Jump to content

Jakt med skur og korn


aaaugust

Recommended Posts

Hei.

 

Ble 16 i august, og fikk meg en mauser i 7,92.

Har skutt siden jeg var en liten gutt, og fant fort ut at både jeg og rifla treffer ting på 150m knestående. :shock:

 

Gidder ikke å borre i låsekassa for å montere kikkert. Da skaffer jeg meg bare ei ny børse.

Å skyte med jernsikter er nok vanskeligere, men øvelse gjør mester.

 

Lurer litt på hva andre vil tro om hvilken tufs man er hvis man kommer med jernsikter, og originalstokk på jakt. :oops:

Men en kikkert kan jo fort koste mer en børsa, og hvis den får seg et kakk midt i jakta, så må man skyte inn på nytt, og noen folk får seg jo også et kakk AV kikkerten :wink:

 

Lurer på om det er andre som driver med med jernsikter på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe i veien med å jakte uten kikkert, hvis du har øya og øvelsen til det.

 

Er sikkert noen som synes du er en tufs, men i min erfaring er det alltid noen som synes det uansett hva man foretar seg her i livet. Hvis du synes det går bra med jernsikter og du treffer godt, så kjør på.

 

Men, ta gjerne med en håndkikkert ved siden av for å titte på dyra først.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er å kunne bruke det utstyret du har, og kjenne dine begrensinger. Altfor få lærer seg å bruke åpne sikter, men kan du bruke dem er de ikke noe dårligere enn kikkerter på moderate hold.

Kikkert er bedre på lange hold, men jernsikter dugger ikke, og ved jakt i våte omgivelser er de nok å foretrekke dersom det ikke blir for lange hold.

Tren med dem, lær deg å bruke dem, så vil du treffe bedre enn de fleste gjør med kikkertsikte.

Jeg bruker åpne sikter på drillingen, og har ingen problemer med hold opptil 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Jernsikter har den fordelen at de er rimelig vanskelige å ødelegge. På de fleste praktiske jaktholdene i Norge er det vel mer enn godt nok med jernsikter forutsatt at skytteren kjenner sin begrensning. 7.92 er vel ikke i første rekke et fugle- eller småviltkaliber heller.

 

Og hvis den Mauseren din er "original" i den forstand at den ikke har blitt byttet kaliber på, eller blitt borret og herjet i før, så syns ihvertfall jeg at det er kult hvis du vil beholde den slik. Ihvertfall kulere enn å sette en billig kikkert på, i billigst mulige montasjer.

 

Antar at du har reim og slikt til den som passer i originalstokken, hvis ikke kan du kjøpe rimelig lærreim hos Landser Outfitters over dammen.

Link to comment
Share on other sites

Han hadde sikkert trives godt med jaktdiopter også, suverent etter min mening.

Så litt på en slik...

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/687776" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Og hvis den Mauseren din er "original" i den forstand at den ikke har blitt byttet kaliber på, eller blitt borret og herjet i før, så syns ihvertfall jeg at det er kult hvis du vil beholde den slik. Ihvertfall kulere enn å sette en billig kikkert på, i billigst mulige montasjer.

Mauseren ser ut som da den kom ut fra Oberndorf i 1937 + reim 8)

Så tenkte meg den "diopteren" linket til ovenfor ville bli et godt kompromiss, siden det ikke krever noe borring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker de siktene der, både bak- og frontsikte. Jeg er høyreskytter, men har dominant venstre øye og de siktene hjelper mye. I tillegg har jeg lagt et lag med hvitmaling mellom ytre diopter og de diopteren du skrur inn. Hjelper godt med kontrasten for å få siktene hurtig på plass.

Det er lurt å ta litt loctite på gjengene da de har en tendens til å bevege seg pga rekyl.

Jeg får veldig bra samlinger med de i hvertfall ;-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også en gammel mauser med åpne sikter for elgjakt. Dette mest da jeg ikke vil legge masse penger på noe som blir brukt veeeldig lite og da jeg regner med moderate hold på jakta. Etter en uke i felt nå i høst med rødpunkt på AG`n der det regnet i bøtter og spann savnet jeg de åpne originale siktene og dette gjorde meg ikke akkurat mindre lysten på en elgbørse med åpne sikter.

 

(da vi svensker modifierte AK4/AG3 og fikk aimpint rødpunktsikte sånn ca 2005 til HV var mann så illmari lure å kappet bort de originale siktene.. )

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også en gammel mauser med åpne sikter for elgjakt. Dette mest da jeg ikke vil legge masse penger på noe som blir brukt veeeldig lite og da jeg regner med moderate hold på jakta. Etter en uke i felt nå i høst med rødpunkt på AG`n der det regnet i bøtter og spann savnet jeg de åpne originale siktene og dette gjorde meg ikke akkurat mindre lysten på en elgbørse med åpne sikter.

 

(da vi svensker modifierte AK4/AG3 og fikk aimpint rødpunktsikte sånn ca 2005 til HV var mann så illmari lure å kappet bort de originale siktene.. )

Importerte lovlig til grønland en svensk carl g. AG 42 h.auto cal 65x55 til bruk under fangst,, Heil nydelig å skyte med.

Slo opp diopteren for ekstreme langhold til 800 meter(skalert i siktet)+ tabell for vind, avdrift.

Må sei at sånne hold skaut ikkje eg på.

35 rifler+ hagler står i boden i grl.

Trådstarter: Mange kan misunne deg for ditt gode syn samt at du har egenskapen til å bruke en rifle utan briller.

Du vil få mange gode opplevingar

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Rent praktisk så er det vel ingen problemer å skyte elgen med åpne sikter på de fleste elgposter,

men det jeg ser som det store minus er å bedømme om det er lovlig vilt som kommer på post, Her jeg jakter går

f.eks elg med en rein pigg på hver side alltid som ungdyr, å mellombring skal ha maks 3 tagger på ene sida.

Så for å avgjøre om elgen er skytbar er det en stor fordel med kikkert synes jeg..

Link to comment
Share on other sites

Det er sånn at øynene utvikler seg og blir bedre frem til begynnelsen av 20-åra. Deretter stabiliserer de, og blir så som regel dårligere. Selv om en opprettholder 0 i synsstyrke, blir f eks mørkesynet gjerne dårligere.

Folk som har skjeve hornhinner kan også ha vanskelig for å fokusere i åpne sikter, i hvert fall uten korrigerende briller.

 

Hvis du har godt syn, er vant til å skyte med åpne sikter, og treffer godt, så kjør i vei. Fordelen med en kikkert ville evt være at du kunne jakte i dårligere lys. Men det går an å avhjelpe litt med farge på de åpne siktene.

 

Var en del på Svalbard for noen år tilbake. Der bærer du våpen når du er utenfor bosettingene, til isbjørnbeskyttelse. Det er veldig viktig at våpenet fungerer når du virkelig trenger det, og en kan ikke ta sjansen på et ødelagt sikte, eller at det er ute av fokus, eller iset igjen.

Jeg skjøt derfor en del med åpne sikter i den tida, og det gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Lurer litt på hva andre vil tro om hvilken tufs man er hvis man kommer med jernsikter, og originalstokk på jakt. :oops:

 

Tja, hva skal jeg si som jakter elg med "stjernekikkert", men kun unntaksvis skyter på hold over 60meter?

Det er vel mye mer tufs enn åpne sikter.

 

Har kun skutt EN elg på over hundre meters hold, har faktisk gått glipp av et par stykker fordi jeg kun så pels i kikkerten...

 

Børsa mi har ikke jernsikter så jeg vurderer sterkt rødpunkt eller en kikkert med veeeeldig liten forstørring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Til Tikkaen min har jeg to kikkerter; en 6-24 til langholdsskyting og en 1,25-4 til jakt. Sistnevnte er noe lettere enn førstnevnte, men viktigere er den langt mindre forstørrelsen.

 

Hva angår Mauseren, så kommer den til å forbli som den er nå, med åpne sikter og originalstokken.

Link to comment
Share on other sites

Han hadde sikkert trives godt med jaktdiopter også, suverent etter min mening.

 

Han ville ikke bruke diopter da det gav en noe høyere siluett. Med jernsikter kom han knapt et par cm lavere i terenget, men han mente det var verd ulempen.

 

Nå hadde de nok ikke like lave dioptrer den gangen som i dag.

Link to comment
Share on other sites

Gode poenger Ole Brum. Om diopter i det hele tatt var et tema på hans tid og sted vet jeg ikke.

avtreksfeil - har ikke prøvd nøyaktig det du spør om, men siden den slags praktisk funksjonalitet interesserer har jeg noen tanker om det.

Jeg tror et rimelig høyt stolpekorn bak en teleskopdemper på en kanskje allerede kortet pipe vil kunne bli forstyrrende i kikkertsiktet til vanlig.

Sammen med et normalt plassert baksikte, som muligens vil måtte heves, vil du få en rimelig kort avstand mellom disse, sikkert godt nok til nød, men likevel.

Siden du vil måtte ta av k.siktet ved uhell kan du sette på et diopter her i stedet, og kanskje enda bedre, en innskutt Trijicon RMR.

Lodding fungerer, men jeg ville også vurdert kornrampe med ring, og krymping.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha et rimelig høyt stolpekorn foran på børsa for å kunne bruke det baksiktet der. Dette er jo ment å brukes sammen med et tilsvarende framsikte som er montert på den samme picatinnyskinna (altså samme høyde).

På ei vanlig jaktrifle, så vil kanskje reservesikteløsningene for weaver/picatinnyskinne fra XS Sights og NECG passe bedre da disse er vesentlig lavere?

Jeg har såvidt fått prøvd å skye med en mailser med vanlig framsikte, og XS ghost ring (jaktdiopter?) montert på bakre låsekasse bra. Dette var en utrolig kjapp og god børse å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Om diopter i det hele tatt var et tema på hans tid og sted vet jeg ikke.

 

Jo det var nok diopter som var standard for sniperrifler på den tiden. Det fantes også kikkertsikter, blant annet finnes det en spesiell kikkert for Mauser mod.98 Har man en nummerlik Mauser med tilhørende kikkert så sitter man på en av de mer verdifulle Mausere for å si det slik. Dette er i dag meget ettertraktede samlervåpen. England og USA hadde også sniperrifler utrustet med kikkert. Men som sagt var diopter det som var "standard". Det var det i det norske forsvaret i mange år etter krigen også. Både M59 og M67 som var i bruk til langt ut på 90 tallet kom standard med diopter, selv om det også var utgaver med kikkert.

 

"Den Hvite Døden" hadde også tilbud om kikkert men ville heller ikke bruke den. Han hadde jaktet mye i ungdommen, nettopp med jernsikter så dette var han vant med. Hans jakt var ikke som i dag et spørsmål om hobby eller fritidssyssel, han jaktet for at familien skulle få mat på bordet. De aller fleste på den finske landsbygda var rimelig fattige på denne tiden. Og hans sterkeste side ved siden av treffsikkerhet med åpne sikter var evne til å kamuflere seg. Vi snakker om en mann som fyllte munnen med snø for å unngå at luften han pustet ut skulle avsløe hvor han lå. Denne mannen var en perfeksjonist.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for total trådavsporing.. :overrasket:

 

Kikkertsiktets overlegenhet for å treffe målet ble akseptert allerede under den store europeiske krig ifølge en viss Hesketh-Prichard. Dets ulemper, som nevnt her, ble også akseptert..

Boka hans er god lesning sånn btw.

 

Elgen bryr seg neppe om den blir skutt av en rifle med kikkert, diopter eller åpne sikter så lenge man treffer.

Link to comment
Share on other sites

Interessant Ole Brum.

Ja jeg vet at diopter og kikkertsikter var i bruk lenge før han begynte med skyting, men jeg kjenner lite til historien og valgmulighetene han hadde.

At det var en dedikert og dyktig tøffing er det ingen tvil om, tror jeg får finne noe litteratur om han.

Selv om rødpunkt og kikkertsikter nok er "best" for de fleste liker jeg solide dioptersikter med lang siktelinje, det virker som kjent, og det skyter jeg bra med.

Alle åpne sikter er ikke nødvendigvis mer solide enn optikk med gode montasjer, f.eks. Rem. org. er noe søppel syns jeg, man må være selektiv her også.

Link to comment
Share on other sites

Dere som jakter med skur og korn, hvordan legger dere siktebildet?

Har dere svarten i blinken svevende over kornet eller bare halve svarten?

Hvordan legger dere kornet på en rev eller rådyr?

Har en Baikal kombi med noen skikkelige grove saker av skur og korn så det hadde vært morro å prøvd seg på å lære å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det kun et svar på dette.

Stolpekorn med flat topp, og innskyting/bruk midt i med treffpunkt der kulebasen blir visualiseringsmessig sett horisontalt delt i to av kornet.

Link to comment
Share on other sites

Mauseren ser ut som da den kom ut fra Oberndorf i 1937 + reim 8)

Så tenkte meg den "diopteren" linket til ovenfor ville bli et godt kompromiss, siden det ikke krever noe borring.

 

Skulle du finne på at du en dag vil jakte med glass på toppen av børsa så kjøp ei børse nr2, ikke "ødelegg" noe på denne, tusser ikke av Mausere i orginalkaliberet.

Jeg er ikke spesielt rå til å skyte, og må innrømme at det sitter dyre gassfyllte glassrør på alle mine rifler, men jeg har faktisk skutt et par ok samlinger med heimvernsmausere.

Idag er det lett å glemme at man jakta for 40+ år siden, da var ennå ikke kikkertsikte allemannseie, men elg og annet ramla da også etter ha jeg har blitt fortalt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har akkurat samme tanken selv angående jakt på elg i trange terreng med skog, 5 av de 6 våpnene jeg har er gamle krigere fra slutten av 1800 og fram til 1941, og da kun med åpne sikter.

Skal aldri komme noe forstørrelses glass på disse så lenge jeg har nesen over torva i allefall :winke1:

Jeg skyter godt nok med min lee enfield fra 1917 til å dra den med på jakt, kragen er jo bare å ha hengende til rådyrjakta, og nagant karabinen med integrert bajonett er jo kjekk i bjørnerike områder hehe, men det beste våpenet med skur og korn blir vel g33/40 karabinen, lett og hendtlig som den er å dra med i busker og opp og ned bergene.

m1903 rifla må testes ut noe før en avgjørelse faller.

Men å ha litt farge på skur og korn gjør det i allefall enklere og bedre å sikte for gamle øyne :shock:

Alternativt er det muligheter for å finne montasjer som gjør det greit å montere andre sikter uten å bore eller ødelegge en fin original kriger.

Når jeg drar med meg min 444 marlin på banen er det alltid med en eller 2 av de gamle med da jeg ganske enkelt storkoser meg med å bruke de :lol:

Må få sittere en lokal kystjeger som har gått bort nå, da jeg var inne til førstegangstjeneste (de brukte krag da ) måtte vi skyte på stillestående blink, noe jeg skjeldent har gjort før da det for det meste ble jakta sel rev og oter fra båt eller mens disse var i sjøen, jeg hadde problemer med å treffe blinken. Men da de begynte å annvise spurte jeg om jeg kunne skyte på annviseren som føk over skiva, de lo av meg og sa ja versågod om du tror du treffer den når du ikke treffer en stillestående blink.

Jeg skjøt 3 skudd og alle satt ved treverket på rundingen de anviste med, da forsvant gliset på offiserene :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...