" hadde funne det, selger det til en kompis som trenger beskyttelse p.g.a. noe

narkogjeld......... :roll::roll:

 

Mener at man må være litt "bevisstløs" hvis du glemmer våpenet når du er på JAKT.

 

Har selv glemt å ta med sluttstykke til en av børsene mine, når eg stilte med tre børser på skytebanen. :oops:

 

 

MADMADS

Vet du, det er ikke det minste rart.

Hvordan ser jegere og kansje spesielt skyttere på sine våpen?

Jo det er ett verktøy, ikke ett drapsredskap eller annen styggedomm. Kun ett verktøy/sportsutstyr, som i likhet med kniv og øks. Holdes borte fra barn og andre barnslige sjeler. Utover det er det bare ett stykke metall, plast og treverk.

 

Ja jeg vet at loven og folk som ikke er vant til våpen ikke ser slik på det, men slik ser nå engang den som er vant til slike verktøy på saken.

 

Så kommer vi til den mennesklige naturen, vi stoler på våre kammerater og kjente. Og vi misforstår ting hele tiden, en går etter hagla, og den andre tror automatisk at han tar med seg begge to. Kansje han selv bærer to sekker eller annet utstyr til bilen. litt stress, og vips står ei hagle igjen ett sted.

 

Hadde hagla stått igjen ladd med amo, ja da skal det svi. Men kun hagle gjennglemt under transport, og for kortere tid. Nei da må en kunne se mellom fingrene med saken, så lenge det ikke medførte anett enn letter hjerte innfarkt på hagle eieren.

 

En annen sak er jo 10% finnerlønn til finneren, er ikke det normalt for ting som man leverer inn som hittegods? Synes det er bedre enn bøter i akkurat dette tilfellet, og ærlighet liker jeg blir belønnet.

Link to comment
Share on other sites

Til Sin12kal og venner; håper virkelig at dette ordner seg.

Beklagelig hvis det er oppegående folk som har funnet hagla og ikke levert den inn, sånt er i beste fall er svært dårlig

practical joke.

Jeg reiser litt på stevner og jakt, som regel flere i samme bil med våre ting og tang. Man har som Vingemutteren sier en innebygget sans som sier at hvis du tar alle bagene regner du med at den som tar våpenet sitt også tar ditt. Vi har kommet til at det beste er å gjøre det på den enkle måten - telle antall ved avreise hjemmefra og ved ankomst bane/jakt. Så ved nedpakk/avreise og tilslutt når man kommer hjem. Jeg har uansett og i alle tilfellers skyld merket mine futteraler med navn, mobilnummer og mailadresse. Ser for meg at det gjør jobben lettere for den som eventuelt skulle finne våpenet hvis alle rutiner skulle svikte.

 

JJ

 

PS! Regner med dere har dobbel- og tippelsjekka bil, hus og hjem. At hagla ikke står bak ei dør i vindfanget, under ei frakk, i paraplystativet e.l. Den kan jo ha bli satt av i feil gang også hvis dere var flere.

Link to comment
Share on other sites

PS! Regner med dere har dobbel- og tippelsjekka bil, hus og hjem. At hagla ikke står bak ei dør i vindfanget, under ei frakk, i paraplystativet e.l. Den kan jo ha bli satt av i feil gang også hvis dere var flere.

 

Haglen var vel levert til lokalt lennsmannskontor av en som fant den.

 

Han reiste opp i et boligområde og hørte litt rundt, men ingen hadde hørt eller sett noe. Deretter ringte han politiet og de hadde fått telefon om at en kar hadde funnet den og skulle levere den inn til politiet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har uansett og i alle tilfellers skyld merket mine futteraler med navn, mobilnummer og mailadresse. Ser for meg at det gjør jobben lettere for den som eventuelt skulle finne våpenet hvis alle rutiner skulle svikte.

Dette har jeg tenkt litt på (senest i dag av en eller annen grunn :wink: ), og jeg tror tiden er kommet til å følge Jæger J sitt eksempel. Hvorfor gi finner sjangsen til å ringe politiet, når de kan få mulighten til å ringe meg på direkten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Han reiste opp i et boligområde og hørte litt rundt, men ingen hadde hørt eller sett noe. Deretter ringte han politiet og de hadde fått telefon om at en kar hadde funnet den og skulle levere den inn til politiet.

 

Da min kamerat snakket med politiet virket de veldig vrange på denne saken.

Hvorfor kunne ikke han få navn og telefonnummer til vedkommende av politiet? Så saken kunneha ordnet seg uten noe papir arbeide.

 

Jada jeg vet, det skal for enhver pris statueres ett eksempel. Topp politiarbeide (not), kjør på mot en uheldig stakkar som ikke med overlegg har gjort noe galt.

 

Det er så en får en fornemmelsen av hvilken type det er som sitter på det kontoret, men jeg regner med at Sin12kal forteller oss her hvordan dette går. Vi får krysse fingrene for at det blir torden tale og dask på fingrene, og ikke stjernegris arbeide. :?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er våpen et kjempestort ansvar en jeger har, men hallo, vi er bare mennesker og mennesker feiler..

 

Det ble litt misforståelse siden han som mista hagla skulle hente bilen med henger slik at vi kunne få opp båten, og vi 2 som var igjen pakket ut av båten.

 

Politiet gir jo ikke bort navn og adresse på han som fant det, de ville ha det inn for sjekk fordi våpenet ikke var registrert på han som mista det, men på utlånt fra en annen kamerat av han igjen. Var litt styr ang det med registreringen så da var det visst ekstra ille mente politiet.

 

De mente at det ville bli en bot om ikke det var skrevet en utlånslapp på våpenet og at de kunne nekte jakt på personen i opptil to år..

 

Får avvente litt til å se hvordan det ender. Håper ikke det blir veldig styr, det var tross alt en misforståelse og en veldig uheldig hendelse.

Link to comment
Share on other sites

Den kan jo ha bli satt av i feil gang også hvis dere var flere.

 

Har opplevd dette sjølv. Kom heim fra jakt og slapp av han som var med meg. Han tok med seg hagla si og då eg kom heim så tok eg med mi hagle inn og satte den på plass i skapet. Nokre dagar etterpå ringde kompisen min og lurde på om eg hadde hagla hans. Han oppdaga at det var feil våpen da han skulle bruke hagla ein dag.

Link to comment
Share on other sites

Ok, håper det går i orden.

Beklager at jeg leste trådens første innlegg litt for fort, fikk ikke helt med meg at det var en som hadde ringt politiet og sagt at han hadde funnet våpenet. Så deler av innlegget mitt ble litt off topic da...

Men uansett er det viktigste at våpenet ikke er på avveier. Har kameraten din jegeravgiftskort og signert utlånserklæring i orden håper jeg at saken løser seg med minst mulig rabalder. Det var et uhell og dere (og mange av oss andre) har fått en liten oppvekker.

 

Alt godt ønskes fra JJ

Link to comment
Share on other sites

De mente at det ville bli en bot om ikke det var skrevet en utlånslapp på våpenet og at de kunne nekte jakt på personen i opptil to år..

 

...Leste den linjen litt feil jeg... Syntes først det var litt ille om det i det hele tatt ble lagt opp til jakt på noe som helst tidspunkt, PÅ PERSONEN... Det bør være litt større forståelse for at feil begås... :?

 

Men alle bør prøve å få med seg alle bagger/ futteraler/ hagler... Har selv vært der... I militæret så ble vi øst ut av en buss i full fart, alle tok 1 sekk + 1 stk AG3... Da alle sorterte ut sakene sine og vi skulle ha avmarsj/ øvelse, så viste det seg at en stk. Bergenser hadde tuslet ut av bussen med; 1 sekk + 0 stk AG3.

 

AG nr 1249.... var igjen i bussen.

 

Troppssjef ville ikke kjøre etter bussen (han hadde Volvo Jeep, og bussen var ikke kommet langt avgårde ...), og han ville ikke låne meg Jeepen... Og ettersom jeg husker, så klikket jeg nok litt verbalt mot troppssjefen... Jeg fikk senere reprimande for ordbruken, ikke for AG'en... :?

 

Så bussen den dro, den. Dette var på morgenen. Neste oppdrag for bussjåføren var skolebuss...

 

Kan trygt si at episoden tok litt av, litt senere på formiddagen.. :shock:

(Skjønner godt lærere som avogtil klager på arbeidssituasjonen...).

 

Men alt løste seg, veldig greit, dengangen iallefall. Så etter det; jeg tok heller med meg et greit fange med AG'er ut av bussen...

 

-K

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette kan skje den beste av oss..

 

Så vidt jeg har hørt så har politiet ringt kameraten min igjen og fortalt at han mest sannsynlig vil få bot noe alla " Uforsiktig med våpen "

 

Stor sannsynlighet at han mister jaktretten i 1-2 år.

 

Er veldig dumt at slikt skal skje når det alt i alt er uflaks..

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår rett, så dreier det seg om en lånt hagle, uten utlånserklæring?

Eller har han erklæring, men ikke med seg?

 

Om det er sånn at det ikke er laget utlånserklæring, så må jeg innrømme at jeg kan forstå at politiet ser med litt mørkere blikk på saken. En feil kan gjøres, men her høres det ut som minst to, og det kan ved første øyekast litt se litt uryddig ut. Manglende utlånserklæring er slendrian fra både utlåner og lånetaker. Jeg regner med at lånetaker har jegerprøven siden det er jakt det dreier seg om. Og temaet lån av våpen blir grundig dekket på de kursene jeg har overvært ihvertfall. Utlånsordningen bygger på tillit, og den må vi absolutt overholde.

 

Når det er sagt kan alle kan gjøre feil, og jeg har selv gått fra hagle i futteral stående ved døra på uteboden når jeg en gang kom hjem ekstra sliten etter jakt. Rydda resten av utstyret på plass i boden, gikk opp og tok en kaffekopp før jeg skulle pakke opp børsa for puss. Kaffesmaken var ikke like god når jeg gikk i gangen for å hente futteralet.

Gudskjelov sto hagla veloppdragent ved uteboden, men jeg skammet meg langt inn i sjela.

Det er en av etterhvert noen forskjellige episoder jeg har opplevd som sitter i minnet og gjør meg til en mer bevvist jeger.

 

Håper dette løser seg, og regner med at denne erfaringen sitter som den skal.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig menneskelig å gjøre feil. Og spesielt i dette tilfelle der vedkommendes venner står igjen å pakker utav båten mens han henter bilen, jeg hadde jo også regnet med at de tok ALT ut av båten og ikke la igjen et våpen uansett hvem det var sitt. Man skal selvsagt alltid ha kontroll på våpenet sitt men feil skjer og jeg synes egentlig at de som pakket ut av båten burde ta sin del av ansvaret og være med på å spleise på boten.. Jeg glemmer jo også ting til tider men har heldigvis ikke gjort den feilen enda iallefall! -Sjansene for at det skal skje minsket vel også av å lese denne tråden og nå skal jeg gå å merke våpenfutteralet mitt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...